3p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Indul a Tesla Model 3 típusának gyártása, de nem úgy, ahogy más gyártók szokták, hogy először kitapasztalják a típus gyermekbetegségeit, hanem rögtön belevág a közepébe kísérletezés nélkül. A vevőknek azonban hibátlan autót kell kapniuk, mellényúlni nem lehet. Ezt árazza a részvény is, hisz a cég többet ér, mint a Ford.

Elon Musk eddig is a merészségéről volt híres, de miután az űrhajózásban is sikerült korábban lehetetlennek tűnőt alkotnia, a piac, sőt a vásárlók is megelőlegezik, hogy sikerülnek neki a merész lépések. Most úgy kezd bele a Model 3 gyártásába, hogy nincs idő egyszerűbb típusokkal kísérletezni, az esetleges hibákat kijavítani: a gyártósorokról rögtön az összes megrendelt extrával felszerelt, hibátlan, jól működő járműveknek kell legördülni.

Nagy ugrás

Nem a Tesla az első, aki megpróbálja felgyorsítani az új típusok gyártásának felfuttatását, de így még senki nem csapott a közepébe a dolognak. Musk előírta, hogy minden beszállítónak hoznia kell az alkatrészeket szeptemberig, kifogástalan minőségben, és az összeszerelésnél sem lehet már hiba. Annyiból persze könnyebb a helyzete, hogy a belsőégésű motorok modern változatai hihetetlenül bonyolult, érzékeny szerkezetek, sokat kell csiszolni rajtuk, mire minden stimmel.

Az elektromos autónál ezek nagy része kimarad, az elektromos motor egy roppant egyszerű dolog, ráadásul könnyen is cserélhető baj esetén. A járműben nincs sebességváltó, kuplung, szelepek, olajozás, és még lehetne sorolni. A karosszériának, futóműnek, fékeknek persze hibátlannak kell lenniük, de ez nem akkora kihívás. Ami nagy feladat, az a számítógépes rendszer és a robotpilóta, attól függően, mit rendel az ügyfél, de ezek már a korábbi típusoknál ki lettek fejlesztve.

A gyártósor

Ami a nehézségeket okozhatja, az a gyártóeszközök minősége, esetleges meghibásodása. Egy olyan gyártósor, ami milliós nagyságrendben tud gyártani, igen költséges, és ha gond van valamelyik részével, annak pótlása ugyancsak komoly összegeket emészt fel. A gyártóeszközök próbáját számítógépes szimulációval tervezik a Teslánál, és kétségtelen, hogy ez már az Audinál is bevált. A Reuters szerint egy mexikói Audi gyárban ezt a módszer alkalmazták, és 30 százalékkal gyorsabban indították a termelést, mint korábban. Egy korábbi felsővezető Audi munkatárs, aki részt vett a mexikói indításban, most a Teslánál van vezető állásban, így a tapasztalat rögtön hasznosítható.

A Tesla 2015-ben megvett egy michigani gépgyárat, melyben a korábbiaknál gyorsabban és olcsóbban lehet előállítani az autógyártáshoz szükséges eszközöket. A nyomás nagy, hogy minél gyorsabban induljon a termelés, nem csak azért, hogy ne fogyjon el a 370 ezer várakozó vásárló türelme, hanem hogy az általuk fejenként fizetendő 35 ezer dollár, azaz összesen 13 milliárd, minél előbb befolyjon a pénzügyileg folyamatosan megfeszített céghez.

Végre jön majd a pénz 

A cég 2003-as indulása alatt folyamatosan nyomás alatt van, de ezt érthető, hisz egy olyan iparágba csapott bele, ahol rengeteget kell fejleszteni, és a nagy pénz csak a tömeggyártás felfuttatása után jön. Eddig a cég nem volt nyereséges, de óriási beruházásokat hajtott végre, és mindig sikerült finanszírozni ezeket, mivel a befektetők bizalma töretlen volt. Így lett a részvény is olyan drága, hogy a cég többet ér, mint a Ford, ugyanakkor Musk arra számít, hogy nyereségessé válik a cég, ahogy a Model 3-asok százezrei elkészülnek.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Nagyon jól ment a DH-nak
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 09:51
Milliárdos profit a DH Groupnál.
Vállalat Tömeges leépítés: rengeteg mérnököt küld el az Amazon
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 18:32
14 ezer munkahelyet szüntet meg az Amazon, és ebből több ezer mérnöki pozíció – derítette ki a CNBC. A techszektorban folytatódik az elbocsátási hullám, januárban újabb dolgozókat küldhetnek el az Amazontól.
Vállalat Lemond a 4iG egyik vezetője
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 14:31
Az egyik igazgatósági tag, Pedro Vargas Santos David négy éve tagja a cégvezetésnek a 4iG-nél, de pénteken leköszönt. December 17-én rendkívüli közgyűlést tart a vállalat.
Vállalat Csendes nyitvatartást vezet be a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 13:41
Tesztelték, bejött: országszerte, minden üzletben lehetőség lesz nyugodtabb környezetben ügyet intézni a Magyar Telekomnál. A kezdeményezés november 24-én, hétfőn indul, és havonta egyszer lesz elérhető.
Vállalat Komoly gyógyszeripari beruházást adtak át Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 11:01
Komoly mérföldkőhöz ért az Egis Gyógyszergyár.
Vállalat Utolérni Ausztriát? Ezzel a cégszerkezettel nehéz lesz – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 21. 10:05
Rendkívül individualisták a magyarországi vállalkozók, ami sok esetben gátja a hatékonyabb működésnek, a céges összeolvadásoknak – mondta el a Klasszis Podcast legújabb epizódjában a Concorde MB Partners ügyvezetője, az MGYOSZ elnökségi tagja. Szendrői Gábor hozzátette, hogy a lengyel és a cseh átlaghoz képest is nagyon magas, 70-75 év a magyar tulajdonosok átlagéletkora. Az egyre nagyobb számban megjelenő ázsiai beruházókkal pedig az a baj, hogy – a nyugati cégekkel ellentétben – elvétve működnek csak együtt a helyi beszállítókkal.
Vállalat „A bizalom új nyelve az adat” – interjú Peltzer Árminnal, az Opten marketingigazgatójával
PR | 2025. november 21. 09:13
A gazdasági környezet ingadozik, a partnerek fizetési fegyelme lazul, a vállalkozói bizalom pedig sok helyen megkopott. Mégis: az üzleti világ nem állhat meg. Hogy ki kivel üzletel, az ma már nem intuíció, hanem döntéstámogatott, adatvezérelt folyamat.
Vállalat Teljes egészében a Waberer’s tulajdona lesz a Posta Biztosító
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 19:26
A kisebbségi tulajdonos kivásárlását a tőzsde honlapján jelentették be.
Vállalat Komoly bírságot kapott a Facebook anyacége
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 16:30
Tisztességtelen versenyelőny miatt 479 millió eurós bírságot szabott ki a Meta amerikai internetes óriásvállalatra egy spanyol bíróság.
Vállalat Levelet írt a Mol – megint áll a bál a horvátokkal?
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 15:43
A versenyjogi hatósághoz fordulnak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG