4p
A Wizz Air most már megfelelőnek tartja a piaci környezetet, hogy tőzsdére lépjen, mégpedig Londonban. Érdemes-e vajon fel-, avagy pontosabban beszállni a részvénybe is?

A cég már tavaly tervezte a tőzsdére menetelt, de akkor letett róla. Elég jól felmérték, hogy éppen visszaesett a légitársaságok részvényei iránti kereslet. Ennek különösebb fundamentális oka nem volt, az történt, hogy a diszkont légitársaságok részvényeiben korábban volt egy túlzott felívelés (kisebb lufi), majd ez épp leeresztett. Nem a legmegfelelőbb időpont a tőzsdére lépésre.

Azóta viszont belépett egy nagyon fontos fundamentális elem: a felére esett az olajár. Ez a légitársaságoknál lényeges kiadáscsökkentést eredményez, ami nagy segítség a nyereséges működéshez, ezért most a befektetők is sokkal inkább érdeklődnek.

Ráérzett

Maga a légitársaság több, mint 10 éves múltra tekint vissza. Az EU csatlakozáskor indította meg járatait, abból kiindulva, hogy a hirtelen szabaddá vált piacon az újonnan csatlakozó „keleti blokk” egy óriási piac, melyet nem fog egyből lefedni az Európában már üzemelő két óriás, az Easyjet és a Ryanair. A Wizz Air jól is számított: rögtön letarolta főleg a lengyel és a magyar piacot, és a később belépni próbáló nagyok sosem tudtak igazán sikeressé válni. Tulajdonképpen nem igazán látható, hogy miért. Talán azért, mert a Wizz jobban átlátta, hogy lehet az árérzékenyebb régió lakosságát jobban bevonni a repülésbe.

A konkurensek próbálkoztak azzal a taktikával, hogy túl olcsón kínálják a jegyeket. Egy kisebb, a Wizz-el egyidőben induló, pozsonyi bázissal üzemelő légitársaság, a SkyEurope bele is bukott ebbe. A Ryanair is előrukkolt 5 forintos jegyekkel, ez remek lehetőség is volt az ingyen utazásra, de ilyet tartósan egy légitársaság sem bír el. A Wizz pedig elég erős lett ahhoz, hogy ilyen párhetes időszakokat átvészeljen. A Ryan és az Easy vissza is vonultak: viszonylag kevés járatot üzemeltetnek, sok helyen egyszerűen nincs is konkurencia a Wizz számára.

Kvázi Malév

A cég abszolút fénykora a Malév csődje idején jött el. A Malév utasai közül az árérzékenyebbek nagyobb részét magához tudta csábítani a Wizz, ráadásul az államközi megállapodáson alapuló, korábban Malév által repült vonalak jó részét is megszerezte. Ehhez a „keleti nyitáshoz”nyilván a kormány közbenjárása kellett, így a cég egy kicsit át is vette a Malév helyét, amolyan kvázi nemzeti légitársaságként üzemel. De ez csak a torta egy szelete, a cég egész Közép-Kelet Európában piacvezető. A fő ok az lehet, hogy remekül ráéreznek arra, hogy lehet egyszerre a keveset fizető és a sokat fizető utasokat is elszállítani.

Ez elsőre furán hangzik, de nem olyan nehéz megoldani. Ismerni kell az utasok lélektanát, és ennek megfelelő árazást és időzítést alkalmazni. Az utasok egyik része egy adott időpontban szeretne utazni, és attól fél, hogy ahogy az idő telik, a jegy úgyis drágább lesz. Általában a cég meg is hagyja ebben a hitben az utasokat azzal, hogy lassan emelgeti az árat. Így aztán ezek a stabil, kevéssé árérzékeny utasok meg is veszik időben a jegyet. Amikor már közeledik az időpont, de nem telt még meg a repülő, leengedi az árat. Ekkor jönnek, ahogy az angol mondja, a „bargain hunter”-ek, alkalmi vételre vadászók, akik időben rugalmasabbak, mindegy mikor utaznak, csak olcsó legyen. Persze ez sem minden esetben van így: az algoritmus néha módosul, nehogy túlzottan kiismerjék azt a „légi spekulánsok”.

Jó kilátások

A rendszer tehát jól működik, a cégnek jól is megy. Ezek után az a kérdés, érdemes-e magát a részvényt megvenni? A légitársaságok részvényei általában nem annyira mozgékonyak, mint más iparágban. Míg egy Facebook, GoPro vagy Alibaba jellegű cégnél felmerül a korlátlan növekedés lehetősége (azaz elvileg lehet belőlük Microsoft vagy Apple), addig egy légitársaságnál jóval limitáltabb a mozgástér. Árfolyam-sokszorozást tehát ne várjunk.

Viszont miután a hangulat jó, az időzítés megfelelő, a cég jól prosperál, érdemes lehet venni a papírból. Mostanában ritkán omlanak össze a kibocsátáskor a papírok, utoljára a Facebook-kal történt ez 3 éve (ráadásul azóta már óriási siker lett belőle). Ha mégis tartunk ilyesmitől, vagy nagy lenne a túljegyzés, akkor érdemes megvárni a tőzsdei jelenlétet, és ott vásárolni, stopot húzva a kibocsátási árnál. A Virgin America-nál bejött, itt is jó esély van rá.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 32050 32010 32240 -0,80% 32060 32090 1 363 649 230 HUF 2025-11-18 10:49:07
MOL 3006 2992 3038 -1,12% 3004 3008 503 936 092 HUF 2025-11-18 10:52:57
MTELEKOM 1710 1702 1746 -1,72% 1706 1710 826 618 510 HUF 2025-11-18 10:52:33
RICHTER 9720 9670 9795 +0,36% 9720 9730 493 927 535 HUF 2025-11-18 10:50:51
OPUS 505 502 525 -4,17% 504 505 145 571 209 HUF 2025-11-18 10:51:08
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Mínuszban nyitottak a tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 09:32
Gyengüléssel kezdték a kereskedést a főbb európai tőzsdék kedden. A londoni FTSE100 index 0,97 százalékkal, a frankfurti DAX index 1,27 százalékkal, a párizsi CAC-40 index pedig 1,34 százalékkal esett. Az euróövezeti EuroStoxx50 index 1,30 százalék csökkenést jelzett nyitáskor.
Részvény / Deviza / Áru Csúnya reggelre ébredt a forint
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 07:45
Kedden reggel gyengült a magyar fizetőeszköz. 
Részvény / Deviza / Áru Estek a tőzsdék Amerikában
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 07:12
Gyengüléssel zártak hétfőn a New York-i értéktőzsde irányadó mutatói.  
Részvény / Deviza / Áru Így előzhetjük meg, hogy elinflálják a megtakarításainkat
Eidenpenz József | 2025. november 18. 05:44
Az inflációs félelmek makacsul tartják magukat, nem csoda, a múlt azt mutatja, hogy az infláció egy hétfejű sárkány, ráadásul újra kinőhetnek fejei. Van egy sor olyan befektetés, amelyeket infláció ellen ajánlanak, de az a baj, hogy nem mindegy, milyen időzítéssel, melyiket, mekkora értékben vesszük. A kisbefektetők pedig ritkán rendelkeznek megfelelő tudással, hogy eldöntsék.
Részvény / Deviza / Áru Ez várhat a magyar blue chipekre a jelentéseket követően
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 19:03
November első felében a magyar blue chipek is közzétették harmadik negyedéves eredményeiket, és a kép meglehetősen vegyesre sikerült. A Richter csalódást keltett, az OTP hozta a vártat, a Mol eredménye vegyes lett, míg a Magyar Telekom enyhén felülmúlta a piaci várakozásokat. A cikk a Concorde Értékpapír Zrt. blogján jelent meg.
Részvény / Deviza / Áru Mennyiért adják az eurót? Nézze csak!
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 18:41
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Csak az OTP tudott erősödni hétfőn
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 17:58
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX minimális, 64,7 pontos, 0,06 százalékos emelkedéssel, 107 362,16 ponton zárt hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru Nehezen indul a nap az amerikai piacokon, olcsóbb lett az olaj
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 16:11
Csökkenéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru Rossz a hangulat Budapesten, csak szédeleg a Mol és az OTP
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 14:43
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,34 pontos nyitás után csökkent hétfőn kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Csökkenéssel nyitotta a hetet a budapesti tőzsde
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 09:35
Az elemzők is csökkenést vártak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG