A Lidl és az azonos tulajdonosi körhöz tartozó Kaufland áruházláncok Németországban saját hulladékgyűjtő hálózatot építenek – tudósított a Frankfurter Allgemeine Zeitung. (A tulajdonos a Schwarz Gruppe.)
Az áruházláncok ezzel konkurenciát teremtenének a Zöld Pont (Der Grüne Punkt) nevű szelektívhulladék-gyűjtő hálózatnak. A Schwarz Gruppe hetekkel ezelőtt vásárolta fel a Tönsmeier-Gruppe nevű hulladékfeldolgozó vállalkozást, amelyik az ötödik ilyen cég a német piacon.
A gyűjtőhálózatot egy Greencycle nevű közös vállalat üzemelteti majd. Kiépítésével a megvásárolt újrahasznosító társaságot tudnák ellátni bőséges alapanyaggal. Másrészt felkészülnének arra, hogy az az év elejével tovább szigorítják a hulladékok, csomagolóanyagok kezelésére vonatkozó jogszabályokat, például magasabb újrahasznosítási hányadot írva elő.
Sok millió euró a tét
A szinergiák, azaz a kölcsönös előnyök, megtakarítások nyilvánvalóak: Így jóval olcsóbban tudják majd a Lidl-ben keletkező hatalmas mennyiségű csomagolóanyagot ártalmatlanítani.
A német kiskereskedelemben folyó ádáz harcban így a Lidl előnyt szerezhet az “ősrivális” Aldival szemben – írt a a Frankfurter Allgemeine. A hulladék eltávolítása ugyanis az úgynevezett “duális rendszerben” évente mintegy egymilliárd euróba kerül Németországban. Ennek költségeit végső soron a fogyasztókra terhelik az áruházláncok.
Épít vagy vásárol magának?
A Lidl előtt most két út áll: vagy nulláról építi saját hálózatát, ami sok engedély beszerzésével, bürokráciával jár, például az önkormányzatoknál. Vagy felvásárol egyet a hulladékgyűjtő iparág már meglevő szereplői közül. A lap hosszasan találhatja, kik jöhetnek szóba.
A külföldi tervekről nem írnak, de említik, hogy az említett Tönsmeier-Gruppe egyébként Lengyelországban és Hollandiában is jelen van. Azt is írják, hogy a hulladékfeldolgozás egyre kevésbé a hulladékfeldolgozásról szól, mint inkább értékes nyersanyagok kinyeréséről. (Ez elvileg olyan országok felé is irányíthatja a figyelmet, ahol a hulladékok eltávolítása nem olyan drága, mint Németországban – a szerk.)
Kísérleti üzemek
A Lidl több más területen is bővítené tevékenységét, mint a kerékpárkölcsönzés, az autómegosztás és a belvárosi lakásépítés – írta a német Wirtschaftswoche (Wiwo.de). Kerékpárkölcsönzőt már tavaly indítottak, igaz, egyelőre csak a tartományi fővárosokban.
Az autómegosztásba nemrég vágtak bele, egyelőre kiemelt városokban, 50 Lidl-üzletnél. Ezek mellett egyenként 3-3 különböző típusú modern Mazda gépkocsi áll, amelyeket a vásároló kibérelhet, hogy az árut hazaszállítsa. Ám utána vissza kell vinni eredeti helyére.
A kerékpár-kölcsönzéshez Berlinben a német vasutakkal szövetkeztek. A közlekedési vállalkozások eredményeit egy év múlva értékelik ki, és döntik el, hogy folytatják, bővítik-e a szolgáltatásokat.
További cikkek a témában:
A Lidlben vagy az Aldiban jobb a fizetés? Ennyit lehet keresni bolti eladóként
Az Aldi-pénztáros kipakol – fizetések, műhelytitkok a szakmában