6p

Ha minden jól megy, 2024. május 6-án a NASA űrhajósait, Butch Wilmore-t és Suni Williams-t a Boeing Starliner űrszondájával kilövik az űrbe. A Kennedy Űrközpontból induló utolsó, döntő jelentőségű Starliner-kísérlet az új űrszondát teszteli, és körülbelül egy hétre repíti a Nemzetközi Űrállomásra a kétfős legénységet.

Ez a régóta halogatott küldetés a NASA kereskedelmi programján belül a jármű első személyzeti indítását jelenti. Sikeres kísérlet esetén lehetőségek tárházát adhatja ez a NASA-nak – és a jövőben az űrturistáknak – az alacsony Föld körüli pályára jutáshoz.

Ugyanis a Starliner felbocsátása jelentős mérföldkő a kereskedelmi űripar fejlődésében. De a küldetés zaklatott története azt is megmutatja, milyen nehéz az űrbe vezető út, még egy olyan tapasztalt cég számára is, mint a Boeing – mutat rá cikkében Wendy Whitman Cobb űrpolitikai szakértő.

Suni Williams és Butch Wilmore lesz Boeing űrszondájában
Suni Williams és Butch Wilmore lesz Boeing űrszondájában
Fotó: Facebook

A NASA űrsiklójának 2011-es nyugdíjbavonulását követően a NASA kereskedelmi űrvállalatokat invitált meg, hogy segítsenek az ügynökségnek rakományokat és személyzetet szállítani a Nemzetközi Űrállomásra. 2014-ben a NASA a Boeinget és a SpaceX-et választotta ki, hogy megépítsék saját legénységi járműveiket: a Starlinert és a Dragont.

A Boeing járművét, a Starlinert úgy építették, hogy akár hét fős személyzetet is szállíthasson az alacsony Föld körüli pályára és onnan vissza. A Starliner 15 láb magas kapszula, amelyben a legénység ül. Ez valamivel nagyobb a többinél, mint például az Apollo modul vagy egy SpaceX Dragon.

A Boeing a Starliner bizonyos részeit újra felhasználhatónak tervezte azért, hogy csökkentse az űrbejutás költségeit. Bár az Atlas V rakétája végleg kikerül a világűrbe, és a járművet segítő szervízmodul is elhasználódhat, a Starliner legénységi kapszulája akár tízszer is felhasználható hat hónapos átfutási idővel. A Boeing eddig két repülésre alkalmas Starlinert épített.

A Starliner fejlődése azonban számos kudarccal is járt. Bár a Boeing 4,2 milliárd dollárt kapott a NASA-tól, szemben a SpaceX 2,6 milliárd dollárjával, a Boeing így is több, mint 1,5 milliárd dollárt költött az űreszköz fejlesztésére.

A Starliner kapszulája
A Starliner kapszulája
Fotó: Facebook

2019-ben, a Starliner első, személyzet nélküli tesztrepülését egy sor szoftver- és hardverhiba akadályozta abban, hogy elérje tervezett pályáját, és csatlakozzon a Nemzetközi Űrállomáshoz. Egyes rendszereinek kipróbálása után aztán sikeresen landolt az új-mexikói White Sands rakétatartományban.

2022-ben több mint 80 javítás után a Starliner végrehajtott egy második, szintén személyzet nélküli tesztrepülést. Ezúttal a jármű sikeresen dokkolt a Nemzetközi Űrállomáson, majd hat nappal később Új-Mexikóban landolt.

Ennek ellenére a Boeing további problémák miatt 2023-ról 2024-re halasztotta a Starliner első személyzeti indítását.

Ennek egyik oka az volt, hogy a Starliner ejtőernyői tesztelésekor - amelyek segítenek lelassítani a járművet, miközben visszatér a Földre – azt találták, hogy az ejtőernyősorok egyes láncszemei gyengébbek lettek a vártnál, ezért eltörhettek volna. A másik probléma egy gyúlékony szalag használata volt, amely tűzveszélyes lehet.

Döcögős a Starliner útja

Ezért joggal vetődik fel a kérdés, hogy miért volt olyan nehéz a Starliner kifejlesztése – mutat rá a szakértő. Mint írja, a NASA illetékesei elismerték, hogy nem fordítottak akkora figyelmet rá, mint a SpaceX Dragonjára, mivel az ügynökség jól ismeri a Boeinget és vakon megbízott benne. Pedig a Boeing az utóbbi időben több problémával is szembesült, leginkább a repülőgépei biztonságával kapcsolatban.

Butch Wilmore űrhajós azonban cáfolta, hogy Starliner problémái ezeket a problémákat tükröznék.

De a Boeing számos, a Starlineren kívüli egyéb űrtevékenysége kapcsán is mechanikai hibákat és költségvetési nyomást tapasztalt, beleértve az űrkilövő rendszerét is. Pedig a tervek szerint ez a rendszer lesz a NASA Artemis programjának fő rakétája, amely az Apollo-korszak óta először tervezi, hogy embereket küldjön a Holdra.

A legénység a szimulátorban gyakorolt: 

 

Óriási a jelentősége 

Tekintettel ezekre a nehézségekre, a Starliner sikere igen fontos lesz a Boeing jövőbeli űrkutatása szempontjából. Még akkor is, ha a SpaceX Dragon sikeresen elszállítja a NASA űrhajósait a Nemzetközi Űrállomásra, az ügynökségnek tartalékra van szüksége. És itt jön be a Starliner.

Az 1986-os Challenger-robbanást és a 2003-as Columbia-siklóbalesetet követően a NASA 2011-ben nyugdíjba küldte űrsiklójátt. Így az ügynökségnek kevés lehetősége maradt az űrhajósok űrbe ki- és visszajuttatására. Ezért a második haszongépjármű-szolgáltató jelenléte azt jelenti, hogy a NASA-nak nem kell egyetlen cégtől vagy járműtől függenie az űrrepüléseknél, mint korábban.

Talán még fontosabb, hogy ha a Starliner sikeres lesz, versenyezhet a SpaceX-szel.

Bár jelenleg nincs hatalmas kereslet az űrturizmus iránt, és a Boeing nem is tervezi, hogy a közeljövőben piacra dobja a Starlinert az idegenforgalom számára, a verseny minden piacon fontos a költségek csökkentése és az innováció növelése miatt.

Űrverseny

A közeljövőben valószínűleg még több ilyen verseny várható. A Sierra Space Dream Chaser még ebben az évben elindul, hogy rakományt vigyen a NASA számára a Nemzetközi Űrállomásra. Az űrrepülőgép legénységi változatát is fejlesztik a NASA kereskedelmi személyzeti programjának következő megmérettetéséhez. A Blue Origin együttműködik a NASA-val újabb kereskedelmi személyzeti szerződésekben, és egy Holdraszállót is fejleszt az Artemis programhoz.

Bár a SpaceX viszonylag leegyszerűsítette a kereskedelmi űrrepülést, a Boeing döcögős tapasztalatai a Starlinerrel azt mutatják, mennyire nehéz az űrrepülés még egy tapasztalt cég számára is.

A Starliner egyébként nemcsak a NASA és a Boeing számára fontos, hanem azért is, hogy bebizonyítsa, egynél több vállalat is sikereket érhet el a kereskedelmi űriparban. A sikeres kilövés egyúttal nagyobb bizalmat adna a NASA-nak abban is, hogy az iparág képes támogatni a Föld körüli pályán végzett műveleteket, miközben az ügynökség a közeljövő Holdútjaira és azon túli küldetéseire is tudna összpontosítani.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Tudomány-technika Óriási fogás: lelőttek két kulcsfontosságú kiberbűnözői piacteret
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 14:34
Komoly eredmény.
Tudomány-technika Jön a szuper MI: célba vette a doktori szintet, de mi lesz a hízelgéssel?
Buksza blog | 2025. január 25. 11:59
A mesterséges intelligencia (MI) körüli felhajtás eddig sem volt kicsi, ám a fejlesztők új ígérete további lendületet adhat ennek. Ott tart a dolog, hogy egy PhD-vel rendelkező ember tudását másoló MI modellt alkottak.
Tudomány-technika Kezdhetik csomagolni az emberek a batyut, amit a világvége után visznek magukkal
Privátbankár.hu | 2025. január 21. 15:03
A környezetvédők szerint, ha a földi légkör éves átlagos hőmérséklete több mint 1,5 Celsius-fokkal emelkedik, akkor jöhetnek az igazi katasztrófák. Szerencsétlen bolygónk 2024-ben átlépte ezt a határt.
Tudomány-technika Nem gondolná, mitől olyan méregdrága a „himalájai arany”
Kormos Olga | 2025. január 19. 14:23
A villámcsapások miatt sokaknak az életébe kerülhet a hagyományos kínai orvoslásban nagyra értékelt hernyógomba, más néven a „himalájai arany” begyűjtése.
Tudomány-technika Dagad a TikTok botránya
Privátbankár.hu | 2025. január 11. 14:40
A politikusok szerint a kínai kormány a TikTokot kémkedésre és befolyásolási műveletekre használhatja.
Tudomány-technika Kukkoló titkos vagy nagyon jó tanácsadó: mindkettő lehetséges
Privátbankár.hu | 2025. január 4. 10:36
A mesterséges intelligencia 2024-ben berágta magát a vállalatok tevékenységébe. Még az üzleti modelljüket is megváltoztatja. Vigyázni kell azonban, mert egy kétélű fegyverről van szó. 
Tudomány-technika Dél-koreai légikatasztrófa: a szakértők hozzájutottak a hangrögzítőből származó adatokhoz
Privátbankár.hu | 2025. január 1. 14:44
Szakértők sikeresen kinyerték a 179 halálos áldozatot követelő dél-koreai repülőgép-szerencsétlenség után előkerült fedélzeti adatrögzítők egyikében tárolt adatokat.
Tudomány-technika Most még szenzációszámba megy, de az áram sorsára juthat rövidesen
Privátbankár.hu | 2024. december 31. 14:38
Az elmúlt két évben a mesterséges intelligencia (MI) a sajtóorgánumok címlapjain és nyitóoldalain szerepelt, ám egyszer ennek is vége szakad. Ez nem jelenti azt, hogy MI eltűnne az emberek életéből. 
Tudomány-technika Vadásznak az átlagemberekre a csalók, a védekezés új eszközöket igényel
Privátbankár.hu | 2024. december 31. 12:11
A mesterséges intelligencia korában senkiben sem bízhat meg az ember első hallásra vagy látásra. A családtagoknak is azonosítaniuk kell egymás előtt magukat, mielőtt szóba állnak egymással.
Tudomány-technika Súlyos légikatasztrófa: valami nem stimmel a magyarázattal
Privátbankár.hu | 2024. december 29. 14:20
Bizonytalanság övezi szakértők körében a Dél-Korea területén történt, az eddigi legtöbb halálos áldozatot követelő repülőgép-szerencsétlenség lehetséges okait, különösen a madárbecsapódásról szóló első hivatalos feltételezést.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG