4p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Wizz Air most már megfelelőnek tartja a piaci környezetet, hogy tőzsdére lépjen, mégpedig Londonban. Érdemes-e vajon fel-, avagy pontosabban beszállni a részvénybe is?

A cég már tavaly tervezte a tőzsdére menetelt, de akkor letett róla. Elég jól felmérték, hogy éppen visszaesett a légitársaságok részvényei iránti kereslet. Ennek különösebb fundamentális oka nem volt, az történt, hogy a diszkont légitársaságok részvényeiben korábban volt egy túlzott felívelés (kisebb lufi), majd ez épp leeresztett. Nem a legmegfelelőbb időpont a tőzsdére lépésre.

Azóta viszont belépett egy nagyon fontos fundamentális elem: a felére esett az olajár. Ez a légitársaságoknál lényeges kiadáscsökkentést eredményez, ami nagy segítség a nyereséges működéshez, ezért most a befektetők is sokkal inkább érdeklődnek.

Ráérzett

Maga a légitársaság több, mint 10 éves múltra tekint vissza. Az EU csatlakozáskor indította meg járatait, abból kiindulva, hogy a hirtelen szabaddá vált piacon az újonnan csatlakozó „keleti blokk” egy óriási piac, melyet nem fog egyből lefedni az Európában már üzemelő két óriás, az Easyjet és a Ryanair. A Wizz Air jól is számított: rögtön letarolta főleg a lengyel és a magyar piacot, és a később belépni próbáló nagyok sosem tudtak igazán sikeressé válni. Tulajdonképpen nem igazán látható, hogy miért. Talán azért, mert a Wizz jobban átlátta, hogy lehet az árérzékenyebb régió lakosságát jobban bevonni a repülésbe.

A konkurensek próbálkoztak azzal a taktikával, hogy túl olcsón kínálják a jegyeket. Egy kisebb, a Wizz-el egyidőben induló, pozsonyi bázissal üzemelő légitársaság, a SkyEurope bele is bukott ebbe. A Ryanair is előrukkolt 5 forintos jegyekkel, ez remek lehetőség is volt az ingyen utazásra, de ilyet tartósan egy légitársaság sem bír el. A Wizz pedig elég erős lett ahhoz, hogy ilyen párhetes időszakokat átvészeljen. A Ryan és az Easy vissza is vonultak: viszonylag kevés járatot üzemeltetnek, sok helyen egyszerűen nincs is konkurencia a Wizz számára.

Kvázi Malév

A cég abszolút fénykora a Malév csődje idején jött el. A Malév utasai közül az árérzékenyebbek nagyobb részét magához tudta csábítani a Wizz, ráadásul az államközi megállapodáson alapuló, korábban Malév által repült vonalak jó részét is megszerezte. Ehhez a „keleti nyitáshoz”nyilván a kormány közbenjárása kellett, így a cég egy kicsit át is vette a Malév helyét, amolyan kvázi nemzeti légitársaságként üzemel. De ez csak a torta egy szelete, a cég egész Közép-Kelet Európában piacvezető. A fő ok az lehet, hogy remekül ráéreznek arra, hogy lehet egyszerre a keveset fizető és a sokat fizető utasokat is elszállítani.

Ez elsőre furán hangzik, de nem olyan nehéz megoldani. Ismerni kell az utasok lélektanát, és ennek megfelelő árazást és időzítést alkalmazni. Az utasok egyik része egy adott időpontban szeretne utazni, és attól fél, hogy ahogy az idő telik, a jegy úgyis drágább lesz. Általában a cég meg is hagyja ebben a hitben az utasokat azzal, hogy lassan emelgeti az árat. Így aztán ezek a stabil, kevéssé árérzékeny utasok meg is veszik időben a jegyet. Amikor már közeledik az időpont, de nem telt még meg a repülő, leengedi az árat. Ekkor jönnek, ahogy az angol mondja, a „bargain hunter”-ek, alkalmi vételre vadászók, akik időben rugalmasabbak, mindegy mikor utaznak, csak olcsó legyen. Persze ez sem minden esetben van így: az algoritmus néha módosul, nehogy túlzottan kiismerjék azt a „légi spekulánsok”.

Jó kilátások

A rendszer tehát jól működik, a cégnek jól is megy. Ezek után az a kérdés, érdemes-e magát a részvényt megvenni? A légitársaságok részvényei általában nem annyira mozgékonyak, mint más iparágban. Míg egy Facebook, GoPro vagy Alibaba jellegű cégnél felmerül a korlátlan növekedés lehetősége (azaz elvileg lehet belőlük Microsoft vagy Apple), addig egy légitársaságnál jóval limitáltabb a mozgástér. Árfolyam-sokszorozást tehát ne várjunk.

Viszont miután a hangulat jó, az időzítés megfelelő, a cég jól prosperál, érdemes lehet venni a papírból. Mostanában ritkán omlanak össze a kibocsátáskor a papírok, utoljára a Facebook-kal történt ez 3 éve (ráadásul azóta már óriási siker lett belőle). Ha mégis tartunk ilyesmitől, vagy nagy lenne a túljegyzés, akkor érdemes megvárni a tőzsdei jelenlétet, és ott vásárolni, stopot húzva a kibocsátási árnál. A Virgin America-nál bejött, itt is jó esély van rá.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 33070 32780 33250 +1,01% 0 0 27 203 197 120 HUF 2025-11-24 17:11:57
MOL 2964 2964 3048 -1,79% 0 0 5 654 335 798 HUF 2025-11-24 17:14:10
MTELEKOM 1766 1714 1766 +3,03% 0 0 2 321 148 530 HUF 2025-11-24 17:13:08
RICHTER 9585 9585 9740 -0,31% 0 0 9 325 894 190 HUF 2025-11-24 17:07:33
OPUS 491 466 491 -0,61% 0 0 252 560 748 HUF 2025-11-24 17:13:36
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Soha ennél rosszabb hétkezdést a forinttól
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 18:48
Erősödött a magyar fizetőeszköz a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Hihetetlen dolgot művelt ma az OTP a parketten
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 17:59
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 450,18 pontos, 0,42 százalékos emelkedéssel, 107 705,75 ponton zárt hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru Szép startot vettek az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 16:01
Emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru A Mol-papírok ma még nem találtak magukra
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 15:01
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 1,13 pontos nyitás után emelkedett hétfőn kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Dőlhet a gazdagok pénze a tőzsdére – nem fulladt ki a bika?
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 13:33
A Citigroup vagyonkezelési üzletágának vezetője szerint a tőzsdei bikapiac még nem ért a végéhez – az amerikai pénzügyi óriás idén soha nem látott tőkebeáramlást regisztrált tehetős ügyfeleitől.
Részvény / Deviza / Áru Az OTP-részvényesek csak nevethetnek a Mol-tulajdonosokon
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 11:49
Hétfő délelőtti helyzetjelentés.
Részvény / Deviza / Áru A béke szelei fújnak a tőzsdéken?
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 09:39
Nyugat-Európából és Ázsiából is jó hírek jöttek.
Részvény / Deviza / Áru Ennyit tud a forint hétfő reggel
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 08:06
Friss árfolyamok.
Részvény / Deviza / Áru Lehet Ön is tőzsdeguru – de hogyan?
Eidenpenz József | 2025. november 24. 05:44
A világ leggazdagabb emberei közül sokan részvényvásárlással szerezték vagyonukat, ami az internetnek hála ma már mindenki előtt járható út. Le lehet-e egyszerűen másolni a guruk pozícióit, vagyis azt vásárolni, amit ők, és így jelentős haszonra szert tenni? Elvileg igen, jövedelmező befektetési stratégia lehet, de számos buktatója van, amikkel nem árt tisztában lenni.
Részvény / Deviza / Áru Hatalmas ziccert teremtett a forint – Ön kihasználta?
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 16:33
A vezető devizákkal szemben nagy amplitúdóval mozgott a hazai fizetőeszköz, de volt egy pont, amikor mindegyikhez olcsón lehetett hozzájutni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG