5p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sötét nap ez az önjáró autók fejlesztőinek és híveinek. A Tesla Motors nyilvánosságra hozta egy májusi baleset körülményeit, amiben egy floridai férfi veszítette életét, amit egyértelműen az S-Modell robotpilótája okozott. Az amerikai járműbiztonsági felügyelet vizsgálatot indított az ügyben, ami nem csak Elon Musk birodalmát, de a teljes fejlesztési irányzatot is megbélyegezheti.

Az ohiói 40 éves áldozat, Joshua Brown megrögzött Tesla rajongó volt; korábban több videót is készített a saját járgányáról, ahogy a különböző funkciókat – egyebek mellett a vesztét okozó robotpilóta-üzemmódot is – tesztelgette. Az autópilóta korábban egyébként egy alkalommal meg is mentette az életét, erről videót is osztott meg korábban YouTube-on.

Az autópilóta módot kifejezetten arra találták ki, hogy kényelmesebbé tegye az autópályás vezetést, a szenzorok azonban bizonyos körülmények között nem működnek, derült ki a Tesla jelentéséből. A verőfényes napsütésben ugyanis sem a vezető, sem a szenzorok nem érzékelték a Joshua elé bevágó 18 kerekes, utánfutós fehér kamiont, és a robot egyenesen alávezette a kocsit, fékezés nélkül.

Vizsgálódik a bizottság

A Tesla több mint két hónappal a baleset után értesítette a hatóságokat, ami már önmagában elég indok lehet arra, hogy kisebb háborút indítsanak a gyártó és a vezetője, Elon Musk ellen. Az amerikai járműbiztonsági hatóság vizsgálatot indított az ügy kapcsán, ennek keretében 25 ezer darab S-Modellt vizsgálnak majd át. A Tesla ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy míg náluk 130 millió robotpilótával megtett mérföldre egyetlen halálos baleset jutott, addig a világon minden 60 milliomodik mérföldre jut egy.

Zúzdába a robotkocsikkal?

Az biztos, hogy a szerencsétlenség ismét felszíthatja az ellenérzéseket az önjáró autók iránt, mivel az ellenzők véleménye szerint a sokkal biztonságosabb a közlekedés, ha az életünket emberekre és nem gépekre bízzuk. Ahogy az a rendőrségi jelentésből kiderült, jelen esetben sem a szenzorok, sem Joshua nem érzékelték a nagy, fehér kamiont a verőfényes ég előtt, ez azonban nem akadályozhatja meg, hogy elkaszálják a többi gyártó, így az Apple vagy a Google fejlesztéseit is, amennyiben a járműbiztonsági hatóság az ellentábornak ad igazat.

Forrás: NASDAQ


Szabadulnak a véres részvényektől

A rossz hír a vállalat árfolyamának sem kedvez, a tegnapi zárás előtt még 1 százalékos pluszban kereskedtek a Tesla papírjaival, ez azonban mára elolvadt, és a nyitás előtti árfolyam már a 3,5 százalékos mélységekben kavarog. A Tesla Motors árfolyama egyébként az elmúlt három évben az ötszörösére kúszott fel, egyes becslések szerint a vállalat teljes értéke meghaladhatja a 30 milliárd dollárt (ez a legnagyobb gyártó, a General Motors értékének kétharmada). A sorozatos fejlesztések miatt azonban a Tesla továbbra sem termel profitot, erre az elemzők szerint a legkorábban 2020-ban kerülhet sor.

Hogy látják ezt az elemzők?

Sok múlik majd azon, hogy mire jutnak a szabályozók a vizsgálat során, ezt mondta az Equilor private banking igazgatója, Nagy Bertalan a Privátbankár.hu-nak. Mint ahogy az az úttörő vállalatok esetében lenni szokott, a szabályozás még nem készült el a technika befogadására, így érthető a piac és a társadalom szkepticizmusa is. Egy-egy baleset hasonló ellenvetéseket kavarhat, mint amilyen a Google korábbi koccanását követte, amikor alaposan megtépték a vállalat részvényeit, és a szabályozás elkészülését is évekkel visszavetheti.

Hol járhatnak majd először önjáró autók?

Az igazgató meglátása szerint 2020-25-re már biztosan készen lesz az önjáró autókra vonatkozó szabályozása, szerinte először zárt rendszerben, például autópályákon, körforgalmakban járhatnak majd az utakon robotkocsik. A városokon kívüli útszakaszokon ugyanis biztosabb a GPS jel, stabilabbak a térképek, és kevés a zavaró tényező. Már most vannak olyan adaptív tempomatok, amik gyakorlatilag az önvezető autók előhírnökei, tette hozzá Nagy Bertalan.

Mi lesz a Tesla sorsa?

A Tesla körül már a bevallás előtt is állt a bál a Solar City felvásárlása miatt, mivel Elon Musk gyakorlatilag a saját cégét akarja bekebelezni, ami nem tetszik az igazgatótanácsnak. A tanácstagok egyébként is Musk családtagjaiból és ismerőseiből kerülnek ki, így a döntésük nem feltétlenül tükrözi a befektetők érdekét Nagy Bertalan szerint. Egy nagybefektető kérvényezte, hogy évente változtassák meg a tanács összetételét és bővítsék a tagok számát is.

A Solar-ügy és a halálos baleset okozta hírhullám még egy darabig biztosan nyomást gyakorol majd a Tesla egyébként is  negatív hullámot élő árfolyamára. Az biztos, hogy a 200 dolláros támaszt még nem fogja átütni, de pozitívumot csak egy nyereséges jelentés vagy a Model 3 értékesítése tudna hozni a cég életébe – utóbbira pedig még biztos, hogy legalább őszig várni kell. A versenytársak, mint a BMW, a Toyota vagy a Nissan ráadásul már dolgoznak a saját elektromos autóik hatékonyságán, így könnyen lehet, hogy az elektromos autózás egykori úttörője – akárcsak hajdanán a repülőknél a Concorde – lemaradhat a saját versenyében.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 27930 27800 27950 +0,76% 0 0 5 728 160 800 HUF 2025-07-15 17:10:18
MOL 3024 3004 3030 +0,33% 0 0 623 625 772 HUF 2025-07-15 17:05:18
MTELEKOM 1790 1776 1798 0,00% 0 0 790 563 766 HUF 2025-07-15 17:05:56
RICHTER 10100 10040 10150 -0,49% 0 0 1 571 678 950 HUF 2025-07-15 17:09:55
OPUS 593 593 601 -0,67% 0 0 160 535 592 HUF 2025-07-15 17:08:15
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Szomorú kedd köszöntött a forintra
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 18:33
A magyar deviza gyengélkedett kedden a bankközi piacon.
Részvény / Deviza / Áru Bizonytalanul, de feljebb kúszott a BUX
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 17:58
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 332,32 pontos, 0,33 százalékos emelkedéssel 99 787,20 ponton zárt kedden.
Részvény / Deviza / Áru Jókedvvel nyitottak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 16:10
Emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok kedden.
Részvény / Deviza / Áru Az OTP vezeti az emelkedést a parketten
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 15:09
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe a plusz 0,30 pontos nyitás után emelkedett kedden kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Nagyot ment az UniCredit – és még mehet feljebb?
Nagy András | 2025. július 15. 14:15
A kedvező iparági környezeten túl is érdemes az UniCredit részvényeit figyelni, egyrészt a bank M&A aktivitása miatt, másrészt pedig a várható magas részvényesi javadalmazás miatt.
Részvény / Deviza / Áru Vegyesen mennek a legfontosabb papírok a pesti tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 13:12
Helyzetjelentés kedd ebédidőben.
Részvény / Deviza / Áru Egyelőre nem ijedt meg Trumptól sem Európa, sem Budapest
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 09:36
Európai tőzsdenyitások a vámfenyegetés árnyékában.
Részvény / Deviza / Áru Már megint káprázhat a szemünk a forintot nézve
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 07:21
Újra hármassal kezdődik az euró ára.
Részvény / Deviza / Áru Így reagáltak a piacok Trump súlyos bejelentéseire
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 06:28
Bedurvuló vámháború, eszkalálódó ukrajnai háború – de mit szóltak hozzá a tőzsdén?
Részvény / Deviza / Áru Felvásárolhatják az egykori olajipari óriást – már meg is van, kik közül kerülhet ki a befutó
Gajda Mihály | 2025. július 14. 18:58
A BP részvényárfolyama az elmúlt években látványosan alulteljesítette legfőbb versenytársait. Bár egykor az egyik legmeghatározóbb olajipari vállalatnak számított, az elmúlt húsz év nem alakult kedvezően a cég számára. Nemrég a vállalat új vezérigazgatója egy utolsó próbálkozásként radikális stratégiaiváltást jelentett be, amely rövid időre ugyan pozitív hatással volt a részvényárfolyamra, ám ezt hamar felülírta a kereskedelmi háborús feszültségek és a zuhanó olajárak hatása.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG