4p

A vagyonkezelés alapvetően egy tanácsadói üzletág, amelyben a szakértők javaslatokat tesznek a befektetési döntésekre azoknak, akik hallgatnak rájuk. Ezt a munkát elvileg az MI is elvégezhetné.

Gyorsan változik a mesterséges intelligencia (MI) megítélése, ha pénzügyekről van szó – írta Moira O’Neill pénzügyi szakíró a Financial Timeson megjelent elemzésében. A független pénzügyi tanácsadók és a Schroders vagyonkezelő céghez tartozó szakértők körében végzet friss felmérés szerint az olyan mesterségesintelligencia-modellek, mint például a ChatGPT 76 százalékuk szerint inkább lehetőséget kínálnak nekik, mint veszélyt jelentenek rájuk.

Ez óriási változás ahhoz képest, hogy egy évvel ezelőtt egy hasonló körben végzett vizsgálatban még csak 57 százalék volt az így gondolkodók aránya. Egy másik számot nézve viszont úgy tűnik, nem változik elég gyorsan a vagyonkezelők gondolkodásmódja. Ugyanez a felmérés ugyanis azt találta, hogy a szakmabeliek 15 százaléka szerint az MI egyáltalán nem érinti a munkáját.

Az MI ad majd tanácsot a spóroláshoz?
Az MI ad majd tanácsot a spóroláshoz?
Fotó: Depositphotos

A brit pénzügyi lap cikkírója úgy véli, hogy az utóbbi körhöz tartozók nem egyszerűen tévednek, hanem rossz szolgáltatást nyújtanak ügyfeleiknek. A mesterséges intelligencia bizonyította hasznosságát bonyolult feladatok megoldásában. Ezek közé tartozik a meetingeken elhangzottak összefoglalása, az e-mailek írása, a pénzügyi jelentések készítése.

A kérdés az, hogy mit hozhatnak a vagyonuk kezelését a befektetőtársaságokra bízó ügyfeleknek? Érdemes előbb áttekinteni azt, amiben nem várható változás. Nincs tanácsadás tanácsadó nélkül. Mindenekelőtt nem hoznak gyors, drámai változásokat a pénzügyi tanácsadásban.

Tanulságos Gillian Hepburn, a Benchmark Capital igazgatójának tapasztalata. Ő úgy látja, hogy amikor azt kérdezi a szakértőktől, hogyan alakulhat át a tanácsadási piac, akkor gyakran olyan válaszokkal állnak elő, amelyek nem létező problémákra adnak megoldásokat.

Hasonló a helyzet a tanácsadókkal. Jason Witcombe, az Empower Partners pénzügyi tervezője ezzel kapcsolatban arra lyukadt ki, hogy az ügyfelek az emberi intelligenciára akarnak támaszkodni a mesterséges intelligencia helyett. A tanácsadók tapasztalatában és ítélőképességében bíznak, ezért fizetnek. Így a tanácsadók állása sincs veszélyben. Ezt támasztja alá, hogy az emberek jobban le tudják követni más emberek reakcióit, gesztusait, pillantásait, így jobban tudnak reagálni azokra, amikor tanácsadóként állnak velük szemben. Emellett mindig jöhetnek olyan szokatlan helyzetek – tipikus példa volt erre a koronavírus-járvány –, amelyekre a korábbi esetek alapján betanított MI-modellek nem tudnak jól reagálni.

Az empátián még dolgoznia kell az MI-nek

Szakértők megjegyzik azt is, hogy a mesterséges intelligencia nem tud tanácsokat adni az ingatlanvásárlásban vagy -eladásban, mert az túlságosan összetett, egyedi, változó körülmények között folyik. Az ügyfeleknek mindig eszükbe jut „még valami”, amit figyelembe kellene vagy lehetne venni. Ezek felborítják az MI rögzített kérdéslisták alapján működő tanácsadását.

A tanácsadásban mindig nagy szerepet fog játszani az odafigyelés és az empátia a felek között. Ezért nehéz automatizálni és tömegessé tenni ezt a munkát. Ennek a munkának mindig lesz egy személyes jellege

– mondta Ian Millward a Candid Financial Advice tanácsadója. Minden kérdésre meg kell adni az egyedi feleletet. A mesterséges intelligencia a legtipikusabbakra tudja a legmegszokottabb válaszokat. Az MI számtalan ügy alapján alakítja ki a képet a tipikus helyzetekről és azok tipikus megoldásáról. Képes profilt készíteni az ügyfelekről online aktivitásuk és LinkedIn fiókjuk tartalma alapján. Így képet adhat nekik arról, hogyan kezelték gondjaikat mások, akik hozzájuk hasonló helyzetbe kerültek, akiknek hasonló dilemmákat kellett megoldaniuk.

A vagyonkezelő szakma híres arról, hogy az újdonságokra a leglassabban reagáló foglalkozások közé tartozik. Az ügyfelek azonban joggal feltételezhetik, hogy a tanácsadók igénybe veszik az MI segítségét munkájuk elvégzéséhez. Ezért elvárhatják, hogy a kevesebb személyes munkaért kisebb díjat számítsanak fel nekik. Az árversenyben aztán az a vagyonkezelő lehet előnyben, amely tényleg spórolni tud a mesterséges intelligenciára támaszkodva.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Kell-e szigorítani a Nők 40 programon?
Privátbankár.hu | 2024. október 16. 09:57
A tervezett nyugdíjreform kapcsán vita kerekedett arról, hogy kell-e szigorítani Magyarországon a Nők 40 programot. Azóta kiderült, se nyugdíjreform nem lesz, se változtatás a Nők 40 programon, minden marad a régiben. Mégis a vita kapcsán számos eddig ismeretlen részlet került elő a magyar nyugdíjrendszerről.
Személyes pénzügyek „Felelős magatartással a legtöbb baleset elkerülhető” – beszélgetés Lambert Gáborral, a MABISZ kommunikációs vezetőjével
Natív tartalom | 2024. október 15. 19:18
Immár nyolcadik alkalommal rendezték meg a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) társrendezésében a Biztonság Hete rendezvénysorozatot. Az események középpontjában ezúttal a mikromobilitás, valamint hozzá kapcsolódóan a kerékpárosok és gyalogosok veszélyeztetettsége állt. Lambert Gáborral, a MABISZ kommunikációs vezetőjével e tematikus hét tapasztalatairól beszélgettünk.
Személyes pénzügyek A nyugdíjmegtakarítások lakáscélú felhasználásával kapcsolatban ezek még a nyitott kérdések
Privátbankár.hu | 2024. október 15. 13:51
A nyugdíjmegtakarítások adómentes lakáscélú felhasználásáról éjszaka megjelent a jogszabálytervezet. Számos kérdés már világis, de van ami még tisztázásra szorul.
Személyes pénzügyek Az ember is fontos, nem csak a munkaerő – interjú az Erste HR-vezetőjével 
Natív tartalom | 2024. október 14. 20:44
Új utak és új lehetőségek kiaknázását teszi lehetővé a digitalizáció a HR-esek számára. Akiknek az az egyik legfontosabb feladatuk, hogy tanácsadással, stratégiai döntéstámogatással és edukációval segítsék a munkavállalók kiteljesedését. Amennyiben ez sikerül, boldogabbak, kiegyensúlyozottabbak lesznek, és jobban tudnak teljesíteni munkahelyükön is - vallja Mihók Krisztina, az Erste humánerőforrás-vezetője.
Személyes pénzügyek Ingatlant is vásárolhatunk majd a nyugdíjpénztári megtakarításból
Privátbankár.hu | 2024. október 12. 09:14
Idén is jól teljesítettek a nyugdíjpénztárak. A hozamok bőven az infláció fölött alakultak az első kilenc hónapban, a nagyobb kockázatot vállaló portfóliók két számjegyű pluszban állnak.
Személyes pénzügyek Apple Pay: szinte biztos a változás, de van egy fontos kérdés
Privátbankár.hu | 2024. október 10. 14:59
Tíz éve vezette be a piacra az Apple az Apple Pay fizetési rendszert, ám a versenyhatósági eljárások miatt a bevált rendszert is át kell alakítani. Azt még nem tudjuk, hogy előnyére vagy hátrányára változik-e.
Személyes pénzügyek Csak a Richter örülhetett ma a parketten, meg is volt az oka
Privátbankár.hu | 2024. október 9. 18:09
Kissé lehangolt állapotba került ma a tőzsde, csak a Richternek volt jó napja. 
Személyes pénzügyek Hogyan tehetünk szert 80 százalék befektetési haszonra 20 százaléknyi pénzzel?
Natív tartalom | 2024. október 8. 11:06
Ahogy Máté apostol mondta: "Mert mindenkinek, akinek van, adatik, és megszaporíttatik; a kinek pedig nincsen, attól az is elvétetik, a mije van".
Személyes pénzügyek Egyre messzebb Nagy Márton álma
Privátbankár.hu | 2024. október 4. 06:45
A lakáshitelek kamatai semmit sem csökkentek október elején, egyelőre nyoma sincs, hogy a bankok elindulnának a tőlük kért 5 százalékos THM felé. A személyi kölcsönöknél van példa kamatvágásra, de ennek azok örülhetnek, akik az átlagosnál valamivel magasabb nettó jövedelmet tudnak felmutatni.
Személyes pénzügyek Üzenetet kapott minden bankkártyás: mi a teendő átverés esetén? Megszólalt a szakértő
Privátbankár.hu | 2024. október 2. 12:55
Csak az idei második negyedévben több mint 8 milliárd forint értékben okoztak kárt a bűnelkövetők a bankkártyás, mobiltelefonos és internetes banki fizetések során Magyarországon. A károsultak jelentős része azonban a mai napig nincsen tisztában azzal, kitől követelheti az okozott kár megtérítését – derül ki többek között a BDO Legal Jókay Ügyvédi iroda alábbi összegzéséből.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG