5p
Sötét nap ez az önjáró autók fejlesztőinek és híveinek. A Tesla Motors nyilvánosságra hozta egy májusi baleset körülményeit, amiben egy floridai férfi veszítette életét, amit egyértelműen az S-Modell robotpilótája okozott. Az amerikai járműbiztonsági felügyelet vizsgálatot indított az ügyben, ami nem csak Elon Musk birodalmát, de a teljes fejlesztési irányzatot is megbélyegezheti.

Az ohiói 40 éves áldozat, Joshua Brown megrögzött Tesla rajongó volt; korábban több videót is készített a saját járgányáról, ahogy a különböző funkciókat – egyebek mellett a vesztét okozó robotpilóta-üzemmódot is – tesztelgette. Az autópilóta korábban egyébként egy alkalommal meg is mentette az életét, erről videót is osztott meg korábban YouTube-on.

Az autópilóta módot kifejezetten arra találták ki, hogy kényelmesebbé tegye az autópályás vezetést, a szenzorok azonban bizonyos körülmények között nem működnek, derült ki a Tesla jelentéséből. A verőfényes napsütésben ugyanis sem a vezető, sem a szenzorok nem érzékelték a Joshua elé bevágó 18 kerekes, utánfutós fehér kamiont, és a robot egyenesen alávezette a kocsit, fékezés nélkül.

Vizsgálódik a bizottság

A Tesla több mint két hónappal a baleset után értesítette a hatóságokat, ami már önmagában elég indok lehet arra, hogy kisebb háborút indítsanak a gyártó és a vezetője, Elon Musk ellen. Az amerikai járműbiztonsági hatóság vizsgálatot indított az ügy kapcsán, ennek keretében 25 ezer darab S-Modellt vizsgálnak majd át. A Tesla ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy míg náluk 130 millió robotpilótával megtett mérföldre egyetlen halálos baleset jutott, addig a világon minden 60 milliomodik mérföldre jut egy.

Zúzdába a robotkocsikkal?

Az biztos, hogy a szerencsétlenség ismét felszíthatja az ellenérzéseket az önjáró autók iránt, mivel az ellenzők véleménye szerint a sokkal biztonságosabb a közlekedés, ha az életünket emberekre és nem gépekre bízzuk. Ahogy az a rendőrségi jelentésből kiderült, jelen esetben sem a szenzorok, sem Joshua nem érzékelték a nagy, fehér kamiont a verőfényes ég előtt, ez azonban nem akadályozhatja meg, hogy elkaszálják a többi gyártó, így az Apple vagy a Google fejlesztéseit is, amennyiben a járműbiztonsági hatóság az ellentábornak ad igazat.

Forrás: NASDAQ


Szabadulnak a véres részvényektől

A rossz hír a vállalat árfolyamának sem kedvez, a tegnapi zárás előtt még 1 százalékos pluszban kereskedtek a Tesla papírjaival, ez azonban mára elolvadt, és a nyitás előtti árfolyam már a 3,5 százalékos mélységekben kavarog. A Tesla Motors árfolyama egyébként az elmúlt három évben az ötszörösére kúszott fel, egyes becslések szerint a vállalat teljes értéke meghaladhatja a 30 milliárd dollárt (ez a legnagyobb gyártó, a General Motors értékének kétharmada). A sorozatos fejlesztések miatt azonban a Tesla továbbra sem termel profitot, erre az elemzők szerint a legkorábban 2020-ban kerülhet sor.

Hogy látják ezt az elemzők?

Sok múlik majd azon, hogy mire jutnak a szabályozók a vizsgálat során, ezt mondta az Equilor private banking igazgatója, Nagy Bertalan a Privátbankár.hu-nak. Mint ahogy az az úttörő vállalatok esetében lenni szokott, a szabályozás még nem készült el a technika befogadására, így érthető a piac és a társadalom szkepticizmusa is. Egy-egy baleset hasonló ellenvetéseket kavarhat, mint amilyen a Google korábbi koccanását követte, amikor alaposan megtépték a vállalat részvényeit, és a szabályozás elkészülését is évekkel visszavetheti.

Hol járhatnak majd először önjáró autók?

Az igazgató meglátása szerint 2020-25-re már biztosan készen lesz az önjáró autókra vonatkozó szabályozása, szerinte először zárt rendszerben, például autópályákon, körforgalmakban járhatnak majd az utakon robotkocsik. A városokon kívüli útszakaszokon ugyanis biztosabb a GPS jel, stabilabbak a térképek, és kevés a zavaró tényező. Már most vannak olyan adaptív tempomatok, amik gyakorlatilag az önvezető autók előhírnökei, tette hozzá Nagy Bertalan.

Mi lesz a Tesla sorsa?

A Tesla körül már a bevallás előtt is állt a bál a Solar City felvásárlása miatt, mivel Elon Musk gyakorlatilag a saját cégét akarja bekebelezni, ami nem tetszik az igazgatótanácsnak. A tanácstagok egyébként is Musk családtagjaiból és ismerőseiből kerülnek ki, így a döntésük nem feltétlenül tükrözi a befektetők érdekét Nagy Bertalan szerint. Egy nagybefektető kérvényezte, hogy évente változtassák meg a tanács összetételét és bővítsék a tagok számát is.

A Solar-ügy és a halálos baleset okozta hírhullám még egy darabig biztosan nyomást gyakorol majd a Tesla egyébként is  negatív hullámot élő árfolyamára. Az biztos, hogy a 200 dolláros támaszt még nem fogja átütni, de pozitívumot csak egy nyereséges jelentés vagy a Model 3 értékesítése tudna hozni a cég életébe – utóbbira pedig még biztos, hogy legalább őszig várni kell. A versenytársak, mint a BMW, a Toyota vagy a Nissan ráadásul már dolgoznak a saját elektromos autóik hatékonyságán, így könnyen lehet, hogy az elektromos autózás egykori úttörője – akárcsak hajdanán a repülőknél a Concorde – lemaradhat a saját versenyében.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 34160 34050 34590 -0,84% 34150 34160 3 120 940 010 HUF 2025-11-27 12:47:24
MOL 2908 2882 2934 +0,28% 2902 2912 678 940 462 HUF 2025-11-27 12:48:32
MTELEKOM 1766 1702 1776 +0,68% 1766 1768 309 274 422 HUF 2025-11-27 12:46:06
RICHTER 9770 9730 9850 -0,31% 9765 9770 547 156 395 HUF 2025-11-27 12:32:55
OPUS 537 530 543 +1,32% 534 537 122 121 237 HUF 2025-11-27 12:35:55
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Kalandos délelőttön van túl a BUX, de inkább elfelejtené
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 11:55
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,24 pontos nyitás után gyorsan emelkedésbe váltott, de a délelőtt nagy részében és ebődidőhöz közelítve is a negatív tartományban mozog. 
Részvény / Deviza / Áru A békében bízik a BUX?
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 09:25
Gyengüléssel nyitott, de gyorsan fordult a hangulat a Budapesti Értéktőzsdén.
Részvény / Deviza / Áru Taktikusan ébredt a forint
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 07:25
Egyelőre kivár a hazai fizetőeszköz.
Részvény / Deviza / Áru Amíg aludtunk, ez történt a globális piacokon
Imre Lőrinc | 2025. november 27. 07:05
Sorozatban a negyedik napon zárt pluszban a Wall Street.
Részvény / Deviza / Áru Mi történt a forinttal? Mutatjuk az árfolyamot!
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 18:48
Erősödött kissé szerdán a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
Részvény / Deviza / Áru Rekordot döntöttek Budapesten, az OTP mutatta az irányt
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 18:27
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 1213,46 pontos, 1,12 százalékos emelkedéssel, 109 827,02 ponton, történelmi csúcson zárt szerdán.
Részvény / Deviza / Áru A Fed következő elnöke hozta izgalomba az amerikai befektetőket
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 16:14
Örülnek a várható jelöltnek.
Részvény / Deviza / Áru Az OTP nyomát már bottal üthetik a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 14:43
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,41 pontos nyitás után emelkedett szerdán kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Nem kell az esernyő az OTP részvényeseinek
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 11:45
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,41 pontos nyitás után emelkedett szerdán délelőtt.
Részvény / Deviza / Áru Újabb kritikus árucikk ára robbant fel
Eidenpenz József | 2025. november 26. 10:35
Három hónap alatt újabb tizenöt-tizenhat százalékkal emelkedtek a ritkaföldfém-részvények. Nem is csoda, hiszen az USA és Kína között újra feszültségforrássá vált ez a stratégiai fontosságú terület. Kína próbálja konkurenseitől távol tartani a nyersanyagokat, hogy maga építhesse be termékeibe. Így mindenki próbál önállósodni: vannak, akik Ausztráliában próbálnak az ágazatba fektetni, mások Brazíliára esküsznek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG