"Azok ott biztosan magyarok"
Messziről megismerni a magyarokat az Alpokban: tízből legalább négyen sisak nélkül síelnek és reggelente elkeseredetten kerregtetik a mínuszokban lefagyott autók motorját. A magyar turisták jelentős része ugyanis még mindig felkészületlenül, ráadásul egyre többen öreg kocsival vágnak neki a téli kirándulásoknak, s az átlagosan 9-12 éves járművek jelentős része már nem „lábon”, hanem vontatón jön haza, vagy kinti szervizben köt ki. A felkészületlenség következménye mindkét esetben kisebb vagyon, több százezer forintnyi javíttatási vagy szállítási költség – számol be a CLB Független Biztosítási Alkusz tapasztalatairól Németh Péter kommunikációs vezető. A cég a közelmúltban gyors felmérést végzett ügyfelei körében, s kiderült, még a rutinos külföldre járóknak sincs úgynevezett assintance biztosítása, holott az egy évre köthető, valamivel több, mint 13 ezer forintos szolgáltatás ára az említett műszaki problémák esetében busásan megtérül.
Fel kell készülni alaposan, ha 1000 méter fölé megyünk
„Sokan nem tudják, de szinte az összes népszerű sípályának otthont adó országban kötelező a téli gumiabroncs használata. Ausztriában, Csehországban, Szlovéniában és Szlovákiában is büntethet a rendőr, ha valaki nyári abroncsokon vág neki a hegyeknek.” – figyelmeztet Menkó Illés, a Continental Hungaria szakértője. A felsorolt országok mellett Románia, Szerbia, Montenegró és Horvátország (időjárás függvényében) egyaránt kötelezi az autósokat a téli abroncsok felszerelésére, régiónkban hazánk mellett egyedül Ukrajnában nem sért szabályt az az autós, aki nyári abroncsokon próbál közlekedni a téli időszakban. |
Németh szerint azoknak az autósoknak, akik kényszerből cserélték öregebbre a korábbi, jó minőségű, drága, megbízható kocsijukat, eszükbe sem jut alaposan átvizsgáltatni mostani járművüket indulás előtt, mert nem szokták meg. Az ilyen autósok többsége nincs tisztában a kocsi műszaki állapotával, nem tudja, hogy az ezer méter felett gyakori éjszakai mínusz 20 fok után reggel elindul-e majd a motor, s hogy a hegyre is megfelel-e az a több ezer kilométer futott téli gumi, amivel a városban még viszonylag biztonságosan lehet közlekedni. Igaz – mondja Németh –, a mínusz 15-20 fok az új autókat is próbára teszi, különösen a dízel üzeműeket, mert megdermed a gázolaj vagy eltömődik a szűrő. Ezer méter felett ezek mindennapos problémák.
Próbálja ki a tolmácsot is!
A CLB felmérése szerint azok, akik mindig is használt, kevésbé jó kocsival jártak, felkészültebbek a téli utazásra is. Ennek ellenére egyre több magyar rendszámú autó robban le, vagy egyszerűen nem tud felkapaszkodni a havas hegyi szerpentinen – becslések szerint a 9 évnél öregebbek közül minden tizedikkel megtörtént már – mondani sem kell, ilyenkor komoly anyagi gondot jelent a javíttatás vagy a hazaszállítás költsége.
Annak viszont, akinek van assistance szerződése, a biztosító minden műszaki hibával kapcsolatos költségét megtéríti, ráadásul a nap 24 órájában telefonos tolmácsot is garantál. Üdítő kivétel az olyan utas – meséli Németh -, aki nemcsak megköti a szerződést a szolgáltatásra, hanem indulás előtt ki is próbálja: például felhívja a tolmácsot indulás előtt, hogy meggyőződjön róla, számíthat rá. Szerencsére egyre többen készülnek már így is egy utazásra, de még mindig nem ez az általános – jegyzi meg a szakértő.
Borravalót bezzeg adunk...
A kommunikációs igazgató felhívja a figyelmet arra a tapasztalatra is, miszerint a sípályákon – főleg Ausztriában – messziről meg lehet ismerni a magyarokat, ők azok, akik sisak nélkül síelnek. Pedig a balesetekkel járó ellátás költségei – adott esetben több százezer forint – is éppen őket érinti a legérzékenyebben. Ennek ellenére még a védőfelszerelés nélkül síelők többségének sincs utasbiztosítása felelősségbiztosítással. Pedig ez utóbbi még azt a kárt is fedezi, amelyet másoknak okoz a biztosított, legyen annak bármilyen költséges következménye. A sokszor emlegetett méregdrága kórházi kezelések mellett ezek a biztosítások arra is alkalmasak, hogy hosszas kinti kórházi ápolás esetén a hozzátartozók kiutazási költségét fedezzék, összesen ezer euró értékben.
A sok kedvezőtlen tapasztalat mellett Németh megemlíti azt is, hogy például Ausztriában a hegyi „hüttékben” a magyarok a legkedveltebb vendégek, mert ők azok, akik mindig adnak borravalót...