Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
4p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Hogyan lehet védekezni az olyan támadások ellen, mint amilyen Frankfurtban történt? A válasz eléggé kijózanító. Vannak ugyan megoldások – de magas árat kellene fizetnünk értük. Vagy túl költségesek, vagy nagy közlekedési fennakadásokat okoznának, vagy nem jelentenek semmi garanciát a védelemre.
ICE vonat a müncheni főpályaudvaron (fotó: Eidenpenz József)

Miután egy nyolcéves gyereket és édesanyját egy vonat elé löktek Frankfurtban, Németországban fellángolt a vita: Hogyan lehet védekezni az ilyen támadások ellen?

1. Lassítsanak!

A német Der Stern magazin által gyűjtött javaslatok listáján az első, hogy a vonatok az állomásra lassabban gördüljenek be. A frankfurti expresszvonat (ICE) körülbelül 30 kilométer/óra sebességgel ütközött a gyerekkel, ez a megengedett maximum jelenleg. A féktávolság ekkor körülbelül 20 méter, lényegesen hosszabb, mint egy autónál. (Mert itt acélkerekek acélsínekkel súrlódnak a fékezéskor.)

Ha a vonatok csak lépésben gördülnének be az állomásokra, jelentősen lerövidülne a fékút. A mozdonyvezetőnek nagyobb esélye lehetne, hogy időben megállítsa a vonatot. Ez azonban jelentős hatással lenne az menetrendre: az utazási idő meghosszabbodna, a csatlakozásokat országszerte át kéne tervezni.

A már részben ma is túlterhelt állomások még kevesebb vonatot tudnának befogadni. A vasutak veszítenének vonzerejükből, ami politikai szempontból, a klímavédelem oldaláról egyáltalán nem kívánatos. (A Zöldek előre törtek Németországban az európai parlamenti választáson az idén – a szerk.)

Emlékeztetnek rá, hogy az intercity-vonatok a kisebb vasútállomásokon eközben megállás nélkül, óránként 250 kilométert is elérő sebességgel száguldanak keresztül. Ha ott is le kéne lassítani, szinte értelmét vesztené a jelenlegi távolsági gyorsvonat-közlekedés.

2. Legyen peronellenőrzés

Németországban sokáig szokás volt a peronbejárat ellenőrzése. Vonatjegy nélkül nem volt szabad oda belépni. Ezt az 1970-es években eltörölték. (Budapesten is volt ilyen kísérlet, a Déli pályaudvaron ma is látszik fémkorlátok formájában.)

Más európai országokban néhány pályaudvaron és számtalan metrónál is gyakori az ilyen ellenőrzés. A németországi állomások átalakítása elméletileg lehetséges, de csak hatalmas költségekkel. Késéseket okozna a közlekedésben, sorokat a peronon. Ezen felül: Egy esetleges támadó egyszerűen vásárolhat egy jegyet.

3. A peron és a pálya elválasztása

Vannak olyan állomások Európában, főleg metrókban, helyiérdekű vasutakon, ahol a peront és a pályát üvegfal választja el egymástól. Az ajtók ott vannak, ahol a megálló vonatok ajtajai is nyílnak, és csak akkor nyílnak, amikor a vonat már beállt.

ICE vonatok a müncheni főpályaudvaron (fotó: Eidenpenz József)

Ez hatékony védelem az öngyilkossági szándékkal érkezők vagy a frankfurti támadó ellen. De a németországi vasútállomások ezrein aligha kivitelezhető. A magas költségek mellett az erősen zsúfolt állomások körülményei is ellene szólnak.

Ráadásul csak a távolsági forgalomban a Deutsche Bahn legalább fél tucat különféle kocsit üzemeltet, a regionális forgalomban használt további modellek mellett. Ezeknek a járműveknek az ajtótávolsága eltérő.

4. Sok kamerát

A videomegfigyelés segíthet elkapni a tetteseket, sok esetben visszatarthatja az elkövetőket. De a cselekmény megakadályozására nem mindig alkalmas. Berlin-Südkreuz állomáson olyan kamerákat tesztelnek, amelyek képesek felismerni új szoftverekkel a szokatlan viselkedésű személyeket, például a földön fekvő embereket vagy torlódásokat, csoportok mozgását. De a bűncselekmények elkövetőjét ez sem tudja előre azonosítani.

5. Több személyzetet

A frankfurti támadás után sokan azt mondják, további biztonsági személyzetet kell alkalmazni a peronokon, a szövetségi rendőrség vagy a vasúti alkalmazottak köréből. Mások szerint az ilyen bűncselekményeket több rendőr sem képes megakadályozni.

Úgy tűnik, száz százalékos védelem a támadások ellen nincsen. Hacsak nem alakítják át a teljes vasúti rendszert, egyben megszüntetve számos előnyét.

Az utazóknak a szövetségi rendőrség azt üzente: Soha ne lépjék át a biztonsági vonalat a peronon, amíg a vonat meg nem áll. “De az igazsághoz hozzátartozik, hogy még ez sem véd meg az őrültektől – teszi hozzá a német lap.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Elon Musk 1 milliárd dollárért vett Tesla részvényeket
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 19:21
A milliárdos Elon Musk nagyjából 1 milliárd dollár értékű Tesla-részvényt vásárolt, amivel bizalmat szavazott az elektromos autógyártónak.
Vállalat Elképesztő összeget költött fél év alatt az állam rezsicsökkentésre
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 16:31
Az év első felében 484 milliárd forintjába került az államnak, hogy a magyar lakossági átlagfogyasztók támogatott és nem piaci áron jutnak hozzá a háztartási energiához.
Vállalat Eladták a TiKTok-ot, de még titkolják a részleteket
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 15:48
Az USA megállapodást kötött Kínával a TikTok tulajdonjogáról a madridi tárgyalások után.
Vállalat A feldolgozóipar és az IT-szektor tarolt a vállalati tranzakciók között
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 12:27
A belföldi ügyletek a felvásárlások és összeolvadások több mint felét tették ki, de magyar cégek nemzetközi felvásárlására is több példa adódott az első fél évben.
Vállalat Ilyen még nem volt: az M1-es bővítés kulisszatitkai – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. szeptember 14. 14:11
Olyan hosszú és komplex autópálya-fejlesztés még nem történt Magyarországon, mint amilyen most zajlik az M1-esen – mondta a Klasszis Podcastban a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója. Szimicsku László a munkálatok és az autósokat érintő korlátozások mellett arról is beszélt, hogy a koncessziós társaság milyen bevételekből gazdálkodik, és mi történne vele egy esetleges kormányváltás esetén.
Vállalat 10 százalék alá vitte a kamatot a Provident, és a KHR sem feltétlenül akadály
Hargitai-Szabó Kata | 2025. szeptember 13. 14:37
A legkedvezőbb személyi kölcsönök eddig a magasabb jövedelmű és hibátlan pénzügyi múlttal rendelkező ügyfelek kiváltságai voltak. A 10 százalék alatti kamat eléréséhez jellemzően többmilliós hitelösszeg és szigorú feltételek teljesítése volt szükséges. A Provident legújabb ajánlata azonban felbolygathatja a hazai hitelpiac megszokott rendjét.
Vállalat Negyedével növelné árbevételét a BÉT-en jegyzett magyar kibervédelmi cég
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 12. 19:22
Az első félévben 542,2 millió forintos nettó árbevételt ért el a a BÉT Xtend piacán jegyzett kibervédelmi cég, a ViVeTech Nyrt. A 2025-ös pénzügyi év egészét tekintve 20-25 százalékos árbevétel-növekedésre számít.
Vállalat Bajban a Sotheby's
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 12. 08:06
Duplázódott a veszteség a híres aukciós háznál.
Vállalat Egyetlen éjszaka alatt zsebelte be az éves magyar GDP közel felét Larry Ellison
Vámosi Ágoston | 2025. szeptember 11. 17:51
Huszonöt év különbséggel kétszer is a világ leggazdagabb embere lett az Oracle társalapítója, Larry Ellison. Akkor Bill Gates, most Elon Musk a rivális, utóbbival sokkal jobb viszonyt ápol. Az AI-cégek igénye egyre nagyobb az Oracle-höz hasonló felhőalapú szolgáltatásokra, ezért a cég többszörösére növelheti a profitját a következő öt évben.
Vállalat Reagált a Roszatom az Európai Bíróság döntésére
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 17:15
Az orosz fővállalkozó is megszólalt a paksi atomerőmű bővítési projektjének már folyó munkáival kapcsolatban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG