A cikk támogatója az Allianz
A nagyvállalatok jelentős része ugyan rendelkezik valamilyen vagyon vagy felelősségbiztosítással, a KKV-k körében azonban ez még ma is ritkaságszámba megy. Pedig a közepes vagy kisebb társaságok vezetői sem feledkezhetnek meg arról, hogy számos veszély fenyegeti őket, amelyeket gyakran a legnagyobb óvatossággal sem tudnak kivédeni.
Sokan próbálnak spórolni, de nem biztos, hogy jól teszik
Az Allianz tapasztalatai szerint a KKV-szektorra jellemző az alulbiztosítottság és az árérzékenység. Ha rendelkeznek is vagyon- és felelősségbiztosítással, azt csak a legszükségesebb vagy kötelezően előírt kockázatokra kötik meg, az ajánlatok közül a legolcsóbbat választva. Napjainkban, a vállalkozókra leselkedő kihívások nehezen mérhetők fel és jelezhetők előre, ezért akik nem kötnek semmiféle biztosítást, hatalmas kockázatot vállalnak. Nem kérdés, hogy számos vállalat vezetett be idén megszorításokat, ugyanakkor az is látható, hogy a cégek számára elengedhetetlen a vagyonuk biztosítása, hiszen a többség rendelkezik eszközökkel, árukészlettel, esetleg ingatlannal vagy járműparkkal. Ezek sérülése, elvesztése pedig számottevő anyagi kárral járna.
Ehhez érdemes azt is hozzávenni, hogy a károk bekövetkezése esetén a közvetlen anyagi káron túl a problémák elhárításáig, a helyreállításig esetleg nem folytatható a munka. Ez nagy gondot okozhat, ha épp szűk határidővel kell dolgoznunk: például az év végi hajrában le kell szállítani a megrendeléseket. Bár ilyen esetekben a helyzetet még a biztosítók sem tudják megoldani, de a kiesett bevétel jelentős részét pótolhatja egy biztosítás.
Azok számára, akik ezeket belátják, és nem akarnak hazardírozni, számos lehetőség adódik a piacon, hiszen a legnépszerűbb termékek – a vállalkozói vagyon- és felelősségbiztosítások – köre is szerteágazó, illetve a biztosítók igyekeznek az igényekhez szabni termékeiket. Ezek a biztosítások jellemzően modulrendszerűek, azaz a szolgáltatások rugalmasan választhatók meg. A hazai piacon, a vállalkozások körében a tűz- és elemi kár, valamint a felelősségbiztosítás a legnépszerűbb termékek. Ugyanakkor számos más kockázat ellen is lehet védekezni, elég csak a magánszemélyként is fokozódó fenyegetést jelentő, egyre szélsőségesebbé váló időjárást említeni. Emellett megfelelő vállalkozásbiztosítás választásával a cégek felkészültek lehetnek akkor is, ha például betörés vagy csőtörés érné őket. Ott van továbbá a vállalatokat fenyegető egyik legfőbb üzleti kockázat, a kiberbiztonság kérdése - legyen szó a rendszer feltöréséről, informatikai hibákról vagy az adatkezelési szabályok megsértéséről.
A felelősség kérdése is fontos
Működésük során a cégeket nemcsak károk érhetik, hanem – akár vétlen módon – károkozóvá is válhatnak. Nem szabad azonban elfeledkezni arról sem, hogy ők is felelősek azért, amit előállítanak - legyen szó akár szolgáltatásokról, akár termékekről. Ezen túl felelősek a munkavállalóikért, és a környezetük megóvásáért is.
Ezt a rizikót lehet kezelni felelősségbiztosítással, amely számos esetben jelentős terhet vehet le az ügyfél válláról, mivel megkötésével a biztosítótársaság átvállalja mindazon személyi sérüléses és dologi kár miatt fellépő kártérítési és sérelemdíj iránti igény megfizetését, amit egyébként a vállalkozásnak saját költségére kellene megtéríteni.
Új helyzetet teremtett a járvány
A járvány miatt számos vállalat működése változott meg, és a fogyasztói szokásokra is hatással volt a veszélyhelyzet. Ennek egyik kézzelfogható példájaként a kereskedelmi csatornákat lehet említeni – előretört ugyanis az online vásárlás. Nemcsak a komoly informatikai háttérrel rendelkező vállalkozások lépnek kapcsolatba az ügyfeleikkel ilyen módon, hanem szinte minden cég, amelynél a hagyományos csatornák „bedugultak”. Értelemszerűen az online térben – ahogy fent is említettük – számos kockázattal kell a vállalatoknak szembenézni, és ezek megelőzésére nem feltétlen áll rendelkezésükre minden erőforrás.
Ezek biztosítása tehát azért is kiemelkedő fontosságú napjainkban, mert a vállalatokat – ugyanúgy, mint a magánszemélyeket – olyan veszélyek fenyegetik, mint az online adatlopás vagy kémkedés. A vállalat infrastruktúrája megbénulhat, ha számítógépes rendszerét rosszindulatú vírusok fertőzik meg. Ezeken a kockázatokon felül az emberi mulasztás is komoly károkat okozhat, az ilyen hibák hatására ugyanúgy összeomolhatnak a rendszerek vagy elveszhetnek kulcsfontosságú adatok. Az elektronikus levelezés exponenciális növekedésével, továbbá a vállalatok kereskedelmi folyamatainak, valamint az adattárolás átruházásának növekedésével a veszély egyre inkább fokozódott az utóbbi években.
A nagyobb vállalatok már egy ideje felkészültek ezen kockázatok kivédésére, azonban a közép- és kisvállalkozások többsége egyelőre nem biztosított. Sokak számára a számítástechnikai kockázatok ezek szerint még nem annyira kézzelfoghatóak, mint mondjuk a víz- vagy tűzkárok. Egy esetleges kibertámadás azonban komoly anyagi veszteségeket vonhat maga után, nem utolsó sorban súlyosan károsíthatja a vállalkozás hírnevét is. Elérhetőek már a piacon olyan biztosítási csomagok, amely a leggyakoribb kockázatokra való vagyon- és felelősségbiztosításokon felül több, szabadon választható, a vállalkozás profiljához illeszkedő elemet is tartalmaznak, például GDPR fedezetet, amely GDPR incidensek helyreállítási költségeire vonatkozik.
Hogy áll a vállalkozásod a biztosításokkal? Töltsd ki az alábbi mini-kérdőívet, nézd meg, hogyan válaszoltak a többiek!