5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az egyre növekvő nyomás hatására a Facebook és a Google közel 600 millió dollárt különített el a hírszolgáltatók támogatására világszinten, így több ezer médium kapott pénzügyi és más jellegű, például oktatási támogatást.

Mindezek ellenére a Reutersnek több elemző és cégvezető arról számolt be, hogy a három évre szánt összeg egyszerűen nem jelent elegendő kompenzációt, ha figyelembe vesszük azt, hogy a techcégek szinte felfalták a több tízmilliárd dolláros digitális hirdetési piacot. Csak példaképpen: 2020-ban az amerikai hirdetési tortából 54 százalékot harapott ki ugyanez a két cég az eMarketer jelentése szerint.

A 300-300 millió dolláros hozzájárulás a kritikusok szerint valójában csak arra elegendő, hogy betömje a panaszkodók száját, és jó reklámot csináljon, miközben a vállalatokat a világ több országában trösztgyanús ügyletek miatt vizsgálják, és a kompenzációs számlát is több helyen benyújtották számukra.

Maribel Perez Wadsworth, a Gannett kiadóhoz tartozó USA Today Network elnöke ezt az időszakos jótékonyságot csak egy cseppnek nevezte a vödörben, kiemelve, hogy

a kiadók nem adományt akarnak, hanem csupán egy fair játszmát, kiegyensúlyozott terepen.

Emily Bell, a Columbia Egyetem digitális újságírással foglalkozó Tow Intézetének vezetője pedig úgy fogalmazott, hogy rövid távon óriási lehetőséget jelent a támogatás, ám a 600 milliós összeg hosszútávon már nem elegendő arra, hogy valódi változást idézzen elő.

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay

Techcégek: mi elkötelezettek vagyunk

A Reutersnek az érintett techóriások arról számoltak be, hogy tényleg elkötelezettek a médiamunkások megsegítésében, és a 600 milliós támogatási program kifutása után is további lépéseket terveznek. A Facebook Journalism Project célja, hogy segítsen a kiadóknak átállni a digitális világban felmerülő új kihívásokra – mondta Campbell Brown, a Facebook médiapartnerségekért felelős részlegének feje. A Google hasonló részlegének vezetője, Ben Monnie pedig úgy fogalmazott, hogy törekszenek arra, hogy élettel teli és vibráló ökoszisztémában maradhasson fent a minőségi újságírás.

A már említett 600 millió dolláron kívül a vállalatok további vállalásokat tettek, így például 1-1 milliárd dollárt szánnak különböző ösztöndíjak és támogatási alapok létrehozására, valamint tartalomvásárlásra a hírszolgáltatóktól.

A Facebook és a Google emellett kitart azon véleménye mellett is, hogy a platformok használata kedvező a kiadók számára, hiszen forgalmat generál, amely hosszútávon a hirdetési bevételek és a feliratkozók számának növekedéséhez vezethet

Mire ment a pénz?

Az elmúlt három évben a két technológiai óriás összesen közel 607 milliárd dolláros hirdetési bevételt akasztott le, és vállalásaival a nemzetközi híripar legnagyobb céges támogatói közt szerepel. Ennek ellenére viszonylag keveset lehet tudni arról, hogy pontosan mire ment a már említett 600 millió dolláros összeg.

A Google nagyjából 198 millió dollár sorsáról árult el részleteket – 81 millió ment a "a minőségi újságírás fejlesztésére", ide tartozik a Google riporteri munkához hasznos termékeinek használati oktatása. A cég azzal számol, hogy az év végéig a 300 millió dolláros összeg maradékát is elkölti, egyebek mellett a projektje támogatásával, amely mintegy 6250 partnert sorol fel, köztük olyan neveket is, mint az Associated Press és a BuzzFeed.

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay

A Facebook arról számolt be, hogy a rájuk eső 300 millió dollárt teljes egészében elköltötték, az összeg közel felét a helyi médiumok támogatására, míg 80,3 millió dollár egy olyan programot finanszírozott, amely kisebb hírportáloknak segít feliratkozókat szerezni.

Bár a médiacégek jelentős része azt akarja elérni továbbra is, hogy a vállalatok többet fizessenek, és algoritmusaikban még inkább priorizálják az eredeti tartalmakat, a kiadók egy része mégis hálás – a támogatásnak köszönhetően például egy kaliforniai alapítvány elindíthatta a megyét kiszolgáló helyi hírportált, az Oaklandside-ot.

Barát és ellenség

A vállalások mértéke tehát vitatható, az azonban már nem, hogy mind a Google, mind a Facebook óriási szerepet játszik a médiacégek életében, hiszen egy-egy algoritmus döntése akár több százezres nézettségbeli különbséget jelenthet, attól függően, hogy a cikk hol jelenik meg: a közösségi oldalon, vagy a keresési találatok között.

Ez azonban nem minden, hiszen a Google üzemelteti az egyik legjelentősebb, automatizált digitális hirdetési felületet a Google Ads formájában – a kritikusok szerint az pedig mindenképpen aggályos, hogy a vállalat mind szolgáltatóként, mind versenytársként megjelenik a piacon.

Frank Blethen, a támogatott programokban egyébként résztvevő Seattle Times kiadója, így foglalta össze a véleményét:

ha nem alakítottak volna ki monopolhelyzetet a piacon, a hírportálok és a lapok még mindig keresnének pénzt.

Nemcsak a kimaradt médiumok szólalnak fel

Érdekesség, hogy a Google és a Facebook programjaiban a jelen cikk alapját szolgáltató Reuters is részt vett – egy online médiatréning kidolgozását támogatta a közösségi oldal. Azt, hogy erre a hírügynökség pontosan mennyi pénzt vett fel, a felek nem tették nyilvánossá, az azonban látszik, hogy arról egyáltalán nincsen szó, hogy csak a nemzetközi technológiai óriások pénzosztásából kimaradó portálok fejeznék ki az aggályaikat a hirdetési piac szűkülése miatt. 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Jól kezdte az évet a gazdaság egyik zászlóshajója
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 06:21
A Mol nagyobb nyereséggel zárta a 2025-ös év első negyedévét, mint a 2024-est.
Vállalat Nagyon megsínylette a kormány intézkedéseit a legnagyobb hazai bank
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 06:10
A közel 130 milliárd forintos különadó-terhek nélkül még szebb lett volna az OTP Bank első negyedéves eredménye, ami így viszont több mint 20 százalékkal lett kisebb az egy évvel korábbinál.
Vállalat A nehézségek ellenére jó évet remél a Bosch
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 16:59
A Bosch, a technológiák és szolgáltatások szállítója 2024-ben 90,3 milliárd eurós árbevételt ért el, ami 1,4 százalékkal – árfolyamhatások nélkül 0,5 százalékkal – marad el a 2023. évitől. A világkereskedelem kiszámíthatatlansága közepette a vállalat az idén 1 és 3 százalék közötti árbevétel-növekedést céloz meg, az árbevétel-arányos üzemi eredmény pedig várhatóan jelentősen javulni fog 2024-hez képest.
Vállalat Utoléri a vámháború az egyik legnagyobb amerikai céget
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 08:46
Vámokat vethet ki a Boeing repülőgépekre az Európai Unió.
Vállalat Több hitelt helyezett ki és több vagyont kezelt az Erste, a profit mégis csökkent
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 12:58
Az Erste első negyedéve számokban.
Vállalat Cash flow válság a növekedési szakaszban – hogyan ne akadj el?
PR | 2025. május 7. 12:51
Sokan azt gondolják, hogy a pénzügyi nehézségek a stagnálással vagy visszaeséssel járnak együtt. Pedig a valóság az, hogy a vállalkozások jelentős része épp a növekedés szakaszában szembesül likviditási problémákkal. Amikor nő az értékesítés, bővül az ügyfélkör, és egyre több megrendelés érkezik. Az öröm mellett nő a nyomás is: nagyobb árukészlet, több munkatárs, fejlettebb logisztikai háttér – vagyis egyre nagyobb finanszírozási igény.
Vállalat Mindenkit meglepett az EA, a részvényesek pénztárcája is vastagodik
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 11:41
Erős negyedévet zárt az Electronic Arts, jól fogadták a legújabb játékokat, nyáron pedig újabb nagy dobásra készül a cég.
Vállalat Komoly gyomrost kaphat a Google
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:17
Meg kell válnia két fontos bevételi forrásától az óriáscégnek? A bíróság dönthet, de nem áll jól a Google szénája.
Vállalat A lakás-takarékpénztári konstrukciók biztonságosak, kiszámíthatóak, megbízhatóak
Natív tartalom | 2025. május 7. 09:48
Egy éve szerzett többségi tulajdonrészt az MBH Bank a Fundamenta-Lakáskassza Zrt.-ben. Jakabfalvy Dórával, a lakás-takarékpénztár üzleti divíziójának ügyvezetőjével beszélgettünk arról, milyen tapasztalatokkal gazdagodtak az azóta eltelt időszakban, milyen akcióval élhetnek az ügyfelek a közelmúltban piacra dobott Jövőépítő Lakásszámla nevű új termékük kapcsán, és kitértünk a társasházakat érintő, állagmegóvást célzó megtakarítás fontosságára is.
Vállalat 33-al több autó, 17 százalékkal több profit – a Ferrari hasított az első negyedévben
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 07:26
Minden mutatóban jól teljesített az olasz márka, az európai és amerikai eladások növekedése ellensúlyozta az ázsiai piac visszaesését.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG