4p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Wizz Air most már megfelelőnek tartja a piaci környezetet, hogy tőzsdére lépjen, mégpedig Londonban. Érdemes-e vajon fel-, avagy pontosabban beszállni a részvénybe is?

A cég már tavaly tervezte a tőzsdére menetelt, de akkor letett róla. Elég jól felmérték, hogy éppen visszaesett a légitársaságok részvényei iránti kereslet. Ennek különösebb fundamentális oka nem volt, az történt, hogy a diszkont légitársaságok részvényeiben korábban volt egy túlzott felívelés (kisebb lufi), majd ez épp leeresztett. Nem a legmegfelelőbb időpont a tőzsdére lépésre.

Azóta viszont belépett egy nagyon fontos fundamentális elem: a felére esett az olajár. Ez a légitársaságoknál lényeges kiadáscsökkentést eredményez, ami nagy segítség a nyereséges működéshez, ezért most a befektetők is sokkal inkább érdeklődnek.

Ráérzett

Maga a légitársaság több, mint 10 éves múltra tekint vissza. Az EU csatlakozáskor indította meg járatait, abból kiindulva, hogy a hirtelen szabaddá vált piacon az újonnan csatlakozó „keleti blokk” egy óriási piac, melyet nem fog egyből lefedni az Európában már üzemelő két óriás, az Easyjet és a Ryanair. A Wizz Air jól is számított: rögtön letarolta főleg a lengyel és a magyar piacot, és a később belépni próbáló nagyok sosem tudtak igazán sikeressé válni. Tulajdonképpen nem igazán látható, hogy miért. Talán azért, mert a Wizz jobban átlátta, hogy lehet az árérzékenyebb régió lakosságát jobban bevonni a repülésbe.

A konkurensek próbálkoztak azzal a taktikával, hogy túl olcsón kínálják a jegyeket. Egy kisebb, a Wizz-el egyidőben induló, pozsonyi bázissal üzemelő légitársaság, a SkyEurope bele is bukott ebbe. A Ryanair is előrukkolt 5 forintos jegyekkel, ez remek lehetőség is volt az ingyen utazásra, de ilyet tartósan egy légitársaság sem bír el. A Wizz pedig elég erős lett ahhoz, hogy ilyen párhetes időszakokat átvészeljen. A Ryan és az Easy vissza is vonultak: viszonylag kevés járatot üzemeltetnek, sok helyen egyszerűen nincs is konkurencia a Wizz számára.

Kvázi Malév

A cég abszolút fénykora a Malév csődje idején jött el. A Malév utasai közül az árérzékenyebbek nagyobb részét magához tudta csábítani a Wizz, ráadásul az államközi megállapodáson alapuló, korábban Malév által repült vonalak jó részét is megszerezte. Ehhez a „keleti nyitáshoz”nyilván a kormány közbenjárása kellett, így a cég egy kicsit át is vette a Malév helyét, amolyan kvázi nemzeti légitársaságként üzemel. De ez csak a torta egy szelete, a cég egész Közép-Kelet Európában piacvezető. A fő ok az lehet, hogy remekül ráéreznek arra, hogy lehet egyszerre a keveset fizető és a sokat fizető utasokat is elszállítani.

Ez elsőre furán hangzik, de nem olyan nehéz megoldani. Ismerni kell az utasok lélektanát, és ennek megfelelő árazást és időzítést alkalmazni. Az utasok egyik része egy adott időpontban szeretne utazni, és attól fél, hogy ahogy az idő telik, a jegy úgyis drágább lesz. Általában a cég meg is hagyja ebben a hitben az utasokat azzal, hogy lassan emelgeti az árat. Így aztán ezek a stabil, kevéssé árérzékeny utasok meg is veszik időben a jegyet. Amikor már közeledik az időpont, de nem telt még meg a repülő, leengedi az árat. Ekkor jönnek, ahogy az angol mondja, a „bargain hunter”-ek, alkalmi vételre vadászók, akik időben rugalmasabbak, mindegy mikor utaznak, csak olcsó legyen. Persze ez sem minden esetben van így: az algoritmus néha módosul, nehogy túlzottan kiismerjék azt a „légi spekulánsok”.

Jó kilátások

A rendszer tehát jól működik, a cégnek jól is megy. Ezek után az a kérdés, érdemes-e magát a részvényt megvenni? A légitársaságok részvényei általában nem annyira mozgékonyak, mint más iparágban. Míg egy Facebook, GoPro vagy Alibaba jellegű cégnél felmerül a korlátlan növekedés lehetősége (azaz elvileg lehet belőlük Microsoft vagy Apple), addig egy légitársaságnál jóval limitáltabb a mozgástér. Árfolyam-sokszorozást tehát ne várjunk.

Viszont miután a hangulat jó, az időzítés megfelelő, a cég jól prosperál, érdemes lehet venni a papírból. Mostanában ritkán omlanak össze a kibocsátáskor a papírok, utoljára a Facebook-kal történt ez 3 éve (ráadásul azóta már óriási siker lett belőle). Ha mégis tartunk ilyesmitől, vagy nagy lenne a túljegyzés, akkor érdemes megvárni a tőzsdei jelenlétet, és ott vásárolni, stopot húzva a kibocsátási árnál. A Virgin America-nál bejött, itt is jó esély van rá.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 33680 33100 33800 +1,84% 0 0 18 732 197 670 HUF 2025-11-25 17:10:51
MOL 2924 2924 2988 -1,35% 0 0 1 739 903 178 HUF 2025-11-25 17:05:51
MTELEKOM 1766 1746 1768 0,00% 0 0 480 129 846 HUF 2025-11-25 17:06:44
RICHTER 9800 9640 9800 +2,24% 0 0 2 714 753 465 HUF 2025-11-25 17:05:05
OPUS 481 475 490 -2,04% 0 0 113 524 913 HUF 2025-11-25 17:06:26
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Nagyot ment ma a Richter, de a tőzsde királyának a közelébe sem ért
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 18:35
Állami informatikai tendert nyert a Delta Group, a részvényeinek értéke pedig több mint 50 százalékkal emelkedett a hír hatására. Jó napot zárt a Richter is, amelynek árfolyama ismét közelíti a 10 ezer forintos szintet.
Részvény / Deviza / Áru Izmos napot zárt a forint, ismét 410 alatt a frank
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 18:18
Az euróval és a dollárral szemben is megnyerte a keddi napot a forint. A dollár árfolyama ismét 330-cal kezdődik.
Részvény / Deviza / Áru Csökkent a Brent olaj és az európai gáz ára is, a párizsi tőzsdének jó napja van
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 16:44
A Dow Jones minimális növekedéssel, az S&P 500 minimális csökkenéssel indította a kereskedést az Egyesült Államokban. A Brent nyersolaj hordónkénti ára 61,5 dollár, ami alacsonyabb az elmúlt időszak szintjeinél.
Részvény / Deviza / Áru Aranyos: a mikulás szánjára felférhetnek idén ezek a nemesfémek is
Czwick Dávid | 2025. november 25. 15:09
Korán jött a mikulás rali vagy túlzott várakozások előzik meg az év utolsó hónapját? Hamarosan kiderül!
Részvény / Deviza / Áru Bennfentesen kereskedtek Mészáros Lőrinc cégének részvényeivel
PR | 2025. november 25. 12:47
Bírságot szabott ki a jegybank.
Részvény / Deviza / Áru Balogh Petya cége rekordidő alatt jutott el a BÉT Standard kategóriájába
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 12:34
Részvénykibocsátás és tőzsdei kategóriaváltás egy időben.
Részvény / Deviza / Áru Jaj, bitcoin… akkor most mindennek vége?
Eidenpenz József | 2025. november 25. 10:54
Súlyos zuhanásokat élt át az utóbbi másfél hónapban a bitcoin és az egész kriptovaluta-piac. Folyik a vita arról, hogy már medvepiac van, vagy esetleg még van remény arra, hogy a következő hónapokban új csúcsok fognak születni. Volt már példa arra, hogy a piac hasonló zuhanásokból is fel tudjon állni rövid idő alatt, de a pesszimista forgatókönyv tűnik meghatározónak.
Részvény / Deviza / Áru Tovább száguldhatnak ma az OTP papírjai
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 09:19
A Mol viszont gyengélkedhet.
Részvény / Deviza / Áru Kérnek egy kávét a jegybankban, olyan erős lett a forint
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 07:45
Vegyesen alakul a forint árfolyama.
Részvény / Deviza / Áru Remek napjuk volt a legnagyobb kapitalistáknak
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 06:33
Emelkedéssel zártak hétfőn a New York-i értéktőzsde irányadó mutatói.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG