Fix költségek
Először nézzük meg, mi kellene egy ilyen alacsony benzinárhoz. Tudjuk, hogy a fogyasztói ár fele adótartalom, ezért az ármozgás eleve limitált. Ráadásul alacsonyabb olajárnál ez az arány relatíve nagyobb, miután a jövedéki adó fixen van meghatározva (120 forint, a jelenlegi ár harmada). Ez azt jelenti, hogy ha ingyen lenne az olaj, és csak a finomítás, a nagy-, és kiskereskedelmi árrés és ezek áfája adnák össze az árat, akkor is kellene kb. 200 forintot fizetnünk a kutakon.
Nézzük ezek után a gyakorlatban lehetséges legkisebb árat. Ez az előbbieken kívül a nyersolaj árától és a dollárt/forint árfolyamtól függ (miután az olajárat dollárban jegyzik, ez a kiindulási alap). Egy hordó olaj kb. 160 liter, a dollár árfolyama pedig sajnálatosan megemelkedett, 280-290 forint környékére. Az egyszerűség kedvéért tekintsük 16 dollárnak a lehetséges legalacsonyabb olajárat, ekkor 1 liter 10 cent, azaz nagyjából 30 forint. Ezt áfával együtt hozzáadjuk a minimális 200 forinthoz, így arra jutunk, hogy ez esetben kb. 250 forintos fogyasztói ár jönne ki.
Túl olcsó ár
Csakhogy a 16 dolláros olajár realitása elenyésző. Ugyan sok elemző hirdetett meg a nagy esés idején 20 dolláros olajárat, de az eddigi piaci folyamatok arra utalnak, hogy ennek nincs realitása. Már a 40 dollár közeli árnál is olyan extra kereslet jelent meg, hogy ez rögtön visszahajtotta 50-60 dollár köré az árat, ahol most egyensúlyba jutott.
Kétségkívül az olcsó árat többen bölcsen a tározók feltöltésére kezdték használni (közülük a legnagyobb Kína) és ezek a tározók gyorsan telnek. Ha valóban megtelnek, akkor a mai állapothoz képest kiesik jó adag kereslet, ami valóban hozhat újabb áresést. A kérdés ennek mértéke. Valószínűleg a reális alsó határ annál a szintnél van, ahol a kitermelés is visszaesik amiatt, hogy a drágán kitermelő kutak leállnak. 40 dollár körül elég sok ilyen volt már, különösen Amerikában. 50-60 környékén viszont ezek újra termelnek, tehát valahol a kettő közt lehet az egyensúlyi szint.
Mi várható?
Számoljunk a reális mélypontnak tekinthető 40 dollárral. Ekkor egy liter 25 cent, vagyis 70-75 forint. Megint csak áfával és kisebb változó költségekkel számolva nagyjából ekkor lenne realitása a 300 forintos benzinárnak. A helyzet természetesen javulhatna még, ha a dollár nem lenne ilyen erős, vagyis visszagyengülne a tavalyi szintre, 220-230 forint környékére. Ekkor még 45 dolláros olajár mellett is kijönne a 300 forintos ár, de a dollár erős trendje miatt ennek megint csak kicsi az esélye.
Tekintettel arra, hogy a nyersolaj ára ténylegesen még a negyedét sem teszi ki a benzinárnak, a mozgástér korlátozott (igaz, ezért olajár emelkedéskor is tompább a benzinár emelkedés). Így azt lehet mondani, hogy az áhított 300 forintos benzinárhoz erős és tartós olajáresés, vagy komoly forinterősödés és/vagy dollárgyengülés kellene. Ezek valószínűsége kicsi, de ha a mostani olajtúlkínálat fennmarad, és az ár 50 dollár alá ereszkedik, akkor legalább a 320-330 közti benzinár stabilan beállhat, legalábbis az olcsóbb kutakon.