Nyomasztó hiány van az új autók piacán, ugyan a márkakereskedések rendelkeznek bizonyos raktárkészlettel, az elmúlt egy évben azonban a legkedveltebb konfigurációkat kiárusították, így nem biztos, hogy a reménybeli vásárló megtalálja, amit keres. Néhány éve, ha nem volt készleten a keresett felszereltséggel bíró autó, akkor is maximum egy-két hónapot kellett várni, hogy a gyárból megérkezzen. Most viszont a kereskedők elmondása szerint sokszor teljesen vakon vannak ők is, hiszen kiszámíthatatlanul érkeznek a megrendelt járművek. Ha valaki különösen szerencsés, akkor fél éven belül hozzájuthat az áhított új autóhoz, de reálisan egy-másfél éves várakozási idővel kell számolni.
Érthető módon ez sokaknak nincs ínyére, ezért szétnéznek a használtautó piacon, és úgymond vásárlói stratégiától függően vagy vesznek „egy olcsóbb valamit” az átmeneti időszakra, vagy ha találnak az általuk elképzelt modellből fiatalabb példányt, akkor azt. Előbbiben az a ráció, hogy vélhetőleg a várakozási idő alatt csak kisebb értékvesztéssel kell számolni, sőt a tavalyi év alapján lehet, hogy még azzal sem, míg utóbbi esetben elvileg az első néhány év nagyobb értékvesztését kerülhetik el a vásárlók.
Nem véletlen, hogy a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, csaknem 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát tavaly. Ezzel a használt személyautók hazai piacának forgalma nem egészen egy évtized alatt a duplájára emelkedett, derült ki a JóAutók.hu napokban közzétett adataiból. A hirdetési oldal szakértőinek várakozásai szerint idén sem lesz visszaesés, így a belföldi használt autók piacán a tranzakciók száma elérheti a 840 ezer darabot.
A Volkswagen konszern márkáit forgalmazó Porsche Hungaria használt autó üzletágának, a Dac Weltautónak a szakemberei arra hívta fel a figyelmet, hogy a használtautó-piac felpörgését az emelkedő kínálati árak sem fékezték tavaly. Bizonyos modellek esetében akár 15 százalékos drágulás is megfigyelhető volt, és az árak várhatóan addig emelkednek, amíg az újautó-piacon helyre nem áll a rend.
Miután a használtautó piacon akár egy öregebb modell is zsebbe nyúlós lehet, érdemes figyelembe venni a legfontosabb trendeket, amelyekre carVertical informatikai adatszolgáltató cég hívja fel a figyelmet. A használtautók esetén óriási jelentősége lehet a kárstatisztikáknak, hiszen nagyon sok autónak vannak kisebb-nagyobb sötét foltok az előéletében. Talán nem meglepő, hogy a statisztikák szerint bizonyos autók az átlagosnál több baleset történi, míg más típusokkal kevesebb. Ilyen szempontból a legnagyobb kockázatot egy használt BMW megvásárlása jelenti, míg a legkisebbet a Fiat autóé. A carVertical adatai szerint a piacon lévő BMW-k 47,77 százaléka sérült, míg az olasz márkánál ez az arány 30 százalék alatt marad. A BMW-k problémás előélete persze nem ismeretlen, amit bizonyt, az is, hogy a kárstatisztikák lekérésében is a német márka vezet. Ezen belül a BMW 3-as sorozat a kedvenc, és az összes carVertical történeti jelentés körülbelül 5 százalékát kérték le erre a típusra.
A használtautó vásárlók „tízparancsolatának” egyik legfontosabb tétele, hogy nem kilométer állást, hanem a jármű állapotát kell megnézni. Magyarországon ugyan bűncselekmény lett a mérőműszerek manipulációja, ám mivel annak bizonyítása rendkívül nehéz, hogy valójában ki az elkövető személy, ezért továbbra sem szűnt meg. Erre felhívja a figyelmet adatszolgáltató cég is, tapasztalataik szerint továbbra is rendkívül gyakori a kilométerszámláló csalás: az ellenőrzött autók 18,5 százalékánál van az óra visszatekerve. Az év során készített autótörténeti jelentések szerint a futásteljesítmény módosítása az autóvásárlók átverésének leggyakoribb módja. Ráadásul a csalók nem szívbajosak, hiszen a cég adatai szerint 7 milliárd kilométernél is többet próbáltak eltüntetni az órák visszatekerésével.
Van még egy fontos dolog, amire érdemes kiemelt figyelmet fordítani a használtautók előéleténél: nehogy lopott autót vegyünk! Aki azt hiszi, ez ma már nem fordulhat elő, annak felhívnánk a figyelmét, hogy az utóbbi évek egyik legnagyobb autós bűnügyében az egyik nagy vizsgaállomás alkalmazottai voltak érintettek. A vádpontok között pedig a sajtóhírek szerint feltűnt a lopott kocsik „legalizálása” is.
Az autótörténeti jelentésekkel foglalkozó cég tavaly 672 jelentést készített „lopott” jelzésű autókról. Ezekből az adatokból kiderült, hogy a legtöbb ellopott autómodell a Škoda Octavia volt, 38 darabbal. A jelentések alapján az Octaviát 3,75-ször nagyobb valószínűséggel lopják el, mint a szomszéd 3-as BMW-jét. Mindebből persze az is következik, hogy nem csak az autóvásárlás során érdemes ezt szem előtt tartani, hanem később is. A Škoda tulajdonosoknak fokozottan körültekintőnek kell lenniük, és az átlagosnál jobban kell vigyázniuk autóikra.