6p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Szeptembertől rendezettebb keretrendszerben kell, hogy működjenek az online biztosítási alkuszok. Az MNB ma kiadott ajánlása megtiltja, hogy a biztosítói ajánlatokat az alkuszok bármilyen módon kiemeljenek. Az interneten az érintettek 56 százaléka már összehasonlítja az ajánlatokat, fontos tehát a szabályozás.

A Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Stabilitási Tanácsa a mai nappal kiadta a biztosítási termékek bemutatását, összehasonlítását szolgáló és a biztosításközvetítés során használt elektronikus felületekhez kapcsolódó ajánlását. Nagy Koppány, az MNB biztosítási- pénztári- és közvetítőkkel foglalkozó igazgatóságának vezetője szerint a ma megjelenő ajánlásban foglaltak alkalmazását a felügyelet szeptember 1-től ellenőrzi majd. A tapasztalatokat év végével méri majd az MNB, amit 2016. első negyedévében publikálják majd.

Egyre többen hasonlítják össze az ajánlatokat

Az interneten az érintettek 56 százaléka már összehasonlítja az ajánlatokat, s 39 százalékuk vásárol is terméket az interneten. A termékek közül 36 százalékuk a biztosítást jelölte meg olyan termékként, amelyet már vásárolt az interneten. A biztosítási területen belül a top 5 online alkusz közvetíti a kgfb-szerződések 54 százalékát, s a biztosítások értékesítésének 32 százaléka köthető ezekhez az alkuszokhoz.

Komoly, hosszú vita volt a szabályozásról, amely onnan indult, hogy létezik-e online alkusz, létezik-e online értékesítés. Kérdés sem férhet hozzá, hogy az internetes értékesítésnek számos előnye van, hiszen például mindeddig a legtökéletesebb transzparenciát tudja felmutatni, gyors, egyszerű a szerződéskötés lehetősége és az sem megkerülhető, hogy bizonyos üzletágakban – például a kgfb-piacon – immár online dominancia van.

A szabályozás fontosságát támasztotta alá az is, hogy a biztosításközvetítők között immár az első 16 legnagyobb árbevételű alkusz között 5 online alkuszcég volt megtalálható. Ugyancsak alátámasztja a szabályozás szükségszerűségét, hogy számos gyakorlati tapasztalat miatt problémák is felmerültek a területen.

Félrevezető, pontatlan információk

Nagy Koppány szerint ezek közé tartozott az, hogy nehezen voltak elérhetőek az információk az üzemeltetőkről, nem volt teljes körű a tájékoztatás, nem volt megfelelő szintű az ügyfélmerés (a felület komoly korlátokat jelent e téren), és sok alkalommal találkoztak félrevezető, pontatlan, vagy nem naprakész felületet is.

 

 

Az előkészítés során a felügyelet találkozott olyan esetekkel, ahol nem volt objektív az összehasonlítási sorrend, sérült az alkuszi függetlenség – például úgy, hogy a biztosító megbízásából kiemeltek ajánlati részeket, illetve sok esetben hiányoztak a megfelelő alkuszi megbízások.

Az ajánlás célja

Ezek a problémák miatt volt szükség az ajánlásra, amelynek célja az, hogy átlátható, egyértelmű tájékoztatás, tisztességes és korrekt tanácsadás történjen. Biztosítani akarják, hogy a személyes kapcsolat hiánya ellenére megfelelő legyen az igényfelmérés, az igényekhez való igazodás. Nem szabad, hogy a fogyasztói érdek csorbuljon az értékesítési csatorna korlátai miatt – hangsúlyozta Nagy Koppány, aki szerint önmagában konfliktust mutat, hogy nem pusztán értékesítési csatornáról van szó, hiszen az ügyfélnek az alkusz a kárrendezésben is kell, hogy segítsen.

Az árverseny mellett a szolgáltatói versenyt is erősítenie kell a biztosításközvetítőknek – mondta Nagy Koppány. Ennek ugyanakkor némileg határt szab, hogy az alapelvárásokon túl (érthető, egyszerű, naprakész legyen a tájékoztatás) az alkuszoknak lehetőség szerint a piac minél nagyobb szeletét kell bemutatniuk az ügyfeleknek, illetve pontosan jelezniük kell azt, ha csak egy szűk szegmenst mutatnak meg az ügyfélnek.

Az ügyfél igényeinek megfelelően

A törvényben „kielégítő számú ajánlat” bemutatása az előírás, ennek nagyságrendjét ugyanakkor nem határozták meg. A Privátbankár.hu kérdésére Nagy Koppány azt mondta, nem azt várja el, hogy egy ügyfélnek minél több ajánlat legyen bemutatva, hanem azt akarják elérni, hogy az ügyfél igényeinek megfelelő felmérése alapján a számára valóban megfelelő ajánlat kerüljön bemutatásra.

Elvárás lesz, hogy a szolgáltatások összehasonlítása a lehető legszélesebb körű paraméterek mellett történjen – meg kell mutatni az önrészt, a biztosítási összegeket, a kiegészítő fedezeteket és azok költségét, a kizárásokat illetve az ajánlathoz tartozó esetleges többletszolgáltatásokat. Az ajánlás megtiltja, hogy az alkusz a biztosító megbízásából bármely társaság ajánlatait bármilyen módon kiemelje.

Arra a felvetésre, hogy ennek csak az vethetne véget, ha – az ipari biztosításokhoz hasonlóan – nem a biztosító, hanem az ügyfél fizeti az alkuszt (amely az ő képviselője), az igazgató arra hívta fel a figyelmet, hogy már eddig is születtek jutalékszabályok. Ezen felül napirenden van az IMD II, az úgynevezett közvetítői direktíva kidolgozás, amely újragondolja majd a közvetítői jutalékrendszert. Ezt hazánk is át fogja venni, de adott esetben ennél szigorúbb szabályozást is bevezethetünk. A fő cél az, hogy az alkuz valódi függetlenségét biztosítani tudják – mert ez vezet majd ahhoz, hogy valóban az ügyfél érdekében járjon el a biztosítókkal szemben.

Több szempont

Több szempontból kell tehát bemutatni a biztosítói ajánlatokat. A piacon ugyanakkor több jó megoldás is van erre, az ajánlás épp ezért nem fogalmaz meg konkrét technikai elvárásokat. A felügyelet célja, hogy az elvrendszert és a keretrendszert megszabja, az MNB ugyanakkor olyan területeken, ahol lehetősége volt az európai szintű szabályozásnál is alaposabb elvárási- és feltételrendszert alakított ki – hangzott el. Az ajánlás célja a tömegtermékek szabályozottabb piacának megteremtése, ám a komplikáltabb termékek – például az életbiztosítások - esetében az ajánlás egyértelműsíti, hogy az egyedi kockázatokkal bíró konstrukciókat csak egyfajta mixben értékesítsék, azaz az ügyfélnek lehetősége és módja legyen személyes kapcsolatfelvételre.

Nagy Koppány végül hangsúlyozta: most nem egy rosszul szabályozott piacon kellett rendet tenniük, hanem egy alapjaiban jól működő, az ügyfeleknek a transzparencia révén komoly előnyöket biztosító területen igyekeztek egységesebb piaci feltételeket teremteni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Sok autós rossz hírt kap, megint jön a drágulás
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 10:41
Megérkeztek a számok.
Személyes pénzügyek Egy százalékkal csökkenhetnek a banki költségeink májusban
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 13:51
A bankszámlák önkéntes díjcsökkentése közel egy százalékkal mérsékelheti a számlaköltségeket az előző hónaphoz képest, a havi inflációt pedig nagyságrendileg 0,1 százalékponttal viheti lejjebb, állítja egy friss elemzés. Az éves áremelkedés az áprilisi 6,9 százalékos szintről 0,2 százalékra mérséklődhet.
Személyes pénzügyek Fontos határidő közeleg – több milliárd forint a tét
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 11:12
Összességében ennyi adóvisszatérítéstől eshetnek el a nyugdíj-, illetve egészségpénztári tagsággal rendelkező magánszemélyek, ha május 20-ig nem töltik ki a nyilatkozatot.
Személyes pénzügyek Itt az újabb árstop! – és ez egy évre szól
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 07:12
Több biztosító is vállalja, hogy tizenkét hónapig nem emeli a lakásbiztosítási díjait.
Személyes pénzügyek Soha nem adósodott el még ilyen tempóban a magyar lakosság
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 07:01
Nem csökkent a lakosság hiteléhsége: személyi kölcsönből még soha nem fogyott annyi, mint márciusban, a lakáshitelek volumene a három évvel ezelőtti rekord felé közelít, mellette pedig pörög a fiatalokat célzó munkáshitel is, az első negyedévben csaknem 60 milliárd forintra kötöttek szerződést – írja a Bank360 a Magyar Nemzeti Bank által közzétett hitelstatisztika alapján.
Személyes pénzügyek Véget kellene vetni a pazarlásnak!
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 19:31
A túlfogyasztásról és az elpocsékolt pénzekről is beszélt a Trend FM hétfői adásában munkatársunk, Csernátony Csaba. 
Személyes pénzügyek Bankkártyás figyelmeztetést küldött az MNB
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 11:11
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerint érdemes korlátozni bankkártyák vásárlási-, készpénzfelvételi limitjeit a kibercsalások miatt. 
Személyes pénzügyek A megtakarításainkat a válság idején is érdemes biztonságban tudni
Hollós János | 2025. április 22. 13:02
Kicsit talán meglepő és tiszteletre méltó módon a világban kitört kereskedelmi háborúval egyelőre nem foglalkoznak a biztosítási piac szereplői. Egyebek mellett ez derült ki a Klasszis Média Nyugdíjszerviz című adásából, amelynek vendége volt többek között Malicskó Gábor, az UNIQA Biztosító Lakossági Üzletágért felelős igazgatósági tagja.
Személyes pénzügyek Végre! Ebben az összevetésben több közép- és kelet-európai országot lepipáltunk
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 14:42
A háztartási megtakarítások volumene alapján Magyarország a mezőny első felébe tartozik a régiós gazdaságok között, de még inkább kitűnik azzal, hogy a megtakarítások szerkezetében jelentős eltérést mutat a többi országhoz képest. Az MBH Elemzési Centrum szakértői megvizsgálták, hogyan áll össze a hazai megtakarítások struktúrája, és ez miben különbözik a térségben jellemző szerkezettől.
Személyes pénzügyek Szomorú tények: minél kevesebbet keres valaki, annál kevésbé emelkedett a bére
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 15:04
A januárinál mérsékeltebb februári reálkereseti adatokra is reagáltak a Nemzetgazdasági Minisztérium és az elemzők.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG