(Fotó: depositphotos.com) |
Azzal nem árulunk el nagy titkot, hogy a kötelező felelősségbiztosítás mindenképpen kelleni fog, ez nem is kérdés. A casco viszont már más helyzet, bár a nagycsaládos autóvásárlási támogatásról szóló rendelet nem ír elő kötelezően ilyen elemet. Egyrészt persze beszélhetünk arról, hogy ez az opcionális biztosítás egyébként igen hasznos tud lenni, főleg, ha a drágább modellek közül választunk. Másrészt viszont kötelezővé is válhat attól függően, hogy milyen forrásokból vásároljuk meg az autót.
Amikor kell casco a támogatás mellé
Sokaknak nincs lehetőségük “zsebből” kifizetni az új autó árát, így külső forrásokhoz nyúlnak. Ez jellemzően valamilyen autóhitel vagy lízing. A Bank360 a Privátbankár kérésére megvizsgálta, hogy szükséges-e a casco, ha így vásárolunk autót. Kiderült:
● vagy külön kötve, vagy a díjba beépítve, de lízingelés esetén szükséges a casco.
A lízingelés során az autó fedezetként szolgál és a lízingcég tulajdonában marad a futamidő végéig, így, ha a cascot külön kötjük, a társbiztosított is a lízingcég lesz. Ha a lízingdíjba épül a casco díja, a finanszírozó köt szerződést a biztosítóval a futamidő végéig. Sőt, a nagycsaládos autótámogatásáról szóló rendelet szerint, ha a megszerzéstől számított 3 éven belül casco biztosítás kötésére kerül sor, a biztosítási szerződésben a kincstárt a szerzési támogatás és járulékai erejéig társbiztosítottként kell feltüntetni. A biztosítónak a szerződésről a kincstárt tájékoztatnia kell, a szerződést pedig meg kell küldenie a kincstárnak. Az autó eltulajdonítása, illetve a forgalomból való végleges kivonásával járó kár, majd kártérítés esetén annak összegéből a kincstárt a szerzési támogatás 3 éves időtartamra számított időarányos részének megfelelő részösszeg illeti meg a rendelet alapján.
“Ritka, hogy az ügyfél casco-mentes konstrukciót választ, hiszen több szolgáltató is kedvezménnyel kínálja a biztosítást, főleg a nagycsaládos támogatás miatt, de van rá példa. Ekkor viszont a lízingdíj emelkedhet meg jelentősen, hiszen magas kamatfelárat kell fizetnünk. Ráadásul ilyenkor az ügyfélnek kell anyagilag helytállni káreset bekövetkeztekor.” - mondta Veres Patrik, a Bank360 szakértője.
De mennyi az annyi? A casco díjszámítást alapvetően a gépjármű érték, az önrész, a fizetési mód és annak gyakorisága határozza meg. A Bank360 a támogatással lízingelhető 8 - 10 millió forintos kategóriákat vizsgálta. A casco díja éves szinten 300 és 450 ezer forint között alakulhat a kalkulációk szerint, azaz jócskán bele kell nyúlnunk a családi pénztárcába, ha így szeretnénk vásárolni.
Autóhitelből szabadon?
Más a helyzet, ha lízing helyett hitelből oldjuk meg a kérdést. Ahogy arra már többször rávilágítottunk korábbi cikkekben, a mai autóhitelek igazából szabad felhasználású személyi kölcsönök. Azaz az összeget bármire felhasználhatjuk és nem kell igazolnunk a bank felé sem az autóvásárlást. Ebből következik, hogy a casco megkötése sem kötelező, ha személyi kölcsönből pótoljuk a vételár fennmaradó részét. És mivel sem a nagycsaládos autóvásárlási támogatásnál, sem a személyi kölcsönnél nem előírás a casco, megúszhatjuk ezt a kiadást, ha így vesszük meg az autót.
Persze a biztonság az első. Mérlegeljünk, hogy megérheti-e nekünk a casco is, és ha belefér, mindenképpen éljünk a nagyobb anyagi biztonság lehetőségével.