4p
A Wizz Air most már megfelelőnek tartja a piaci környezetet, hogy tőzsdére lépjen, mégpedig Londonban. Érdemes-e vajon fel-, avagy pontosabban beszállni a részvénybe is?

A cég már tavaly tervezte a tőzsdére menetelt, de akkor letett róla. Elég jól felmérték, hogy éppen visszaesett a légitársaságok részvényei iránti kereslet. Ennek különösebb fundamentális oka nem volt, az történt, hogy a diszkont légitársaságok részvényeiben korábban volt egy túlzott felívelés (kisebb lufi), majd ez épp leeresztett. Nem a legmegfelelőbb időpont a tőzsdére lépésre.

Azóta viszont belépett egy nagyon fontos fundamentális elem: a felére esett az olajár. Ez a légitársaságoknál lényeges kiadáscsökkentést eredményez, ami nagy segítség a nyereséges működéshez, ezért most a befektetők is sokkal inkább érdeklődnek.

Ráérzett

Maga a légitársaság több, mint 10 éves múltra tekint vissza. Az EU csatlakozáskor indította meg járatait, abból kiindulva, hogy a hirtelen szabaddá vált piacon az újonnan csatlakozó „keleti blokk” egy óriási piac, melyet nem fog egyből lefedni az Európában már üzemelő két óriás, az Easyjet és a Ryanair. A Wizz Air jól is számított: rögtön letarolta főleg a lengyel és a magyar piacot, és a később belépni próbáló nagyok sosem tudtak igazán sikeressé válni. Tulajdonképpen nem igazán látható, hogy miért. Talán azért, mert a Wizz jobban átlátta, hogy lehet az árérzékenyebb régió lakosságát jobban bevonni a repülésbe.

A konkurensek próbálkoztak azzal a taktikával, hogy túl olcsón kínálják a jegyeket. Egy kisebb, a Wizz-el egyidőben induló, pozsonyi bázissal üzemelő légitársaság, a SkyEurope bele is bukott ebbe. A Ryanair is előrukkolt 5 forintos jegyekkel, ez remek lehetőség is volt az ingyen utazásra, de ilyet tartósan egy légitársaság sem bír el. A Wizz pedig elég erős lett ahhoz, hogy ilyen párhetes időszakokat átvészeljen. A Ryan és az Easy vissza is vonultak: viszonylag kevés járatot üzemeltetnek, sok helyen egyszerűen nincs is konkurencia a Wizz számára.

Kvázi Malév

A cég abszolút fénykora a Malév csődje idején jött el. A Malév utasai közül az árérzékenyebbek nagyobb részét magához tudta csábítani a Wizz, ráadásul az államközi megállapodáson alapuló, korábban Malév által repült vonalak jó részét is megszerezte. Ehhez a „keleti nyitáshoz”nyilván a kormány közbenjárása kellett, így a cég egy kicsit át is vette a Malév helyét, amolyan kvázi nemzeti légitársaságként üzemel. De ez csak a torta egy szelete, a cég egész Közép-Kelet Európában piacvezető. A fő ok az lehet, hogy remekül ráéreznek arra, hogy lehet egyszerre a keveset fizető és a sokat fizető utasokat is elszállítani.

Ez elsőre furán hangzik, de nem olyan nehéz megoldani. Ismerni kell az utasok lélektanát, és ennek megfelelő árazást és időzítést alkalmazni. Az utasok egyik része egy adott időpontban szeretne utazni, és attól fél, hogy ahogy az idő telik, a jegy úgyis drágább lesz. Általában a cég meg is hagyja ebben a hitben az utasokat azzal, hogy lassan emelgeti az árat. Így aztán ezek a stabil, kevéssé árérzékeny utasok meg is veszik időben a jegyet. Amikor már közeledik az időpont, de nem telt még meg a repülő, leengedi az árat. Ekkor jönnek, ahogy az angol mondja, a „bargain hunter”-ek, alkalmi vételre vadászók, akik időben rugalmasabbak, mindegy mikor utaznak, csak olcsó legyen. Persze ez sem minden esetben van így: az algoritmus néha módosul, nehogy túlzottan kiismerjék azt a „légi spekulánsok”.

Jó kilátások

A rendszer tehát jól működik, a cégnek jól is megy. Ezek után az a kérdés, érdemes-e magát a részvényt megvenni? A légitársaságok részvényei általában nem annyira mozgékonyak, mint más iparágban. Míg egy Facebook, GoPro vagy Alibaba jellegű cégnél felmerül a korlátlan növekedés lehetősége (azaz elvileg lehet belőlük Microsoft vagy Apple), addig egy légitársaságnál jóval limitáltabb a mozgástér. Árfolyam-sokszorozást tehát ne várjunk.

Viszont miután a hangulat jó, az időzítés megfelelő, a cég jól prosperál, érdemes lehet venni a papírból. Mostanában ritkán omlanak össze a kibocsátáskor a papírok, utoljára a Facebook-kal történt ez 3 éve (ráadásul azóta már óriási siker lett belőle). Ha mégis tartunk ilyesmitől, vagy nagy lenne a túljegyzés, akkor érdemes megvárni a tőzsdei jelenlétet, és ott vásárolni, stopot húzva a kibocsátási árnál. A Virgin America-nál bejött, itt is jó esély van rá.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 34720 34220 34720 +1,49% 0 0 11 095 082 860 HUF 2025-12-01 17:05:03
MOL 2980 2950 3046 +2,41% 0 0 5 190 874 610 HUF 2025-12-01 17:05:04
MTELEKOM 1766 1752 1772 +0,46% 0 0 414 152 716 HUF 2025-12-01 17:11:50
RICHTER 9615 9615 9800 -1,23% 0 0 1 052 519 945 HUF 2025-12-01 17:05:15
OPUS 530 516 539 -1,67% 0 0 93 840 452 HUF 2025-12-01 17:08:59
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Leáldozik az állampapíroknak, előzhetnek a részvények?
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 19:22
Erre az „egymillió dolláros” kérdésre főszerkesztőnk, Csabai Károly sem ismeri a választ, így a Trend FM hétfő délelőtti adásában maximum támpontokat tudott adni. A beszélgetés első részében meg a hazai munkaerőpiaci helyzet került terítékre.
Részvény / Deviza / Áru Úgy néznek ki a forintárfolyamok, mint 2022-ben
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 19:01
A dollár 327 alatt is járt délután, az euró közelít a 380-hoz. A 2022-es árakon válthatjuk a svájci frankot is, mindhárom fő devizával szemben erősödött a forint hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru A szerbiai terjeszkedés miatt veszik a Mol-részvényeket, a BUX is emelkedett
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 18:07
A Mol és az OTP is jókora emelkedéssel zárta december első kereskedési napját, a BUX-index 110 ezer fölé emelkedett.
Részvény / Deviza / Áru Gyenge kezdés az amerikai tőzsdén, tovább csökkent az európai gáz ára
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 16:01
Közel 3 százalékkal csökkent az európai gázár az irányadónak számító TTF holland gáztőzsdén. Az amerikai tőzsdeindexek veszteséggel indították a decemberi kereskedést.
Részvény / Deviza / Áru Repülőrajttal indította a decembert a Mol a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 15:05
Több mint 2,4 százalékkal erősödött a Mol-részvények értéke, és még nincs vége a napnak. Az OTP-nél is örülhetnek.
Részvény / Deviza / Áru A Mol részvényein meglátszik a pénteki moszkvai találkozó?
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 11:58
A Mol erősödött a legnagyobbat a vezető papírok közül – a befektetők már a szerb olajvállalat esetleges felvásárlását is árazzák?
Részvény / Deviza / Áru Gyilkos drónok és dróngyilkosok klubja
Eidenpenz József | 2025. december 1. 10:06
A modern hadviselés a technológiáról szól, egy iparág kiemelkedik a többi közül. A globális harcidrón-piac 2035-re várhatóan több mint a kétszeresére, 75 milliárd dollárra nő, de a polgári felhasználás is terjed. Hogyan lehet ebben kisbefektetőként részt venni?
Részvény / Deviza / Áru Borús kezdés az európai tőzsdéken, de mit csinált a BUX?
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 09:29
Csökkenéssel indítottak a nyugat-európai indexek hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru A forint már felkelt hétfő reggel – de melyik lábbal?
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 06:21
Itt vannak a legfrissebb árfolyamok.
Részvény / Deviza / Áru A Mol kivételével mindenki erősödött
Privátbankár.hu | 2025. november 30. 08:34
Növekvő forgalom mellett emelkedett a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe a héten, pénteken a BUX 109 453,39 ponton zárt, 2,05 százalékkal magasabban, mint egy héttel korábban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG