6p

Az online vásárlások forgalma egy évtizedes távlatban közel 20-szorosára nőtt, és a koronavírus-járvány ennek még nagyobb lökést adhat. Bár az online térben elérhető banki szolgáltatások alapos információbiztonsági háttérrel működnek, a digitalizáció – így az online bankolás és fizetés - térnyerése nyomán egyre több kiberbűnöző is felbukkan az interneten, ezért a felhasználók oldalán is fokozott óvatosságra van szükség.
 

 A pénzintézet ezért indította el a K&H e-dukáció információbiztonsági programjának második részét, amely az egyre népszerűbb online, digitális  bankoláshoz,  fizetéshez nyújt hasznos, gyakorlati segítséget.

Kevés olyan mutató van, amely egy évtizedes távlatban közel 20-szoros növekedésről árulkodik, és továbbra is hónapról hónapra két számjegyű bővülést mutat. A kiskereskedelmen belül az online forgalomra viszont igaz ez. Egész pontosan a KSH adatai szerint a csomagküldő és internetes forgalom 2009-ben épphogy megközelítette a 40 milliárd forintot, 2019-ben pedig már közel 750 milliárd felett járt. Tehát 1800 százalékos emelkedést ért el, vagyis a korábbi közel 20-szorosára bővült a forgalom. Február végén indult el Magyarországon az első nagy felvásárlási láz a járvány miatt, így 2020 februárjában a csomagküldő és internetes forgalom megközelítette a 64 milliárd forintot, ez pedig több mint 30 százalékos növekedésnek felel meg éves szinten és több mint a triplája a 2016-os februári szintnek. Az egyik leglátványosabban növekedő piacról van szó tehát, az online vásárlások ráadásul komoly lökést kaptak a koronavírus-járványhoz köthető intézkedések miatt.
 
A K&H-nál például az aktív mobilbankos ügyfelek száma – vagyis azok, akik havonta legalább egyszer belépnek a felületre –idén januárban és februárban is több mint 33 százalékkal nőtt éves összevetésben, ráadásul tavaly januárban és februárban még az egy évvel korábbi szinthez képest is 60 százalékos volt a növekedés.
 
Jelentős változást hozhat a járvány
A K&H  idén is  folytatja a 2019-ben útjára indult információbiztonsági programját, a K&H e-dukációt, amelynek célja, hogy mindenki  biztonságosan és gyorsan tudja otthonról a banki ügyeit intézni, illetve virtuálisan fizetni a számláikat vagy például a megrendelt élelmiszereket.
 
„A programunk első felében az online tér veszélyeire hívtuk fel a figyelmet, hiszen naponta olvashatunk adathalász kísérletekről vagy hackertámadásokról. A rohamos technológiai fejlődés mellett elengedhetetlen, hogy figyeljünk eszközeink és főként adataink biztonságára. A járványhelyzet miatt ráadásul egyre többen intézik banki ügyeiket, az utalásokat, a csekkek befizetését vagy éppen a bevásárlást online, így még sürgetőbb, hogy mindenki biztonságosan mozogjon az online világban. A program második felében abban szeretnénk segíteni, hogy ezeket könnyedén és magabiztosan végezhessék el otthonról az emberek ” – mondta Patonai István, a K&H informatikai vezetője.
 
A szakember hozzátette, hogy egyre több kiberbűnöző bukkan fel az interneten: vannak például olyan trükkös appok, amelyekben az ingyenes – és nagyon rövid – próbaidőszak után egyszer csak aktiválódik egy előfizetés, ha a felhasználó nem gondoskodik időben a lemondásról. Szélsőséges esetekben ezek az appok akár heti 20 ezer forinttal is megterhelhetik a felhasználó számláját. A játékos programban ezért olyan a mindennapokban előforduló fogalmakat ismerhetnek meg az ügyfelek, mint a fleeceware appok, az SSL tanúsítványok, de az azonnali utalásról, a kártyás vásárlásokról, az adathalász kísérletekről is olvashatnak.
 
Egyre többen
A K&H ifjúsági indexe azt vizsgálta, hogy a 19-29 éves korosztály tagjai milyen „viszonyban” vannak az online vásárlással. Ahogy a 2019 novemberi adatok mutatják, az online vásárlás egyébként is emelkedőn volt, ennek adhat további, jelentős növekedést a jelenlegi vírushelyzet. A kutatás szerint ugyanis a megkérdezett fiatalok túlnyomó része – 96 százaléka – már vásárolt az interneten keresztül, ez növekedést jelent a korábbi szinthez képest, a 2016-os felmérésben ugyanis 89 százalékukra volt ez igaz. A 26-29 évesek között pedig gyakorlatilag nincs olyan, aki ne vásárolt volna már a neten. Ezzel párhuzamosan jelentősen, 26-ról 37 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik gyakran vásárolnak az interneten keresztül.
 
A neten vásárló fiatalok 79 százaléka „járt” már valamelyik magyarországi webáruházban, ami szintén növekedést jelent, 2016-ban ugyanis 72 százalékos volt ez az arány. Számottevően nőtt a külföldi webboltok népszerűsége, 2019-ben a fiatalok 52 százaléka vásárolt tőlük, három évvel korábban csak 34 százalékuknál volt erre példa. A kutatásból az is kiderült, hogy a fiatalok számára a magyar webáruházakban a műszaki cikkek és mobiltelefonok jelentik a slágert, 72 százalék vásárol ilyen termékeket. Második helyen szerepelnek a ruhák, cipők és divatcikkek 56 százalékkal, a harmadikon pedig a könyvek, filmek, zenék 38 százalékkal.
 
Biztonságosan online is
„A kutatásból is jól látszik, hogy emelkedő pályán vannak az online vásárlások. Nagyon fontos, - és a mostani időszakban még inkább elengedhetetlen -, hogy a mindennapokban magabiztosan mozogjunk az online térben, tudjuk például, hogy milyen adatokat adhatunk meg, milyen webshopokban bízhatunk, hogyan használjuk az azonnali átutalást vagy mire figyeljünk fizetésnél. A bankok nagyon alapos biztonsági rendszeren keresztül biztosítják az online bankoláshoz szükséges feltételeket, a felhasználók részéről azonban így is indokolt az óvatosság, mert a digitalizáció térnyerése nyomán egyre több bűnöző is felbukkan az interneten” - emelte ki Patonai István.


 
A szakember hozzátette, hogy a K&H  2020. április 9-én indítja el a K&H e-dukáció néven futó információbiztonsági programjának második részét. A program keretében bárki tesztelheti játékos formában a tudását, az online elérhető, animációs játékban négy nagyobb témakörben kell bizonyítaniuk a résztvevőknek. A négy témakört négy szoba jeleníti meg, így a mobil, a digitális bizalom, a kártyás vásárlások illetve az adathalászat és a zsarolóvírusok szobákat barangolhatják végig a játékosok. A játék végezetével a felhasználók láthatják, hogy mennyire ismerik az online világ veszélyeit, megtudhatják, milyen területeken kell elmélyíteni a tudásukat. Az oldalhoz tudástár is tartozik, ahol a játékban körüljárt témákról lehet bővebben olvasni.
 

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A Lukoil egy hónap haladékot kapott az amerikaiaktól
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 12:35
A Trump-adminisztráció pénteken engedélyt adott a potenciális vevőknek arra, hogy tárgyaljanak az orosz Lukoillal külföldi eszközeinek megvásárlásáról, és jóváhagyta a bolgár Burgasz finomítóval kapcsolatos üzleti tranzakciókat is, miután Bulgária lépéseket tett az üzem lefoglalására.
Vállalat Szerbia szankcionált olajvállalata, a NIS három hónapot kapott vevő keresésre
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 11:01
Szerbia három hónapos engedélyt kapott az Egyesült Államoktól, hogy megpróbáljon vevőt találni orosz tulajdonú olajcégére, az NIS-re, amelyet szankciók sújtanak, és amelyek a tél előtt veszélyeztetik az üzemanyag-ellátást – mondta szombaton Dubravka Djedovic-Handanovic energiaügyi miniszter.
Vállalat Távozhat az Apple-vezér, már nagyon keresik az utódját
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 11:41
Tim Cook 14 év után már jövőre távozhat az Apple éléről, ki léphet a helyére?
Vállalat 15 ezer embert küld el a legnagyobb amerikai telekommunikációs cég
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 19:01
Dolgozóinak 15 százalékától megválik a Verizon, az Egyesült Államok legnagyobb bevételű telekommunikációs vállalata. A városnyi embert már a jövő héten elküldi a cég.
Vállalat Közel 200 millió forintra büntette a Wizz Airt az olasz versenyhivatal
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:08
A Wizz Air korlátlan előfizetésként mutatta be az All You Can Fly-t, de nem adtak megfelelő és naprakész tájékoztatást a foglalási időszakokról, az ülőhelyek számáról és típusáról sem. 
Vállalat A fix 3 százalékos hitel új lendületet ad a fejlesztéseknek
PR | 2025. november 14. 10:37
A fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram a gazdasági növekedés mellett a mindennapi biztonságot is erősíti. A Cégkassza Podcast legújabb adásában Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára, valamint Palóc André, a minisztérium szóvivője részletesen kifejtették, hogyan mozdította meg a program a „fiókban maradt fejlesztéseket”, miként ösztönzi a kkv-k méretugrását, és milyen további könnyítések várhatóak az adminisztráció és az adózás területén.
Vállalat Előnyben a csalók, terjed a deepfake: így venné fel a kesztyűt a KiberPajzs
Imre Lőrinc | 2025. november 13. 16:59
Újabb eszközöket ad a kibercsalók kezébe a mesterséges intelligencia, ami egyelőre inkább a támadóknak kedvez, a lakossággal és a vállalatokkal szemben. Küzdeni kell a digitális támadások ellen, de a helyzetet nehezíti, hogy sokan a biztonság illúziójába ringatják magukat – hangzott el az OTP Bank és a KiberPajzs projekt közös sajtótájékoztatóján.
Vállalat Nyakon csípték a Red Bull-t
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 15:34
Az Európai Bizottság hivatalos versenyfelügyeleti eljárást indított annak kivizsgálására, hogy a Red Bull osztrák energiaital-gyártó vállalat jogellenesen korlátozta-e a versenyt az EU energiaital-piacán, megsértve ezzel az uniós versenyjogi szabályokat – közölte csütörtökön a brüsszeli testület.
Vállalat A Mol lehet a nyertese a szerbiai céget sújtó amerikai szankciónak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 11:35
Bevásárolná magát a szerbiai Naftna industrija Srbije (NIS) olajvállalatba, részvényeket véve az orosz Gazprom többségi tulajdonostól.
Vállalat Akkumulátorgyár: a Toyota kedveskedik Donald Trumpnak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 07:21
A Toyota Motor szerdán közölte, hogy megkezdte a termelést 13,9 milliárd dollár értékű észak-karolinai akkumulátorgyárában, miközben fokozza hibridgyártását, és megerősítette, hogy a következő öt évben 10 milliárd dollárt fektet be amerikai gyártókapacitásainak fejlesztésébe.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG