A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az első három negyedévben 32,3 millió külföldi látogató érkezett Magyarországra, 4 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában. Turizmusunk szezonális sajátosságaiból adódóan a külföldi látogatások a nyári hónapokra koncentrálódnak, a harmadik negyedévre tehető a teljes eddigi forgalom 46 százaléka. Az egy napra érkezők száma 2, a több napra érkezőké 8 százalékkal nőtt ezen összesített időszak alatt.
Egyre többen töltenek el több napot hazánkban
2011 első háromnegyed évében az egy napra jutó látogatások aránya a teljes látogatóforgalmon belül 75 százalék (24,3 millió látogatás) volt. Az utazók jelentős része – néhány órás tartózkodás után elhagyja Magyarországot – átutazó (47%), vagy vásárló (30%). Az éjszakázás nélküli utak esetében a turisztikai céllal érkezők aránya viszonylag csekély (17%). Az egy napra hazánkba látogatók 82 százaléka elsősorban a szomszédos országokból érkezett, de jelentős a cseh, illetve a lengyel látogatások aránya is. Turisztikai céllal legtöbben Ausztriából és Szlovákiából érkeztek.
A több napra látogatók száma 8,5 százalékkal emelkedett 2010 azonos időszakához mérten, ezen belül 7 százalékkal nőtt a turisztikai célú látogatások száma. A több napra érkező 8 millió látogató 85 százaléka turisztikai céllal érkezett, az átutazók aránya 8, a munkavégzés céljából érkezőké 4 százalék volt. A többnapos átutazók – a legtöbbször egy éjszakát eltöltők – száma, jelentősen, 30 százalékkal nőtt, legnagyobb mértékben Németországból, Romániából és Ausztriából érkeztek.
A külföldiek összesen 77 millió napot töltöttek Magyarországon, ami 2 százalékkal több, mint 2010 első három negyedévében. A több napra érkező külföldiek átlagos tartózkodási ideje 6,6 nap, az utazások hossza 0,5 nappal rövidült. A visszaesés a harmadik negyedévben, a turisztikai főidényben volt a legjelentősebb (9%).
Többen jönnek, mégis kevesebbet költenek
A külföldi látogatók 2011 első kilenc hónapjában 910 milliárd forintot költöttek el termékekre és szolgáltatásokra, amely 4,1 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. A több napra érkezők 673 milliárd forintot adtak ki az utazásuk során. A turisztikai motivációval érkezők kiadásainak aránya, 72 százalék – 651 milliárd forint – a látogatók összes kiadásain belül.
A Magyarországra látogató külföldiek kiadásainak fogyasztási szerkezete nem változott jelentős mértékben. Az egy napra látogatók kiadásaik 64 százalékát élelmiszerekre, s egyéb árucikkekre, a több napra látogatók kiadások 46 százalékát szállásra, vendéglátó-szolgáltatásokra, 7 százalékát gyógyászati és egészségmegőrzési szolgáltatásokra, 11 százalékát közlekedésre fordították.
Idén többet utaztunk
A megfigyelt időszakban a magyar állampolgárok 12,7 millió alkalommal utaztak külföldre, az összes utazás 40 százaléka a harmadik negyedévben valósult meg. Az év első kilenc hónapjában az előző év azonos időszakához képest mind az egy-, mind a többnapos utak száma nőtt. A harmadik negyedévben az egynapos utak száma 7 százalékkal nőtt, míg a többnapos utaké 1 százalékkal csökkent.
Az egynapos utak mindössze 31 százaléka, a többnapos utak 89 százaléka turisztikai célú volt. Az év első három negyedévében a turisztikai motivációjú utak száma 5 százalékkal bővült, az üzleti turizmus az egy napra utazók körében jelentősen visszaesett, a több napra látogatóknál 2 százalékkal bővült, ami összességében 5 százalékos csökkenést eredményezett. A nem turisztikai célú motivációk közül a vásárlás és a munkavégzés jelentősebb arányú. Az egynapos utak közel fele vásárlási célú, ezen utak száma 1 százalékkal csökkent. A 15 százalékot képviselő, munkavégzési célú kiutazások száma 11 százalékkal nőtt.
Forrás: KSH
5,1 százalékkal költöttünk kevesebbet az utazás során
A magyar lakosság közel 40 millió napot töltött külföldön a vizsgált három negyedévben. A több-napos utak átlagos hossza 7,6 nap volt. A külföldön átlagosan eltöltött idő az év során negyedévről negyedévre nőtt. A külföldre látogató magyarok 406 milliárd forintot költöttek el utazásaik során, amely 5,1 százalékkal kevesebb az előző év azonos időszakával összehasonlítva.
A kiadások háromnegyede (305 milliárd forint) turisztikai motivációjú, 21 százaléka (85,7 milliárd forint) munkavégzési és vásárlási célú. A kiadások összességében 3 százalékkal csökkentek az első három negyedévben, a több napra külföldre látogatók kiadásai 5 százalékkal csökkentek, a jóval kisebb volument képviselő egynapos kiadások 4 százalékos növekedése mellett. Az év harmadik negyedévében a külföldre utazó magyarok 5 százalékkal költöttek kevesebbet, mint 2010 harmadik negyedévében.
A külföldre látogatók fogyasztási szerkezete – csakúgy, mint a hozzánk érkezőknél – lényegesen különbözik az egy, illetve a több napra látogatók esetében. Az egy napra látogatók kiadásaik kétharmadát élelmiszer, ital és egyéb árucikkek vásárlásra, a több napra látogatók kiadásaik több mint felét szálláshely- és vendéglátó-szolgáltatások igénybevételére, illetve egyéb árucikkek vásárlásra fordították külföldön. 2011 első három negyedévében nőtt az üzemanyag-vásárlás aránya az előző év azonos időszakához képest, különösen az egy napra látogatók esetében.
Az utasforgalom egyenlege 2011 első három negyedévében 504 milliárd forint, illetve 1860 millió euró volt. Az utasforgalmi szolgáltatások importja nagyobb mértékben csökkent, mint az exportja, így az egyenleg 1 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakának egyenlegétől. A forint az euróhoz képest a 9 hónap átlagában 1,4 százalékkal volt erősebb 2010 azonos időszakához képest. Az MNB napi középárfolyama január és szeptember között a 262 és 292 forintos tartományban mozgott.