5p

Az egyre növekvő nyomás hatására a Facebook és a Google közel 600 millió dollárt különített el a hírszolgáltatók támogatására világszinten, így több ezer médium kapott pénzügyi és más jellegű, például oktatási támogatást.

Mindezek ellenére a Reutersnek több elemző és cégvezető arról számolt be, hogy a három évre szánt összeg egyszerűen nem jelent elegendő kompenzációt, ha figyelembe vesszük azt, hogy a techcégek szinte felfalták a több tízmilliárd dolláros digitális hirdetési piacot. Csak példaképpen: 2020-ban az amerikai hirdetési tortából 54 százalékot harapott ki ugyanez a két cég az eMarketer jelentése szerint.

A 300-300 millió dolláros hozzájárulás a kritikusok szerint valójában csak arra elegendő, hogy betömje a panaszkodók száját, és jó reklámot csináljon, miközben a vállalatokat a világ több országában trösztgyanús ügyletek miatt vizsgálják, és a kompenzációs számlát is több helyen benyújtották számukra.

Maribel Perez Wadsworth, a Gannett kiadóhoz tartozó USA Today Network elnöke ezt az időszakos jótékonyságot csak egy cseppnek nevezte a vödörben, kiemelve, hogy

a kiadók nem adományt akarnak, hanem csupán egy fair játszmát, kiegyensúlyozott terepen.

Emily Bell, a Columbia Egyetem digitális újságírással foglalkozó Tow Intézetének vezetője pedig úgy fogalmazott, hogy rövid távon óriási lehetőséget jelent a támogatás, ám a 600 milliós összeg hosszútávon már nem elegendő arra, hogy valódi változást idézzen elő.

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay

Techcégek: mi elkötelezettek vagyunk

A Reutersnek az érintett techóriások arról számoltak be, hogy tényleg elkötelezettek a médiamunkások megsegítésében, és a 600 milliós támogatási program kifutása után is további lépéseket terveznek. A Facebook Journalism Project célja, hogy segítsen a kiadóknak átállni a digitális világban felmerülő új kihívásokra – mondta Campbell Brown, a Facebook médiapartnerségekért felelős részlegének feje. A Google hasonló részlegének vezetője, Ben Monnie pedig úgy fogalmazott, hogy törekszenek arra, hogy élettel teli és vibráló ökoszisztémában maradhasson fent a minőségi újságírás.

A már említett 600 millió dolláron kívül a vállalatok további vállalásokat tettek, így például 1-1 milliárd dollárt szánnak különböző ösztöndíjak és támogatási alapok létrehozására, valamint tartalomvásárlásra a hírszolgáltatóktól.

A Facebook és a Google emellett kitart azon véleménye mellett is, hogy a platformok használata kedvező a kiadók számára, hiszen forgalmat generál, amely hosszútávon a hirdetési bevételek és a feliratkozók számának növekedéséhez vezethet

Mire ment a pénz?

Az elmúlt három évben a két technológiai óriás összesen közel 607 milliárd dolláros hirdetési bevételt akasztott le, és vállalásaival a nemzetközi híripar legnagyobb céges támogatói közt szerepel. Ennek ellenére viszonylag keveset lehet tudni arról, hogy pontosan mire ment a már említett 600 millió dolláros összeg.

A Google nagyjából 198 millió dollár sorsáról árult el részleteket – 81 millió ment a "a minőségi újságírás fejlesztésére", ide tartozik a Google riporteri munkához hasznos termékeinek használati oktatása. A cég azzal számol, hogy az év végéig a 300 millió dolláros összeg maradékát is elkölti, egyebek mellett a projektje támogatásával, amely mintegy 6250 partnert sorol fel, köztük olyan neveket is, mint az Associated Press és a BuzzFeed.

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay

A Facebook arról számolt be, hogy a rájuk eső 300 millió dollárt teljes egészében elköltötték, az összeg közel felét a helyi médiumok támogatására, míg 80,3 millió dollár egy olyan programot finanszírozott, amely kisebb hírportáloknak segít feliratkozókat szerezni.

Bár a médiacégek jelentős része azt akarja elérni továbbra is, hogy a vállalatok többet fizessenek, és algoritmusaikban még inkább priorizálják az eredeti tartalmakat, a kiadók egy része mégis hálás – a támogatásnak köszönhetően például egy kaliforniai alapítvány elindíthatta a megyét kiszolgáló helyi hírportált, az Oaklandside-ot.

Barát és ellenség

A vállalások mértéke tehát vitatható, az azonban már nem, hogy mind a Google, mind a Facebook óriási szerepet játszik a médiacégek életében, hiszen egy-egy algoritmus döntése akár több százezres nézettségbeli különbséget jelenthet, attól függően, hogy a cikk hol jelenik meg: a közösségi oldalon, vagy a keresési találatok között.

Ez azonban nem minden, hiszen a Google üzemelteti az egyik legjelentősebb, automatizált digitális hirdetési felületet a Google Ads formájában – a kritikusok szerint az pedig mindenképpen aggályos, hogy a vállalat mind szolgáltatóként, mind versenytársként megjelenik a piacon.

Frank Blethen, a támogatott programokban egyébként résztvevő Seattle Times kiadója, így foglalta össze a véleményét:

ha nem alakítottak volna ki monopolhelyzetet a piacon, a hírportálok és a lapok még mindig keresnének pénzt.

Nemcsak a kimaradt médiumok szólalnak fel

Érdekesség, hogy a Google és a Facebook programjaiban a jelen cikk alapját szolgáltató Reuters is részt vett – egy online médiatréning kidolgozását támogatta a közösségi oldal. Azt, hogy erre a hírügynökség pontosan mennyi pénzt vett fel, a felek nem tették nyilvánossá, az azonban látszik, hogy arról egyáltalán nincsen szó, hogy csak a nemzetközi technológiai óriások pénzosztásából kimaradó portálok fejeznék ki az aggályaikat a hirdetési piac szűkülése miatt. 

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Gigantikus mennyiségű magzatkárosító hatású hulladékot szállíthatnak Komáromba Debrecenből
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 15:12
Évente 25 ezer tonna, azaz 25 ezer kisebb autó tömegének megfelelő NMP-hulladék átvételéről szóló szerződést kötött egy komáromi cég. A hulladékot a debreceni CATL-gyárból szállítják a városba.
Vállalat Óriásit zakózott a japán cég az amerikai vámok miatt
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 13:00
A Honda fél éves profitja csaknem 20 százalékkal zuhant.
Vállalat Gigantikus adókkal sújtja a kormány az OTP-t, de így is jól megy a banknak
Herman Bernadett | 2025. november 7. 11:30
Kiváló kilenc hónap van az OTP mögött, bár a kormányzati terhek tovább emelkedtek. Az Otthon Start miatt ötször annyi lakáshitelt igényeltek szeptemberben, mint augusztusban. 
Vállalat Jól megadóztatták az OTP-t, így teljesítettek idén eddig Csányi Sándorék
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 07:20
Közzétette az első három negyedévre vonatkozó üzleti adatai az OTP-csoport a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
Vállalat Washingtonig szállt a hír: eredményben ugyanott áll a Mol, mint egy éve
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 06:38
Erős harmadik negyedévet zárt a Mol-csoport, ugyanakkor az új kihívások tükrében a vállalat felülvizsgálta év végi eredmény előrejelzését – írja a vállalat a Budapesti Értéktőzsde honlapján megjelent tájékoztatóban.
Vállalat Trump vámjai elkaszálták a Nissant, az autógyártó a központját is eladja
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 18:25
A Nissan Motor japán autógyártó jelentős veszteséggel zárta pénzügyi évének első felét a járműeladások csökkenése, a magas amerikai vámok miatt – közölte a cég csütörtöki jelentésében.
Vállalat Ezt tervezi a német bankóriás a Commerzbank gyenge eredménye után
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 17:26
A Commerzbank, a második legnagyobb német bank adózott eredménye 7,9 százalékkal csökkent az idei harmadik negyedévben éves összevetésben – áll a cég csütörtöki közleményében.
Vállalat A bolgárok már a Lukoil finomítójának átvételére készülnek – de van benne csavar
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 16:41
Bulgária jogszabályváltozást készít elő a Lukoil burgaszi finomítójának állami átvételére és értékesítésére.
Vállalat Fájó szerződésszegésre panaszkodik a Mol leányvállalata
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 16:21
A szlovák Slovnaft szerint nem tud szerződés szerint szállítani a horvát Janaf.
Vállalat Csúcsra szállt az Emirates
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 13:51
Az Emirates Group csütörtökön publikálta első féléves pénzügyi jelentését, így sorozatban a negyedik olyan féléves beszámolási időszakát zárta a cégcsoport, amikor történelmi csúcsot ért el a profit.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG