5p
A legkisebbektől a legnagyobb vállalkozásokig mindenki részesülhet abból az óriási üzleti potenciálból, amit az új generációs mobilinternet jelent - írtuk cikksorozatunk korábbi részében. Most azt járjuk körül, hogyan hoz forradalmat az iparban az 5G.

A digitális transzformáció már napjainkban is zajlik az iparban: egyre többet hallunk az Ipar 4.0 fogalmáról, megkezdődött a gyártási folyamatok átalakulása, az IT és az automatizálás egyre szorosabb összefonódása, a "dolgok internetének" (IoT) térhódítása. Azonban minden, ami eddig a negyedik ipari forradalom terén lezajlott, csak egy apró szelete annak, ami még ránk vár - köszönhetően az 5G napjainkban induló térhódításának.

A folyamat elkezdődött – de az 5G mossa el igazán a fizikai és a digitális valóság határát

Az, hogy az ipari szereplők minél olcsóbban és minél gyorsabban próbálják előállítani termékeiket, nem újdonság - azonban a termékek a korábbinál sokkal nagyobb tempóban válnak összetettebbé, bonyolultabbá. Ezt az új technológiai megoldások bevetésével igyekeznek ellensúlyozni, hatékonyabbá téve a termelési folyamatot. Így került a feldolgozóipari folyamatok között egyre kiemeltebb helyre az intelligens energiafelhasználás, a 3D-nyomtatás, a készlet- és termelésoptimalizálás, az összetett vállalatirányítási rendszerek használata vagy épp a robot-technológia egyre fokozódó alkalmazása - csak hogy néhány példát említsünk. Kulcsfontosságúvá vált az ipari folyamatokkal kapcsolatos adatok minél szélesebb körű begyűjtése és elemzése, a Big Data korszakával együtt pedig beköszöntött a felhő alapú informatika is. Szenzorok tömkelege gyűjti és továbbítja gyakorlatilag megállás nélkül azokat az információkat, amelyek segítségével meghatározhatóak a fejleszthető faktorok - így tehető a gyártási folyamat hatékonyabbá, végső soron egységnyi költségre magasabb bevételt eredményezve.

Kézenfekvő, hogy egy gyorsabb, megbízhatóbb kapcsolatot ígérő új technológia komoly előrelépést hozhat egy ennyire az eszközök összekapcsolódására alapozott rendszerben. A fizikai és digitális rendszerek közötti határ sokkal inkább elmosódik, ami nem csak a növekvő sávszélességnek, gyorsabb hálózati kapcsolatnak köszönhető: az 5G segítségével ugyanis nullához közelítő válaszidővel képesek kommunikálni az eszközök. Ennek előnyét a gyakorlatban is demonstrálták már: egy raklapokat, dobozokat szállító önvezető jármű a raktárépületben manőverezve zökkenőmentesen kerülte ki az elé helyezett akadályokat, ha az 5G hálózaton kommunikált a szenzorokkal, míg a WiFi-hálózatra kötött "társa" többször elakadt, emberi beavatkozást igényelt.

Távmunka robotkarral és kiterjesztett valósággal

Az automatizálásban a kisebb-nagyobb önvezető járművek mellett a robotok az eddigieknél szélesebb körű alkalmazása hozhat további előrelépést. Természetesen az 5G technikai lehetőségei a programmal vagy mesterséges intelligencia segítségével vezérelt robotok esetében is hoznak új lehetőségeket, de még nagyobb lehet az előrelépés az emberek által, távolról vezérelt robotkarok esetében. A már említett nulla közeli válaszidő ugyanis lehetővé teszi a távmunkának egy eddig elképzelhetetlen módját: amikor a gyártásban dolgozó kolléga akár egy másik kontensről dolgozik a szalag mellett.

Ezt is kipróbálták már a gyakorlatban: a technika ott tart, hogy egy speciális kesztyű segítségével a távolból dolgozó munkás érzékelte a robotkar által "tapintott" különböző textúrák közötti különbséget, vagy a gyártócsarnokban a robotkar által megérintett tárgyak hőmérsékletét. Emellett a kiterjesztett valóság (AR) használatának elterjedése az 5G-vel megtámogatva szintén további lehetőségeket rejt a feldolgozóiparban: újabb területen vonhatóak be távmunkások, például a távoli karbantartási feladatok megkönnyítésével. Ez nem csak megkönnyíti és hatékonyabbá teszi a folyamatot, hanem jóval biztonságosabbá is teszi.

Karbantartás és minőség-ellenőrzés gépi tanulással, valós időben

A karbantartási ciklusok (költség)hatékonyabb meghatározásában is segíthet az 5G: a gyártóeszközöket figyelő szenzorok adatait valós időben követve az Accenture szakértői szerint átlagosan 30 százalékkal mérsékelhető a karbantartási kiadások szintje. Az 5G pedig nem csak valós idejű kapcsolatot tesz lehetővé az eszközök között, hanem nagy tömegű adatok villámgyors mozgatását is - így akár nagyfelbontású videóképek is továbbíthatóak azonnali feldolgozásra.

Egy gyártósoron elhelyezett nagyfelbontású kamerával egy teszt során a legyártott termékeket figyelték, és a rendszer a gépi tanulást használva azonnal, gyakorlatilag valós időben jelezte az operátoroknak, ha valamilyen minőségi eltérést (azaz hibás terméket) talált. Ezzel a kiadott selejtes vagy hibás áru számát gyakorlatilag nullára tudták csökkenteni.

Ipar 4.0: a java még csak most jön

Az 5G segítségével olyan "okos gyárak" épülhetnek, amelyek sokkal hatékonyabbá teszik a termelést, miközben a költségek is csökkennek - az automatizálás sosem látott szintre emelkedhet, ami csökkenti a munkaerőtől való függőséget. Bár sokan a munkahelyük elvesztésétől félnek az automatizálás miatt, valójában több energia marad a "robotolás" helyett a kreativitást (is) igénylő feladatokra.

A feldolgozóiparban előállított termékek fogyasztókhoz való eljuttatását végző logiszitkai rendszerekben szintén forradalmat hozhat az 5G elterjedése - első körben talán elég ha annyit mondunk, hogy az új technológia teszi lehetővé az önvezető autók (kamionok, teherautók, vonatok...) széleskörű elterjedését. A "hyper-connected", azaz a mindenre kiterjedően összekapcsolt világ ugyan már eddig is elkezdte átalakítani az ipari folyamatokat, a negyedik ipari forradalom azonban mostantól, az 5G valódi elterjedésének köszönhetően pöröghet fel igazán.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Elbocsátásokra készül egy autógyár, világszerte küldenek el embereket
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 17:12
Önkéntes létszámleépítést tervez a Nissan.
Vállalat Baj van a légzsákokkal – újabb autókat hívnak vissza
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 11:10
Sürgősen javítani kell.
Vállalat Furcsa mintát mutatnak a Mazda eladásának változásai
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 16:15
A Mazda Motor Corporation pénteki közleménye szerint az idén január-májusban értékesített járműveinek száma éves szinten 4,3 százalékkal 533 402-re emelkedett.
Vállalat A BYD újabb gyárépítést indít, kormányzati segítséggel
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 15:50
A kínai elektromos autógyártó 32 milliárd forintért épít buszgyártó üzemet Komáromban, jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken.
Vállalat Dobott egy hátast a Nike nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 14:33
Az amerikai sportszergyártó nyeresége 86 százalékkal zuhant a negyedik pénzügyi negyedévében az eladások csökkenése és a költséges vállalati szerkezetátalakítás hatására.
Vállalat Nagy siker a kínai mobiltelefongyártó második ajtómodellje
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 13:20
Xiaomi új SUV-jára leadott hatalmas megrendelések fokozzák a Teslával szembeni kihívásokat.
Vállalat Nagy bejelentést tett a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 14:41
A Magyar Telekom 2025. június 26-án rendkívüli közgyűlést tartott, amelyen döntés született a Társaság passzív mobil infrastruktúra portfoliójának egy kizárólagos tulajdonú leányvállalatba történő szétválasztásáról.
Vállalat Lepacsizott a Mol és az MVM – befutott egy méretes olajszállítmány
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:59
Megérkezett a horvát kikötőbe.
Vállalat Óriási üzlet közeleg az olajiparban?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:14
80 milliárd dolláros biznisz lehet.
Vállalat Az Uber boszorkányos módszerrel jutott hatalmas profithoz?
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 17:31
Amerikai tudósok szerint egy algoritmus szisztematikusan megemelte a viteldíjakat a sofőrök és az utasok kárára. Korábban brit kutatók is erre jutottak. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG