3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Indul a Tesla Model 3 típusának gyártása, de nem úgy, ahogy más gyártók szokták, hogy először kitapasztalják a típus gyermekbetegségeit, hanem rögtön belevág a közepébe kísérletezés nélkül. A vevőknek azonban hibátlan autót kell kapniuk, mellényúlni nem lehet. Ezt árazza a részvény is, hisz a cég többet ér, mint a Ford.

Elon Musk eddig is a merészségéről volt híres, de miután az űrhajózásban is sikerült korábban lehetetlennek tűnőt alkotnia, a piac, sőt a vásárlók is megelőlegezik, hogy sikerülnek neki a merész lépések. Most úgy kezd bele a Model 3 gyártásába, hogy nincs idő egyszerűbb típusokkal kísérletezni, az esetleges hibákat kijavítani: a gyártósorokról rögtön az összes megrendelt extrával felszerelt, hibátlan, jól működő járműveknek kell legördülni.

Nagy ugrás

Nem a Tesla az első, aki megpróbálja felgyorsítani az új típusok gyártásának felfuttatását, de így még senki nem csapott a közepébe a dolognak. Musk előírta, hogy minden beszállítónak hoznia kell az alkatrészeket szeptemberig, kifogástalan minőségben, és az összeszerelésnél sem lehet már hiba. Annyiból persze könnyebb a helyzete, hogy a belsőégésű motorok modern változatai hihetetlenül bonyolult, érzékeny szerkezetek, sokat kell csiszolni rajtuk, mire minden stimmel.

Az elektromos autónál ezek nagy része kimarad, az elektromos motor egy roppant egyszerű dolog, ráadásul könnyen is cserélhető baj esetén. A járműben nincs sebességváltó, kuplung, szelepek, olajozás, és még lehetne sorolni. A karosszériának, futóműnek, fékeknek persze hibátlannak kell lenniük, de ez nem akkora kihívás. Ami nagy feladat, az a számítógépes rendszer és a robotpilóta, attól függően, mit rendel az ügyfél, de ezek már a korábbi típusoknál ki lettek fejlesztve.

A gyártósor

Ami a nehézségeket okozhatja, az a gyártóeszközök minősége, esetleges meghibásodása. Egy olyan gyártósor, ami milliós nagyságrendben tud gyártani, igen költséges, és ha gond van valamelyik részével, annak pótlása ugyancsak komoly összegeket emészt fel. A gyártóeszközök próbáját számítógépes szimulációval tervezik a Teslánál, és kétségtelen, hogy ez már az Audinál is bevált. A Reuters szerint egy mexikói Audi gyárban ezt a módszer alkalmazták, és 30 százalékkal gyorsabban indították a termelést, mint korábban. Egy korábbi felsővezető Audi munkatárs, aki részt vett a mexikói indításban, most a Teslánál van vezető állásban, így a tapasztalat rögtön hasznosítható.

A Tesla 2015-ben megvett egy michigani gépgyárat, melyben a korábbiaknál gyorsabban és olcsóbban lehet előállítani az autógyártáshoz szükséges eszközöket. A nyomás nagy, hogy minél gyorsabban induljon a termelés, nem csak azért, hogy ne fogyjon el a 370 ezer várakozó vásárló türelme, hanem hogy az általuk fejenként fizetendő 35 ezer dollár, azaz összesen 13 milliárd, minél előbb befolyjon a pénzügyileg folyamatosan megfeszített céghez.

Végre jön majd a pénz 

A cég 2003-as indulása alatt folyamatosan nyomás alatt van, de ezt érthető, hisz egy olyan iparágba csapott bele, ahol rengeteget kell fejleszteni, és a nagy pénz csak a tömeggyártás felfuttatása után jön. Eddig a cég nem volt nyereséges, de óriási beruházásokat hajtott végre, és mindig sikerült finanszírozni ezeket, mivel a befektetők bizalma töretlen volt. Így lett a részvény is olyan drága, hogy a cég többet ér, mint a Ford, ugyanakkor Musk arra számít, hogy nyereségessé válik a cég, ahogy a Model 3-asok százezrei elkészülnek.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Nagyot esett a második legnagyobb orosz olajcég nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 11:23
A Lukoil, a második legnagyobb orosz olaj- és gázkitermelő cég adózott eredménye 352,479 milliárd rubel volt az idei első kilenc hónapban, 14,2 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál – áll a cég közleményében.
Vállalat A BÉT korábbi vezére került a Kavosz élére
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 10:37
Hétfőtől Végh Richárd, a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) korábbi elnök-vezérigazgatója tölti be a Kavosz Zrt. vezérigazgatói pozícióját, közölte a cég.
Vállalat Digitális együttműködésről tárgyalt Jászai Gellért az egyiptomi elnökkel
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 09:16
A 4iG elnöke – úgyis mint a Nemzetközi üzleti kapcsolatok fejlesztéséért felelős rendkívüli és meghatalmazott nagykövet – Orbán Viktor delegációjának tagjaként részt vett a Nagy Egyiptomi Múzeum megnyitó ünnepségén.
Vállalat Jól fogy az Omoda és a Jaecco, terjeszkedik az autós cég
Privátbankár.hu | 2025. november 2. 12:19
Megkezdte a terjeszkedést a közép-kelet-európai régióban az Omoda és Jaecoo autómárka magyarországi importőre, a Genius Automotive Europe Kft.: október végén elindította a romániai piacon a kínai Chery Group két márkájának forgalmazását, decemberben pedig Bulgáriában vezeti be őket – tájékoztatta a társaság az MTI-t.
Vállalat Nagy dobásra készül a Netflix, felvásárolhatja az HBO tulajdonosát
Privátbankár.hu | 2025. november 2. 10:54
A Reuters értesülései szerint a Netflix mérlegeli a Warner Bros Discovery stúdió- és streaming üzletágának megvásárlását. Az üzlet révén a Netflix olyan hollywoodi franchise-ok jogait szerezhetné meg, mint a Harry Potter vagy a DC, az HBO és az HBO Max.
Vállalat Gary Lineker és a Temu: az árversenyben mindig a kínaiak nyernek
Imre Lőrinc | 2025. november 2. 06:06
Jóval több pénz áramlik ki Magyarországról az e-kereskedelmi forgalomban, mint amennyi bejön az online vásárlásokból. A hazai webáruházak nemcsak az olyan nagy globális szereplőktől vannak fényévekre lemaradva, mint a Temu, a Shein vagy az Amazon, hanem egyelőre a régióban sem tudnak labdába rúgni a cseh vagy a lengyel tulajdonú cégekkel szemben. Ami biztos, hogy a kiutat nem az árverseny megnyerése jelentheti.  
Vállalat Az óriási bérnyomás eltüntetheti a kkv-k árrését
Herman Bernadett | 2025. október 31. 10:01
Új hitelprogramokkal igyekszik a kormányzat és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) élénkíteni a kkv-k beruházási kedvét. A hitelpiac növekedése azonban nem csak a kamatokon múlik – mondja Győr Tamás, a CIB Bank kkv üzletágának igazgatója. 
Vállalat Felfoghatatlan rekordot döntött meg az Nvidia
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 19:03
A cég értéke több mint ezerszerese a Mészáros-csoport értékének, és a világon először átlépte az ötezer milliárd dollárt.
Vállalat Megvan, ki veszi meg a Lukoil külföldi eszközeit
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 16:54
Az új tulajdonos ezzel legalább húsz országban szerzett benzinkút-hálózatot, és a világ egyik legnagyobb olajmezőjében is többségi tulajdonrésze lesz. 
Vállalat Több mint négy éve nem esett vissza ennyire a BYD nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 16:09
Az autógyártó profitja éves szinten 32,6 százalékkal csökkent a harmadik negyedévben. A bevétel is elmaradt az elemzők várakozásaitól.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG