Új fordulat állt be egy 2018 óta húzódó Facebook-perben. A vállalat egy meg nem nevezett alkalmazottja egy belsős e-mailben azt írta, hogy a cég olyan bevételeket jelentett, amilyeneket "soha nem lett volna szabad", miután eltúlozta, hogy mennyi felhasználót tudnak elérni az online hirdetők a szigetországban. Az e-mailt, mely tehát leegyszerűsítve arról szól, hogy a Facebook hazudott a hirdető partnereknek az elérhető userei számáról, most hozták nyilvánosságra a perben.
Ezt az eljárást Kaliforniában indították, a vád szerint pedig a cég vezetői tudtak arról, hogy a haszonszerzés érdekében eltúlzott számokat közöltek a partnerek felé, mégsem tettek semmit, hogy korrigálják a téves adatokat. Pedig a részterület termékmenedzsere - az ő e-mailjét hozták most nyilvánosságra - tett erre javaslatot 2018 közepén, de a vezetőség azzal verte vissza az ötletét, hogy a lefelé korrigálás "jelentős hatással bírhat a bevételekre."
"Olyan bevételeink vannak, amiket sohasem szabadott volna elérnünk, mert helytelen adatokon alapszanak"
- áll a termékmenedzser nyilvánosságra hozott levelében.
Magát a pert egy kaliforniaia kisvállalkozó indította a Facebook ellen. A vád egy kutatáson alapszik, mely rámutatott: a techvállalat olyan potenciálisan elérhető felhasználószámokkal kecsegtette a hirdetőpartnereket, melyek adott amerikai területen túlütötték a tényleges népességszámot. Tehát azt mondták, több embernek tudnak reklámokat megjeleníteni, mint ahányan adott államban élnek.
A Facebook a védekezése szerint csak becsléseket közölt. Az is igaz, hogy a hirdetők nem a potenciális, hanem a ténylegesen realizálódó kattintásszámok után fizetnek. Mindazonáltal a lehetséges partnerek a Facebook által kommunikált potenciális kattintásszám tükrében döntenek arról, hogy hova viszik a pénzüket.
A potenciálisan elérhető felhasználók számának eltúlzottságához hozzájárult az is, hogy az adatot nem tisztították meg a duplikált felhasználó-regisztrációktól és a kamu tárhelyektől sem. Pedig a vállalat azzal is tisztában volt, hogy mihez vezetne ez: a vád szerint egy 2018-as, belsős Facebook-kutatás azt találta, hogy az adat megtisztítása 10 százalékos esést eredményezne a potenciális reachszámban. A Facebook egyébként már korábban is közölt eltúlzott adatokat, 2015-16-ban a videónézők számát fújta fel.