6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az online vásárlások forgalma egy évtizedes távlatban közel 20-szorosára nőtt, és a koronavírus-járvány ennek még nagyobb lökést adhat. Bár az online térben elérhető banki szolgáltatások alapos információbiztonsági háttérrel működnek, a digitalizáció – így az online bankolás és fizetés - térnyerése nyomán egyre több kiberbűnöző is felbukkan az interneten, ezért a felhasználók oldalán is fokozott óvatosságra van szükség.
 

 A pénzintézet ezért indította el a K&H e-dukáció információbiztonsági programjának második részét, amely az egyre népszerűbb online, digitális  bankoláshoz,  fizetéshez nyújt hasznos, gyakorlati segítséget.

Kevés olyan mutató van, amely egy évtizedes távlatban közel 20-szoros növekedésről árulkodik, és továbbra is hónapról hónapra két számjegyű bővülést mutat. A kiskereskedelmen belül az online forgalomra viszont igaz ez. Egész pontosan a KSH adatai szerint a csomagküldő és internetes forgalom 2009-ben épphogy megközelítette a 40 milliárd forintot, 2019-ben pedig már közel 750 milliárd felett járt. Tehát 1800 százalékos emelkedést ért el, vagyis a korábbi közel 20-szorosára bővült a forgalom. Február végén indult el Magyarországon az első nagy felvásárlási láz a járvány miatt, így 2020 februárjában a csomagküldő és internetes forgalom megközelítette a 64 milliárd forintot, ez pedig több mint 30 százalékos növekedésnek felel meg éves szinten és több mint a triplája a 2016-os februári szintnek. Az egyik leglátványosabban növekedő piacról van szó tehát, az online vásárlások ráadásul komoly lökést kaptak a koronavírus-járványhoz köthető intézkedések miatt.
 
A K&H-nál például az aktív mobilbankos ügyfelek száma – vagyis azok, akik havonta legalább egyszer belépnek a felületre –idén januárban és februárban is több mint 33 százalékkal nőtt éves összevetésben, ráadásul tavaly januárban és februárban még az egy évvel korábbi szinthez képest is 60 százalékos volt a növekedés.
 
Jelentős változást hozhat a járvány
A K&H  idén is  folytatja a 2019-ben útjára indult információbiztonsági programját, a K&H e-dukációt, amelynek célja, hogy mindenki  biztonságosan és gyorsan tudja otthonról a banki ügyeit intézni, illetve virtuálisan fizetni a számláikat vagy például a megrendelt élelmiszereket.
 
„A programunk első felében az online tér veszélyeire hívtuk fel a figyelmet, hiszen naponta olvashatunk adathalász kísérletekről vagy hackertámadásokról. A rohamos technológiai fejlődés mellett elengedhetetlen, hogy figyeljünk eszközeink és főként adataink biztonságára. A járványhelyzet miatt ráadásul egyre többen intézik banki ügyeiket, az utalásokat, a csekkek befizetését vagy éppen a bevásárlást online, így még sürgetőbb, hogy mindenki biztonságosan mozogjon az online világban. A program második felében abban szeretnénk segíteni, hogy ezeket könnyedén és magabiztosan végezhessék el otthonról az emberek ” – mondta Patonai István, a K&H informatikai vezetője.
 
A szakember hozzátette, hogy egyre több kiberbűnöző bukkan fel az interneten: vannak például olyan trükkös appok, amelyekben az ingyenes – és nagyon rövid – próbaidőszak után egyszer csak aktiválódik egy előfizetés, ha a felhasználó nem gondoskodik időben a lemondásról. Szélsőséges esetekben ezek az appok akár heti 20 ezer forinttal is megterhelhetik a felhasználó számláját. A játékos programban ezért olyan a mindennapokban előforduló fogalmakat ismerhetnek meg az ügyfelek, mint a fleeceware appok, az SSL tanúsítványok, de az azonnali utalásról, a kártyás vásárlásokról, az adathalász kísérletekről is olvashatnak.
 
Egyre többen
A K&H ifjúsági indexe azt vizsgálta, hogy a 19-29 éves korosztály tagjai milyen „viszonyban” vannak az online vásárlással. Ahogy a 2019 novemberi adatok mutatják, az online vásárlás egyébként is emelkedőn volt, ennek adhat további, jelentős növekedést a jelenlegi vírushelyzet. A kutatás szerint ugyanis a megkérdezett fiatalok túlnyomó része – 96 százaléka – már vásárolt az interneten keresztül, ez növekedést jelent a korábbi szinthez képest, a 2016-os felmérésben ugyanis 89 százalékukra volt ez igaz. A 26-29 évesek között pedig gyakorlatilag nincs olyan, aki ne vásárolt volna már a neten. Ezzel párhuzamosan jelentősen, 26-ról 37 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik gyakran vásárolnak az interneten keresztül.
 
A neten vásárló fiatalok 79 százaléka „járt” már valamelyik magyarországi webáruházban, ami szintén növekedést jelent, 2016-ban ugyanis 72 százalékos volt ez az arány. Számottevően nőtt a külföldi webboltok népszerűsége, 2019-ben a fiatalok 52 százaléka vásárolt tőlük, három évvel korábban csak 34 százalékuknál volt erre példa. A kutatásból az is kiderült, hogy a fiatalok számára a magyar webáruházakban a műszaki cikkek és mobiltelefonok jelentik a slágert, 72 százalék vásárol ilyen termékeket. Második helyen szerepelnek a ruhák, cipők és divatcikkek 56 százalékkal, a harmadikon pedig a könyvek, filmek, zenék 38 százalékkal.
 
Biztonságosan online is
„A kutatásból is jól látszik, hogy emelkedő pályán vannak az online vásárlások. Nagyon fontos, - és a mostani időszakban még inkább elengedhetetlen -, hogy a mindennapokban magabiztosan mozogjunk az online térben, tudjuk például, hogy milyen adatokat adhatunk meg, milyen webshopokban bízhatunk, hogyan használjuk az azonnali átutalást vagy mire figyeljünk fizetésnél. A bankok nagyon alapos biztonsági rendszeren keresztül biztosítják az online bankoláshoz szükséges feltételeket, a felhasználók részéről azonban így is indokolt az óvatosság, mert a digitalizáció térnyerése nyomán egyre több bűnöző is felbukkan az interneten” - emelte ki Patonai István.


 
A szakember hozzátette, hogy a K&H  2020. április 9-én indítja el a K&H e-dukáció néven futó információbiztonsági programjának második részét. A program keretében bárki tesztelheti játékos formában a tudását, az online elérhető, animációs játékban négy nagyobb témakörben kell bizonyítaniuk a résztvevőknek. A négy témakört négy szoba jeleníti meg, így a mobil, a digitális bizalom, a kártyás vásárlások illetve az adathalászat és a zsarolóvírusok szobákat barangolhatják végig a játékosok. A játék végezetével a felhasználók láthatják, hogy mennyire ismerik az online világ veszélyeit, megtudhatják, milyen területeken kell elmélyíteni a tudásukat. Az oldalhoz tudástár is tartozik, ahol a játékban körüljárt témákról lehet bővebben olvasni.
 

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Így bírhatja lojalitásra a munkavállalóit
PR | 2025. október 16. 11:44
A fluktuáció, vagyis a munkaerő vándorlása komoly fejtörést okoz a cégeknek: drága az utánpótlás, romlik a csapatmorál, csökken a teljesítmény, nő a bizonytalanság és nőnek a munkavállalói elvárások is. A HR-Evolution kutatása szerint a magyar munkaerőpiac helyzete továbbra sem rózsás. Bár látszik a csökkenő trend, a fluktuáció aránya még mindig magasabb az elfogadhatónál. Cikkünkben bemutatjuk a kutatás fő tanulságait, és mutatunk egy hatásos megoldást, amivel a céged egyszerre erősítheti a lojalitást és akár 20 százalékkal növelheti a munkavállalói juttatások értékét.
Vállalat Szembeszáll Trumppal az Apple? Még több iPhone-t gyártanának Kínában
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 17:01
Tim Cook, az Apple vezérigazgatója a kínai ipari és informatikai miniszterrel tartott pekingi megbeszélésén jelezte, hogy bővítenék gyártási beruházásaikat az országban – közölte szerdán a kínai minisztérium.
Vállalat Nagyon ment az AutoWallis szekere
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 09:51
Erős első három negyedévről számolt be a csoport.
Vállalat Magasra repült a fekete kő Amerikában
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 19:05
A BlackRock kedden magas harmadik negyedéves nyereségről számolt be, mivel a globális piacok fellendülése megnövelte a díjbevételeket, és a kezelt vagyon rekord 13,46 ezer millió dollárra emelkedett.
Vállalat Meglepő dolgot produkált a svéd Ericsson
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 15:35
Az Ericsson svéd távközlésiberendezés-gyártó kamat- és adózás előtti eredménye az elemzői várakozásokat meghaladó mértékben nőtt a harmadik negyedévben, miután az árbevétel csökkenését ellensúlyozta a haszonkulcs növekedése
Vállalat Repülőrajt Indiában: az LG Electronics lekörözte dél-koreai anyavállalatát
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 14:21
A most tőzsdére kerülő leányvállalat 13 milliárd dolláros kapitalizációt ért el, felülmúlva dél-koreai anyavállalatát.
Vállalat Fenntartható tőke – ESG a pénzpiac logikájában
PR | 2025. október 14. 14:01
Az ESG ma már nem mellékszál a befektetői döntésekben, hanem kulcstényező a kockázati modellezéstől a vállalati értékelésig. A CIB Bank ESG-vezetője, Máté Károly arról beszél, hogyan alakítja át a fenntarthatóság a pénzügyi szektor gondolkodását, és miért lesz a zöld szemlélet a tőkeallokáció és a hozamelvárások egyik meghatározó mozgatója a következő években.
Vállalat Megjött a látlelet: így áll most Európa egyik vezető cége
Privátbankár.hu | 2025. október 13. 09:12
A Volkswagen 1 százalékkal növelte járműkiszállításait a harmadik negyedévben.
Vállalat Pirruszi győzelem lehet Trumptól, hogyha elvágja Kínát a legmodernebb technológiától
Imre Lőrinc | 2025. október 12. 06:30
Kína kezében a ritkaföldfémek, az Egyesült Államokéban a know-how. Röviden így lehetne összefoglalni, hogy milyen ütőkártyái vannak a két szuperhatalomnak a lassan tíz éve tartó, és egyre fokozódó technológiai háborúban. A lapunknak nyilatkozó szakújságíró szerint még Amerika van nyeregben, de lehet, hogy nem sokáig.
Vállalat Befuccsolt a Tesla romániai üzeme
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 14:36
Nem épül meg a cseh Tesla romániai üzeme – írja az economedia.ro a bukaresti pénzügyminisztérium közleménye alapján.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG