4p
A Wizz Air most már megfelelőnek tartja a piaci környezetet, hogy tőzsdére lépjen, mégpedig Londonban. Érdemes-e vajon fel-, avagy pontosabban beszállni a részvénybe is?

A cég már tavaly tervezte a tőzsdére menetelt, de akkor letett róla. Elég jól felmérték, hogy éppen visszaesett a légitársaságok részvényei iránti kereslet. Ennek különösebb fundamentális oka nem volt, az történt, hogy a diszkont légitársaságok részvényeiben korábban volt egy túlzott felívelés (kisebb lufi), majd ez épp leeresztett. Nem a legmegfelelőbb időpont a tőzsdére lépésre.

Azóta viszont belépett egy nagyon fontos fundamentális elem: a felére esett az olajár. Ez a légitársaságoknál lényeges kiadáscsökkentést eredményez, ami nagy segítség a nyereséges működéshez, ezért most a befektetők is sokkal inkább érdeklődnek.

Ráérzett

Maga a légitársaság több, mint 10 éves múltra tekint vissza. Az EU csatlakozáskor indította meg járatait, abból kiindulva, hogy a hirtelen szabaddá vált piacon az újonnan csatlakozó „keleti blokk” egy óriási piac, melyet nem fog egyből lefedni az Európában már üzemelő két óriás, az Easyjet és a Ryanair. A Wizz Air jól is számított: rögtön letarolta főleg a lengyel és a magyar piacot, és a később belépni próbáló nagyok sosem tudtak igazán sikeressé válni. Tulajdonképpen nem igazán látható, hogy miért. Talán azért, mert a Wizz jobban átlátta, hogy lehet az árérzékenyebb régió lakosságát jobban bevonni a repülésbe.

A konkurensek próbálkoztak azzal a taktikával, hogy túl olcsón kínálják a jegyeket. Egy kisebb, a Wizz-el egyidőben induló, pozsonyi bázissal üzemelő légitársaság, a SkyEurope bele is bukott ebbe. A Ryanair is előrukkolt 5 forintos jegyekkel, ez remek lehetőség is volt az ingyen utazásra, de ilyet tartósan egy légitársaság sem bír el. A Wizz pedig elég erős lett ahhoz, hogy ilyen párhetes időszakokat átvészeljen. A Ryan és az Easy vissza is vonultak: viszonylag kevés járatot üzemeltetnek, sok helyen egyszerűen nincs is konkurencia a Wizz számára.

Kvázi Malév

A cég abszolút fénykora a Malév csődje idején jött el. A Malév utasai közül az árérzékenyebbek nagyobb részét magához tudta csábítani a Wizz, ráadásul az államközi megállapodáson alapuló, korábban Malév által repült vonalak jó részét is megszerezte. Ehhez a „keleti nyitáshoz”nyilván a kormány közbenjárása kellett, így a cég egy kicsit át is vette a Malév helyét, amolyan kvázi nemzeti légitársaságként üzemel. De ez csak a torta egy szelete, a cég egész Közép-Kelet Európában piacvezető. A fő ok az lehet, hogy remekül ráéreznek arra, hogy lehet egyszerre a keveset fizető és a sokat fizető utasokat is elszállítani.

Ez elsőre furán hangzik, de nem olyan nehéz megoldani. Ismerni kell az utasok lélektanát, és ennek megfelelő árazást és időzítést alkalmazni. Az utasok egyik része egy adott időpontban szeretne utazni, és attól fél, hogy ahogy az idő telik, a jegy úgyis drágább lesz. Általában a cég meg is hagyja ebben a hitben az utasokat azzal, hogy lassan emelgeti az árat. Így aztán ezek a stabil, kevéssé árérzékeny utasok meg is veszik időben a jegyet. Amikor már közeledik az időpont, de nem telt még meg a repülő, leengedi az árat. Ekkor jönnek, ahogy az angol mondja, a „bargain hunter”-ek, alkalmi vételre vadászók, akik időben rugalmasabbak, mindegy mikor utaznak, csak olcsó legyen. Persze ez sem minden esetben van így: az algoritmus néha módosul, nehogy túlzottan kiismerjék azt a „légi spekulánsok”.

Jó kilátások

A rendszer tehát jól működik, a cégnek jól is megy. Ezek után az a kérdés, érdemes-e magát a részvényt megvenni? A légitársaságok részvényei általában nem annyira mozgékonyak, mint más iparágban. Míg egy Facebook, GoPro vagy Alibaba jellegű cégnél felmerül a korlátlan növekedés lehetősége (azaz elvileg lehet belőlük Microsoft vagy Apple), addig egy légitársaságnál jóval limitáltabb a mozgástér. Árfolyam-sokszorozást tehát ne várjunk.

Viszont miután a hangulat jó, az időzítés megfelelő, a cég jól prosperál, érdemes lehet venni a papírból. Mostanában ritkán omlanak össze a kibocsátáskor a papírok, utoljára a Facebook-kal történt ez 3 éve (ráadásul azóta már óriási siker lett belőle). Ha mégis tartunk ilyesmitől, vagy nagy lenne a túljegyzés, akkor érdemes megvárni a tőzsdei jelenlétet, és ott vásárolni, stopot húzva a kibocsátási árnál. A Virgin America-nál bejött, itt is jó esély van rá.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 33700 33420 33900 -0,38% 0 0 8 945 627 330 HUF 2025-12-10 17:14:18
MOL 2926 2902 2960 -0,14% 0 0 1 621 761 456 HUF 2025-12-10 17:05:10
MTELEKOM 1764 1734 1766 +2,20% 0 0 575 459 832 HUF 2025-12-10 17:09:57
RICHTER 9745 9650 9745 +0,67% 0 0 1 780 489 130 HUF 2025-12-10 17:05:09
OPUS 544 540 548 0,00% 0 0 80 404 025 HUF 2025-12-10 17:05:12
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Nem fogja elhinni, ami a forinttal történt csütörtökre virradóan
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 07:02
Friss árfolyamok.
Részvény / Deviza / Áru A kamatvágás megdobta az indexeket
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 06:26
Jól zárult a szerda a Wall Streeten.
Részvény / Deviza / Áru Mi történt a forinttal? Ennyiért adják az eurót és a dollárt most
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 19:11
Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben szerda estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru Óvatosság Budapesten: ma mindenki az amerikai döntést várta
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 17:58
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a BUX stagnált szerdán, az index minimális, 0,99 pontos emelkedéssel, 108 571,16 ponton zárt.
Részvény / Deviza / Áru A Fed döntését várják az amerikai befektetők
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 16:14
Vegyesen nyitottak az amerikai értékpapírpiacok szerdán.
Részvény / Deviza / Áru A Magyar Telekommal nem lehet ma tartani a lépést?
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 14:46
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,64 pontos nyitás után gyengült szerdán kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Elszabadult: gátlástalan, duplacsövű puskává változott az ezüst
Czwick Dávid | 2025. december 10. 14:21
Mindenre fittyet hány és laza eleganciával döntögeti a tabukat. Lassan már csak szidalom, ha az arany kistestvérének nevezzük?
Részvény / Deviza / Áru A Magyar Telekom erősen indult a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 12:15
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,64 pontos nyitás után csökkent szerdán délelőtt.
Részvény / Deviza / Áru A Lightyear öt új piaccal bővíti hazai kínálatát
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 09:45
A Lightyear európai befektetési platformon a befektetők mostantól öt új piachoz – a lengyel, a svéd, a norvég, a dán és a svájci tőzsdékhez – is hozzáférnek, továbbá az ilyen piacokhoz kapcsolódó devizák is rendelkezésre állnak.
Részvény / Deviza / Áru Óvatos pesszimizmussal nyitott a tőzsde szerdán
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 09:20
A BUX 0,64 pontos csökkenéssel, 108 569,53 ponton nyitott szerdán.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG