4p

A világ legnemzetközibb iparága a légiközlekedés, azonos kódok, szakszavak és nyelv jellemzik, amelyek biztonsági okokból nagyon fontosak.

Ha valaha is utaztunk repülővel, tudjuk, hogy minden repülőtérnek van egy hárombetűs kódja. Nem véletlen, hogy ilyen rövidke, ezt ugyanis könnyebb kimondani, bepötyögni vagy leírni, mint a teljes nevet. 

Mindez elsősorban a rádiós irányítás miatt is fontos, különösen a legforgalmasabb légi kikötőkben - nyilatkozta Dan Bubb, a Las Vegas-i Nevada Egyetem professzora a Travel + Leisure amerikai online lapnak. Sok esetben ezek a kódok meglehetősen logikusak, ilyen például a JFK, amely a New York-i John Fitzgerald Kennedy repteret takarja. Azt is könnyű kitalálni, hogy a MIA a Miami-ban üzemelő nemzetközi repülőtér rövidítése. De néhány hárombetűs kifejezés fejtörést okozhat még az amerikaiaknak is, mint például az ORD, amely a Chicago O'Hare, vagy az MSY, amely a Louis Armstrong New Orleans reptér hívószava.

A rendszer megértéséhez a repülés gyerekkoráig kell visszanyúlnunk. A kódolás az 1930-as években kezdődött - mondja Bubb. Akkoriban a pilóták kétbetűs betűszavakat használtak, és mindennek az amerikai meteorológiai szolgálat szaknyelvéhez köthető. Csakhogy az 1940-es években egyre több repülőtér kezdett üzemelni, és a kétbetűs variációk száma kevés lett. A lehetséges kombinációké 676 volt, ami nem volt elegendő a világ reptereinek egyértelmű rövidítésére. Ezért találták ki a hárombetűs kódokat, amely 17 576 kombinációval szolgál.

A többség rövidítése kézenfekvő
A többség rövidítése kézenfekvő
Fotó: Depositphotos

Néhány repülőtérhez a városnév kezdőbetűi után egyszerűen egy X-et illesztettek, például ilyen a LAX Los Angelesben, a PHX Phoenixben és a PDX Portlandben, Oregon államban. Az 1960-as évekre az is világossá vált, hogy a „keresztelési” szisztémát egy nemzetközi szervezetnek kell egységesítenie, és szabványossá tenni a folyamatot. Ez a Nemzetközi Légi közlekedési Szövetség, a IATA feladata lett.

Meghatározó a város neve vagy történelmi személyiségé

Az új repülőtérkódok létrehozását illetően tehát világszerte a IATA dönt. "Megpróbálják a kódokat egyértelművé tenni, hogy minimalizálják a félreértést az irányításban, nehogy a pilóták zavarba jöjjenek, hiszen sokszor másodpercek alatt kell dönteniük" - mondja Bubb. Először az IATA a város nevére koncentrál, általában az első három betűt választva, mint például a BUD, azaz Budapest. Egy másik gyakori megoldás a repülőtér elnevezésének rövidítése, mint például a CDG, a párizsi Charles de Gaulle esetében.

Az is előfordul, hogy a repteret időközben másról nevezik el, de megmarad a kódja.

Ha egy hárombetűs variációt már lefoglalt egy másik repülőtér - nem lehetnek duplikátumok -, akkor az IATA továbblép és újabb megoldásokat keres. Bizonyos esetekben ez lehet egy földrajzi név: a Chicago O'Hare ORD rövidítése az Orchard Field szavakból, a repülőtér korábbi nevéből származik. Máskor valami egyébre utal a reptér elnevezése, történelmi személyiségekre, híres művészekre. A kódok viszont nem mindig erre utalnak: az MSY betűszó a New Orleans-i nemzetközi reptér esetében például a Moisant Stock Yards rövidítése, amely a terület régi elnevezése volt. A név utal John Bevins Moisant pilótára is, aki repülőgép-szerencsétlenségben halt meg itt.

Akad néhány furcsaság is a rendszerben. Például az amerikai haditengerészet lefoglalta az összes N kezdőbetűt, így néhány város logikátlannak tűnő kódokkal rendelkezik, mint az EWR, amely a Newark Liberty nemzetközi repülőtérkódja.

A szakmai kódrendszer más elven alapul

Kanadában a legtöbb repülőtéri kód Y-nal kezdődik. Ennek története az 1940-es évekig nyúlik vissza: a kanadai repülőtéri kódok vagy Y-nal kezdődtek – ez az angol igen kezdőbetűje –, vagy W-vel, ami az angol nélkül szó (without) kezdőbetűje, és arra utal, hogy volt-e meteorológiai rádióállomás a közelben.

Létezik egy teljesen eltérő repülőtéri kódrendszer is, amelyet a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) kezel. Az ICAO-kódok négy betűből állnak, és más koncepción alapulnak: ez esetben az egy adott régión belüli repülőterek ugyanazzal az egy vagy két betűvel kezdődnek. Az Egyesült Államokban ez a betű K, de Hawaii és Alaszka esetében kivételesne PH, illetve PA. 

Általánosságban elmondható, hogy az IATA hárombetűs kódjait használják a normál utasforgalomban, ezek láthatók a jegyeken is, míg az ICAO-kódokat jellemzően szakemberek alkalmazzák, a pilótáktól a légiforgalmi irányítókig.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus Soha nem látott távolságokba repül a Wizz Air - de nagyobb kényelmet nem adnak (frissítve)
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 11. 10:30
Váradi József, a légitársaság vezérigazgatója soha nem látott hosszúságú járatokat ígér, de az utasokat csak az alacsony árakkal csábítják.
Turizmus Közel egymilliárdról is lemondana Terézváros, csak ne legyenek Airbnb-k?
Kenessei András | 2024. szeptember 5. 05:42
Idén szeptember 2-án nemcsak az iskolaév indult, hanem Budapest VI. kerületének (Terézváros) önkormányzata szervezésében egy ügydöntő népszavazás is. Az iskolaév tíz hónapig tart, a népszavazás ellenben két hétig.  Utána: eredményhirdetés. A népszavazás témája az Airbnb. Formája pedig a mai kornak megfelelően fizikai és online. 
Turizmus Előveszik a rulettkereket: gyökeresen megváltozhat a thaiföldi nyaralás
Buksza blog | 2024. szeptember 3. 10:11
Thaiföld a világ egyik idegenforgalmi központja, ám gondot okoz az ország gazdaságának, hogy szemben a világ turizmusának nagy részével, az ottani vendéglátás nem tért teljesen magához a koronavírus-járvány után.
Turizmus Nehéz helyzetben az izraeli turizmusban dolgozók
Vágó Ágnes | 2024. szeptember 1. 14:46
Utánajártunk, milyen helyzetben vannak ma a turisztikai szegmens résztvevői Izraelben, a közel egy éve történt terrortámadás óta. Pályaelhagyók, alternatív megoldásokat választók, személyes történetek.
Turizmus Melege van? Utazzon az Antarktiszra!
Elek Lenke | 2024. augusztus 31. 15:01
Aki már ötször járt Balin vagy Arubán, és unja a 40 fokot, annak kifejezetten ideális úti cél az Antarktisz. De nemcsak ennek a körnek: kalandvágyók, kutatók, sőt, jegyespárok vágnak neki Grönland után a déli fehér kontinensnek, hogy tanúi legyenek a jég olvadásának és a pingvinfiókák kikelésének.
Turizmus Kevesebb magyar nyaralt itthon - Szeged a nagy nyertes, Pannonhalma a nagy vesztes
Privátbankár.hu | 2024. augusztus 29. 08:32
A nyár közepét jelentő júliusban a külföldi turisták száma nőtt csak tavalyhoz képest, a belföldieké és az általuk eltöltött vendégéjszakáké csökkent.
Turizmus Hadat üzentek az illegális apartmanoknak, kemény lépés egy kedvelt turistaparadicsomban
Privátbankár.hu | 2024. augusztus 26. 17:12
Ha illegálisan, rövid távra adják ki a lakást, könnyen közműszolgáltatás nélkül maradhatnak Sevillában.
Turizmus Brüsszel döntött: fizetniük kell az EU-ba utazó briteknek
Privátbankár.hu | 2024. augusztus 20. 16:23
7 eurós vízummentességi díjat, a jövő nyártól.
Turizmus Van egy új, biztos módszer, amivel bejuthatunk a hírességek ágyába
Elek Lenke | 2024. augusztus 19. 14:34
Vannak, akik megpróbálják annyira elrejteni magánéletüket a nyilvánosság elől, amennyire csak lehetséges - és vannak, akik bárkinek kiadják a házukat.
Turizmus Svéd beutazók - kihasználatlan turisztikai pac?
Elek Lenke | 2024. augusztus 18. 18:31
Magyarország nem tartozik a legnépszerűbb turisztikai úti célok közé Svédországban. Nehéz a domináns spanyol és görög nyaralóhelyek népszerűségével vetekedni, de legalább meleg van nálunk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG