4p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Wizz Air most már megfelelőnek tartja a piaci környezetet, hogy tőzsdére lépjen, mégpedig Londonban. Érdemes-e vajon fel-, avagy pontosabban beszállni a részvénybe is?

A cég már tavaly tervezte a tőzsdére menetelt, de akkor letett róla. Elég jól felmérték, hogy éppen visszaesett a légitársaságok részvényei iránti kereslet. Ennek különösebb fundamentális oka nem volt, az történt, hogy a diszkont légitársaságok részvényeiben korábban volt egy túlzott felívelés (kisebb lufi), majd ez épp leeresztett. Nem a legmegfelelőbb időpont a tőzsdére lépésre.

Azóta viszont belépett egy nagyon fontos fundamentális elem: a felére esett az olajár. Ez a légitársaságoknál lényeges kiadáscsökkentést eredményez, ami nagy segítség a nyereséges működéshez, ezért most a befektetők is sokkal inkább érdeklődnek.

Ráérzett

Maga a légitársaság több, mint 10 éves múltra tekint vissza. Az EU csatlakozáskor indította meg járatait, abból kiindulva, hogy a hirtelen szabaddá vált piacon az újonnan csatlakozó „keleti blokk” egy óriási piac, melyet nem fog egyből lefedni az Európában már üzemelő két óriás, az Easyjet és a Ryanair. A Wizz Air jól is számított: rögtön letarolta főleg a lengyel és a magyar piacot, és a később belépni próbáló nagyok sosem tudtak igazán sikeressé válni. Tulajdonképpen nem igazán látható, hogy miért. Talán azért, mert a Wizz jobban átlátta, hogy lehet az árérzékenyebb régió lakosságát jobban bevonni a repülésbe.

A konkurensek próbálkoztak azzal a taktikával, hogy túl olcsón kínálják a jegyeket. Egy kisebb, a Wizz-el egyidőben induló, pozsonyi bázissal üzemelő légitársaság, a SkyEurope bele is bukott ebbe. A Ryanair is előrukkolt 5 forintos jegyekkel, ez remek lehetőség is volt az ingyen utazásra, de ilyet tartósan egy légitársaság sem bír el. A Wizz pedig elég erős lett ahhoz, hogy ilyen párhetes időszakokat átvészeljen. A Ryan és az Easy vissza is vonultak: viszonylag kevés járatot üzemeltetnek, sok helyen egyszerűen nincs is konkurencia a Wizz számára.

Kvázi Malév

A cég abszolút fénykora a Malév csődje idején jött el. A Malév utasai közül az árérzékenyebbek nagyobb részét magához tudta csábítani a Wizz, ráadásul az államközi megállapodáson alapuló, korábban Malév által repült vonalak jó részét is megszerezte. Ehhez a „keleti nyitáshoz”nyilván a kormány közbenjárása kellett, így a cég egy kicsit át is vette a Malév helyét, amolyan kvázi nemzeti légitársaságként üzemel. De ez csak a torta egy szelete, a cég egész Közép-Kelet Európában piacvezető. A fő ok az lehet, hogy remekül ráéreznek arra, hogy lehet egyszerre a keveset fizető és a sokat fizető utasokat is elszállítani.

Ez elsőre furán hangzik, de nem olyan nehéz megoldani. Ismerni kell az utasok lélektanát, és ennek megfelelő árazást és időzítést alkalmazni. Az utasok egyik része egy adott időpontban szeretne utazni, és attól fél, hogy ahogy az idő telik, a jegy úgyis drágább lesz. Általában a cég meg is hagyja ebben a hitben az utasokat azzal, hogy lassan emelgeti az árat. Így aztán ezek a stabil, kevéssé árérzékeny utasok meg is veszik időben a jegyet. Amikor már közeledik az időpont, de nem telt még meg a repülő, leengedi az árat. Ekkor jönnek, ahogy az angol mondja, a „bargain hunter”-ek, alkalmi vételre vadászók, akik időben rugalmasabbak, mindegy mikor utaznak, csak olcsó legyen. Persze ez sem minden esetben van így: az algoritmus néha módosul, nehogy túlzottan kiismerjék azt a „légi spekulánsok”.

Jó kilátások

A rendszer tehát jól működik, a cégnek jól is megy. Ezek után az a kérdés, érdemes-e magát a részvényt megvenni? A légitársaságok részvényei általában nem annyira mozgékonyak, mint más iparágban. Míg egy Facebook, GoPro vagy Alibaba jellegű cégnél felmerül a korlátlan növekedés lehetősége (azaz elvileg lehet belőlük Microsoft vagy Apple), addig egy légitársaságnál jóval limitáltabb a mozgástér. Árfolyam-sokszorozást tehát ne várjunk.

Viszont miután a hangulat jó, az időzítés megfelelő, a cég jól prosperál, érdemes lehet venni a papírból. Mostanában ritkán omlanak össze a kibocsátáskor a papírok, utoljára a Facebook-kal történt ez 3 éve (ráadásul azóta már óriási siker lett belőle). Ha mégis tartunk ilyesmitől, vagy nagy lenne a túljegyzés, akkor érdemes megvárni a tőzsdei jelenlétet, és ott vásárolni, stopot húzva a kibocsátási árnál. A Virgin America-nál bejött, itt is jó esély van rá.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 32740 31920 32790 +1,17% 0 0 15 133 512 570 HUF 2025-11-21 17:05:19
MOL 3018 3016 3090 -2,65% 0 0 1 712 418 108 HUF 2025-11-21 17:14:55
MTELEKOM 1714 1710 1728 -1,04% 0 0 430 916 032 HUF 2025-11-21 17:06:15
RICHTER 9615 9560 9700 -0,77% 0 0 2 529 378 540 HUF 2025-11-21 17:13:06
OPUS 494 484 498 -0,60% 0 0 172 267 194 HUF 2025-11-21 17:10:13
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Jól járt, aki korábban váltott eurót a hétvégi utazáshoz
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 18:46
Mindhárom fő devizával szemben gyengül pénteken a forint, a legnagyobb mértékben a dollárhoz viszonyítva. 
Részvény / Deviza / Áru Nagy eséssel zárta a hetet a Mol a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 17:46
A BUX-index és a vezető részvények egyaránt csökkenéssel zárták a hét utolsó kereskedési napját, az OTP kivételével. A Mol árfolyama 2,65 százalékkal csökkent pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Plusszal nyitott az amerikai tőzsde, csökkent az olajár
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 16:16
Mindhárom irányadó részvényindex erősödéssel nyitott pénteken az amerikai tőzsdén. A Brent olajár 62 dollár közelébe csökkent, és az európai gázár is esett az irányadó tőzsdén.
Részvény / Deviza / Áru Ez nem a Mol napja a tőzsdén: ismét 3000 forint közelében az árfolyam
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 14:46
A vezető részvények közül csak az OTP tudott erősödni pénteken délutánig, a BUX-index is csökkent.
Részvény / Deviza / Áru Nyár óta nem látott magasságba emelkedett a dízel ára
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 13:19
Sokáig tartotta a dízel ára a 600 forint alatti szintet, pénteken átszakadt a gát. Azonban érdemes figyelni, hol tankolunk, az autópályák mentén már 650-670 forintnál jár az árszínvonal.
Részvény / Deviza / Áru Niagaraként hull alá a Mol a délelőtti kereskedésben
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 11:42
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 2,90 pontos nyitás után csökkent pénteken délelőtt.
Részvény / Deviza / Áru A BUX alig változott a pesti parkett nyitására
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 09:26
A tőzsdeindex alig három pontot emelkdett a csütörtöki záráshoz képest péntek reggelre.
Részvény / Deviza / Áru Hiába szólt a vekker, a forint nem ébredt fel
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 07:39
A magyar fizetőeszköz péntek reggelre gyengült a bankközi kereskedésben.
Részvény / Deviza / Áru New York esését követik az ázsiai piacok
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 06:21
Gyengülést mutattak a New York-i tőzsde főbb mutatói csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru Ön is töri a fejét, hogy meddig marad még ilyen erős a forint?
Eidenpenz József | 2025. november 21. 05:56
A forint majdnem kétéves csúcson van, miközben az árának alakulására olyan nagy befolyással bíró MNB erősen tartja, politikája sziklaszilárd, kamatváltoztatásnak nincs jele. Vajon miért és meddig még? Lesz még szó a cikkben kamatzsonglőrökről, láthatatlan erőkről, toronymagas inflációs várakozásokról és devizába menekülő magyarokról.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG