A roncsprémiumot az elmúlt év végén az európai országok közül elsőként Németország vezette be, így próbálva ösztönözni a kereslet növekedését, illetve új, környezetbarát személygépkocsik vásárlását. Ennek keretében meghirdette, hogy aki kilenc éves vagy annál idősebb autóját újra cseréli be, az árból 2500 eurós kedvezményt kap.
A kormány erre a célra először 1,5 milliárd eurót különített el, az érdeklődés, illetve a vásárlási roham olyan méretű volt, hogy a keret idén tavaszra kifogyott. A konzervatív-szociáldemokrata kabinet ekkor úgy döntött, hogy a keretet 5 milliárd euróra növeli, és azt remélte, hogy az az év végéig kitart.
Értesülések szerint azonban a "régiért újat" vásárlási kedv az elmúlt hónapokban változatlanul olyan méreteket öltött, hogy az immár megnövelt keret is vészesen apad, és a legderűlátóbb becslések szerint is csak a szeptember végi parlamenti választásokig tart ki. Állítólag már csak mintegy 290 ezer új autó kedvezményes vásárlására elegendő a megmaradt pénz.
Ennek ellenére a német kormány szóvivője közölte, hogy a keret újabb növeléséről nem lehet szó. "Az 5 milliárd a plafon, ennél több egy centtel sem lehet" - fogalmazott a kabinet ülését követően Thomas Steg szóvivő. Ugyanakkor úgy értékelte: a keret kiapadása annak bizonyítéka, hogy a roncsprémium "óriási siker" volt.
Több szakértő azonban ezzel ellentétes véleményt fogalmazott meg, azt hangoztatva, hogy a kereslet mesterséges növelése után az amúgy is súlyos értékesítési gondokkal küszködő autóipar számára még ínségesebb idők következnek.
Többet autózunk a "nagy válságban"
Pénzhiány miatt nem isznak az ukrán sofőrök
Megelégszenek a csehek a régi autóval
A népautó jól bukdácsol a válságban
Hiába a válság, viszik a német autót, mint a cukrot
MTI