Privátbankár.hu (PB): Lassan vége az évnek és mindannyian elkészítjük a számadást. Hogyan telt ez az időszak a Pénziránytű Alapítványnál?
Merényi Zsuzsanna - oktatási igazgató, Pénziránytű Alapítvány (MZS): Közeledünk 2016 végéhez, ez számunkra is a mérlegkészítés időszaka. Gazdag évet zárunk, nagyon sokféle projektet indítottunk, hajtottunk végre, a visszajelzések és saját értékelésünk szerint is sikerrel. Sorrendben haladva a következő főbb projektjeink voltak:
Még 2015-ben kezdtük el a forint 70. évfordulójához kapcsolódó társasjáték elkészítését. A magyar pénztörténet jeles darabjait rendeztük 6 nagy történelmi korszakhoz és az életmódtörténethez kapcsolódó kérdések megválaszolásával lehet megszerezni egyesével, illetve kollekcióban a pénzeket. Iskolák felső tagozatára ajánljuk, de családok, több korosztály számára is remek, látványos játék.
Tavasszal, közel egy éves fejlesztőmunka eredményeként akkreditáltattuk a középiskolai tankönyvünket, és a sajtó bevonásával mutattuk be.
Ugyanebben az időszakban készítettük el és akkreditáltattuk az általános iskolai tanárok számára készült 30 órás, a mindennapi pénzügyek világába bevezető és a téma tanítását is támogató képzésünket, amelyet ősszel pilotképzés keretében sikerrel próbáltunk ki.
A középiskolai tanárok hasonló képzésével már 630 fölött van azon tanárok száma, akiket felkészítettünk a téma tantárgyakhoz kapcsolódó tanítására.
2016 márciusában ismét részt vettünk a Pénz7 szervezésében. Tananyagot készítettünk, tanárok és banki önkéntesek felkészítését vállaltuk és valósítottuk meg. 500 iskolába juttattuk el a négy korosztály számára kifejlesztett, 3-3 tanórányi nyomtatott oktatási anyagokat.
Az elmúlt tanévben Utazó Iskola programot indítottunk az általános iskolák számára. 2016 májusáig 101 iskolába jutottunk el, 30 ezer diákot értünk el.
Az általános iskolai projektjeink fő szervezője a PontVelem Nonprofit Kft, amely szakmai irányításunk és anyagi támogatásunk mellett valósítja meg a BankVelem programot. A program megkapta a megtisztelő Civil Society Achievement Award díjat, amelyet a 125 országban jelen lévő, a fiatalok pénzügyi szemléletformálásával foglalkozó szervezet, a Child & Youth Finance International alapított. Az ünnepélyes díjátadóra november 28-én Stockholmban került sor. 500 pályázó közül mi a „civil kategóriában” indultunk, ahol 6 ország programját díjazták, a BankVelem programot egyedüli európaiként.
A program ötvözi a környezetvédelmi és a pénzügyi szemléletformálást, játékos környezetben fejleszti a diákok pénzügyi ismereteit, valamint hozzájárul az online bankolás legfontosabb lépéseinek elsajátításához. A gyerekek használt elemek, e-kütyük gyűjtésével pontokat kapnak, amelyet a Pontbankben írnak jóvá számukra. A Program központi elemeként működő virtuális PontBankban a diákok saját egyéni folyószámláikon gazdálkodhatnak, online banki műveleteket végezhetnek, utalhatnak, vásárolhatnak a PontBoltban, leköthetik pontjaikat, vagy akár jótékony célra is felajánlhatják azokat. A tranzakcióikról idén már SMS-értesítést is kapnak, éppúgy, mint a felnőttek világában. Több ezer diák közel 30 ezer banki tranzakciót hajtott végre az elmúlt tanév során a szelektív hulladékgyűjtéssel szerzett pontjaival.
Legújabb elemként, az OkosPont bevezetésével 2016 őszétől mindenki számára elérhetővé vált a PontBank használata. OkosPontot ugyanis pénzügyi ismeretekkel lehet szerezni: kvízekkel, a PontBank tudatos használatával (SMS Bankár), valamint a 12 fordulós tudáspróbán, az Okos Pont Bajnokságon.
PB: a magyar közoktatásban hiánypótló volt a középiskolásoknak készített pénzügyi tankönyv. Hány iskolába jutott el és milyen a fogadtatása?
MZS: Az Alapítvány a KELLO Könyvtárellátó Nonprofit Kft. közreműködésével 2016 áprilisában sikeresen akkreditáltatta az „Iránytű a pénzügyekhez” című tankönyvét. A tankönyv innovatív módon gyakorlati problémák, „esettanulmányok” felől indulva mutatja be a mindennapi pénzügyek és a gazdaság működésének fontosabb összefüggéseit. A tankönyv egy család pénzügyi problémáin, döntésein keresztül vezet be a háztartások gazdálkodásába, a vállalkozások, a nemzetgazdaság, az állam, a pénzügyi közvetítőrendszer működésének megismerésébe. Az Alapítvány támogatásának köszönhetően az érdeklődő és a tanítást vállaló iskolák ingyenesen juthattak hozzá a tankönyvhöz.
Merényi Zsuzsanna |
Az iskolák érdeklődését jelzi, hogy a könyvtári és egyéb bemutató példányokkal együtt a 40 ezres ingyenes kiadás valamennyi példánya elfogyott. Összesen 278 intézmény rendelt a tankönyvből, melyek kb. fele gimnázium, a többi szakképzéssel foglalkozó intézmény, és néhány kollégium. Elismerésként könyveljük el, hogy az NGM a fenntartása alá tartozó szakgimnáziumok 10. évfolyamán kötelezővé tette az „Iránytű a pénzügyekhez” című tankönyv használatát. A pilot-oktatás támogatásához tanárfelkészítést biztosított az Alapítvány, valamint részt vettük a bemeneti mérés módszertanának kidolgozásában.
PB: Várható, hogy hasonló minőségű taneszközök készülnek a jövőben is?
MZS: Az Alapítvány 2016 júniusában megkezdte az általános iskolák 7-8. évfolyamai számára készülő tankönyv fejlesztését is, melynek akkreditációja és terjesztése 2017-ben várható. A tankönyv kiegészül egy munkafüzettel, amelyet mielőbb szeretnénk digitalizálni. Az általános iskolai tananyag akkreditációja, kiadása és terjesztése a 2017. év kiemelt feladata.
PB: Mekkora érdeklődés mutatkozik az iskolahálózat iránt? Felismerték a iskolák a pénzügyi tudás fontosságát?
MZS: A középiskolák elérését biztosítja az iskolahálózat, amely az Alapítvány számára nagy értéket képvisel, mivel a Pénziránytű iskolák felvállaltan elkötelezettek a diákok pénzügyi tudatosságának fejlesztése terén. Az iskolahálózatot a 2015/2016-os tanévben indítottuk újra, és komoly siker, hogy egy év alatt már 114 iskola csatlakozott a hálózathoz.
A 2016/2017-es tanév a „toborzás” mellett már az aktivizálásról is szól. Az általánosan is elérhető szolgáltatások (ingyenes tanártovábbképzés, tankönyv, Pénz7) mellett számos további lehetőséget kínálunk, hogy segítsük a tagiskolákat a pénzügyi nevelés sikerességében. December 1-én szerveztük az első workshopot a hálózati iskoláink számára, az EMMI és az NGM helyettes államtitkárai, illetve a BÉT igazgatója tartott előadást.
Azt gondoljuk, hogy a levegőben van, hogy foglalkozni kell a pénzügyi neveléssel, de az iskolák tájékozottsága, felkészültsége, elkötelezettsége nagyon változó.
PB: Nemzetközi szinten nagyon rosszul állunk a pénzügyi tudatosság terén az OECD jelentése szerint. Önök is így látják? Milyenek vagyunk nemzetközi összehasonlításban? Milyen jó példákat lehetne külföldről átvenni?
MZS: Nagyon fontos üzenete van az OECD jelentésnek, amely rávilágít arra, hogy nem egyszerűen az ismeretek hiányával van baj, hanem a gyakorlati alkalmazással. Ezért is fontos, hogy a tankönyveink a gyakorlati példák felől közelítsenek és egy általános eljárásmódot közvetítsenek. A tájékozódás, a hiteles információk megtalálása, az információk értékelése, alternatívák felállítása, várható hatások, változások elemzése nélkül nem szabad pénzügyi döntést hozni.
Az is megdöbbentő, hogy míg a franciák 80 százaléka készít otthon családi költségvetést, addig nálunk nagyjából csak a családok negyede. De még az albánok is tudatosabbak a pénzügyi döntéseikben. A pénzügyi válság kirobbanását követően ennél magasabb volt a magyar családok költségvetési tudatossága. Napjainkban, amikor már sokan fellélegeznek, ismét elhanyagoljuk a reális számvetést. Mi azt gondoljuk, hogy az otthoni tudatosabb gazdálkodás kihat a munkahelyi magatartásunkra és összességében a nemzetgazdaság hosszú távú teljesítményére is.
PB: Most, hogy lassan lezáródni látszik a brókerbotrány és a devizahitelesek ügye, milyen tanulságot, vagy következtetést vonhatunk le? Tanult ezekből a lakosság?
Új tartalommal töltődnek meg korábbi szólások: nem minden arany, ami fénylik. Sajnos még mindig sok ember bizonytalan a pénzügyei intézésében, és hisz el olyan ígéreteket, amelyek nem reálisak, vagy csak nagyon kedvező feltételek között. A kockázatok észlelése, értékelése, figyelembe vétele szintén gyenge pont. Még nincs meg az ösztönös óvatosság, illetve újjászületnek a pénzügyi naivák.
Nagyon sok dolgunk van még, nagyon fontos a kormányzati stratégia megfogalmazása, és egy átfogó, sokakat elérő kommunikáció. Ebben kulcsszerepe kell, hogy legyen az iskoláknak, hogy a felnövekvő generáció ne csak az otthoni példából tanulhasson. Ez ugyanis esetleges. Ebből következik, hogy a tanárok felkészítése kiegészítő pénzügy-gazdasági képzéssel létfontosságú.
PB: Mit tartogat a 2017-es év? Mik a célkitűzések és mit lenne jó látni?
2017-ben akkreditáltatjuk az általános iskolai tankönyvünket, és szeretnénk szeptemberig a tankönyv kiadását és iskolákba történő eljuttatását megvalósítani. Folytatjuk az általános iskolai és középiskolai tanároknak szóló képzéseinket, 2017-ben kb. 500-500 főt szeretnénk felkészíteni a pénzügyi nevelés iskolai megvalósítására.
Folytatjuk a BankVelem programot, a Pénz7-hez kapcsolódóan továbbra is tananyagfejlesztést és tanárképzést végzünk és 500 iskolának nyomdai minőségben és cd-n juttatjuk el az elmúlt két év és a 2017-es Pénz7 tananyagait.
A legnagyobb feladat kétség kívül tananyagaink digitális megjelenítése, továbbfejlesztése lesz. Ezek közül több kimondottan a diákok közvetlen elérését fogja biztosítani, játékos kihívásokkal a pénzügyek világában.