Több mint száz megrendelés érkezett eddig az új szuperszonikus repülőgépre. A Boom cég legújabb vevője az American Airlines, amely egyelőre 20 darabot venne a még csak “papíron” működő új Concorde-ból.
Húsz darabot rendelt kedden a még csak tervasztalon létező szuperszonikus utasszállító repülőgépből az American Airlines - sőt ezen felül még negyven darabra is opciós szerződést kötött a gyártóval, a Boom nevű start-up céggel. A denveri központú társaság Overture fantázianéven futó gépe darabonként 200 millió dollárba kerül - feltéve, ha elkészül és beindul a sorozatgyártás.
Bár az új “Concorde-ra” már 120 megrendelés érkezett, működőképes prototípus egyelőre nem létezik. A probléma úgy tűnik a hajtóművel van. Iparági hírek szerint eddig egyedül a Rolls Royce tudna olyan nagyteljesítményű hajtóművet
gyártani, amellyel az Overture elérhetné az 1,7 szeres hangsebességet. Ez annyit jelet, hogy a Miami-London útvonalat alig öt óra alatt tudja megtenni, de a Los Angeles-Honolulu távot is a mostani hat óra helyett három alatt teljesítheti. Nem véletlen tehát, hogy a “mindentől távol levő” Japán legnagyobb légitársasága a Japan Airlines is már húsz gépre adott megrendelést a cégnek.
A hatvan-nyolcvan személyesre tervezett szuperjárműről készült első fotók nagyban hasonlítanak az egykor forradalmian újnak minősített Condorce repülőre. Nagy különbség azonban, hogy karcsú gépmadár, amelyet francia-brit koprodukcióban állítottak elő nem tudott túllépni a két ország határán: az Air France mellett a British Airways rendelt csak belőle. Első menetrend szerinti járata 1976. január 21-én indult a London–Bahrein és a Párizs–Dakar–Rio de Janeiro útvonalakon.
Az üzleti utasok körében roppant népszerű Concorde járataira akkor méregdrágán - 6-7000 dollárért! - árulták a jegyeket, de a magas üzemeltetési költségek miatt még a London-New-York járat is veszteséges volt. A Concorde diadalmenete - amelyből összesen 14 darab hagyta el a gyártócsarnokot! - 27 év után egy tragikus baleset miatt állt le.
Most a járvány utáni turisztikai fellendülés és az üzleti utak újraindulása miatt újra igény mutatkozik a szuperszónikus gépekre. Az Overture első próbarepülését 2026-ra tűzték ki, s ha minden igaz, akkor még az évtized vége előtt menetrendszerinti forgalomba állhatnak az első példányok. Óvatosságra int ugyanakkor az, hogy több hasonló vállalkozás bicskája is beletört már az ilyen, többszörös hangsebességgel közlekedő gépek kivitelezésébe - a mostani 120-as rendelésállomány is csak első ránézésre tűnik soknak, ugyanis egy új fejlesztés megtérülése minimum 5-800 darabos tételnél kezdődik.
Sőt, ha ennyire van szerződés, akkor sem tekinthető biztosnak az üzlet. Az Aerion Supersonic elnevezésű vállalkozás - amely a Boeing óriásvállalattal fejlesztett szuperszónikus repülőt néhány éve annak ellenére ment csődbe 11,2 milliárd dollár értékű előrendelést gyűjtött be az új géptípusra.