A Twitter kezdetben még ugyanolyan népszerű volt mint a Facebook, használóit elbűvölte az a lehetőség, hogy nap, mint nap követhetik egy ismerősük, kedvenc színészük, politikusuk, vagy akár az amerikai elnök bejegyzéseit. Úgy érezték, személyesen nekik is szól az üzenet, és így valami szép új világba léptek. Az ilyen hatás azonban nem tart örökké, szükség van új impulzusokra, hogy a felhasználó aktív maradjon.
Lemaradt
Ebben a többiek ügyesebbek voltak: állandóan újabb és újabb lehetőségeket biztosítottak a felhasználóknak, míg a Twitter lényegében a kezdetektől ugyanolyan maradt. Ennek az lett a következménye, hogy míg pl. a Facebook lassan eléri az emberiség szóba jöhető hányadát (jelenleg az emberiség közel ötöde felhasználó), addig a Twitternél a növekedés lelassult, a meglévő felhasználók közül pedig sok inaktívvá vált.
Twitter, 3 hónap |
Így aztán a reklámozók sem tolonganak, nehéz az árbevételt dinamikusan növelni, nem is beszélve a profitról. Ez már kezd a részvény tőzsdei árfolyamában is mutatkozni, jóllehet a beszűkült növekedési lehetőségekhez képest az még mindig drágának mondható. Nem kizárt viszont, hogy a részvényárban megjelenik egy új tényező is. A Twitter növekedni ugyan nem tud, de egyes gigantikus cégeknek igen hasznos lehet a felhasználó-, és adatállománya, ezért nem lenne meglepő, ha egyes befektetők felvásárlásra spekulálva vennék a papírt.
Ki érdeklődhet?
Ez a gondolatmenet a vezetőváltás kapcsán is felmerülhet: úgy tudni, a távozó főnök hallani sem akart ilyesmiről, mások esetleg nyitottabbak lehetnek rá. Nézzük, kiknek lehet érdekes a cég? Mindenekelőtt a Google-nek, amelynek a Twitter hatalmas adatbázisát az óriás cég keresőrendszerével és reklám optimalizáló szisztémáival hatékonyan hasznosítana, és nagy bevételt húzna belőle. Szóba kerülhet még a Facebook, amely mint messze a világ legnagyobb közösségi médiája, puszta nagyságánál fogva úgy gondolhatja, hogy be akarja kebelezni a kisebb céget. Szóba jöhet még a Microsoft is, amely már régóta próbálja diverzifikálni tevékenységét.
Nem kizárt, hogy az új vezető, akit egyébként csak átmenetileg szánnak erre a posztra, nyitott az ilyen megoldásra, vagy esetleg a helyébe lépő végleges főnök vezényelhetné le a folyamatot.
Mit mutat a piac?
A részvényt magát megvizsgálva az látszik, hogy a kiábrándító első negyedéves eredmény után mélyrepülés következett, de ez elakadt. Tulajdonképpen logikus lett volna, hogy a papír új mélypontot üssön, amint kiárazódik belőle a magas növekedési remény. Ez nem történt meg, ami így nem alaptalan a gyanú, hogy a felvásárlási reményeket látjuk tükröződni az árban, esetleg magát a felvásárlót.
Twitter a bevezetéstől |
A papír ára egyébként a kezdetektől igen érdekesen alakult. A 20 dollár körüli tervezett kibocsátási ár után a papír 40 és 50 dollár között forgott, és ott megrohanták a shortosok, mondván, túl drága. Mivel azonban eladási tilalom volt a régi részvényeseknek, nagyon kevés papír forgott a piacon, és jött a shortosok durva kirázása. Az árfolyam áttörte az 50 dollárt, és napok alatt 75-ig száguldott, mire a shortosok kivéreztek.
A következő szakaszban ereszkedni kezdett az ár, és amikor közeledett egy nagytételű eladási tilalom feloldási időpont, a papír ismét 50 dollár alá süllyedt. Azon a napon pedig, amikor megjelent a rengeteg felszabaduló papír, 30 dollárig szakadt az árfolyam. Onnan aztán magához tért, 50 fölé kapaszkodott, de az idei rossz első negyedéves eredmény hatására a 35-40 közti sávba került.
Ha bármi okból elesne az eddigi mélypont, az technikailag nagyon rossz jel lenne a papír számára, akár 20 alá is eshetnek. De ezt a forgatókönyvet talán pont az imént említett spekulációk, ill. egy esetleges felvásárlás bekövetkezte hiúsíthatja meg.