Számlás albérletnek nevezzük az olyan kiadó ingatlant, amelynek a tulajdonosa adózik, és ezért – ahogy a név is jelzi – számlát is tud adni a bérlőnek a bérlés költségeiről. Ez több előnnyel is járhat a bérlőnek. Az egyik egyértelműen a megbízható, minőségi, átlátható bérbeadói szolgáltatás, ami ehhez társul, de ezen kívül olyan előnye is van, amiről kevesebben tudnak. Ez pedig a lakhatási támogatás igénylése.
A lakhatási támogatás tulajdonképpen abban segít, hogy kifizethetőbb legyen a bérlők számára egy számlaképes albérlet költsége, és, hogy egyúttal a munkába járás terhe is csökkenjen. A támogatás ugyanis az olyan potenciális bérlőket segíti ki, akiknek költözniük kellett az új munkahelyük miatt. Azt is érdemes megemlíteni, hogy ez nem csak a munkavállalóknak segít, hanem a munkaadóknak is, ugyanis sokkal könnyebb úgy munkaerőt toborozni más helyekről, ha létezik olyan támogatás, amely a távolabbi alkalmazottaknak is tud kedvezni.
Ami viszont rendkívül fontos ebben a témában, – és nem egy bérlő járt már rosszul emiatt – az az, hogy csak és kizárólag számlás albérletre lehet igényelni a lakhatási támogatást. Úgyhogy, ha Budapesten netán olyan albérletet nézne ki valaki, ahol a tulajdonos nem tud számlát adni, akkor esély sincs arra, hogy megkapja az illető a támogatást, mivel már az alapfeltételnek nem tudott megfelelni. Sajnos olyan eset is előfordult már, ahol az ingatlan tulajdonosa a megállapodásnál ígért számlát, végül pedig mégsem tett eleget a bérlő igényének, mert bonyolult külön kérésnek számított, ami miatt „több órás sort” ki kellett volna várni a Nemzeti Adó és Vámhivatalnál. A Professional Premium Property Zrt-nél például kizárólag számlás albérleteket lehet találni, így még véletlenül sem fordulhatnak elő ilyen „félreértések”.

A lakhatási támogatás feltételrendszeréről oldalakat lehetne írni, de alapvetően olyan álláskereső részesülhet benne, aki:
- Minimum 1 hónapja álláskeresőként van nyilván tartva, és a támogatási kérelmet még a foglalkoztatás megkezdése előtt nyújtotta be.
- Olyan munkaviszonyt létesít, ami legalább hat hónapos időtartamra szól, és emellett minimum heti 20 órát fed le. Az újonnan létrejött munkaviszonynál az is fontos, hogy a munkavégzés helyszíne és az állandó lakóhely között legalább 60 km-es távolság legyen.
- A munkavégzés helyén, illetve a munkavégzés helyszínétől számított 60 km-es távolságon belül nem rendelkezik már olyan ingatlannal, ahol lakhatna a munkavállaló.
- Más munkaadónál jön létre a munkaviszonya, mint akinél utoljára munkaviszonyban állt, tehát munkahelyet vált.
- A lakhatását vagy a munkavégzés helyén, vagy a 3-as pontban meghatározott feltételeknek megfelelő településen, bérleti jogviszony létesítésével tervezi megoldani. Ehhez feltétlenül számlás albérletet kell keresnie.
- Végül pedig arra is figyelni kell, hogy a kérelem időpontjában az álláskereső más jogcímen nem részesül közüzemi vagy lakhatási támogatásban.
A lakhatási támogatás igénylésének és az annak való megfelelésnek érdemes még tovább olvasni vagy a Munkaügyi Hivatalnál érdeklődni, hogy mindig a legaktuálisabb információk alapján tudjon tájékozódni. 2019 január 1. óta például már megszűnt az adómentességük, tehát ugyanúgy adóköteles a lakhatási támogatás, mint a bérjövedelem.