A pénzintézet ezért indította el a K&H e-dukáció információbiztonsági programjának második részét, amely az egyre népszerűbb online, digitális bankoláshoz, fizetéshez nyújt hasznos, gyakorlati segítséget.
Kevés olyan mutató van, amely egy évtizedes távlatban közel 20-szoros növekedésről árulkodik, és továbbra is hónapról hónapra két számjegyű bővülést mutat. A kiskereskedelmen belül az online forgalomra viszont igaz ez. Egész pontosan a KSH adatai szerint a csomagküldő és internetes forgalom 2009-ben épphogy megközelítette a 40 milliárd forintot, 2019-ben pedig már közel 750 milliárd felett járt. Tehát 1800 százalékos emelkedést ért el, vagyis a korábbi közel 20-szorosára bővült a forgalom. Február végén indult el Magyarországon az első nagy felvásárlási láz a járvány miatt, így 2020 februárjában a csomagküldő és internetes forgalom megközelítette a 64 milliárd forintot, ez pedig több mint 30 százalékos növekedésnek felel meg éves szinten és több mint a triplája a 2016-os februári szintnek. Az egyik leglátványosabban növekedő piacról van szó tehát, az online vásárlások ráadásul komoly lökést kaptak a koronavírus-járványhoz köthető intézkedések miatt.
A K&H-nál például az aktív mobilbankos ügyfelek száma – vagyis azok, akik havonta legalább egyszer belépnek a felületre –idén januárban és februárban is több mint 33 százalékkal nőtt éves összevetésben, ráadásul tavaly januárban és februárban még az egy évvel korábbi szinthez képest is 60 százalékos volt a növekedés.
Jelentős változást hozhat a járvány
A K&H idén is folytatja a 2019-ben útjára indult információbiztonsági programját, a K&H e-dukációt, amelynek célja, hogy mindenki biztonságosan és gyorsan tudja otthonról a banki ügyeit intézni, illetve virtuálisan fizetni a számláikat vagy például a megrendelt élelmiszereket.
„A programunk első felében az online tér veszélyeire hívtuk fel a figyelmet, hiszen naponta olvashatunk adathalász kísérletekről vagy hackertámadásokról. A rohamos technológiai fejlődés mellett elengedhetetlen, hogy figyeljünk eszközeink és főként adataink biztonságára. A járványhelyzet miatt ráadásul egyre többen intézik banki ügyeiket, az utalásokat, a csekkek befizetését vagy éppen a bevásárlást online, így még sürgetőbb, hogy mindenki biztonságosan mozogjon az online világban. A program második felében abban szeretnénk segíteni, hogy ezeket könnyedén és magabiztosan végezhessék el otthonról az emberek ” – mondta Patonai István, a K&H informatikai vezetője.
A szakember hozzátette, hogy egyre több kiberbűnöző bukkan fel az interneten: vannak például olyan trükkös appok, amelyekben az ingyenes – és nagyon rövid – próbaidőszak után egyszer csak aktiválódik egy előfizetés, ha a felhasználó nem gondoskodik időben a lemondásról. Szélsőséges esetekben ezek az appok akár heti 20 ezer forinttal is megterhelhetik a felhasználó számláját. A játékos programban ezért olyan a mindennapokban előforduló fogalmakat ismerhetnek meg az ügyfelek, mint a fleeceware appok, az SSL tanúsítványok, de az azonnali utalásról, a kártyás vásárlásokról, az adathalász kísérletekről is olvashatnak.
Egyre többen
A K&H ifjúsági indexe azt vizsgálta, hogy a 19-29 éves korosztály tagjai milyen „viszonyban” vannak az online vásárlással. Ahogy a 2019 novemberi adatok mutatják, az online vásárlás egyébként is emelkedőn volt, ennek adhat további, jelentős növekedést a jelenlegi vírushelyzet. A kutatás szerint ugyanis a megkérdezett fiatalok túlnyomó része – 96 százaléka – már vásárolt az interneten keresztül, ez növekedést jelent a korábbi szinthez képest, a 2016-os felmérésben ugyanis 89 százalékukra volt ez igaz. A 26-29 évesek között pedig gyakorlatilag nincs olyan, aki ne vásárolt volna már a neten. Ezzel párhuzamosan jelentősen, 26-ról 37 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik gyakran vásárolnak az interneten keresztül.
A neten vásárló fiatalok 79 százaléka „járt” már valamelyik magyarországi webáruházban, ami szintén növekedést jelent, 2016-ban ugyanis 72 százalékos volt ez az arány. Számottevően nőtt a külföldi webboltok népszerűsége, 2019-ben a fiatalok 52 százaléka vásárolt tőlük, három évvel korábban csak 34 százalékuknál volt erre példa. A kutatásból az is kiderült, hogy a fiatalok számára a magyar webáruházakban a műszaki cikkek és mobiltelefonok jelentik a slágert, 72 százalék vásárol ilyen termékeket. Második helyen szerepelnek a ruhák, cipők és divatcikkek 56 százalékkal, a harmadikon pedig a könyvek, filmek, zenék 38 százalékkal.
Biztonságosan online is
„A kutatásból is jól látszik, hogy emelkedő pályán vannak az online vásárlások. Nagyon fontos, - és a mostani időszakban még inkább elengedhetetlen -, hogy a mindennapokban magabiztosan mozogjunk az online térben, tudjuk például, hogy milyen adatokat adhatunk meg, milyen webshopokban bízhatunk, hogyan használjuk az azonnali átutalást vagy mire figyeljünk fizetésnél. A bankok nagyon alapos biztonsági rendszeren keresztül biztosítják az online bankoláshoz szükséges feltételeket, a felhasználók részéről azonban így is indokolt az óvatosság, mert a digitalizáció térnyerése nyomán egyre több bűnöző is felbukkan az interneten” - emelte ki Patonai István.
A szakember hozzátette, hogy a K&H 2020. április 9-én indítja el a K&H e-dukáció néven futó információbiztonsági programjának második részét. A program keretében bárki tesztelheti játékos formában a tudását, az online elérhető, animációs játékban négy nagyobb témakörben kell bizonyítaniuk a résztvevőknek. A négy témakört négy szoba jeleníti meg, így a mobil, a digitális bizalom, a kártyás vásárlások illetve az adathalászat és a zsarolóvírusok szobákat barangolhatják végig a játékosok. A játék végezetével a felhasználók láthatják, hogy mennyire ismerik az online világ veszélyeit, megtudhatják, milyen területeken kell elmélyíteni a tudásukat. Az oldalhoz tudástár is tartozik, ahol a játékban körüljárt témákról lehet bővebben olvasni.