3p
Indul a Tesla Model 3 típusának gyártása, de nem úgy, ahogy más gyártók szokták, hogy először kitapasztalják a típus gyermekbetegségeit, hanem rögtön belevág a közepébe kísérletezés nélkül. A vevőknek azonban hibátlan autót kell kapniuk, mellényúlni nem lehet. Ezt árazza a részvény is, hisz a cég többet ér, mint a Ford.

Elon Musk eddig is a merészségéről volt híres, de miután az űrhajózásban is sikerült korábban lehetetlennek tűnőt alkotnia, a piac, sőt a vásárlók is megelőlegezik, hogy sikerülnek neki a merész lépések. Most úgy kezd bele a Model 3 gyártásába, hogy nincs idő egyszerűbb típusokkal kísérletezni, az esetleges hibákat kijavítani: a gyártósorokról rögtön az összes megrendelt extrával felszerelt, hibátlan, jól működő járműveknek kell legördülni.

Nagy ugrás

Nem a Tesla az első, aki megpróbálja felgyorsítani az új típusok gyártásának felfuttatását, de így még senki nem csapott a közepébe a dolognak. Musk előírta, hogy minden beszállítónak hoznia kell az alkatrészeket szeptemberig, kifogástalan minőségben, és az összeszerelésnél sem lehet már hiba. Annyiból persze könnyebb a helyzete, hogy a belsőégésű motorok modern változatai hihetetlenül bonyolult, érzékeny szerkezetek, sokat kell csiszolni rajtuk, mire minden stimmel.

Az elektromos autónál ezek nagy része kimarad, az elektromos motor egy roppant egyszerű dolog, ráadásul könnyen is cserélhető baj esetén. A járműben nincs sebességváltó, kuplung, szelepek, olajozás, és még lehetne sorolni. A karosszériának, futóműnek, fékeknek persze hibátlannak kell lenniük, de ez nem akkora kihívás. Ami nagy feladat, az a számítógépes rendszer és a robotpilóta, attól függően, mit rendel az ügyfél, de ezek már a korábbi típusoknál ki lettek fejlesztve.

A gyártósor

Ami a nehézségeket okozhatja, az a gyártóeszközök minősége, esetleges meghibásodása. Egy olyan gyártósor, ami milliós nagyságrendben tud gyártani, igen költséges, és ha gond van valamelyik részével, annak pótlása ugyancsak komoly összegeket emészt fel. A gyártóeszközök próbáját számítógépes szimulációval tervezik a Teslánál, és kétségtelen, hogy ez már az Audinál is bevált. A Reuters szerint egy mexikói Audi gyárban ezt a módszer alkalmazták, és 30 százalékkal gyorsabban indították a termelést, mint korábban. Egy korábbi felsővezető Audi munkatárs, aki részt vett a mexikói indításban, most a Teslánál van vezető állásban, így a tapasztalat rögtön hasznosítható.

A Tesla 2015-ben megvett egy michigani gépgyárat, melyben a korábbiaknál gyorsabban és olcsóbban lehet előállítani az autógyártáshoz szükséges eszközöket. A nyomás nagy, hogy minél gyorsabban induljon a termelés, nem csak azért, hogy ne fogyjon el a 370 ezer várakozó vásárló türelme, hanem hogy az általuk fejenként fizetendő 35 ezer dollár, azaz összesen 13 milliárd, minél előbb befolyjon a pénzügyileg folyamatosan megfeszített céghez.

Végre jön majd a pénz 

A cég 2003-as indulása alatt folyamatosan nyomás alatt van, de ezt érthető, hisz egy olyan iparágba csapott bele, ahol rengeteget kell fejleszteni, és a nagy pénz csak a tömeggyártás felfuttatása után jön. Eddig a cég nem volt nyereséges, de óriási beruházásokat hajtott végre, és mindig sikerült finanszírozni ezeket, mivel a befektetők bizalma töretlen volt. Így lett a részvény is olyan drága, hogy a cég többet ér, mint a Ford, ugyanakkor Musk arra számít, hogy nyereségessé válik a cég, ahogy a Model 3-asok százezrei elkészülnek.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Pluszpénzt kapnak a Magyar Telekom dolgozói – itt a megállapodás
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 14:22
A Magyar Telekom megállapodott az érdekképviseletekkel.
Vállalat Ez húzhatná a GDP-t is: elképzelhető az államilag támogatott faktoringpiac? – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 17. 10:17
Az elmúlt években, a folyamatos válságok ellenére is húsz százalék körül bővült a magyarországi faktoringpiac. A terméket a legtöbben a hitellel tévesztik össze, azonban van néhány fontos különbség. A bankok a faktorfinanszírozásnál például nem az ügyfelet, hanem annak vevőkörét minősítik, így egy vállalat akár magasabb összeghez is hozzájuthat, mint egy hitel esetében – mondta el a Klasszis Podcast legújabb epizódjában dr. Molnár Tamás, az MBH Bank Faktoring és Üzletfinanszírozási ügyvezető igazgatója, a Magyar Faktoring Szövetség elnöke. 
Vállalat A dél-koreai Hyundai Motor otthon fektet be az amerikai vámok hatására
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 15:15
A Hyundai Motor Group 86,47 milliárd dollárt fog befektetni Dél-Koreában 2026 és 2030 között – közölte az autógyártó vasárnap, miután Szöul véglegesítette azt a kereskedelmi megállapodást, amely 25 százalékról 15 százalékra csökkenti az amerikai vámokat a dél-koreai autókra.
Vállalat A holland-kínai feszültség nehezén már túl vagyunk – állítja a holland ASML vezére
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 14:45
Az ASML vezérigazgatója szerint cégét nem érintette a Hollandia és Kína között a Nexperia chipgyártó holland egysége feletti kormányellenőrzés miatt kialakult feszültség.
Vállalat A Lukoil egy hónap haladékot kapott az amerikaiaktól
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 12:35
A Trump-adminisztráció pénteken engedélyt adott a potenciális vevőknek arra, hogy tárgyaljanak az orosz Lukoillal külföldi eszközeinek megvásárlásáról, és jóváhagyta a bolgár Burgasz finomítóval kapcsolatos üzleti tranzakciókat is, miután Bulgária lépéseket tett az üzem lefoglalására.
Vállalat Szerbia szankcionált olajvállalata, a NIS három hónapot kapott vevő keresésre – frissítve!
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 11:01
Szerbia három hónapos engedélyt kapott az Egyesült Államoktól, hogy megpróbáljon vevőt találni orosz tulajdonú olajcégére, az NIS-re, amelyet szankciók sújtanak, és amelyek a tél előtt veszélyeztetik az üzemanyag-ellátást – mondta szombaton Dubravka Djedovic-Handanovic energiaügyi miniszter.
Vállalat Távozhat az Apple-vezér, már nagyon keresik az utódját
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 11:41
Tim Cook 14 év után már jövőre távozhat az Apple éléről, ki léphet a helyére?
Vállalat 15 ezer embert küld el a legnagyobb amerikai telekommunikációs cég
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 19:01
Dolgozóinak 15 százalékától megválik a Verizon, az Egyesült Államok legnagyobb bevételű telekommunikációs vállalata. A városnyi embert már a jövő héten elküldi a cég.
Vállalat Közel 200 millió forintra büntette a Wizz Airt az olasz versenyhivatal
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:08
A Wizz Air korlátlan előfizetésként mutatta be az All You Can Fly-t, de nem adtak megfelelő és naprakész tájékoztatást a foglalási időszakokról, az ülőhelyek számáról és típusáról sem. 
Vállalat A fix 3 százalékos hitel új lendületet ad a fejlesztéseknek
PR | 2025. november 14. 10:37
A fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram a gazdasági növekedés mellett a mindennapi biztonságot is erősíti. A Cégkassza Podcast legújabb adásában Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára, valamint Palóc André, a minisztérium szóvivője részletesen kifejtették, hogyan mozdította meg a program a „fiókban maradt fejlesztéseket”, miként ösztönzi a kkv-k méretugrását, és milyen további könnyítések várhatóak az adminisztráció és az adózás területén.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG