6p
A magyar vásárlók egyébként is szívesen kezdik használni a fizetési innovációkat, a mobilfizetés rohamos elterjedése viszont minden korábbi újítást felülmúlhat. Ez nem csoda: nem csak kényelmes és gyors, de még különösen biztonságos módja is ez a készpénzmentes fizetésnek – legyen szó akár bolti vásárlásról, akár egy éttermi számla kiegyenlítéséről vagy a közüzemi számlák befizetéséről.

Magyarország mindig az élenjárók között volt a fizetéssel kapcsolatos újítások bevezetésében. Már a kétezres évek első felében megjelentek majd rohamtempóban át is vették gyakorlatilag a teljes piacot a chipes bankkártyák, amelyek magasabb biztonság mellett nyújtották a készpénzmentes fizetés élményét a vásárlóknak. Miközben a hitelkártyák „őshazájában”, az Egyesült Államokban még néhány éve is a chipes plasztikok bevezetésével küzdött a piac, nálunk már 2009 óta a következő generációs fizetési élmény hódít: az érintőkártyák ekkor kerültek forgalomba. A kezdeti bizonytalanságok hamar eltűntek: már rutinból érintjük kártyáinkat a POS-terminálokhoz, a bankkártyás tranzakciók több mint 82 (!) százaléka érintéssel történik.

A magyar vásárlóknak az innovatív megoldásokhoz való befogadó hozzáállása sokat segített abban is, hogy ma már egyre gyakrabban marad a bankkártya a pénztárcákban a fizetéskor: sokan csak a mobiljukat érintik a terminálhoz. A Mastercard korábbi adatai szerint 2018 elején már huszonhatszor annyi alkalommal fizettünk mobillal, mint egy évvel korábban. A növekedés pedig biztosan tovább gyorsult a nyári szezonban, amikor a fesztiválok közönségének jó része a mindig kéznél lévő mobiltelefonjával tette még felhőtlenebbé a kikapcsolódást. Összességében Magyarországon már több mint 4 millió alkalommal fizettünk mobiltárcával - ma már sehol sem néznek furán az emberre, ha fizetéskor nem a tárcáját veszi elő, hanem a telefonjával egyenlíti ki a cechet.

Hazánkban jelenleg öt kereskedelmi bank, a Budapest Bank, a Gránit Bank, a K&H Bank, az MKB Bank és az OTP Bank mobiltárcái teszik lehetővé az ügyfeleknek, hogy kártya helyett mobiljukat érintsék a terminálhoz. Ezek között ráadásul olyat is találni, amely bármelyik bank által kibocsátott bankkártyát képes kezelni, így a mobilfizetés gyakorlatilag bárkinek elérhető lehet Magyarországon – ahogy persze az is borítékolható, hogy a közeljövőben más pénzintézetek is elérhetővé teszik saját alkalmazásaikban ezt a funkciót.

Miért olyan kényelmes?

Talán emlékszünk: a bankkártyás fizetések hajnalán még sokan zúgolódtak, ha a pénztárnál sorban állva valaki nem készpénzt nyomott a kasszás kezébe, hanem bankkártyát vett elő és PIN-kódot kezdett el pötyögni. Ez aztán hamar átfordult, amikor a vásárlók rájöttek: sokkal hatékonyabb, ha nem kell az apróval bajlódni, nagy címletű bankjegyekből nehézkesen visszaadni. A mobil adatátviteli technológia és a banki infrastruktúra fejlődésével ma már a bankkártyás fizetés sokszor tényleg pillanatok alatt lezajlik, az érintőkártyák elterjedése pedig tovább gyorsította a folyamatot. Ennél már csak akkor lehet gyorsabb a fizetés, ha még a bankkártyánkat sem kell elővennünk: a mobilunk ma már mindig kéznél van, jó eséllyel ráadásul sorbanállás közben is azt pörgetjük.

A mobiltelefon nemrég az egyik legutálatosabb fizetési helyzetben is komoly enyhülést hozott: segítségével nem csak üzletekben, éttermekben tudunk fizetni, hanem a közüzemi számlák jó részét is ki tudjuk egyenlíteni. A postai sorbanállást kiváltó technológia alapja nem az érintéses, hanem a QR-kódos fizetés: ilyenkor az iCsekk alkalmazást használva az okostelefon kamerájával olvashatjuk be a postai csekken szereplő kódot, majd digitalizált bankkártyánk segítségével egy pillanat alatt ki is fizethetjük az ellenértéket.

A Mastercard leírása szerint az egyérintéses mobilfizetéshez legalább 4.4-es verziószámú Android operációs rendszerrel rendelkező, NFC képes mobilkészülék szükséges – gyakorlatilag mindkét feltétel adott egy mai mobiltelefon esetében. Ezen kívül szükség van még egy mobiltárca-alkalmazásra és az alkalmazásba regisztrálható Mastercard bankkártyára is – alkalmazás van bőven, bankkártyával pedig szintén nagyon jól el van látva a lakosság.

A kényelmen és gyorsaságon túl más szempontok is a mobilfizetés mellett szólnak: a mobiltárca-alkalmazások jól áttekinthetően mutatják fizetési tranzakcióink történetét, így könnyen átláthatjuk kiadásainkat. A másik szempont a biztonság: a mobilfizetés jelenleg ebben is felülmúlhatatlan.

A biztonság mindenekfelett

Az a „sima” érintéses bankkártyáknál is ismerős lehet, hogy a mobilfizetésnél az 5000 forint feletti vásárlás feltétele egy azonosító kód (a bankkártya PIN kódja vagy a mobiltárca által megadott egyéb kód) bevitele. De mi lesz az 5 ezer forint alatti fizetések biztonságával? Mi történik, ha elhagyom a telefonomat?

Ez a kérdés sokakban felmerült a szolgáltatások indulásakor, a válasz azonban elég kézenfekvő. A mobilunk hiába kerül illetéktelen kezekbe: amíg azt nem oldják fel személyes biztonsági kódunkkal, ujjlenyomatunkkal, arcképünkkel, addig egy forintot sem tudnak elkölteni digitalizált bankkártyánkról. A megoldás bankonként (mobiltárcánként) változik, de mindegyik szolgáltatás esetén van módunk plusz biztonsági beállítással élni.

A telefonnal együtt nem veszíthetjük el a plasztik bankkártyánkat is: az okostelefon nem tárol fizikai kártyaadatokat, a kártyánkon lévő kártyaszám helyett egy virtuális kártyaszámmal történik a fizetési művelet. Ha pedig bármilyen rendellenes fizetést érzékelünk, a már megszokott módon le tudjuk tiltani a bankkártyát a bankunknál.

A mobiltárca-alkalmazásokban egyre inkább elterjed a biometrikus azonosítás: ilyenkor nem jelszóval vagy PIN-kóddal tehetjük lehetővé a fizetést, hanem valamilyen, csak ránk jellemző testi „adottságunkkal” – például ujjlenyomatunkkal, arcképünkkel. Ez nem csak a legkényelmesebb, hanem a legbiztonságosabb módszer is, nem véletlen, hogy a Mastercard a biometrikus azonosítás használatát szorgalmazza.

A mobilfizetéseknél egyébként is jellemző magas szintű biztonság hamarosan tovább fokozódik: a kártyabirtokosok fokozott védelme érdekében lépteti életbe az Európai Unió azt az új szabályozást, amely előírja, hogy digitális fizetéseket csak úgynevezett erős ügyfélhitelesítés (Strong Customer Authentication) után hagyhat jóvá a szolgáltató. Erről következő cikkünkben részletesebben is értekezünk majd.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Érdekes jelenség figyelhető meg a lakásbiztosításoknál
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 11:25
Egyre népszerűbbek a kiegészítő fedezetek.
Személyes pénzügyek Gulyás Gergely százezreket érintő bejelentést tett – döntött a kormány
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 16:04
Meghosszabbították a kamatstopot.
Személyes pénzügyek A magyar demográfiai katasztrófa a nyugdíjasokat is befolyásolja
Hollós János | 2025. június 18. 10:42
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legutóbbi adatai szerint áprilisban 5323 gyermek született, 14 százalékkal, 852-vel kevesebb, mint 2024 áprilisában. Magyarország történelmében még soha nem született ilyen kevés gyerek egy hónap alatt. Folytatódik laptársunk, szintén a Klasszis Médiához tartozó Piac és Profit podcast sorozata, a Nyugdíjszerviz Farkas András nyugdíjszakértővel és Karácsony Mihállyal, a Nyugdíjas Parlament elnökével.  
Személyes pénzügyek Ennyiből jön ki átlagosan egy külföldi családi nyaralás
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 17:38
A Groupama Biztosító és az OTP Bank ezer főt kérdezett meg országos reprezentatív felmérésében.
Személyes pénzügyek Tízből öt magyar ennél kevesebbet keres – itt vannak a friss adatok!
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 08:30
A Központi Statisztikai Hivatal szerint ennyivel nőttek a bérek. A mediánadatok árulkodóak. 
Személyes pénzügyek Milliók járhatnak vissza a magyar devizahitelesnek, itt az ítélet
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 06:49
Még nem jogerős.
Személyes pénzügyek Eldurvult a helyzet az online banki csalásoknál
Herman Bernadett | 2025. június 16. 18:51
Egyre sikeresebbek a csalók, miközben a bankok egyre kevesebb csalási kísérletet hiúsítanak meg. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint folyamatosan nő az ügyfelekre áthárított veszteség értéke, de ez változhat, ha jön az „öt csapás”.
Személyes pénzügyek Fontos bejelentés az OTP-től: sok bankszámlást érintett
Herman Bernadett | 2025. június 16. 15:47
A lakossági ügyfelek igényeihez alkalmazkodva a hitelintézet meghosszabbítja az OTPdirekt internetbank használatát. Erre azért van szükség, hogy azoknak az ügyfelek, akik még nem kezdték el használni az új internetbankot, további időt biztosítson az átállásra. 
Személyes pénzügyek Tudományosan is beigazolódott a babona: tényleg több a szerencsétlenség péntek 13-án
Herman Bernadett | 2025. június 11. 11:50
Ne nevesse ki a babonásokat! A statisztikák szerint valóban több káresemény történik péntek 13-án, mint az átlagos napokon. Péntekenként egyébként is több a káresemény – derül ki az Allianz Hungária adataiból. 
Személyes pénzügyek A bankoknak is jó üzlet a gyerekszámla
Gergely Péter | 2025. június 9. 17:01
A gyerekek számára nyitható kedvező számlacsomagok első ránézésre nem tűnnek jó üzletnek a bank szempontjából. Általában ingyenesek és alacsony forgalmat is generálnak, ezáltal pedig minimális profitot termelnek. Ennek ellenére szinte az összes banknál elérhetők, és számos kedvezmény is kapcsolódik a fenntartásukhoz.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG