5p

Az egyre növekvő nyomás hatására a Facebook és a Google közel 600 millió dollárt különített el a hírszolgáltatók támogatására világszinten, így több ezer médium kapott pénzügyi és más jellegű, például oktatási támogatást.

Mindezek ellenére a Reutersnek több elemző és cégvezető arról számolt be, hogy a három évre szánt összeg egyszerűen nem jelent elegendő kompenzációt, ha figyelembe vesszük azt, hogy a techcégek szinte felfalták a több tízmilliárd dolláros digitális hirdetési piacot. Csak példaképpen: 2020-ban az amerikai hirdetési tortából 54 százalékot harapott ki ugyanez a két cég az eMarketer jelentése szerint.

A 300-300 millió dolláros hozzájárulás a kritikusok szerint valójában csak arra elegendő, hogy betömje a panaszkodók száját, és jó reklámot csináljon, miközben a vállalatokat a világ több országában trösztgyanús ügyletek miatt vizsgálják, és a kompenzációs számlát is több helyen benyújtották számukra.

Maribel Perez Wadsworth, a Gannett kiadóhoz tartozó USA Today Network elnöke ezt az időszakos jótékonyságot csak egy cseppnek nevezte a vödörben, kiemelve, hogy

a kiadók nem adományt akarnak, hanem csupán egy fair játszmát, kiegyensúlyozott terepen.

Emily Bell, a Columbia Egyetem digitális újságírással foglalkozó Tow Intézetének vezetője pedig úgy fogalmazott, hogy rövid távon óriási lehetőséget jelent a támogatás, ám a 600 milliós összeg hosszútávon már nem elegendő arra, hogy valódi változást idézzen elő.

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay

Techcégek: mi elkötelezettek vagyunk

A Reutersnek az érintett techóriások arról számoltak be, hogy tényleg elkötelezettek a médiamunkások megsegítésében, és a 600 milliós támogatási program kifutása után is további lépéseket terveznek. A Facebook Journalism Project célja, hogy segítsen a kiadóknak átállni a digitális világban felmerülő új kihívásokra – mondta Campbell Brown, a Facebook médiapartnerségekért felelős részlegének feje. A Google hasonló részlegének vezetője, Ben Monnie pedig úgy fogalmazott, hogy törekszenek arra, hogy élettel teli és vibráló ökoszisztémában maradhasson fent a minőségi újságírás.

A már említett 600 millió dolláron kívül a vállalatok további vállalásokat tettek, így például 1-1 milliárd dollárt szánnak különböző ösztöndíjak és támogatási alapok létrehozására, valamint tartalomvásárlásra a hírszolgáltatóktól.

A Facebook és a Google emellett kitart azon véleménye mellett is, hogy a platformok használata kedvező a kiadók számára, hiszen forgalmat generál, amely hosszútávon a hirdetési bevételek és a feliratkozók számának növekedéséhez vezethet

Mire ment a pénz?

Az elmúlt három évben a két technológiai óriás összesen közel 607 milliárd dolláros hirdetési bevételt akasztott le, és vállalásaival a nemzetközi híripar legnagyobb céges támogatói közt szerepel. Ennek ellenére viszonylag keveset lehet tudni arról, hogy pontosan mire ment a már említett 600 millió dolláros összeg.

A Google nagyjából 198 millió dollár sorsáról árult el részleteket – 81 millió ment a "a minőségi újságírás fejlesztésére", ide tartozik a Google riporteri munkához hasznos termékeinek használati oktatása. A cég azzal számol, hogy az év végéig a 300 millió dolláros összeg maradékát is elkölti, egyebek mellett a projektje támogatásával, amely mintegy 6250 partnert sorol fel, köztük olyan neveket is, mint az Associated Press és a BuzzFeed.

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay

A Facebook arról számolt be, hogy a rájuk eső 300 millió dollárt teljes egészében elköltötték, az összeg közel felét a helyi médiumok támogatására, míg 80,3 millió dollár egy olyan programot finanszírozott, amely kisebb hírportáloknak segít feliratkozókat szerezni.

Bár a médiacégek jelentős része azt akarja elérni továbbra is, hogy a vállalatok többet fizessenek, és algoritmusaikban még inkább priorizálják az eredeti tartalmakat, a kiadók egy része mégis hálás – a támogatásnak köszönhetően például egy kaliforniai alapítvány elindíthatta a megyét kiszolgáló helyi hírportált, az Oaklandside-ot.

Barát és ellenség

A vállalások mértéke tehát vitatható, az azonban már nem, hogy mind a Google, mind a Facebook óriási szerepet játszik a médiacégek életében, hiszen egy-egy algoritmus döntése akár több százezres nézettségbeli különbséget jelenthet, attól függően, hogy a cikk hol jelenik meg: a közösségi oldalon, vagy a keresési találatok között.

Ez azonban nem minden, hiszen a Google üzemelteti az egyik legjelentősebb, automatizált digitális hirdetési felületet a Google Ads formájában – a kritikusok szerint az pedig mindenképpen aggályos, hogy a vállalat mind szolgáltatóként, mind versenytársként megjelenik a piacon.

Frank Blethen, a támogatott programokban egyébként résztvevő Seattle Times kiadója, így foglalta össze a véleményét:

ha nem alakítottak volna ki monopolhelyzetet a piacon, a hírportálok és a lapok még mindig keresnének pénzt.

Nemcsak a kimaradt médiumok szólalnak fel

Érdekesség, hogy a Google és a Facebook programjaiban a jelen cikk alapját szolgáltató Reuters is részt vett – egy online médiatréning kidolgozását támogatta a közösségi oldal. Azt, hogy erre a hírügynökség pontosan mennyi pénzt vett fel, a felek nem tették nyilvánossá, az azonban látszik, hogy arról egyáltalán nincsen szó, hogy csak a nemzetközi technológiai óriások pénzosztásából kimaradó portálok fejeznék ki az aggályaikat a hirdetési piac szűkülése miatt. 

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Példát mutattak a svédek: így is lehet teljesíteni Amerikában
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 12:28
Az Electrolux Csoport nyereséggel zárta a második negyedévet.
Vállalat Megvannak Trump vámjainak első vezéráldozatai
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 07:55
A Jaguar Land Rover több száz vezetői állás megszüntetését tervezi az Egyesült Királyságban.
Vállalat Az agyonadóztatott OTP Bank vezére bírálta az Orbán-kormányt
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 06:58
Csányi Péter ugyanakkor idei bankvásárlásról is beszélt, valamint sürgette az euró öt-tíz éven belüli bevezetését.
Vállalat Stratégiai jelentőségű megállapodásokat kötött az Egyesült Arab Emírségek vezető vállalataival a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 20:09
A budapesti találkozó alkalmával a 4iG Csoport az Egyesült Arab Emírségek globális vezető technológiai vállalataival, így az e& technológiai vállalattal és a Mubadala Investmenttel, a világ egyik legnagyobb szuverén stratégiai befektetési társaságával kötött előzetes megállapodásokat.  
Vállalat Üdítő számokat közölt a Pepsi
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 15:27
 A PepsiCo Inc., a világ egyik legnagyobb üdítőital-gyártója a vártnál nagyobb profittal és nyereséggel zárta második üzleti negyedévét.
Vállalat Bajban a Renault
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 13:04
Zuhannak az autógyártó részvényei, új vezérigazgatót is nehezen találnak. 
Vállalat Nőtt az EasyJet nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 12:50
Elemzők által becsült mértékben, 21 százalékkal, 286 millió fontra (383 millió dollár) emelkedett az easyJet brit fapados légitársaság adózás előtti nyeresége a június végével záródott harmadik pénzügyi negyedévében – közölte a társaság csütörtökön.
Vállalat Fontos bejelentés érkezett az MVM Csoporttól
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 12:16
Az MVM Csoport többségi részesedést szerez Szerbia vezető energetikai kivitelező cégeiben
Vállalat Gigantikus profitot ért el a tajvani chipgyártó
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 11:55
Az AI miatt nem győzik gyártani a chipeket. 
Vállalat Az EU leállítja Elon Musk X platformja elleni vizsgáltát
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 11:52
Eközben folynak a tárgyalások az Egyesült államokkal Donald Trump büntetővámjairól.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG