Az idei évben számos fontos akvizíciós lépést tett meg az AutoWallis, amelyek egyrészt a nemzetközi terjeszkedést támogatták, másrészt a multibranding irányba mutattak. Mind a tavalyi évben, mind pedig az első félévben a társaság rekordmértékű eredményeket ért el. Az AutoWallis sem Ukrajnában, sem Oroszországban nem érintett közvetetten, ám a nemzetközi folyamatoktól teljesen nem tudnak függetlenedni. A vállalat vezérigazgatója, Ormosy Gábor azt hangsúlyozta, hogy a mostani folyamatok ellenére nem módosítják a számaikat, a bázis ugyan felfele történő módosítást indokolna, ugyanakkor a növekvő kockázatok miatt ezt egyelőre nem teszik meg.
A társaság szerdai tájékoztatóján arról számoltak be, hogy a Renault Hungária felvásárlásának bejelentése után újabb akvizícióról és üzletfejlesztésről döntött az AutoWallis Csoport: mindkét bejelentés mérföldkő a vállalat tavaly meghirdetett stratégiájának megvalósítása szempontjából, hiszen a SsangYong importőri jogának megszerzése Ausztriában a diverzifikáció szempontjából lehet meghatározó új irány, míg a JóAutók.hu és Autó-Licit.hu portálokat üzemeltető Net Mobilitás Zrt. megszerzése az online értékesítési megoldásokfelé történő terjeszkedés egyik első lépése. Ormosy Gábor a tranzakcióval kapcsolatban elmondta, hogy ezzel a lépéssel támogatni kívánják a folyamatban lévő fejlesztési projekteket, kihasználva a csoporton belüli szinergiákat. Fontos szempont volt az is, hogy ezzel reagálnak a megváltozó disztribúciós modell igényeire is, miszerint egyre nagyobb jelentőséget kapnak az online értékesítési csatornák. A két portált üzemeltető Net Mobilitás Zrt-t az AutoWallis a WAM Immobilia Ingatlanhasznosító és Üzemeltető Zrt-től szerzi meg részvénycserés tranzakció útján. A tranzakció zárása év végéig várható.
Ormosy Gábor, az AutoWallis Csoport vezérigazgatója azt is elmondta, hogy mindkét tranzakció jelentősnek tekinthető egy olyan változó és turbulens gazdasági környezetben, melyben az AutoWallis tőkeerejére, több mint 30 éves tapasztalatára és válságálló stratégiájára alapozva kíván változatlanul dinamikus tempóban előrehaladni. Emlékeztetett, hogy a csoport tavaly hirdette meg új stratégiáját, mely azzal számol, hogy 2025-ig robbanásszerű növekedést mutat fel.
Elhangzott, hogy az a stratégia, amelyet a vállalat korábban lefektetett, nem változik. Ebben az szerepel, hogy a világban az autógyártás terén nem lesz változás, ám a kis- és nagykereskedelemnél igen. Többek között a digitális értékesítés erősödni fog. A kereskedelmi tevékenységnél az ügynöki modell szerepe is nőni fog, ez elvileg módosítja az importőri és kiskereskedelmi feladatokat. Ugyanakkor a társaság célja az, hogy a teljes értékesítési láncban képviseltesse magát, ez az AutoWallis szempontjából nem hoz forradalmi újdonságot, hiszen a szükséges kompetenciák a cégcsoportban már most is megvannak. Ami a földrajzi jelenlétet illeti, a vállalat továbbra is a közép-európai régióra koncentrál, ez egészült most ki Ausztriával.
A kínálati nehézségek ellenére a vállalat a tavalyi évben mind darabszámban, mind árbevételben, mind pedig EBITDA-ban meg tudták haladni a korábban tervezett értékeket. A növekedés közben a sikeres tőkebevonásnak köszönhetően a vállalatot nem terheli komoly hitelállomány. Ráadásul a féléves eredmények is nagyon dinamikus növekedést tükröznek, a társaság vezetése szerint ezek a számok nem az akvizíciók, hanem organikus növekedésnek köszönhetően jött össze. A hatékonyságjavulás is látványos és az eredménytermelő képesség is tovább nőtt. Ugyanakkor az AutoWallis vezetése szerint ez a következő években konszolidálódhat. Idén az első féléves egy részvényre jutó eredmény (EPS) már meghaladta a tavalyi egész éves számait.
Székely Gábor, a vállalat befektetői kapcsolatokért felelős vezetője arról beszélt, hogy a tavalyi sikeres részvénykibocsátás után a céljuk a tőzsdei likviditás növelése. 2023-ban a céljuk az, hogy az ESG-jelentés elkészüljön, majd 2024-ben a független minősítésük is meglegyen. Az utóbbi időben 10 milliárd forintos tőkeemelést és hasonló nagyságrendű kötvénykibocsátást hajtottak végre, utóbbi olcsó finanszírozást biztosít. A jövőben a vállalat a zöldfinanszírozást tartja szem előtt.
A szerdán bejelentett tranzakciók kapcsán Ormosy Gábor elmondta, a minősített eladóktól származó ellenőrzött használtautó-hirdetéseket aggregáló portálok a magyar piac meghatározó szereplői. A 2017-ben indult, mára a piac második legnagyobb piaci szereplővé vált JóAutók.hu az ellenőrzött kereskedők és ellenőrzött használt autók portálja. Az Autó-Licit.hu pedig a B2B területen jelent erősítést.
A SsangYong gépjárművek ausztriai importőri jogainak megszerzésével újabb országba lép be nagykereskedelmi tevékenységével az AutoWallis Csoport. Ezzel a magyar tőzsde autós vállalata már 15 országban lesz jelen, így tovább erősíti most is meghatározó pozícióját a közép-kelet-európai régión túl is egyelőre pilot projekt jelleggel egy fejlett piacon. 2023 elejétől a dél-koreai márkát a vállalat kizárólagos importőrként a magyar mellett ezzel már négy régiós piacon fogja képviselni, miközben Magyarországon a dinamikusan fejlődő márka kiskereskedelmében is jelen van. A csoport 2012 óta képviseli a SsangYongot: elsőként Magyarországon, majd Romániában, Csehországban és Szlovákiában került hozzá az egyre közkedveltebb autós márka.
Andrew Prest, a vállalat nagykereskedelmi üzletágvezetője arról beszélt, hogy az osztrák piacra való belépés nem szokványos, hiszen a magyar cégek ritkán szoktak Nyugat felé terjeszkedni. Ausztria a legnagyobb régiós piac, így már csak ezért is fontos. A teljes régióban a tavalyi évhez képest megduplázódhat az értékesítés.
A Renault Hungária megszerzése is nagyon jelentős hozzájárulást jelenthet majd a vállalat eredményeihez, hiszen tavaly 13 ezer járművet értékesítettek. A legnagyobb darabszámban a Dacia kel el, de maga a Renault márka is komoly értéket jelent. Az elektromos autók terén is sokat adhat a tevékenységhez, hiszen számos új modell várható és mindegyiknek lesz a hagyományos mellett teljesen elektromos változata is. Miután egy portugál vállalattal közösen vásárolták meg, ezért a társaság értékesítési számait nem konszolidálják, hanem külön fogják publikálni.
Az osztalékpolitika kapcsán a vállalat vezérigazgatója azt mondta, hogy a stratégia végrehajtásához tőkeoldali forrásokra van szükség. Amíg tudnak olyan befektetési célokat találni, ami a vállalat számait tudják támogatni, addig ezekre kell a meglévő pénzeket költeni. Amennyiben ezek kifutnak, akkor érdemes Ormosy Gábor szerint osztalékot fizetni. Éppen ezért nem tervezik ezt módosítani. Ugyanakkor azt a vezérigazgató elismerte, hogy a részvény árfolyama kedvezőtlenül változott, és elmarad a várakozásoktól. A cég szerint jelenleg alulértékelt az árfolyam, hiszen az a kibocsátás óta csökkent, miközben az eredmények megugrottak.