9p

Nagy dobásra készül az AutoWallis, hiszen a magyar piacon 2017 óta nem volt nyilvános lakossági részvénykibocsátás. A hétfőn indult kibocsátás volumene is nagy, hiszen a társaság 6-8 milliárd forint friss tőkével számol, amely a már eddig is látványos növekedést tovább hajthatja. A járműiparban zajló folyamatokról és a vállalat terveiről Ormosy Gábor vezérigazgatót kérdeztük.

- A mostani részvénykibocsátás során mekkora részaránnyal számolnak a kisbefektetők esetében, és miért tartják fontosnak, hogy nyílt jegyzés legyen, ahol ők is vásárolhatnak papírokat?

- A tőzsdén szereplő vállalatok számára a lakossági az egyik legfontosabb szegmens, hiszen az ő számosságuk biztosítja részben a likviditást. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy pár hónappal ezelőtt már 2.300 fős részvényesi létszámmal bírunk, ami egy magas szám a Budapesti Értéktőzsdén, de az utóbbi hetek – részben a részvénykibocsátással kapcsolatos – híreire ez a szám csaknem 2.800-ra ugrott. Fontosnak tartjuk a hosszútávú sikerekhez is, hogy a lakossági befektetők érdeklődése is támogassa az AutoWallis növekedési stratégiáját.

- Azt korábban jelezték, hogy a kibocsátás révén szerzett forrásokat részben akvizícióra, részben organikus növekedés támogatására kívánják fordítani. Hogyan fogják a célok között allokálni a beérkező pénzeket, illetve melyek azok a prioritások, amelyek biztosan részesülnek a tőkéből?

- A stratégiai terveinkben szereplő felvásárlások, üzletfejlesztések forrásigénye 16-38 milliárd forint. Ugyanakkor nem csak felvásárlásokban gondolkodunk, hiszen az akvizíciók és a belső fejlesztések egymást kiegészítő vagy helyettesítő módon történhetnek meg. A potenciális tranzakciók gyorsíthatják a növekedési terveink elérését, amennyiben találunk arra alkalmas és a stratégiánkba illeszkedő piaci szereplőt, aki hozzájárul ezekhez a tervekhez. Amennyiben nem, akár árazási problémák, akár mert olyan új szolgáltatásokat indítunk, amelyek nincsenek még a piacon, ott felmerül a belső fejlesztés. A jövőben egyébként olyan üzleti projektekkel is számolunk, amit belső fejlesztésből valósítunk meg, és amihez szükség lesz forrásokra. Ilyen módon új területekre is be tudunk lépni, főleg szolgáltatáscsomagok, digitális értékesítési csatorna tekintetében, amiket nem egyszerű megvásárolni a piacon. Bár vannak nem feltétlen ebben az iparágban tevékenykedő olyan működő cégek is, amelyek kompetenciája vagy kapacitása ehhez akár még hozzá is tehet.

Ormosy Gábor: amikor terjeszkedésről van szó, nem  csak akvizíciókban gondolkozunk
Ormosy Gábor: amikor terjeszkedésről van szó, nem csak akvizíciókban gondolkozunk

- A terjeszkedésnél inkább arra koncentrálnak, hogy minél több országban legyenek jelen, vagy ahol már jelen vannak, ott akarnak még nagyobb szereplők lenni, és új termékeket és szolgáltatásokat bevezetni?

- Ezek párhuzamos célok, de ez nem azt jelenti, hogy mindenevők lennénk. Azt tartjuk szem előtt, hogy diverzifikáljunk és stabilan, a céljainknak megfelelően növekedjünk, ez igaz mind földrajzilag, mind vertikálisan, a szolgáltatásokat tekintve is. Emellett arról sem teszünk le, hogy a multibrand struktúránkat bővítsük, bár már most is 16 márkát képviselünk.

- Az AutoWallis kínálata már az európai piacon lévő márkákkal tervezi a további bővülést, vagy esetleg keresik a lehetőséget, hogy a kontinensen még nem forgalmazott brandeket is képviseljenek?

- Mind a két iránnyal számolunk. Azt persze szem előtt kell tartani, hogy nem ugyanazt jelenti, egy már itt lévő, bevezetett márkának az átvétele az adott régióban, mint akár több régióban bevezetni egy újat. Az AutoWallis életében volt már példa mindkettőre, és látjuk az autóipari átalakulásban, hogy Európán kívüli szereplők is dinamikusan fejlődnek, aminek nyilván lesz a kontinensen is hatása.

Az is változásokat generálhat, hogy az uniós szabályok miatt a márkák piaci védettsége csökkeni fog, korlátozni fogják a kizárólagos megállapodásokat. A további, 2023-tól életbe lépő liberalizáció pedig a vállalatunkra eddig is jellemző omnichannel kiszolgálást is erősítheti. Várhatóan az újabb nemzedékek elérése a jövőben egyre nagyobb arányban a digitális csatornákon történik meg. Már most is jellemző trend, hogy a mobil és online felületek számítanak elsőszámú információs csatornának, a jövőben pedig ilyen formában a tranzakciók is egyre hangsúlyosabbak lehetnek. Ugyanakkor itt egy lassú evolúciós folyamattal számolunk, és a nagy darabszámban értékesített autókat egyelőre nem feltétlen így fogják a megvásárolni az emberek. Azt is szem előtt tartjuk, hogy az úgynevezett Z-generáció tagjai már nem úgy viszonyulnak az autó tulajdonlásához, mint a náluk idősebbek. Így a digitális értékesítés a közeljövőben a szolgáltatások, például az autómegosztás területén hozhat komolyabb változást.

A nagykereskedelem is komoly hangsúlyt kapott az AutoWallisnál
A nagykereskedelem is komoly hangsúlyt kapott az AutoWallisnál

- Tavaly megszerezték az Opel nagykereskedelmi jogait Magyarország mellett három balkáni országban. A piacon ugyanakkor ellentétes folyamatok láthatók, miközben egyes vállalatok a nagykereskedelmet is kiadják, más vállalatok a kiskereskedelemet is a kezükben tartják. Ilyen helyzetben nem túl ambiciózus cél a nagykereskedelmi területen várt jelentős bevételnövekedés?

- A különböző megoldások valóban egymás mellett élnek. Ugyanakkor egy évi pár százezer darabos autógyártó egészen másképp értékesíti az exkluzív szolgáltatását, mint egy több milliós darabszám eladásáért felelős szervezet. Példaként elmondhatom, hogy mi sem úgy értékesítjük a Maseratikat, mint az Opeleket. Ettől függetlenül az egycsatornás, azaz a teljes értékesítéstől a szervizig bezárólag egy kézben tartott és azt működtető vállalatok nem lesznek általánosak, illetve maga a modell sem alkalmazható sokáig a piacon.

- Az Opel mellett más márkák nagykereskedelemi tevékenységével is számolnak a közeljövőben?

- A stratégiánk része az ilyen irányú bővülés. Ugyanakkor önmagában az Opel nagykereskedelmi jogainak megszerzése is nagyon komoly növekedéssel jár, és ez várhatóan folytatódni fog. Az Opel esetében - köszönhetően a Stellantis-csoporthoz való csatlakozásnak - olyan modellfejlődést láthatunk, amelyek jó piaci lehetőségeket kínálnak és megalapozzák a stratégiában foglalt növekedési várakozásainkat. Úgy látjuk, hogy az olyan töredezett piacokon, mint a régiónk, a trendek a nagykereskedelmi jogok átadása felé mutatnak. Természetesen nyitottak vagyunk további márkák ilyen típusú képviseletére. Az elmúlt közel 30 év működése, értékesítési, logisztikai, finanszírozási tapasztalata azon kevés vállalkozás közé teszi az AutoWallist, amely alkalmas ilyen feladatok ellátására, az Opel esetében ezt a gyakorlatban is bizonyítottuk.

- Ha az autóiparról beszélünk, kulcskérdés a környezetkímélőbb működés, ahogy az egész értéklánc kapcsán rendszeresen felmerülő téma a fenntarthatóság. Hogyan egyeztethető mindez össze az AutoWallis esetében a tervezett dinamikus növekedéssel?

- A járműipar és az autós közlekedés a statisztikák szerint messze nem a legszennyezőbb, ráadásul a szektor hatalmas utat tett meg az elmúlt években. Szerintem nem lehet azt állítani, hogy az iparág ne lenne környezettudatos, de nem lehet átállítani egyik napról a másikra egy teljesen más működésre. Magyarországon például az utakon futó autóállomány átlagéletkora 15 év, amelynek megújítása hosszú időt vesz majd igénybe. Az új járművek ugyanakkor egyre nagyobb arányban lesznek környezetbarát, elektromos meghajtással ellátva. Amikor a fenntarthatóságról beszélünk, akkor érdemes a járműveken túl a vállalati működésről is szót ejteni. A Hungária körút 95. szám alatt található Wallis Motor Pest például egy átgondolt környezettudatos stratégia mentén épült, az összes itt alkalmazott technológia a fenntarthatóságot segíti.

Ormosy Gábor: hiány lesz a késztermékekből a következő időszakban is
Ormosy Gábor: hiány lesz a késztermékekből a következő időszakban is

- Említette, hogy a fiatalabb generációk már egész másképp viszonyulnak az autók tulajdonlásához. Ez együtt járhat azzal, hogy az ő piacra lépésükkel Önök is egyre inkább a szolgáltatások, például az autómegosztás felé fognak elmozdulni?

- A víziónk egyik alapköve, hogy lépést kell tartani a valós igényekkel. Persze ezeket nem biztos, hogy meg kell előzni. A 2030-ig terjedő időtávban érdemi elmozdulást látunk végrehajthatónak ebben a régióban is. Így a mobilitási szolgáltatások terjedését prognosztizáljuk, legyen szó a flottamenedzsmentről, vagy az említett megosztásos szolgáltatásokról. Egy biztos, az évtized végére az AutoWallis nem csak Magyarországon, hanem a közép-kelet-európai régióban kíván meghatározó autókereskedelmi és mobilitási szolgáltató lenni.

- Az autóipar kapcsán napjainkban megkerülhetetlen téma a chiphiány. Ez az értékláncok megszakadása mellett korábban elképzelhetetlen hiányt okozott a kész járműveknél is. Hogyan élte meg mindezt a vállalat, mennyire hatott ez a társaság eredményeire?

- Az alkatrészek hiányába a járvány mellett hozzájárult az autók fejlődése, hiszen az új járművekbe már sokkal magasabb szintű és mennyiségű elektronikát szerelnek. Ennek köszönhetően például távolról ellenőrizhetők, vagy akár szervízelhetők is. Tehát az ellátási láncok problémáit tetézte a szektor részéről jelentkező növekvő igény is. Azt látjuk, hogy a Covid miatti zavaron a piac túllépett, ugyanakkor a technológiai okok miatt bővülő kereslet kérdését egyelőre nem sikerült megoldani. Azzal számolunk, hogy tartósan fennmaradhat, hogy a chipekből nagyobb lesz a következő időszakban is a kereslet, mint a kínálat.

A hiány miatt lehet, hogy a gyárak kevesebb autót tudnak előállítani, a kereskedők kisebb készletekkel rendelkeznek, és hiány lesz a késztermékekből a következő időszakban is. Ugyanakkor ez lehetőséget biztosít mindenkinek, így az AutoWallisnak is az árrés növelésére. A féléves számainkon látszik, hogy ugyan kevesebb autót adtunk el, de magasabb áron, így összességében jól járt az AutoWallis. A kereslet-kínálati viszonyok átalakulása és a magasabb technológiai szintet képviselő járművek miatt drágulás volt az új autók piacán. Ráadásul mindez begyűrűzött a használtautókhoz is, ahol szintén komoly áremelkedés volt. Az első féléves eredményünk, illetve az első kilenc hónapos értékesítési számaink a szeptemberben közzétett, frissített stratégiánkban lefektetett céloknak megfelelő növekedést mutatnak, így az idei évet 191-212 milliárd forint közötti árbevétellel és 5,5-6,2 milliárd forint közötti EBITDA-val zárhatjuk.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Tovább terjeszkedik a 4iG
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 17:51
A cég ezúttal a Rotors & Cams Zrt.-ben szerzett részesedést.
Vállalat Nem bukott akkorát a Nike, mint várták, de a jövő továbbra is borús
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 11:04
Nem szépek a Nike számai, de ennél is rosszabbra számítottak az elemzők. Az új vezérigazgató viszont továbbra is hűti a kedélyeket.
Vállalat Amazon-dolgozók ezért váltak harcos amazonokká az ünnepek előtt
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 17:48
A munkavállalók hét egyesült államokbeli raktárban kezdtek sztrájkba csütörtökön, hogy a cég végre elkezdje a bértárgyalásokat velük.
Vállalat A CIB párbeszédre buzdít a jó munkahely összetevőiről
PR | 2024. december 17. 17:35
Minden tizedik magyar munkavállaló aktívan állást keres, mert a jelenlegi munkahelyén nem érzi jól magát – ez is kiderült a CIB Banknak a Mélylevegő Projekttel közösen készített, a munkahellyel való elégedettségre vonatkozó reprezentatív felméréséből. Az eredményekről és a tanulságokról Tóth Györgyit, a pénzintézet HR vezetőjét kérdeztük.
Vállalat Az INA szíriai olajmezői most Hernádi Zsolték ölébe hullhatnak
Bózsó Péter | 2024. december 17. 15:39
A magyar olajcég horvát leányvállalatának, az INA-nak a polgárháború előtt jelentős olaj- és gázmezői voltak az ország közepén.
Vállalat A BGE üzleti partnerei az egyetemi közösség meghatározó szereplői is egyben
Natív tartalom | 2024. december 17. 13:33
Izgalmas változások előtt áll a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE). Magyarország legnagyobb gazdaságtudományi egyetemén célunk, hogy lépést tartsunk a piaci elvárásokkal és a hallgatói igényekkel. Üzleti partnereinkkel tananyagfejlesztésbe kezdtünk, korszerűsítjük az oktatást, jelenlegi és végzett hallgatóinknak pedig álláskereső portált indítunk. Tovább építjük a BGE Alumnit, melynek hatalmas mérföldköve volt az idén megrendezésre került nagy sikerű első BGE Alumni Fest. Az eseményen a jó hangulatú networking mellett BGE-s alumnik, akik ma már sikeres vállalkozók és üzleti szakemberek osztották meg saját tapasztalataikat a sikerhez vezető útról – mondja Vértesy Eszter, a BGE üzleti partnerségért és alumni kapcsolatokért felelős vezetője, akivel közel egy éve beszélgettünk még a formabontó rendezvény megrendezése előtt. Azóta számos előrelépés, jelentős esemény történt az egyetem és az üzleti szféra kapcsolatának erősítésében: új vállalati együttműködések születtek, többek között az EY-jal és a KPMG-vel, és tovább folytatódott a BGE Vállalati Mentorprogram is, melyben a hallgatók vállalati környezetben, vezető kollégák bevonásával ismerhetik meg egy vezető mindennapjait.
Vállalat Kitiltottak egy légitársaságot Európából
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 16:15
Súlyos biztonsági hiányosságokat találtak.
Vállalat A Groupama Biztosítót jól megbüntette az MNB
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 10:25
Összesen 51,1 millió forintos bírságot kell fizetnie az átfogó ellenőrzés által feltárt hiányosságok miatt.
Vállalat Az Opus Csoport ismétel
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 08:05
Az első kilenc hónapban elért 30,4 milliárd forintos nettó eredmény gyakorlatilag megegyezik a tavalyi rekord profittal.
Vállalat Példa nélküli dolog történt a Volkswagen amerikai gyárában
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 17:41
A Tenessee államban lévő összeszerelő üzem dolgozóinak béremelést is javasolt a német autógyártó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG