Növekvő érdeklődés a fiatalok körében, sikeres gyerekprogram és több kiskorú kedvezményezett, egyre keresettebb hosszú tarifák, növekvő megtakarítási és szerződéses összeg, több lakás-előtakarékoskodó lakásvásárló – ezt a képet tükrözi a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. legfrissebb ügyféladat-elemzése.
A társaság gyerekprogramjának tavaly őszi bevezetése óta 60 százalékkal nőtt a 14 év alatti kedvezményezettek száma az új ügyfelek körében – derül ki a Fundamenta-Lakáskassza legfrissebb ügyféladat-elemzéséből. Így ez az arány már az összes új ügyfél közel 15 százalékát teszi ki, míg korábban ez a korosztály az új szerződések csupán mintegy 9 százalékában szerepelt kedvezményezettként.
Figyelemre méltó, hogy a Fundamenta ügyfélállományán belül a 25-40 éves korosztály felülreprezentált. Míg a lakosság alig több mint 20 százaléka tartozik ebbe a kategóriába, a Fundamenta ügyfeleinek közel 40 százaléka ebből a korcsoportból kerül ki, jól mutatva, hogy a családalapítás előtt álló fiatalok, illetve kisgyermekes szülők körében kiemelt kérdés a lakáshoz jutás, valamint a gyermekek jövőbeli lakáscéljáról történő gondoskodás.
A családi adókedvezmény rendszerének kiterjesztése révén 2014-től már nemcsak a személyi jövedelemadóból, hanem a bérből fizetendő járulékokból is levonható az adókedvezmény, így több család tudja kihasználni a rendszer biztosította előnyöket. 2015. január 1-jétől tovább bővült a családi kedvezményre jogosultak köre. 2016-tól fokozatosan fog növekedni a kétgyermekes háztartások esetében az igénybe vehető kedvezmény mértéke, ami 5 év alatt megduplázódik. Ezek eredményeként nőhet a háztartások rendelkezésre álló jövedelme, a keletkező többletet félretéve pedig – például lakásszámlát nyitva – időben kezdhetnek el gondoskodni gyermekük jövőjéről. |
Egyre keresettebbek a hosszú futamidejű lakásszámlák
Az elmúlt években az ügyfelek közel kétharmada a rövid, négy éves lakás-előtakarékossági konstrukciókat részesítette előnyben – csupán a hosszú tarifákat népszerűsítő ügyfélakciók változtattak időszakosan ezen az arányon. 2014 novemberétől azonban jelentősen megnőtt a hosszú futamidejű (8-10 éves megtakarítási időszakra kötött) szerződések részaránya – míg korábban az ügyfelek 18-20 százaléka választotta e termékeket, az utóbbi fél évben már az új szerződések több mint negyedét ezek adták. Ezt a pozitív trendet erősíti a már említett FundiMini gyerekprogram, amely azt mutatja, hogy a szülők már évekkel a gyermekeik önállósodása előtt gondolnak az életkezdéshez szükséges anyagi támogatás megteremtésére. A hosszú tarifák népszerűségének növekedésével a 4 éves termék aránya valamelyest csökkent, de 55-60 százalékos részarányával még mindig a legkeresettebb tarifa maradt.
Egyre többet takarítanak meg a Fundamenta-ügyfelek
Az ügyfelek átlagos havi megtakarítása évek óta töretlen növekedést mutat. Míg 2012-ben még 14 900 Ft volt a vállalt havi megtakarítások átlaga, 2015-ben már közel 17 ezer Ft befizetését vállalják az új ügyfelek havi szinten. Ez egyben azt is jelenti, hogy egyre többen választják a maximális 72 ezer Ft-os állami támogatást biztosító havi 20 ezer Ft-os megtakarítást – az optimális összeget befizetők aránya meghaladja a 60 százalékot az új szerződéskötéseknél. A havi megtakarításokkal együtt nő az átlagos szerződéses összeg is – míg 2012-ben még átlagosan 3 millió Ft alatti, addig idén már 3,6 millió Ft feletti az az összeg, amelyre az ügyfelek szerződnek.
Egészséges arányban a visszatérők és az új ügyfelek
Az idén már 19 éves Fundamenta ügyfelei között egyre növekvő arányban találhatók olyan lakás-előtakarékoskodók, akik már második-harmadik szerződésüket kötik meg. Jelenleg az új értékesítés több mint 40 százalékát meglévő ügyfelek teszik ki, akik a régi szerződésük lejárta után vagy meglévő szerződésük mellé új lakásszámlát kötnek.Ugyanakkor az értékesítés túlnyomó részét, közel 60 százalékát még mindig az új ügyfelek általi szerződéskötések adják – ami egyértelműen jelzi, hogy a lakáscélú öngondoskodás iránti igény továbbra is magas, és évről évre szélesebb rétegeket ér el ez a fajta lakáscélú megtakarítási forma.
A lakásvásárlás továbbra is a legfőbb hitelcél
A lakáshitelek felhasználási célját vizsgálva a 2014-es adatok alapján megállapítható, hogy a teljes magyar lakáshitel-piacon tovább csökkent az új lakások építésének és vásárlásának aránya, és ezzel párhuzamosan tovább nőtt a használtlakás-vásárlás céljából történő hitelfelvételek aránya, ez utóbbi 2014-ben meghaladta a 70 százalékot (hitelösszeg alapján).
Összességében az új és használt lakások vásárlására a lakáshitelek kb. 80 százalékát fordítja a lakosság – a maradék 20 százalék megoszlik az építés, a korszerűsítés és a hitelkiváltás célok között. A Fundamenta ügyfelei által felvett hitelek esetében ezek az arányok némileg eltérőek. Bár az ügyfelek jelentős része, mintegy kétharmada itt is vásárlás céljából igényel hitelt, a többi piaci szereplőnél nagyobb arányt képviselnek a kisebb összegű, lakásfelújításra, korszerűsítésre felvett hitelek – darabszám szerint a hitelek negyedét, összegszerűen 17 százalékát fordítják a Fundamenta-ügyfelek erre a célra. A 4-5 százalékos piaci átlagot jelentősen meghaladó mértékű volt 2014-ben a hitelkiváltás, a hitelek egytizedét e célra folyósította a társaság.