6p

Ha minden jól megy, 2024. május 6-án a NASA űrhajósait, Butch Wilmore-t és Suni Williams-t a Boeing Starliner űrszondájával kilövik az űrbe. A Kennedy Űrközpontból induló utolsó, döntő jelentőségű Starliner-kísérlet az új űrszondát teszteli, és körülbelül egy hétre repíti a Nemzetközi Űrállomásra a kétfős legénységet.

Ez a régóta halogatott küldetés a NASA kereskedelmi programján belül a jármű első személyzeti indítását jelenti. Sikeres kísérlet esetén lehetőségek tárházát adhatja ez a NASA-nak – és a jövőben az űrturistáknak – az alacsony Föld körüli pályára jutáshoz.

Ugyanis a Starliner felbocsátása jelentős mérföldkő a kereskedelmi űripar fejlődésében. De a küldetés zaklatott története azt is megmutatja, milyen nehéz az űrbe vezető út, még egy olyan tapasztalt cég számára is, mint a Boeing – mutat rá cikkében Wendy Whitman Cobb űrpolitikai szakértő.

Suni Williams és Butch Wilmore lesz Boeing űrszondájában
Suni Williams és Butch Wilmore lesz Boeing űrszondájában
Fotó: Facebook

A NASA űrsiklójának 2011-es nyugdíjbavonulását követően a NASA kereskedelmi űrvállalatokat invitált meg, hogy segítsenek az ügynökségnek rakományokat és személyzetet szállítani a Nemzetközi Űrállomásra. 2014-ben a NASA a Boeinget és a SpaceX-et választotta ki, hogy megépítsék saját legénységi járműveiket: a Starlinert és a Dragont.

A Boeing járművét, a Starlinert úgy építették, hogy akár hét fős személyzetet is szállíthasson az alacsony Föld körüli pályára és onnan vissza. A Starliner 15 láb magas kapszula, amelyben a legénység ül. Ez valamivel nagyobb a többinél, mint például az Apollo modul vagy egy SpaceX Dragon.

A Boeing a Starliner bizonyos részeit újra felhasználhatónak tervezte azért, hogy csökkentse az űrbejutás költségeit. Bár az Atlas V rakétája végleg kikerül a világűrbe, és a járművet segítő szervízmodul is elhasználódhat, a Starliner legénységi kapszulája akár tízszer is felhasználható hat hónapos átfutási idővel. A Boeing eddig két repülésre alkalmas Starlinert épített.

A Starliner fejlődése azonban számos kudarccal is járt. Bár a Boeing 4,2 milliárd dollárt kapott a NASA-tól, szemben a SpaceX 2,6 milliárd dollárjával, a Boeing így is több, mint 1,5 milliárd dollárt költött az űreszköz fejlesztésére.

A Starliner kapszulája
A Starliner kapszulája
Fotó: Facebook

2019-ben, a Starliner első, személyzet nélküli tesztrepülését egy sor szoftver- és hardverhiba akadályozta abban, hogy elérje tervezett pályáját, és csatlakozzon a Nemzetközi Űrállomáshoz. Egyes rendszereinek kipróbálása után aztán sikeresen landolt az új-mexikói White Sands rakétatartományban.

2022-ben több mint 80 javítás után a Starliner végrehajtott egy második, szintén személyzet nélküli tesztrepülést. Ezúttal a jármű sikeresen dokkolt a Nemzetközi Űrállomáson, majd hat nappal később Új-Mexikóban landolt.

Ennek ellenére a Boeing további problémák miatt 2023-ról 2024-re halasztotta a Starliner első személyzeti indítását.

Ennek egyik oka az volt, hogy a Starliner ejtőernyői tesztelésekor - amelyek segítenek lelassítani a járművet, miközben visszatér a Földre – azt találták, hogy az ejtőernyősorok egyes láncszemei gyengébbek lettek a vártnál, ezért eltörhettek volna. A másik probléma egy gyúlékony szalag használata volt, amely tűzveszélyes lehet.

Döcögős a Starliner útja

Ezért joggal vetődik fel a kérdés, hogy miért volt olyan nehéz a Starliner kifejlesztése – mutat rá a szakértő. Mint írja, a NASA illetékesei elismerték, hogy nem fordítottak akkora figyelmet rá, mint a SpaceX Dragonjára, mivel az ügynökség jól ismeri a Boeinget és vakon megbízott benne. Pedig a Boeing az utóbbi időben több problémával is szembesült, leginkább a repülőgépei biztonságával kapcsolatban.

Butch Wilmore űrhajós azonban cáfolta, hogy Starliner problémái ezeket a problémákat tükröznék.

De a Boeing számos, a Starlineren kívüli egyéb űrtevékenysége kapcsán is mechanikai hibákat és költségvetési nyomást tapasztalt, beleértve az űrkilövő rendszerét is. Pedig a tervek szerint ez a rendszer lesz a NASA Artemis programjának fő rakétája, amely az Apollo-korszak óta először tervezi, hogy embereket küldjön a Holdra.

A legénység a szimulátorban gyakorolt: 

 

Óriási a jelentősége 

Tekintettel ezekre a nehézségekre, a Starliner sikere igen fontos lesz a Boeing jövőbeli űrkutatása szempontjából. Még akkor is, ha a SpaceX Dragon sikeresen elszállítja a NASA űrhajósait a Nemzetközi Űrállomásra, az ügynökségnek tartalékra van szüksége. És itt jön be a Starliner.

Az 1986-os Challenger-robbanást és a 2003-as Columbia-siklóbalesetet követően a NASA 2011-ben nyugdíjba küldte űrsiklójátt. Így az ügynökségnek kevés lehetősége maradt az űrhajósok űrbe ki- és visszajuttatására. Ezért a második haszongépjármű-szolgáltató jelenléte azt jelenti, hogy a NASA-nak nem kell egyetlen cégtől vagy járműtől függenie az űrrepüléseknél, mint korábban.

Talán még fontosabb, hogy ha a Starliner sikeres lesz, versenyezhet a SpaceX-szel.

Bár jelenleg nincs hatalmas kereslet az űrturizmus iránt, és a Boeing nem is tervezi, hogy a közeljövőben piacra dobja a Starlinert az idegenforgalom számára, a verseny minden piacon fontos a költségek csökkentése és az innováció növelése miatt.

Űrverseny

A közeljövőben valószínűleg még több ilyen verseny várható. A Sierra Space Dream Chaser még ebben az évben elindul, hogy rakományt vigyen a NASA számára a Nemzetközi Űrállomásra. Az űrrepülőgép legénységi változatát is fejlesztik a NASA kereskedelmi személyzeti programjának következő megmérettetéséhez. A Blue Origin együttműködik a NASA-val újabb kereskedelmi személyzeti szerződésekben, és egy Holdraszállót is fejleszt az Artemis programhoz.

Bár a SpaceX viszonylag leegyszerűsítette a kereskedelmi űrrepülést, a Boeing döcögős tapasztalatai a Starlinerrel azt mutatják, mennyire nehéz az űrrepülés még egy tapasztalt cég számára is.

A Starliner egyébként nemcsak a NASA és a Boeing számára fontos, hanem azért is, hogy bebizonyítsa, egynél több vállalat is sikereket érhet el a kereskedelmi űriparban. A sikeres kilövés egyúttal nagyobb bizalmat adna a NASA-nak abban is, hogy az iparág képes támogatni a Föld körüli pályán végzett műveleteket, miközben az ügynökség a közeljövő Holdútjaira és azon túli küldetéseire is tudna összpontosítani.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Tudomány-technika Gigabírságot róhat ki az EU a Twitter utódjára
Privátbankár.hu | 2024. július 12. 15:21
Az X közösségimédia-platform megsértette az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályát. A szolgáltató teljes világméretű éves forgalmának 6 százalékáig terjedő bírságot is kiszabhatnak rá.
Tudomány-technika Itt a rózsaszínű rizs! Jó étvágyat!
Buksza blog | 2024. július 2. 15:08
A néhány évvel ezelőtti óriás felhajtás után lecsendesedett a növényi alapú húspótló élelmiszerek körüli felhajtás, ám ez csak azt jelenti, hogy nyugodtabb körülmények között folyik ezek fejlesztése.
Tudomány-technika "Nem lehet nyom nélkül felszívódni" - egy magyar cég az egész világon üldözi a kiberbűnözőket
Privátbankár.hu | 2024. június 25. 10:07
Megvannak a módszerek a kiberbűnözők kézre kerítésére, de a magyar piac nem képes kitermelni ezek költségeit.
Tudomány-technika Komoly versenyelőnyt jelent egy kiberbiztonsági audit
Dobos Zoltán | 2024. június 24. 18:51
A kiberbiztonsági törvény hatályba lépése körüli teendőkről, kétségekről, hasznos tanácsokról rendezett szakmai konferenciát a lapunkat is megjelentető Klasszis Média. A panelbeszélgetésen Király Anna, a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága kiberbiztonsági szakértője, Pataki Tünde, az Invitech stratégiai és kiemelt ügyfelek csoport üzletágvezetője és Alföldi Judit, a Tigra információbiztonsági üzletágvezetője osztotta meg tapasztalatait.
Tudomány-technika Véget érhet a tengeralattjárók kora? Ez nagyon rossz hír lenne mindannyiunk számára
Litván Dániel | 2024. június 24. 05:41
Az új technológiák belátható időn belül semissé tehetik a tengeralattjárók legfontosabb előnyét. De miért lenne veszélyesebb hely a világ, ha eltűnnének ezek a teljes emberi civilizáció megsemmisítésére képes fegyverek?
Tudomány-technika Egy kibertámadás a vadászgépekre nagyobb veszélyt jelent, mint egy ellenséges rakéta
Kormos Olga | 2024. június 22. 14:27
Már csak pár napja maradt belépni a nyilvántartásba azoknak a hazai vállalatoknak, amelyekre kiterjed a NIS2, vagyis a felülvizsgált uniós kibervédelmi irányelv. Ennek apropóján tartott a Klasszis Média Lapcsoport konferenciát a NIS2-ről, ahol Bor Olivér kiberbiztonsági és kommunikációs szakértő a kiberbiztonsági trendekről beszélt.
Tudomány-technika Félelmetes adat: óriási pusztítást végez a gyerekek közt ez a jelenség
Privátbankár.hu | 2024. június 19. 13:53
Sokkoló tanulmányt tett közzé egy bostoni nonprofit.
Tudomány-technika Ha letelik a június végi határidő, a hatóság mindenkit megtalál
Litván Dániel | 2024. június 16. 13:02
Már csak két hét maradt az önkéntes regisztrációra, és megvannak a módszerei a hatóságnak, hogy megtalálják a kiberbiztonsági törvény által érintett, de nem jelentkező cégeket. De ezek már bajban lesznek.
Tudomány-technika Véletlenül hozta a frászt a világra a NASA
Privátbankár.hu | 2024. június 13. 07:37
Szürreális helyzet miatt volt kénytelen magyarázkodni az amerikai Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal.
Tudomány-technika Már csak június 30-ig maradt idő, bajba kerül, aki elmulasztja ezt a határidőt
Privátbankár.hu | 2024. június 11. 18:22
Sok érintett cég és szervezet viszont nem is tudja, hogy jelentkeznie kéne a hatóságnál. Közeleg az uniós kiberbiztonsági irányelv alkalmazásának első fontos mérföldköve.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG