4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A Wizz Air most már megfelelőnek tartja a piaci környezetet, hogy tőzsdére lépjen, mégpedig Londonban. Érdemes-e vajon fel-, avagy pontosabban beszállni a részvénybe is?

A cég már tavaly tervezte a tőzsdére menetelt, de akkor letett róla. Elég jól felmérték, hogy éppen visszaesett a légitársaságok részvényei iránti kereslet. Ennek különösebb fundamentális oka nem volt, az történt, hogy a diszkont légitársaságok részvényeiben korábban volt egy túlzott felívelés (kisebb lufi), majd ez épp leeresztett. Nem a legmegfelelőbb időpont a tőzsdére lépésre.

Azóta viszont belépett egy nagyon fontos fundamentális elem: a felére esett az olajár. Ez a légitársaságoknál lényeges kiadáscsökkentést eredményez, ami nagy segítség a nyereséges működéshez, ezért most a befektetők is sokkal inkább érdeklődnek.

Ráérzett

Maga a légitársaság több, mint 10 éves múltra tekint vissza. Az EU csatlakozáskor indította meg járatait, abból kiindulva, hogy a hirtelen szabaddá vált piacon az újonnan csatlakozó „keleti blokk” egy óriási piac, melyet nem fog egyből lefedni az Európában már üzemelő két óriás, az Easyjet és a Ryanair. A Wizz Air jól is számított: rögtön letarolta főleg a lengyel és a magyar piacot, és a később belépni próbáló nagyok sosem tudtak igazán sikeressé válni. Tulajdonképpen nem igazán látható, hogy miért. Talán azért, mert a Wizz jobban átlátta, hogy lehet az árérzékenyebb régió lakosságát jobban bevonni a repülésbe.

A konkurensek próbálkoztak azzal a taktikával, hogy túl olcsón kínálják a jegyeket. Egy kisebb, a Wizz-el egyidőben induló, pozsonyi bázissal üzemelő légitársaság, a SkyEurope bele is bukott ebbe. A Ryanair is előrukkolt 5 forintos jegyekkel, ez remek lehetőség is volt az ingyen utazásra, de ilyet tartósan egy légitársaság sem bír el. A Wizz pedig elég erős lett ahhoz, hogy ilyen párhetes időszakokat átvészeljen. A Ryan és az Easy vissza is vonultak: viszonylag kevés járatot üzemeltetnek, sok helyen egyszerűen nincs is konkurencia a Wizz számára.

Kvázi Malév

A cég abszolút fénykora a Malév csődje idején jött el. A Malév utasai közül az árérzékenyebbek nagyobb részét magához tudta csábítani a Wizz, ráadásul az államközi megállapodáson alapuló, korábban Malév által repült vonalak jó részét is megszerezte. Ehhez a „keleti nyitáshoz”nyilván a kormány közbenjárása kellett, így a cég egy kicsit át is vette a Malév helyét, amolyan kvázi nemzeti légitársaságként üzemel. De ez csak a torta egy szelete, a cég egész Közép-Kelet Európában piacvezető. A fő ok az lehet, hogy remekül ráéreznek arra, hogy lehet egyszerre a keveset fizető és a sokat fizető utasokat is elszállítani.

Ez elsőre furán hangzik, de nem olyan nehéz megoldani. Ismerni kell az utasok lélektanát, és ennek megfelelő árazást és időzítést alkalmazni. Az utasok egyik része egy adott időpontban szeretne utazni, és attól fél, hogy ahogy az idő telik, a jegy úgyis drágább lesz. Általában a cég meg is hagyja ebben a hitben az utasokat azzal, hogy lassan emelgeti az árat. Így aztán ezek a stabil, kevéssé árérzékeny utasok meg is veszik időben a jegyet. Amikor már közeledik az időpont, de nem telt még meg a repülő, leengedi az árat. Ekkor jönnek, ahogy az angol mondja, a „bargain hunter”-ek, alkalmi vételre vadászók, akik időben rugalmasabbak, mindegy mikor utaznak, csak olcsó legyen. Persze ez sem minden esetben van így: az algoritmus néha módosul, nehogy túlzottan kiismerjék azt a „légi spekulánsok”.

Jó kilátások

A rendszer tehát jól működik, a cégnek jól is megy. Ezek után az a kérdés, érdemes-e magát a részvényt megvenni? A légitársaságok részvényei általában nem annyira mozgékonyak, mint más iparágban. Míg egy Facebook, GoPro vagy Alibaba jellegű cégnél felmerül a korlátlan növekedés lehetősége (azaz elvileg lehet belőlük Microsoft vagy Apple), addig egy légitársaságnál jóval limitáltabb a mozgástér. Árfolyam-sokszorozást tehát ne várjunk.

Viszont miután a hangulat jó, az időzítés megfelelő, a cég jól prosperál, érdemes lehet venni a papírból. Mostanában ritkán omlanak össze a kibocsátáskor a papírok, utoljára a Facebook-kal történt ez 3 éve (ráadásul azóta már óriási siker lett belőle). Ha mégis tartunk ilyesmitől, vagy nagy lenne a túljegyzés, akkor érdemes megvárni a tőzsdei jelenlétet, és ott vásárolni, stopot húzva a kibocsátási árnál. A Virgin America-nál bejött, itt is jó esély van rá.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 26530 26480 26750 +0,45% 0 0 6 127 906 810 HUF 2025-04-29 17:05:25
MOL 3020 3004 3038 +0,13% 0 0 1 233 175 884 HUF 2025-04-29 17:05:27
MTELEKOM 1692 1692 1726 -1,40% 0 0 1 195 968 642 HUF 2025-04-29 17:05:15
RICHTER 10870 10750 10970 -1,00% 0 0 972 992 590 HUF 2025-04-29 17:10:11
OPUS 557 551 567 -1,07% 0 0 85 836 225 HUF 2025-04-29 17:05:17
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru A forint felült az ágyban – de messze van még a futás
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 18:36
Még mindig nem hasít a magyar deviza.
Részvény / Deviza / Áru Csúcsról a lejtőre: mi történt a budapesti parketten?
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 17:53
Hiába járt napközben rekordon a BUX, zárásra visszacsúszott: a befektetők kivárnak, a forgalom is megcsappant a Budapesti Értéktőzsdén.  
Részvény / Deviza / Áru Jön a Richter osztalékfizetése, itt vannak a számok
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 15:32
Lezajlott a gyógyszeripari vállalat közgyűlése.
Részvény / Deviza / Áru Rekordokat döntöget a BUX, a brókerek vakarják a fejüket
Eidenpenz József | 2025. április 29. 12:45
A tőzsdei hangulat enyhén optimista, a BUX újabb rekordokat döntöget, a forint is kissé erősebb lett. Egy vezető elemző szerint ugyanakkor az Egyesült Államokban inkább romlanak a kilátások, így az optimizmus nem biztos, hogy megalapozott. Jól teljesített két nagybank, hatalmasat ugrott egy ősöreg kriptovaluta.
Részvény / Deviza / Áru Újabb iránymutatást kaphat a forint
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 06:33
A kamatdöntés előtt némi pluszt termelt a magyar deviza. 
Részvény / Deviza / Áru Megvan, mekkora osztalékot fizet a BÉT
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 19:53
A Budapesti Értéktőzsde Nyrt. éves rendes közgyűlésén 5,8 milliárd forint nettó eredményről számolt be a 2024. évi üzleti beszámolójában.
Részvény / Deviza / Áru Kisütött a nap a forint felett, öröm látni az árfolyamot
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 18:42
Erősödött hétfőn a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
Részvény / Deviza / Áru Unalomba fulladt a nap Budapesten, de a rekord így is összejött
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 18:19
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 20,73 pontos, 0,02 százalékos emelkedéssel, 92 985,05 ponton, új történelmi csúcson zárt hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru A csúcsról jött üzenet a magyar befektetőknek és a szabályozónak
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 15:12
A Privátbankár.hu Klasszis díjátadóján hazai befektetési alapkezelők vezetői és a tőzsde vezérhelyettese adtak helyzetképet a hazai befektetési piacról – arról, milyen makrogazdasági és szabályozási tényezők befolyásolják a szektort, milyen lehetőségekkel és kihívásokkal szembesülnek a piaci szereplők 2025-ben.
Részvény / Deviza / Áru Fontos változásokat hoz egy törvénymódosítás: ez rengeteg magyart érint
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 14:31
Az Országgyűlés napokon belül elfogadhatja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG