7p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Magas fordulaton pörög a metaverzum körüli felhajtás, mert kartávolságba került a (virtuális) valósággá válását lehetővé tevő technológia megjelenése, az internetes óriások pedig hatalmas tétekben fogadnak a sikerére. De vajon tényleg akkora durranás lesz ez, mint amekkorának beállítják? A Fidelity szakértői az vizsgálják, hogy vajon van-e ebben lehetőség a befektetők számára.

Ez most más lesz

Láttunk már ilyet. 2003-ban egy Second Life nevű alkalmazás egy új, virtuális élet ígéretét hozta el, melyben avatarok vásárolnak és élnek társadalmi életet – digitálisan. Bár sok nagy márka hanyatt-homlok rohant virtuális üzletet nyitni, a Second Life-nak soha nem lett egymilliónál több rendszeres látogatója.

A kevésbé távolabbi múltban a Fortnite-hoz és a Robloxhoz hasonló számítógépes játékok hoztak létre metaverzumokat online játékosaik számára, sőt virtuális koncerteket is tartottak olyan sztárok szereplésével, mint Ariana Grande és Travis Scott, melyeken több néző volt, mint a művészek élő fellépésein. Egy koreai techcégnek pedig máris többszáz millió metaverzum-felhasználója van.

Most pedig a közelmúltban Metára átkeresztelt Facebook is a saját metaverzuma létrehozásán dolgozik. A kérdés csak az, hogy a felület többmilliárd felhasználója ráharap-e. A jelenlegi pezsgés és a virtuális társadalmi életnek a járvány miatti felfutása alapján ez is egy lehetőség. A metaverzum fogalmának előfordulása a céges megbeszéléseken sokkal gyorsabb ütemben nő, mint a korábbi technológiai trendeké.

Említések száma a céges átiratokban Forrás: AlphaSense, Morgan Stanley, 2021. november
Említések száma a céges átiratokban Forrás: AlphaSense, Morgan Stanley, 2021. november

A Facebook reményei szerint metaverzumának a digitális és a fizikai világok összeolvadása fog szárnyakat adni. A lapos képernyőkön át történő internet-fogyasztás helyett a metaverzumot high-tech virtuális vagy augmented reality (AR) -headsetekkel fogjuk elérni, melyek realisztikus, interaktív képeket vetítenek a fizikai környezetünkre.

Ez a világ „perzisztens”, ami azt jelenti, hogy akkor is létezik és fejlődik, amikor éppen senki nem áll interakcióban vele. A virtual reality (VR) -headsetek már most is lehetővé teszik a felhasználóknak, hogy elmerüljenek a számítógépes játékok digitális környezetében, de a kiterjesztett valóságnak is nevezett AR mindezt egy lépéssel tovább viszi, mert a képeket a „valódi” világra vetíti rá.

Illusztráció: Depositphotos
Illusztráció: Depositphotos

Miért fontos ez? Mert lehet, hogy a metaverzumot rövid távon túlhájpolják, de a Fidelitynél úgy vélik, hogy hosszú távon ez lehet a mobil internet jövője. Tíz évvel ezelőtt az internetet még mindenki asztali számítógépek böngészőjéből nézte, mára pedig állandó mobilkapcsolatot használunk, így mindig velünk van, bárhová megyünk. Most a metaverzum hatására a mobil internet „kiugrik” az emberek zsebéből, és egy digitális réteggel bővítheti, gazdagíthatja a minket körülvevő világot.

A lehetőségek végtelenek. A felhasználók az AR-headsetek segítségével "teleportálhatnak" az olimpiára, karib-tengeri panorámává változtathatják az ablakukból a kilátást, vagy beállhatnak a ringbe Mike Tysonnal. A metaverzum életet fog lehelni a dolgok internetébe (IoT) is, sőt, akár saját pénzt is kibocsáthat.

Vissza a valóságba

Bár a lehetőségek lenyűgözőek, a technológiának még van hová fejlődnie, mielőtt a metaverzum széles körben elterjedhet. Az AR-headseteknek komoly számítási kapacitásra, akkuélettartamra, projektorokra és megfelelő fizikai formatervre van szükség ahhoz, hogy kereskedelmi forgalomba kerülhessenek, ezek kifejlesztése pedig időbe telik.

Emellett vannak etikai megfontolások is. Annak ellenére, hogy a Facebook megígérte, hogy a metaverzum nyílt és sokszínű tér lesz, nem világos, hogy az internetes óriáscégek valóban együttműködnek-e majd ennek valóra váltása érdekében, és hogy a játékipar le tudja-e rázni magáról az inkluzivitással (befogadással) kapcsolatos terhes múltját. Félő, hogy a metaverzum elmélyítheti azt a kétszintű rendszert, melyből kimaradnak azok, akiknek nincs internet-elérésük, miközben az immerzív, teljes „belemerülést” biztosító jellege miatt még komolyabb függőséget okozhat, mint a kétdimenziós mobil alkalmazások.

Az ellátási lánc alsóbb szakaszait érintő következmények

Nem árt tehát óvatosnak lenni, csakhogy azok a cégek, amelyeknek sikerül leküzdeniük ezeket a technológiai akadályokat, hirtelen egy több évtizedes növekedési történet élvonalában találhatják magukat, ha sikerül elkerülniük, hogy gúzsba kössék őket az etikai és jogszabályi huzavonák. Az első haszonélvezők a technológiai hardvergyártók lehetnek, ha az USA óriásai, mint például az Apple, a következő két-három évben megjelennek a saját márkás „pass-through” VR-headseteikkel (a Facebook már előállt eggyel, de annál komolyabb verziók bemutatására is készül). Az árbevétel-növekedés mértéke eleinte vélhetően korlátozott lesz, mivel a headsetek ára várhatóan 3000 dollár körül alakul majd, azaz sokak számára megfizethetetlen. Ettől függetlenül a hardver és a szoftver integrációja idővel mégis jelentősen javíthatja egyes cégek értékeltségét.

A főbb alkotóelemek, például célprocesszorok, érzékelők és kijelző meghajtók szállítói szintén a korai haszonélvezők körébe tartozhatnak. A 3D-érzékelőket gyártó vállalatok értékeltsége megindulhat felfelé, mivel a headsetek egyre kevésbé támaszkodnak majd a kamerákra, miközben a 3D-grafika és a valós idejű adatok feldolgozásához szükséges AI-motorokat gyártó vállalatokra is egyre több figyelem irányul. Nagy kereslet lesz azok iránt a cégek iránt is, amelyek képesek lesznek megoldani az átlátszó VR lencsékkel kapcsolatos problémákat.

A szoftverek és applikációk vélhetően a hardverrel és a headsetekkel párhuzamosan fognak fejlődni, ahogy a termékek a tágabb piacon is elterjednek. Várhatóan az ezeket elérhetővé tevő vállalatok lesznek majd a legjobb helyzetben ahhoz, hogy kihasználják a metaverzumot (az alkalmazások és platformok árrése jellemzően nagyobb, mint az árucikké előlépő technológiai hardvereké), mivel a nyomukban ott járnak majd a hirdetők is. Feltételezhető, hogy a metaverzumba már átlépett gaming-platformok pénzügyi hatása is nőni fog, ahogy javul a fiatalabb közönségük vásárlóereje.

Ázsia igazi metaverzum-erőművé fejlődhet

Persze nem csak az Egyesült Államok vállalatai szeretnének szeletet a metaverzum-tortából. Számos kínai vállalkozás, köztük a Tencent, a Netease és a Baidu is elkezdett foglalkozni a témával. A Tencent részvényese a Fortnite-ot létrehozó Epic Games-nek, melynek saját 3D-s játékmotorja van, és a jelek szerint képes lehet arra, hogy ügyfelei számára a 2D-s tevékenységeket, például a vacsorarendelést, a jegyvásárlást, a biztosításkötést vagy éppen hogy az orvosi rendelő felkeresését lefordítsa egy 3D-s világ nyelvére. A jogszabályi környezet közelmúltban bevezetett szigorítása ellenére a kínai kormány a jelek szerint összességében támogatja a metaverzumhoz kapcsolódó fejlesztéseket (bár a kiskorúak számára elérhető tartalmakat bizonyára korlátozni fogja).

Eközben egy több mint 400 koreai cég – többek között a Samsung − részvételével létrehozott társulás megalapította a Korea Metaverse Alliance nevű formációt. Egy koreai tech-vállalatnak már kétszáz millió metaverzum-felhasználója és 700 000 alkotója van. Ázsiában működik a globális VR- és AR-komponens- és headset-gyártók jelentős része is, így ahogy a technológia fejlődik és nő a kereslet, a régió a metaverzumos hardverek gyártásának központjává válhat.

De térjünk vissza az eredeti kérdésünkre: kell-e nekünk, befektetőknek a metaverzum? A Fidelity szerint igen. Talán nem most rögtön, mert a technológia fejlődéséhez, a költségek csökkenéséhez és a metaverzum általános elterjedéséhez még időre lesz szükség.

„A jelek szerint máris sokkal jobban lendületben van globálisan és a nagy technológiai szereplők körében, mint a korábbi inkarnációi. Hosszú távon pedig komoly hatással lehet a globális technológiai ellátási láncot alkotó cégekre és végső soron a 2D-s gazdaság többi részére is. A metaverzum nem a következő internet, hanem a jelenlegi internet jövője”

- tette hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International közép-kelet-európai igazgatója.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 34400 34330 34660 +0,23% 0 0 7 422 379 760 HUF 2025-12-12 17:08:29
MOL 2940 2922 2960 +0,07% 0 0 1 330 183 198 HUF 2025-12-12 17:05:27
MTELEKOM 1770 1740 1776 +1,26% 0 0 456 669 422 HUF 2025-12-12 17:06:36
RICHTER 9710 9650 9725 +0,83% 0 0 916 998 925 HUF 2025-12-12 17:12:32
OPUS 557 556 560 +0,18% 0 0 138 067 734 HUF 2025-12-12 17:05:12
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Méretes zakó: egyre erősebb a félelem az AI-buborék kipukkanásától
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 08:17
Gyengüléssel zártak pénteken a New York-i értéktőzsde irányadó mutatói.
Részvény / Deviza / Áru Óriásit nyekkent a forint, ebben nem volt köszönet
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 18:38
Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben péntek kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Pénteki hangulat volt Budapesten is
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 18:15
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 393,94 pontos, 0,36 százalékos emelkedéssel, 109 607,58 ponton zárt pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Felemás hangulatban ébredtek az amerikai befektetők
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:01
Vegyesen nyitottak az amerikai értékpapírpiacok pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Multimilliárdosok viadala – kié lesz a legnagyobb tőzsdei cég a világon?
Eidenpenz József | 2025. december 12. 15:03
Izgalmas lehet a következő év a részvénykibocsátásoknál, könnyen lehet, hogy megdől majd a történelmi rekord. Erre jelenleg két cégnek van nagy esélye, az Elon Musk féle SpaceX-nek és a Sam Altman vezette OpenAI vállalatnak. Bár még nincsenek tőzsdén, ezekre az értékpapírokra már most is lehet valamiféle fogadásokat kötni, csak nem épp a legbiztonságosabb körülmények között.
Részvény / Deviza / Áru Mi történik a Mollal? Nem tudja tartani a lépést
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 14:41
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,54 pontos nyitás után emelkedett pénteken kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Az OTP húzza fel a tőzsdét péntek délelőtt
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:59
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,54 pontos nyitás után emelkedett pénteken délelőtt.
Részvény / Deviza / Áru Emelkedés Európában, a pesti parketten csak mérsékeltebben
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 09:50
A BUX 0,54 pontos emelkedéssel, 109 214,18 ponton nyitott pénteken
Részvény / Deviza / Áru Ébredéskor csak a szundi gombot találta a forint
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 06:41
A magyar fizetőeszköz kevéssel gyengült péntek reggelre a bankközi kereskedésben.
Részvény / Deviza / Áru A Nasdaq kivételével rekordszinten zártak az amerikai tőzsdék csütörtökön
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 06:20
Az Oracle zuhanása húzta le a technológiai indexet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG