4p

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Wizz Air most már megfelelőnek tartja a piaci környezetet, hogy tőzsdére lépjen, mégpedig Londonban. Érdemes-e vajon fel-, avagy pontosabban beszállni a részvénybe is?

A cég már tavaly tervezte a tőzsdére menetelt, de akkor letett róla. Elég jól felmérték, hogy éppen visszaesett a légitársaságok részvényei iránti kereslet. Ennek különösebb fundamentális oka nem volt, az történt, hogy a diszkont légitársaságok részvényeiben korábban volt egy túlzott felívelés (kisebb lufi), majd ez épp leeresztett. Nem a legmegfelelőbb időpont a tőzsdére lépésre.

Azóta viszont belépett egy nagyon fontos fundamentális elem: a felére esett az olajár. Ez a légitársaságoknál lényeges kiadáscsökkentést eredményez, ami nagy segítség a nyereséges működéshez, ezért most a befektetők is sokkal inkább érdeklődnek.

Ráérzett

Maga a légitársaság több, mint 10 éves múltra tekint vissza. Az EU csatlakozáskor indította meg járatait, abból kiindulva, hogy a hirtelen szabaddá vált piacon az újonnan csatlakozó „keleti blokk” egy óriási piac, melyet nem fog egyből lefedni az Európában már üzemelő két óriás, az Easyjet és a Ryanair. A Wizz Air jól is számított: rögtön letarolta főleg a lengyel és a magyar piacot, és a később belépni próbáló nagyok sosem tudtak igazán sikeressé válni. Tulajdonképpen nem igazán látható, hogy miért. Talán azért, mert a Wizz jobban átlátta, hogy lehet az árérzékenyebb régió lakosságát jobban bevonni a repülésbe.

A konkurensek próbálkoztak azzal a taktikával, hogy túl olcsón kínálják a jegyeket. Egy kisebb, a Wizz-el egyidőben induló, pozsonyi bázissal üzemelő légitársaság, a SkyEurope bele is bukott ebbe. A Ryanair is előrukkolt 5 forintos jegyekkel, ez remek lehetőség is volt az ingyen utazásra, de ilyet tartósan egy légitársaság sem bír el. A Wizz pedig elég erős lett ahhoz, hogy ilyen párhetes időszakokat átvészeljen. A Ryan és az Easy vissza is vonultak: viszonylag kevés járatot üzemeltetnek, sok helyen egyszerűen nincs is konkurencia a Wizz számára.

Kvázi Malév

A cég abszolút fénykora a Malév csődje idején jött el. A Malév utasai közül az árérzékenyebbek nagyobb részét magához tudta csábítani a Wizz, ráadásul az államközi megállapodáson alapuló, korábban Malév által repült vonalak jó részét is megszerezte. Ehhez a „keleti nyitáshoz”nyilván a kormány közbenjárása kellett, így a cég egy kicsit át is vette a Malév helyét, amolyan kvázi nemzeti légitársaságként üzemel. De ez csak a torta egy szelete, a cég egész Közép-Kelet Európában piacvezető. A fő ok az lehet, hogy remekül ráéreznek arra, hogy lehet egyszerre a keveset fizető és a sokat fizető utasokat is elszállítani.

Ez elsőre furán hangzik, de nem olyan nehéz megoldani. Ismerni kell az utasok lélektanát, és ennek megfelelő árazást és időzítést alkalmazni. Az utasok egyik része egy adott időpontban szeretne utazni, és attól fél, hogy ahogy az idő telik, a jegy úgyis drágább lesz. Általában a cég meg is hagyja ebben a hitben az utasokat azzal, hogy lassan emelgeti az árat. Így aztán ezek a stabil, kevéssé árérzékeny utasok meg is veszik időben a jegyet. Amikor már közeledik az időpont, de nem telt még meg a repülő, leengedi az árat. Ekkor jönnek, ahogy az angol mondja, a „bargain hunter”-ek, alkalmi vételre vadászók, akik időben rugalmasabbak, mindegy mikor utaznak, csak olcsó legyen. Persze ez sem minden esetben van így: az algoritmus néha módosul, nehogy túlzottan kiismerjék azt a „légi spekulánsok”.

Jó kilátások

A rendszer tehát jól működik, a cégnek jól is megy. Ezek után az a kérdés, érdemes-e magát a részvényt megvenni? A légitársaságok részvényei általában nem annyira mozgékonyak, mint más iparágban. Míg egy Facebook, GoPro vagy Alibaba jellegű cégnél felmerül a korlátlan növekedés lehetősége (azaz elvileg lehet belőlük Microsoft vagy Apple), addig egy légitársaságnál jóval limitáltabb a mozgástér. Árfolyam-sokszorozást tehát ne várjunk.

Viszont miután a hangulat jó, az időzítés megfelelő, a cég jól prosperál, érdemes lehet venni a papírból. Mostanában ritkán omlanak össze a kibocsátáskor a papírok, utoljára a Facebook-kal történt ez 3 éve (ráadásul azóta már óriási siker lett belőle). Ha mégis tartunk ilyesmitől, vagy nagy lenne a túljegyzés, akkor érdemes megvárni a tőzsdei jelenlétet, és ott vásárolni, stopot húzva a kibocsátási árnál. A Virgin America-nál bejött, itt is jó esély van rá.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 34250 34040 34660 -0,44% 0 0 9 856 468 460 HUF 2025-12-04 17:11:11
MOL 2960 2932 2960 +1,44% 0 0 760 457 010 HUF 2025-12-04 17:05:03
MTELEKOM 1750 1746 1760 -0,11% 0 0 259 522 254 HUF 2025-12-04 17:05:09
RICHTER 9660 9615 9720 +0,47% 0 0 1 428 401 625 HUF 2025-12-04 17:05:07
OPUS 528 522 529 +1,54% 0 0 34 757 391 HUF 2025-12-04 17:09:04
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Időzített AI-bombán ülünk – jövőre kipukkanhat?
Imre Lőrinc | 2025. december 4. 19:16
Az Európai Unió a 2 százalék közelébe süllyedő inflációt, az Egyesült Államok pedig a mesterséges intelligenciával kapcsolatos beruházásokat tekintve lépett előre a leglátványosabban az idei évben. Ami a pénzpiacokat illeti, számunkra a forint erősödése, de a globális befektetői piacokon a dollár gyengülése jelentette az év legnagyobb sztoriját. Eközben az AI-lufi kezd túlfújódni, Európa fegyverkezik, az olajárak pedig drasztikus zuhanás előtt állhatnak. Az XTB 2026-os tőkepiaci kitekintőjén jártunk.
Részvény / Deviza / Áru Bajban a forint? Mutatjuk az árfolyamot!
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 18:34
Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben csütörtökön kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru A Mol mutatta az irányt Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 17:48
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 151,91 pontos, 0,14 százalékos emelkedéssel, 109 387,87 ponton zárt csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru Jó hangulatban az amerikai piacok, drágult az olaj és az arany
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 15:49
Emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru Vigyázzon, ezen befektetések 99 százaléka is halálra lehet ítélve
Eidenpenz József | 2025. december 4. 15:02
Az érmék kilencvenkilenc százaléka a nullához tart, és a projektek kilencvenkilenc százaléka használhatatlan. Ilyen szélsőséges véleményekkel is találkozunk a kriptovaluta-szektorban, nemcsak a kívülállók vagy ellenségek oldaláról, hanem még a barátai között is. Miért van ez, és mi lehet ennek a vége?
Részvény / Deviza / Áru Nem tudják leutánozni, amit a Mol művel
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 14:39
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,16 pontos nyitás után emelkedett csütörtökön kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Ujjal mutogathatnak az OTP-papírokra Pesten
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 11:46
Rajtuk kívül mindenkinek jól indult a csütörtök a tőzsdén.
Részvény / Deviza / Áru Bekezdtek Nyugat-Európában, Budapestről csak nézik
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 09:33
Kinyitottak az európai tőzsdék.
Részvény / Deviza / Áru Véres fejjel vonult vissza a forint
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 07:53
A 380-as árfolyam falát nem sikerült áttörni.
Részvény / Deviza / Áru A kamatvágás reménye húzta felfelé a tőzsdét
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 06:39
A Microsoft részvényei viszont lefelé húzták az indexeket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG