Egyre több olyan videóval lehet találkozni, ahol sértődött orosz hírességek szétvagdossák a Chanel divatháztól súlyos pénzekért vásárolt táskáikat, válaszul a szankciókra. A New York Times cikke szerint a Chanel minden 300 eurónál drágább terméke esetében a külföldi boltjaiban is aláirat egy olyan nyilatkozatot potenciális orosz vásárlóival, hogy a megvásárolt kiegészítőket vagy ruhákat csak Oroszországon kívül fogják használni. Azután, hogy a Chanel dubaji boltjában egy orosz vásárló emiatt nem tudott vásárolni, Marina Ermoskina műsorvezető volt az, aki elindította az Instagramon a táskavagdosós, igen különös tiltakozási trendet, amelyet azóta sok orosz influenszer és híresség követett.
Az orosz hírességek által szétcincált Chanel táskák többsége magyar árak szerint továbbra is minimum több százezer forintos tétel, így az ilyen darabok megvásárlása a leggazdagabbak kivételével mindenkinek komoly kiadást jelent. De mi van akkor, ha nemcsak státuszszimbólumként és divatcikként, hanem tényleges befektetésként gondolunk a legnagyobb divatházak termékeire?
Hogyan fektethetünk be divatcikkekbe?
A legtöbb esetben a befektetési célú high fashion vásárlás úgy néz ki, hogy az éles szemű vásárlók lecsapnak az exkluzív és ritka darabokra, több évig megtartják őket a bolti állapotban, majd az erre szakosodott portálokon, mint például a Depop, vagy a Vinted, jó nagy haszonnal továbbadják őket – írja az Unbiased.
Természetesen nem minden darabnak van befektetési értéke, ami azt jelenti, hogy sokszor csak a legritkább és legexkluzívabb divatcikkek képesek nagy profitot hozni a konyhára.
Ugyanakkor érdekes, hogy a viszonteladói piac nemcsak a luxusmárkáknak van fenntartva: az olyan kisebb, ám keresett márkák, mint a Lacoste, vagy a Tommy Hilfiger egy-egy különleges darabja is meglepően jó befektetést jelenthet, az ezek iránti kereslet is folyamatosan nő.
A viszonteladói platformok segítenek abban, hogy a fiatal, divat iránt érdeklődő emberekből vállalkozók legyenek. Akár néhány magas árfekvésű darabot szeretne vásárolni, hogy aztán továbbadhassa, akár egy nagy portfóliót szeretne felépíteni kisebb árréssel, a divat viszonteladói piacon lehet pénzt keresni.
Megőrzött állapotú Chanel táska új otthont keres? Erre figyeljünk!
Bár az orosz hírességek szétollózott Chanel táskáit már nem lehet megmenteni, ha valaki szintén megszabadulna az otthon elfekvő, nem használt luxusdarabjaitól, ezen kritériumok alapján könnyen meg tudja állapítani, hogy az adott divatcikk mennyire lesz-e jó befektetés.
Márkák: minél ismertebb a márka, annál nagyobb rá a kereslet a viszonteladói piacon. Az olyan prémium divatházak, mint például a Chanel, a Versace, a Prada, vagy a Gucci, gyakorlatilag örökérvényűek, így szinte mindig akad majd termékeikre vevő.
Hitelesség: a fenntarthatóság a divatba is betört, így az elmúlt években egyre népszerűbbé vált az a felfogás, hogy több pénzt fektessünk be hosszabb élettartamú darabokba. Ezért ha divatbefektetésben gondolkodunk, legjobb az ékszerekre, a táskákra, vagy a cipőkre fókuszálni, hiszen ezek a leginkább időtállóak. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az igazán exkluzív divatcikkek mindig hitelesek, azaz fontos megőrizni olyan dokumentumokat, amelyekkel bizonyítható az eredetiség.
Állapot: bár a viszonteladói oldalakon a legtöbb szinte új, vagy egyszer viselt tervezői darab is magas árat érhet el, fontos megjegyezni, hogy akár egyetlen felvétel is megfelezheti a potenciálisan kapható lehető legtöbb pénzt. Amennyiben lehetséges, a befektetésnek szánt divatcikkeket inkább ne, vagy csak nagyon ritkán viseljük!
Tárolás: az állapotmegőrzés másik fontos lába a megfelelő tárolás. Az eredeti doboz és csomagolás a divatbefektetések esetében mindig a legjobb választás, hiszen ez nemcsak védelmet biztosít, hanem a termék hitelességét is segít igazolni. Az sem mindegy, hogy melyik szobában várakoznak a divatcikkek, hiszen például egyes anyagok rosszul reagálhatnak a páratartalom változására, vagy rendszeres ápolást igényelnek.
Tartsuk meg az összes címkét: Bár sokak ösztönösen eltávolítják a címkéket, az eredeti címkék megtartása segíthet abban, hogy a legjobb árat érjük el a viszonteladói.
Mégis mennyire jó befektetés a divat?
A luxusdivat-cikkek viszonteladói piaca gyorsan növekszik, azonban azt így is nehéz egyértelműen megmondani, hogy mennyire költséghatékony high fashion ruhadarabokat és kiegészítőket vásárolni befektetési céllal. A legnagyobb kihívás, amellyel sok törekvő leendő befektetőnek szembe kell néznie, az, hogy egyáltalán hozzájussunk egy jövedelmező darabhoz. Mivel többségében csak a legritkább, legexkluzívabb vagy legkeresettebb tárgyakkal lehet pénzt keresni, meg kell próbálni megtalálni, vagy elsőként megvásárolni egy ritka példányt, ez önmagában nem könnyű feladat.
Az aligha valószínű, hogy a közeljövőben a divatbefektetés kiváltja a klasszikus befektetési formákat, ám maga a koncepció ennek ellenére is meglepően működőképes: ezt igazolja például az is, hogy a Kanye West x Louis Vuitton kollaborációból született, 2009-ben eladott limitált szériás cipőkollekciója ma már az akkor ár több mint tízszereséért, 10 ezer dollárért fut a piacon.
Mennyit buktak a táskáikat elpusztító influenszerek?
A legtöbb viszonteladói oldalon egy viszonylagosan jó állapotban lévő Chanel kézitáska ma még mindig több százezer forintos, sőt akár milliós tétel: nagyságrendileg az orosz hírességek táskánként 800 ezer és 2,5 millió forintot összegeket szabdaltak szét.