A Mastodon logója. Lesz olyan ismert, mint a Twitter madara? |
A Facebook és a Twitter (bizonyos esetekben a Google és mások) ellen sok panasz van. Hol az, hogy megtűrik a szélsőséges tartalmakat. Hol az, hogy túlságosan is cenzúráznak. Hol az, hogy eladják a felhasználók adatait a hirdetőknek, adatbányászoknak. Hol az, hogy óriási nyereséget elérve nagyra nőttek és túl nagy hatalomra tettek szert.
Sok vállalkozásnak már régóta célja, hogy letaszítsa őket a trónjukról, és olyan közösségi oldalt hozzon létre, ahol mindez nincsen így. Ahol a felhasználók szabályozhatják, milyen adatot kivel osztanak meg. Vagy ahol semmiféle központi cenzúra nem létezik. (Vagy ahol a reklámbevételekből az ügyfelek is részesednek, ahogy arról korábban írtunk.)
Ezen vállalkozások nagy reménysége sok esetben a blokklánc és a kriptodeviza, mert azok olcsón működtethetők, átláthatók, decentralizáltan (központi irányítás nélkül) működtethetők. Most azonban csavar látszik a történetben: újabban mintha a Facebook és a Twitter akarnák lenyúlni a feltörekvő versenytársak ötletét.
Váratlan csavar a történetben
A Twitter és a Facebook a hatalmat a felhasználók felé akarják átcsoportosítani – írja a The New York Times. A decentralizált internet, a blokklánc és a kriptodeviza azt ígérte, hogy letaszítja trónjáról a Twittert és a Facebookot. De most úgy tűnik, hogy éppen ezeknek jelenthet könnyebbséget a technológia.
A Facebook (FB) és a Twitter (TWTR) árfolyama (Tradingview.com) |
A Twitter vezérigazgatója, Jack Dorsey múlt héten azt mondta, hogy a Bitcoin konstrukciója által inspirálva olyan technológiát, szoftvert tudnának kifejleszteni, amely kevesebb ellenőrzést enged a Twitternek a rendszerben. A hatalmat eltolná a felhasználók és a külsős, független programozók irányába.
Problémáik bőven vannak
A Facebook vezérigazgatója, Mark Zuckerberg is úgy nyilatkozott nemrég: reméli, a Bitcoin egyes elgondolásait fel tudják használni arra, hogy a központosított közösségimédia-rendszerekben a hatalmat visszaadják az emberek kezébe.
Eddig a decentralizáció névvel illetett próbálkozások a Twitter és a Facebook legyőzésére irányultak és távolról sem arra, hogy segítsenek nekik. Márpedig az említett “behemótoknak” bőven vannak problémái, például a toxikus tartalmaktól megtisztítani az oldalaikat, vagy ellenállni a szabályozó hatóságok nyomásának. Amelyek úgy gondolják, hogy a vezető technológiai társaságok túlságosan hatalmasra nőttek – írja a neves amerikai lap.
A szkeptikusok tábora
Tényleg több hatalmat adnának ezek a cégek a felhasználóknak? A cikk már a címében is kételkedik, majd később hosszasan idézi a szkeptikus hangokat. Például hogy csak pozitív sajtóvisszhangra hajtanak ezekkel a nyilatkozatokkal, vagy hogy le akarják rázni magukról a felelősséget meg a szabályozókat. Csak akkor szoktak ilyet tenni a vállalatok önként, amikor nagy nyomás alatt vannak, vagy el akarják terelni a figyelmet valamiről – mondta az egyik decentralizált internetes szolgáltatás vezetője.
Lehet, hogy az élére akarnak állni decentralizáló mozgalomnak anélkül, hogy valójában feladták a saját hatalmukat. A decentralizáció ugyanis fenyegetést jelenthet az üzleti modelljük számára – mondta például a Mastodon vezetője, amely egy Twitter-konkurens, kétmillió felhasználóval. Így az egyik legsikeresebb alternatív vállalkozás ezen a piacon.
A Twitter házon belülre engedi a konkurenciát?
A Twitternél valószínűleg csak nagyon az elején járnak a tervezgetésnek, a Facebook azonban már előrehaladt a kriptodevizák által inspirált Libra révén. Ettől a kriptodevizától eltekintve azonban a Facebook sem sokat tett a szolgáltatásainak decentralizálása érdekében – hangzik egy újabb kritika.
Jack Dorsey múlt heti Twitter-üzenete arra enged következtetni, hogy a külső fejlesztők számára lehetővé tennék a Twitterre alapozott alkalmazások fejlesztését. Így akár még azt is, hogy versenyezzenek a Twitterrel, például kínálhatnak hirdetésmentes felületet vagy kiválasztott olvasói csoportoknak speciális Twitter-válogatásokat. Összességében ez ugyan konkurenciát is teremt a Twitter számára, de a vezérigazgató szerint sokkal innovatívabbá teheti vállalatát és sokkal több felhasználót hozzájuk terelhet.
Az eddigi kísérletek kudarca
Számos startup kísérletezik azzal, hogy a blokklánc segítségével közösségimédia-alkalmazásokat hozzon létre. Ilyenek például a Minds.com vagy a Steemit.com (és az utóbbinak számos továbbfejlesztése, közössége, felhasználói felülete). Ezeknek azonban nem sikerült igazán tömeges elterjedtségre szert tenniük, és anyagilag sem lettek sikeresek.
Egyes decentralizált platformokon pedig előfordult, hogy durván szélsőséges politikai csoportok kezdtek el szervezkedni. Emiatt is gondolják más kritikusok, hogy az önszabályozó, decentralizált közösségi platformok sohasem fognak igazán jól működni.