MTI Fotó: Máthé Zoltán |
Egyszer majd sokat tud (?)
Másfél év alatt, 2017 júliusában átlépte az 2 milliót azoknak a magyaroknak a száma, akiknek van új típusú személyi igazolványa, azaz eSzemélyije. A kártya elméletben jóval többet tud elődjénél: kiválthatja a TAJ-kártyát, az adókártyát, vagy akár a közlekedéshez használt bérleteket is. Ehhez persze az kellene, hogy mindenhol rendelkezzenek a megfelelő kártyaolvasókkal – ez viszont egyelőre nincs meg, így az eSzemélyi jelenleg leginkább egy ugyanolyan igazolvány, mint az elődje volt, csak magában hordozza a fejlődés lehetőségét, ha szépen akarunk fogalmazni. 2016 januárja óta lehet igényelni az újfajta igazolványt, de az érdemi felhasználási lehetőségek hiánya miatt igazi robbanásszerű fejlődésről biztosan nem beszélhetünk még ma, bő másfél év elteltével sem.
TAJ-kártya, adókártya, vonatbérlet helyett eSzemélyi
Persze azért előbb-utóbb érzékelhetjük majd a változásokat, amiket az új kártya hoz: például 90 ezer kártyaolvasó beszerzését kezdte meg az illetékes minisztérium, hogy az egészségügyi dolgozók valóban tudják TAJ-kártya helyett beolvasni az eSzemélyit. A NAV kirendeltségein is beüzemelnek több száz kártyaolvasót, így az adókártyát is talán kevesebbszer kell elővenni.
Az újfajta személyin egyébként az ujjnyomatunkat is lehet tárolni – ezt nem kötelező megadni a kártya elkészítésekor, egyelőre semmiféle gyakorlati hasznát nem látni az aktusnak, úgy is fogalmazhatnánk, semmi értelme. Aki szeretné, hogy a személyije tárolja ujjnyomatát is, adja meg, hátha jó lesz valamire egyszer – aki nem szeretné, az nyugodtan tagadja meg, nem marad le semmiről.
Ennél jóval hasznosabb lenne, ha valóban alkalmas lenne arra a személyink, hogy közlekedési bérletként használjuk – egyelőre egy kísérletről tudunk, februári hírek szerint a Budapest-Pusztaszabolcs vonalon kísérleti jelleggel új típusú személyi igazolványra is föl lehet tölteni a vasúti bérletet. Ha a projekt beválik, a MÁV kiterjesztené a szolgáltatást más vonalakra is. Nyilván ha nem kellene (papír) bérletet magunknál hordani vonaton, buszon, az remek lenne – persze a T-Systems legutóbbi produkciója óta az ember kétszer is meggondolná, hogy a BKK-bérletét a legfontosabb személyazonosító igazolványával bármilyen közelségbe helyezze…
Lehet elektronikus aláírásunk - csak nem tudjuk, mire jó
Az eSzemélyi másik nagy előnye lehetne, hogy segítségével lehet saját elektronikus aláírásunk is – ezzel elvileg néhány speciális eset (pl. ingatlan-adásvétel) kivételével szinte bármilyen jogügyletben tehetünk elektronikus jognyilatkozatot. Bár az eSzemélyik száma már túl van a kétmillión, azért ez a funkció messze nem olyan népszerű – használatához ugyanis kell egy otthonra megvásárolt külön kártyaolvasó eszköz, valamint a számítógépünkre telepített szoftver is. Arról már nem is beszélve, hogy a sárga csekkek hazájában a digitális írástudatlanságunk mennyire teszi reálissá, hogy otthon a számítógépünk előtt ülve szerződgessünk jobbra-balra nagy kényelemben. A jó hír az, hogy digitális aláírást nem csak a személyivel együtt igényelhetünk, hanem később is beszerezhetjük, ha rájövünk, mégis szükségünk van rá.
A legtöbb pluszfunkció tehát a valamikori jövőben élvezheti a magyar lakosság – vagy azért, mert nincs használatban elegendő leolvasó, vagy azért, mert soha senki sem mutatta még meg az átlagpolgárnak, hogy mi fán terem és mire jó az elektronikus aláírás, nem szórták még tele az országot Ne hagyjuk, hogy a golyóstoll nevessen a végén! plakátokkal. Van viszont egy olyan funkciója az e-személyinek, ami máris megkönnyítheti az életünket: megspórol nekünk egy látogatást az okmányirodába.
Nyiss Ügyfélkaput otthonról!
Egy átlagos állampolgárnak ez pedig nagyon is sokat jelent (még akkor is, ha épp kormányablaknak hívják az intézményt) – egy ilyen látogatás kínjait nem kell ecsetelni az időpontfoglalástól a sorbaálláson át az ügyintézésig. Márpedig az Ügyfélkapura regisztrálhatunk elektronikusan is, ha van 2016. január 1-jét követően kiállított érvényes személyazonosító igazolványunk, azaz eSzemélyink.
Amikor ugyanis megkaptuk személyinket, kaptunk hozzá egy plusz kártyát is – ezen található egyebek mellett egy regisztrációs kód is, amit direkt arra találtak ki, hogy ügyfélkaput nyissunk segítségével. Innentől a regisztrációnál már csak személyi igazolványunk számát és a másik kártyán lévő regisztrációs kódot kell megadnunk, majd felhasználónevet és jelszót választanunk, egy e-mailcímet megadnunk, ahová a megerősítő linket kiküldik - és máris bent vagyunk, miénk az Ügyfélkapunak országa – a világ legegyszerűbb adóbevallásával, államilag támogatott hűtőcsere-pályázattal vagy épp okmányirodai időpontfoglalással együtt.