5p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az El Camino több mint egyszerű gyalogtúra: spirituális kaland, utazás önmagunk felé. Az út erdőkön-mezőkön, csendes falvakon, kis- és nagyvárosokon keresztül vezet, Madridtól Santiago de Composteláig. Az utazás 34 nap (ebből mindössze kettő volt pihenőnap) és 802 kilométer gyaloglás után szerencsésen véget ért – most az utolsó szakaszt és a célbaérést meséljük el a Világjáró Extrában!

Santa Irene – Santiago de Compostela, 23 kilométer.

Az önkormányzati szálláson a lámpát egységesen oltották el, és reggel 7:20-kor gyújtották fel. Kényelmesen készülődtem. A francia pár és a német fiatalember is hamarabb elment. A bakancsom vizes maradt, és a hátizsákom is nedves volt még.

Az első két kilométert O Pedrouzóig kivételesen magányosan tehettem meg, mert pici helyről indultam. Az első városból azonban hatalmas mennyiségű zarándok özönlött az útra.

Az utolsó nap
Fotó: Bózsó Péter

Beültem a kisváros utolsó kávézójába, teljes reggelit kértem: narancslé, pirítós vajjal és lekvárral, valamint kávé. Kiültem az út mellé és figyeltem az elhaladók hosszú sorát. És ekkor megérkezett a busz!

Busznyi japán turista szállt le. Beözönlöttek a kávézóba. Volt olyan elhaladó, aki a hosszú sor miatt nem jött be. Nemsokára eligazítást tartott idegenvezetőjük, amikor egy helyi idegesen beszólt neki, hogy miért állja el a busszal az épp ott lévő iskola autóparkolóit, ahová a csemetéket hozták. A busz már nekem is sok volt. Errefelé haladunk?

Szép erdei úton gyalogoltunk, némi mezőgazdasági tájjal. Többen fényképeztük a tököket, de a gombáknak, sőt a harmatos pókhálónak is voltak barátai.

Megjelentek az előadóművészek és szuvenírárusok. Nyelvdobbal kezdtük nagy bölcsességek feliratai társaságában, a bevett galíciai dudással folytattuk. Volt egyszerű szuvenírárus és viaszpecsét mester. Az utószezon miatt ennyivel megúsztuk. Persze volt némi macskafényképezés, esetleg cirógatás a japánok nagy örömére.

Összeakadtam a mexikói testvérpárral. A mexikói történelem tanításáról kérdeztem. Hogyan mutatják be, hogy az Egyesült Államok háborúban elragadta területük majd harmadát? Texas kiválása még ok, de a vesztes háború árulás, és szomorúságot okoz – valami ilyesmit hámoztam ki szavaikból. Marcos alparancsnok is szóba került, meg a zapatisták. Végül készíttettünk egy közös fotót. A Camino Primitivón már többször találkoztunk előtte.

Pihenő San Paióban
Fotó: Bózsó Péter

A napközbeni pecsétet a Szent Lucia templomban szereztem be. Eddig a napi egy pecsét a szállásokon elég volt, de az utolsó 100 kilométeren napi kettő kell. Valahogy úgy jött ki, hogy az utolsó rubrikába jutott. A lezáró pecsétet a zarándokútlevél nyitóoldalára ütik be, ahol már a kezdő pecsét ott van. Ezek általában nagyobbak is.

A templomba – az ott lévő “pecsétőrtől” engedélyt kérve – egy férfi lépett be énekelni. Hangja betöltötte az egész teret. Jó volt hallgatni. Egészen meghatott a kereskedelmi célú énekesek után.

Tényleg, ilyet is lehet. Nem kereskedelmi célút. Bárcsak tudnék énekelni – gondoltam. Az alternatíva lehetősége fellelkesített.

A következő falu Labacolla volt. Itt feltűnt, hogy szórványos harangütések vannak. Kiderült, hogy a turisták/zarándokok szórakoztatására egy helyi ember teszi, aki a templom kapujában áll a harang kötelével. Itt is üldögéltem kicsit a templomban.

Kifelé jövet Zsoltot láttam egy cicával. Valahogy a macskák kedvelik őt. A következő büféig együtt mentünk, bár ő gyorsabb nálam. Különféle caminókról és gyalogtúrákról beszélgettünk, különös tekintettel az Alacsony Tátra gerincén futóra. Kellemes volt gyalogolni.

Már közel a cél
Fotó: Bózsó Péter

A következő bár a kemping büféje volt. Gépzene szólt, de most tudtam vele azonosulni. Táncolhatnékom támadt. A kezdeti ellenszenvet az út kommercializálódásától a megbocsátás és szeretet vette át, hiszen mind emberek vagyunk. Valahogy a szervezés módjával lehet a baj.

A kemping büféjétől a Monte Gozóig, azaz az Öröm Hegyéig már csak kis távolság volt. Felmentem a dombra, és valóban látszott a katedrális. Itt kisebb lengyel csoportba keveredtem. Az egyik lengyel, aki orvos, méltatta Czeslaw Miloszt (lengyel író és költő – a szerk.) és nagy meglepetésemre Semmelweis Ignácot, akit munkássága miatt nagyon tisztelt. Több szerénység és szolgálat is ráférne a mai orvosokra, mondta, mielőtt elváltunk.

Santiagóba jövet szinte kötelező a városnév kirakott betűivel fotózkodni. Én is megtettem.

Már a híres tábla előtt
Fotó: Bózsó Péter

A városba megérkezni jó érzés volt. Örömmel és elégedettséggel töltött el. A befejezés szomorúsága nem merült fel. Kivételes élmény volt, hogy az egész napos borult idő után, a katedrálishoz már igen közel járva teljes erősséggel kisütött a nap!

A katedrális előtti téren jó sokat üldögéltem. Élveztem a meleg napsütést, és az esőkabátom és hátizsákom is száradt. Épp valami felújítást végeztek a pálmaágat tartó szobornál, de lehetett ezt írótollnak is látni. Ebbe sok mindent belegondoltam.

Főhősünk terhével
Fotó: Bózsó Péter

A tér legjobb része, szemben és a közepétől távolabb, a spanyol televízió számára volt lezárva, de a kordonok mellett jobbára csak felügyelők által. Terelgették ki az embereket. Volt egy makacs úr, aki azután sem ment ki, hogy figyelmeztették. Visszagyalogoltam a szállásomra, és erre a napsütés is elmúlt.

Holnap megyek az igazolásért a zarándokirodára. Lezáró mise is tervben van, meg a hátizsákra varrható címke megvétele.

Szeretem Santiagót.

Az utcán véletlenül összefutottam Stefánnal és feleségével, kétszer is. Tudtam, hogy itt vannak, hiszen a Facebookon még leveleztünk is. Vele és Karllal 2021 decemberében találkoztam a Portugál úton, ahol „együtt gyalogoltunk” – ez inkább az esti, beszélgetős együtt töltött időt jelenti, mint az együtt gyaloglást. Jó volt ismét látni.

Végül a flamand Hirttel kiegészülve négyen vacsoráztunk a kedvenc helyemen. Rengeteget beszélgettünk a gyaloglásokról. Egyszerűen jó volt.

Az El Camino-sorozat (Világjáró Extra) többi részét itt lehet elérni.

A Világjáró cikkeit itt olvashatják.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Szubjektív Esőfutam, túlturizmus, közeledés a célhoz – az El Caminóról jelentjük
Bózsó Péter | 2024. október 3. 14:31
Az El Camino több mint egyszerű gyalogtúra: spirituális kaland, utazás önmagunk felé. Az út erdőkön-mezőkön, csendes falvakon, kis- és nagyvárosokon keresztül vezet, Madridtól Santiago de Composteláig. Az utazás a végéhez közeledik: tartsanak velünk az utolsó szakaszokon is a Világjáró Extrában!
Szubjektív Guggolós Krisztus, mezítláb zarándok, kenőcs Annának – az El Caminóról jelentjük
Bózsó Péter | 2024. október 1. 14:54
Az El Camino több mint egyszerű gyalogtúra: spirituális kaland, utazás önmagunk felé. Az út erdőkön-mezőkön, csendes falvakon, kis- és nagyvárosokon keresztül vezet, Madridtól Santiago de Composteláig. Ezekben a hetekben ezt az utat járjuk be és meséljük el. Tartsanak velünk egy újabb szakaszon a Világjáró Extrában!
Szubjektív Elképesztő dolgot láttunk a hegytetőről – az El Caminóról jelentjük
Bózsó Péter | 2024. szeptember 30. 13:31
Szubjektív Gondoljunk már a lakókra is, ne csak azokra, akik ebből pénzt keresnek - vélemények az Airbnb betiltásáról
Izsó Márton - Vég Márton | 2024. szeptember 28. 10:36
A rövid távú szálláskiadás tiltása mellett voksolt a terézvárosi szavazók többsége, így a helyi önkormányzat 2026. január elsejétől betiltja az Airbnb-t. Mit gondol erről az Utca embere? Kiderül a videóból.
Szubjektív A Mosel-völgy – látogatás a világ egyik legszebb szőlőskertjében
Elek Lenke | 2024. szeptember 28. 05:46
A Mosel-folyó völgye olyan, mint egy véletlenül megőrződött középkori kincs. Itt található a világ egyik legszebb szőlőskertje, a környéken pedig mesebeli városok sorjáznak. A Világjáró ezúttal a Mosel-völgyben járt.
Szubjektív Rogán Antalék már Magyar Péter hálószobájába is bejutottak? Ez Viszont Privát (videó)
Izsó Márton – Juhász Gábor – Kovács-Angel Marianna – Litván Dániel – Wéber Balázs | 2024. szeptember 27. 19:01
Az utóbbi években mintha elfelejtettünk volna felháborodni. Például azon, hogy az évi 142 milliárd forintunkba (!) kerülő közmédia egyértelműen pártérdekeket szolgál. Azon, hogy a hatalom minden vélt vagy valós trónkövetelőre ágyúval tüzel, és a gyanú szerint a lejáratáshoz olykor titkosszolgálati eszközöket is igénybe vesz. Azon, hogy mindehhez a médiáját is furkósbotként használja. Vagy éppen azon, hogy állami vagyonelemeket kormányközeli alapítványokhoz szerveznek ki.
Szubjektív „Felértünk a csúcsra és megláttuk a szivárványt” – az El Caminóról jelentjük
Bózsó Péter | 2024. szeptember 26. 14:24
Szubjektív Hegymászás, szigorú gazdasszony, találkozás magyarokkal – az El Caminóról jelentjük
Bózsó Péter | 2024. szeptember 25. 13:46
Szubjektív „Hagytam, hogy csíkokban folyjon a vérem” – az El Caminóról jelentjük
Bózsó Péter | 2024. szeptember 24. 15:36
Szubjektív Lepusztult bányavidék, menekülés a szakadék tetejéről – az El Caminóról jelentjük
Bózsó Péter | 2024. szeptember 21. 14:57
Az El Camino több mint egyszerű gyalogtúra: spirituális kaland, utazás önmagunk felé. Az út erdőkön-mezőkön, csendes falvakon, kis- és nagyvárosokon keresztül vezet, Madridtól Santiago de Composteláig. A következő hetekben ezt az utat járjuk be és meséljük el. Tartsanak velünk a Világjáró Extrában!