A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által a közelmúltban megkezdett budapesti elektronikus jegyrendszer előkészítése és bevezetése úgy tűnik jó úton halad. A rendszer bevezetésének finanszírozása az elmúlt évtizedekben most először áll valós alapokon. Az ország legnagyobb, legtöbb ügyfél által igénybe vett közlekedési hálózatának régi nagy hiányossága a korszerű, könnyen és egyszerűen használható rendszer, mely az ügyfelek igényeihez rugalmasan, költséghatékonyan tud alkalmazkodni. Az elmúlt két évtizedben a világ számos nagyvárosában vezettek be hasonló rendszert – most végre Budapesten is lehetőség nyílik rá.
Ilyen kapuk lesznek majd Budapesten is |
Nyár elején aláírhatják a szerződést az óriáshitelről
Mintegy egy éves tárgyalássorozat eredményeképpen, január végén az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) bejelentette, hogy 54,2 millió euró értékben finanszírozná a BKK elektronikus jegyrendszer bevezetésére irányuló projektjét. A projekt megvalósításáért felelős BKK a tavalyi évben elkészült és a Fővárosi Közgyűlés által is elfogadott megvalósítási koncepcióját a bank megismerte és támogatja, annak mentén folynak az előkészületek. A hitelszerződés aláírására – az EBRD által lebonyolítandó átvilágítást és további egyeztetéseket, valamint a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyását követően – nyár elején kerülhet sor. Az új fővárosi vezetés 2010-ben megkezdett, a fővárosi közösségi közlekedési intézményi átalakítását célzó koncepcióját az EBRD támogatásáról biztosította és ezért a jegy- és bérletbevételekért, illetve az értékesítésért felelős BKK, mint a projekt végrehajtója lesz a hitel felvevője, ami igen megtisztelő elismerést és bizalmat jelent a nemzetközi pénzügyi intézmény részéről az új szakmai szervezet iránt.
"A Dávidnak jó lesz"
Az EBRD bejelentésével párhuzamosan a BKK elindította a beszerzés előkészítését. A szerződéskötésre a nyertessel az év második felében kerülhet sor, a rendszer bevezetése jövőre indulhat. Az előkészítés irányításával a főpolgármester Vitézy Dávid vezérigazgatót bízta meg.
Az elektronikus jegyrendszer tervezett, 2014-től fokozatosan, több ütemben történő bevezetése számos kézzelfogható változást hoz az utazóközönség számára.
Olyan lesz a bérlet, mint egy bankkártya
A bérletigazolványt felváltja egy chipkártya, a papír-bérletszelvény megszűnik és virtuális termékké válik. Hasonlóan működik majd, mint egy bankszámla, a hozzá tartozó bankkártya, illetve a pénz, ami a számlán van. A számlát a BKK fogja vezetni, a bankkártyának az utazási kártya felel meg, míg a számlán lesz nyilvántartva a bérlet. A bérletesek kártyája fényképpel lesz ellátva és névre szóló lesz. Lehetőség lesz a bérlet automatikus meghosszabbítására vagy a kártya elvesztése esetén annak zökkenőmentes letiltására és a bérlet új kártyára való áttöltésére. Ez hasonló lesz a londoni metróban használatos ún. Oystercardhoz, ez a kártya annyira népszerű lett a szigetországban, hogy ma már nem kell brit lakóhelyet bejelenteni ahhoz, hogy valaki igényelhesse.
Kedvező változás lesz továbbá Budapesten, hogy az eddig megszokott vonaljegyet felváltja az időalapú jegy, amely érvényességi idején belül (30 vagy 60 perc – ez a közeljövőben dől el) korlátlan számú átszállást és utazást biztosít. Utasaink, ügyfeleink többségének ez könnyebbséget, adott esetben olcsóbb utazást is jelenthet a jelenlegi vonaljegyhez képest. Jelenleg csak a metróban használhatjuk korlátlanul a jegyünket. Gondoljunk bele, ma egy vonaljeggyel adott esetben 4 buszmegállónyi utazás is ugyanannyiba kerül, mint ha végig mennénk a 3-as metró mind a 22 államosán. Ha úgy tetszik az új rendszer igazságosabb lesz, az utazás ára jobban közelít majd ahhoz, amennyit a szolgáltatást használtuk.
A BKK új jegyérvényesítőket telepít, ami lehetővé teszi a napi költési limit bevezetését. Ez azt jelenti, hogy ha a jeggyel utazók egy napon belül adott időn belül meghatározott számú jegyet használnak fel, akkor utána aznap már többet nem von le a rendszer az utas kártyájáról. Ez különösen praktikus, ha mondjuk valakinek nem éri meg bérletet vásárolni, de mégis úgy hozza az élet, hogy többet kell utazni a tervezettnél az adott napon.
Lőttek a bliccelésnek?
Megszűnhet a pénztárak előtti sorban állás, hiszen az utazási kártyákat és az azokhoz tartozó utazási számlát a jövőben pillanatok alatt, interneten vagy telefonos ügyfélszolgálat segítségével is fel lehet tölteni. Természetesen a helyszínen a jövőben is meg lehet váltani a jegyeket és bérleteket, a megszokott jegypénztárakban illetve az elektronikus jegyrendszer megújításának első, előrehozott ütemeként megújítani tervezett jegykiadó automatákban.
Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével az ellenőrök hordozható készülékekkel fogják ellenőrizni a jegyek és bérletek érvényességét. Köszönhetően a metró- és bizonyos HÉV-állomásokra telepítendő automatikusan működő be- és kiléptető kapuknak, visszaszorulhat a bliccelés, így az elektronikus jegyrendszer bevezetése hozzájárul a közösségi közlekedés színvonalának jelentős emelkedéséhez és annak fenntartható finanszírozásához. A beléptetőkapuk a metróból biztosan kizárják majd a jegy vagy bérlet nélkül utazókat, nehéz lesz átjutni. Ilyen beléptetőkapuk bő 30 éve amúgy már voltak a budapesti metróban, de leszerelték azokat (főleg a megnövekedett forgalom miatt).
Hatalmas lépés lesz
A BKK rendszere – várhatóan szinte közvetlenül London, Chicago és Philadelphia után – alkalmas lesz a bankok által kibocsátott, itthon és világszerte tömegesen elterjedő érintés nélküli bankkártyák közvetlen használatára is. Ebben az esetben a kártya birtokosának nem kell semmilyen jegyet előre vennie, egyszerűen utólag fizet, hiszen másnap hajnalban, összesítve, automatizáltan vonnánk le előző napi utazásaihoz rendelt jegyek, vagy napijegy árát.
Az utasok számára egyszerű és átlátható rendszer mögött Magyarország egyik legösszetettebb közlekedésinformatikai fejlesztése áll, hiszen a projekt keretében – többek közt – minden budapesti villamost, trolibuszt és buszt új jegyérvényesítő készülékkel kell ellátni a bérletkártyák bevezetésével párhuzamosan ahhoz, hogy a papírjegyeket is kiválthassuk, a metróállomásokon többszáz kaput kell felszerelni és többszázezer utas számára kell új bérletkártyát legyártani és eljuttatni.