Első hallásra eléggé furcsának hangzik az az ötlet, hogy az emberek a fában keringő nedveket igyák meg, ám kanadai üdítőital-gyártók abban bíznak, hogy az egészséges italok következő generációjának ezek lehetnek az alapanyagai – derült ki a BBC beszámolójából. Új termékük megalkotásához a juharszirupból merítettek ihletet.
juharszirupot az amerikai kontinens számos országában leginkább palacsinták ízesítésére használják. Kevésbé ismert, hogy a juharfák nedvét önmagában is fogyasztják juharfavíz formájában. A tiszta, áttetsző folyadék mindössze két százalékban tartalmaz természetes cukrot, ezért csak enyhén édes. Kanadában egyre több élelmiszeripari vállalat kínálja palackos és dobozos kiszerelésben. Az alapanyagot leszűrik és pasztörizálják, hogy eltávolítsák belőle a mikroorganizmusokat.
Fotó: Maple3.ca
A PR-szakemberek természetesen megtalálták a módját, hogyan népszerűsítsék ezt a terméket. Úgy fogalmaznak, hogy aki juharfavizet iszik, az egyenesen a vad kanadai erdők erejét juttatja a testébe. Leginkább a kókuszvízhez hasonlítják, amely a kókuszdió belsejében összegyűlő természetes folyadék.
Nagy jövő előtt állhat a kanadai erdők „kincse”
Kanada a juharszirup legnagyobb gyártója, a világtermelés 80 százaléka innen származik. Ennek nyomán a juharfavíz őshazája is az észak-amerikai ország, különösen Quebec tartomány, ahonnan a juharszirup 90 százaléka érkezik. Az úttörő a Maple3 nevű vállalat volt, amely elsőként kezdett el juharfavízzel foglalkozni. A cég 2021 óta megduplázta ebből származó profitját, mivel eladásai országszerte növekedtek.
A juharfavíz iránti kereslet azonban nemcsak Kanadában erős: a vállalat értékesítésének háromnegyede már exportból származik. A termék kapható Franciaországban, Japánban, Szingapúrban és Dél-Koreában is. Létezik szénsavas változata is, amelyet természetes gyümölcsízekkel dobnak fel.
Bár a juharfavíz piacán egyelőre még sok a növekedési lehetőség, a számok azt mutatják, hogy a termék még gyerekcipőben jár. Az eladások 2024-ben összesen 506 millió dolláros bevételt hoztak, de egyes előrejelzések szerint ez az összeg 2033-ra 2,6 milliárd dollárra nőhet. Összehasonlításképpen: a kókuszvízpiac bevétele 2023-ban elérte a 7,7 milliárd dollárt, míg a juharszirup-eladások 2024-ben 1,7 milliárd dollárt hoztak. A siker egyik kulcsa az lehet, hogy sokan egészségesebb alternatívának tartják, mivel a fában keringve ásványi anyagokat old ki a farostokból. Egy 2019-es kutatás azonban nem támasztotta alá, hogy különleges gyógyhatással bírna, ráadásul az ára is elég magas: egy palack juharfavíz áráért három hagyományos kólát lehet venni. Érdekes párhuzam, hogy több mint száz évvel ezelőtt a ma sokat kritizált kóla is gyógyhatású termékként kezdte pályafutását.