4p
A Wizz Air most már megfelelőnek tartja a piaci környezetet, hogy tőzsdére lépjen, mégpedig Londonban. Érdemes-e vajon fel-, avagy pontosabban beszállni a részvénybe is?

A cég már tavaly tervezte a tőzsdére menetelt, de akkor letett róla. Elég jól felmérték, hogy éppen visszaesett a légitársaságok részvényei iránti kereslet. Ennek különösebb fundamentális oka nem volt, az történt, hogy a diszkont légitársaságok részvényeiben korábban volt egy túlzott felívelés (kisebb lufi), majd ez épp leeresztett. Nem a legmegfelelőbb időpont a tőzsdére lépésre.

Azóta viszont belépett egy nagyon fontos fundamentális elem: a felére esett az olajár. Ez a légitársaságoknál lényeges kiadáscsökkentést eredményez, ami nagy segítség a nyereséges működéshez, ezért most a befektetők is sokkal inkább érdeklődnek.

Ráérzett

Maga a légitársaság több, mint 10 éves múltra tekint vissza. Az EU csatlakozáskor indította meg járatait, abból kiindulva, hogy a hirtelen szabaddá vált piacon az újonnan csatlakozó „keleti blokk” egy óriási piac, melyet nem fog egyből lefedni az Európában már üzemelő két óriás, az Easyjet és a Ryanair. A Wizz Air jól is számított: rögtön letarolta főleg a lengyel és a magyar piacot, és a később belépni próbáló nagyok sosem tudtak igazán sikeressé válni. Tulajdonképpen nem igazán látható, hogy miért. Talán azért, mert a Wizz jobban átlátta, hogy lehet az árérzékenyebb régió lakosságát jobban bevonni a repülésbe.

A konkurensek próbálkoztak azzal a taktikával, hogy túl olcsón kínálják a jegyeket. Egy kisebb, a Wizz-el egyidőben induló, pozsonyi bázissal üzemelő légitársaság, a SkyEurope bele is bukott ebbe. A Ryanair is előrukkolt 5 forintos jegyekkel, ez remek lehetőség is volt az ingyen utazásra, de ilyet tartósan egy légitársaság sem bír el. A Wizz pedig elég erős lett ahhoz, hogy ilyen párhetes időszakokat átvészeljen. A Ryan és az Easy vissza is vonultak: viszonylag kevés járatot üzemeltetnek, sok helyen egyszerűen nincs is konkurencia a Wizz számára.

Kvázi Malév

A cég abszolút fénykora a Malév csődje idején jött el. A Malév utasai közül az árérzékenyebbek nagyobb részét magához tudta csábítani a Wizz, ráadásul az államközi megállapodáson alapuló, korábban Malév által repült vonalak jó részét is megszerezte. Ehhez a „keleti nyitáshoz”nyilván a kormány közbenjárása kellett, így a cég egy kicsit át is vette a Malév helyét, amolyan kvázi nemzeti légitársaságként üzemel. De ez csak a torta egy szelete, a cég egész Közép-Kelet Európában piacvezető. A fő ok az lehet, hogy remekül ráéreznek arra, hogy lehet egyszerre a keveset fizető és a sokat fizető utasokat is elszállítani.

Ez elsőre furán hangzik, de nem olyan nehéz megoldani. Ismerni kell az utasok lélektanát, és ennek megfelelő árazást és időzítést alkalmazni. Az utasok egyik része egy adott időpontban szeretne utazni, és attól fél, hogy ahogy az idő telik, a jegy úgyis drágább lesz. Általában a cég meg is hagyja ebben a hitben az utasokat azzal, hogy lassan emelgeti az árat. Így aztán ezek a stabil, kevéssé árérzékeny utasok meg is veszik időben a jegyet. Amikor már közeledik az időpont, de nem telt még meg a repülő, leengedi az árat. Ekkor jönnek, ahogy az angol mondja, a „bargain hunter”-ek, alkalmi vételre vadászók, akik időben rugalmasabbak, mindegy mikor utaznak, csak olcsó legyen. Persze ez sem minden esetben van így: az algoritmus néha módosul, nehogy túlzottan kiismerjék azt a „légi spekulánsok”.

Jó kilátások

A rendszer tehát jól működik, a cégnek jól is megy. Ezek után az a kérdés, érdemes-e magát a részvényt megvenni? A légitársaságok részvényei általában nem annyira mozgékonyak, mint más iparágban. Míg egy Facebook, GoPro vagy Alibaba jellegű cégnél felmerül a korlátlan növekedés lehetősége (azaz elvileg lehet belőlük Microsoft vagy Apple), addig egy légitársaságnál jóval limitáltabb a mozgástér. Árfolyam-sokszorozást tehát ne várjunk.

Viszont miután a hangulat jó, az időzítés megfelelő, a cég jól prosperál, érdemes lehet venni a papírból. Mostanában ritkán omlanak össze a kibocsátáskor a papírok, utoljára a Facebook-kal történt ez 3 éve (ráadásul azóta már óriási siker lett belőle). Ha mégis tartunk ilyesmitől, vagy nagy lenne a túljegyzés, akkor érdemes megvárni a tőzsdei jelenlétet, és ott vásárolni, stopot húzva a kibocsátási árnál. A Virgin America-nál bejött, itt is jó esély van rá.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 32170 32030 32440 -0,83% 0 0 9 152 875 010 HUF 2025-11-14 17:05:09
MOL 3046 3002 3060 -0,52% 0 0 930 925 772 HUF 2025-11-14 17:05:19
MTELEKOM 1740 1732 1770 -1,25% 0 0 1 207 665 516 HUF 2025-11-14 17:14:46
RICHTER 9725 9685 9885 -1,12% 0 0 2 767 878 545 HUF 2025-11-14 17:13:44
OPUS 527 525 533 0,00% 0 0 67 514 390 HUF 2025-11-14 17:05:19
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru A padlóról állt fel a New York-i tőzsde
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 08:19
De továbbra sem felhőtlen a hangulat.
Részvény / Deviza / Áru Az euróval szemben erősödött a forint, a dollárt nézve nem áll jól
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 19:22
A napot és a hetet is pluszban zárta a forint az euróhoz képest. A heti mérleg a dollárhoz viszonyítva is pozitív, de pénteken gyengül a forint, közel 331-re.
Részvény / Deviza / Áru Eséssel zárta a hetet a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 18:17
A BUX is csökkent, az amerikai rossz befektetői hangulat átterjedt az európai tőzsdékre is.
Részvény / Deviza / Áru Mínusszal indult az amerikai tőzsde, az arany ára is beesett
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 16:37
Ismét 4000 dollár közelébe esett vissza az arany ára, miközben a három irányadó amerikai tőzsdeindex egyaránt csökkent. 
Részvény / Deviza / Áru Az osztalék lesz az új kamat?
Eidenpenz József | 2025. november 14. 15:13
A részvények jellemzően sokkal többet hoztak hosszú távon, mint a kötvények, ráadásul az infláció néha megeszi a kamatot. De részvény és részvény között is óriási különbségek vannak. Milyen előnyökkel és kockázatokkal jár, ha osztalékvadászatra indulunk?
Részvény / Deviza / Áru Nem volt több meglepő húzás a BUX tarsolyában
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 12:35
A pozitív nyitás hamar tovaszállt, és mínuszban forgott ma délelőtt a hazai tőzsde mutatója.
Részvény / Deviza / Áru Mindenkit megkavart nyitásban a pesti tőzsde
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 09:25
Az emelkedés rögtön átváltott csökkenésbe.
Részvény / Deviza / Áru A borzasztó számok után a tőzsde is esett
Imre Lőrinc | 2025. november 14. 08:15
Az egész ázsiai kereskedési hangulatot lehúzták a gyenge kínai adatok.
Részvény / Deviza / Áru Hosszú volt az este, kóvályogva ébred a forint
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 08:02
Gyengült a hazai fizetőeszköz árfolyama a fő devizákkal szemben péntek reggel, az előző esti jegyzéshez képest.
Részvény / Deviza / Áru Sarokba húzódott a bika New Yorkban
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 06:16
Gyengült az amerikai tőzsde a csütörtöki zárásban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG