Jelenleg több mint 900 zöld rendszámú, vagyis elektromos autó robog a magyar utakon, ezeket jelenleg az ország 60 pontján lehet feltölteni – abból a 150 töltőből azonban, amit az állam ígért az elektromobilitás fejlesztése érdekében, még egy darab sem épült meg, írja a vg.hu.
Szabályozói problémák vannak?
A 150 villámtöltő telepítéséről (ezek a leggyorsabb töltők, amikhez jelenleg hozzá lehet férni a piacon) még tavaly szeptemberben döntött a kormány, akkor a Jedlik Ányos-terv részeként el is különítettek rá 7 milliárd forintot a szén-dioxid kvóta eladásából befolyt pénzből. Aradszki András elmondása szerint 2020-ra 3000 töltőállomás létesülhet az országban.
Ezen kívül további 300 gyors- és 800 normál töltőállomást terveztek, ebből azonban még egy darab sem készült el. A Magyar Villanyautó Klub Egyesülete és Lepsényi István, az NGM államtitkára ráadásul a terv „optimalizálásáról” egyeztetett, így nagy valószínűséggel csak ötven villámtöltő épül majd ki az országban – ha egyáltalán valaha megvalósul a kezdeményezés. A végső cél, hogy az ország minden 100 parkolóhelyére 10 töltőállomás jusson 2026-ig.
Mennyire lenne szükség?
A KSH adatai szerint tavaly év végén összesen 342 tisztán elektromos autó volt bejegyezve Magyarországon, ezekre tavaly óta lehet parkolási kedvezményre is feljogosító, zöld rendszámot igényelni. Ma egy hibrid vagy elektromos autó töltését 93 helyen lehet megoldani, ezek többsége parkolókban, közút és autópályák mentén, valamint városokban található (például a Váci úton az ELMŰ székház előtt is). Ezzel Magyarország a 22. helyen áll e-töltőhelyek szempontjából az unió tagállamai között. Érdekesség, hogy a mindössze 1,3 milliós lakosságú Észtországban 364 töltőállomás működik.
Az ügyre reagált a Nemzetgazdasági Minisztérium is, a tárca reakcióját itt olvashatod. >>>