A Magyar Nemzeti Bankhoz idén március óta már közel 75 olyan ügyféljelzés érkezett, mely arról számolt be, hogy a ciprusi székhelyű IronFx Global Ltd. az ügyfelek megbízása ellenére nem teljesít kifizetést, vagyis a befektetők kérés ellenére sem jutnak hozzá pénzeszközeikhez.
Az IronFx az ügyfélészrevételekre reagálva egy belső vizsgálatára hivatkozik, továbbá tájékoztat, hogy annak befejezéséig a kifizetési megbízások végrehajtását felfüggeszti.
Volt egy félresikerült akciójuk A cég, nem egyedüliként, olyan gyakorlatot folytatott, hogy bónuszt adnak, ha valaki további ügyfeleket hoz. Mit tesz erre az élelmes spekuláns? Viszi a (látszólag) új ügyfelet, nyit a saját és az új ügyfél számláján 1-1 ellentétes pozíciót, felveszi a bónuszt, és már meg is van az ingyenebéd. Nos, a brókercég (akinek ezzel számolnia kellett volna), felháborodottan próbálja kivizsgálni és kiszűrni az ilyen ügyleteket, és addig sem fizet. Nyilván túl sokat költöttek ezekre a bónuszokra, és most bajban vannak. Az ügyfelek pedig menekülnek, ha tudnak - írtuk márciusban. |
Tekintve, hogy a Magyarországra irányuló határon átnyúló szolgáltatást végző külföldi intézmények felügyelete nem tartozik az MNB hatáskörébe, a jegybank az ügy kapcsán haladéktalanul jelzéssel fordult a székhely szerint illetékes és eljárni jogosult ciprusi pénzügyi felügyeleti hatósághoz (Cyprus Securities and Exchange Commission, CySEC).
A ciprusi felügyelet vizsgálódik
2015. augusztus 6-án a ciprusi pénzügyi felügyeleti hatóság az alábbi információkat jelentette be: „A ciprusi székhelyű IronFx Global Ltd.-vel szemben megnövekedett mennyiségű sajtómegjelenések és befektetői panaszok következtében a ciprusi pénzügyi felügyeleti hatóság egyértelművé kívánja tenni, hogy vizsgálat van folyamatban az IronFX Global Ltd. befektetési cég ellen a jogszabályok megsértésének gyanúja miatt. Vizsgálatának lezárása után annak eredményeit a CySec közzé fogja tenni és/vagy időközben folyamatos tájékoztatást nyújt majd, amennyiben szükséges.
A CySEC státusából adódóan kivizsgál minden, a befektetők által a felügyelt cég ellen benyújtott panaszt. A ciprusi befektetési cégekkel szembeni, kártérítési igényekhez is kötődő panaszaikat a befektetők a kártérítési igények peren kívüli vizsgálatában hatáskörrel rendelkező Pénzügyi Ombudsmannak jelenthetik be a complaints@financialombudsman.gov.cy e-mail címen.”
Az MNB így felhívja az érintett befektetők figyelmét, hogy az esetleges kártérítési igényt is tartalmazó panaszukat jutassák el a hatáskörrel rendelkező ciprusi pénzügyi ombudsmanhoz a fenti e-mail címre.
Vigyázz, kivel üzletelsz!
Az eset kapcsán ismételten szükséges felhívni a figyelmet a határon átnyúló pénzügyi szolgáltatások igénybevételének kockázataira, tekintve, hogy a külföldi platformszolgáltatók külföldi joghatóság, és felügyelet alatt állnak, és esetükben elsősorban nem a magyar befektető-védelmi keretrendszer érvényesül. Határon átnyúló pénzügyi szolgáltatások igénybevétele esetén is kiemelten fontos a pénzügyi szolgáltatás magyarországi nyújtásához szükséges engedélyek és bejelentések ellenőrzése az MNB honlapján. A szükséges engedélyek, vagy bejelentés hiányában ugyanis engedély nélküli jogosulatlan, vagy bejelentés hiányában végzett tevékenységről beszélhetünk, amely tevékenység a befektetői károkozás kiemelt kockázatát hordozza magában.
A tőkeáttétel nem játék
További körültekintést és felelős döntést igényelnek az online kereskedési platformokon könnyen elérhető magas tőkeáttételes ügyletek, ahol az ügyletérték a befektetett tőke összeg tíz, vagy akár százszorosát is elérheti. A tőkeáttétel mértékének növekedése magasabb hozamot ígér, azonban minden tőkeáttételes ügylet magában hordozza a veszteség megsokszorozódásának lehetőségét, amellyel a befektetők sokszor későn szembesülnek.