6p

A két fő vasúti társaság nem engedi kilencezer munkavállalóját dolgozni a teherszállításban. A fordított sztrájk a szakszervezetekkel folyó vita extrém eszköze.

A Canadian National Railway (CN) és a Canadian Pacific Kansas City (CPKC) csütörtökön leállította vasúti hálózatát az országban, és 9 ezer munkavállalót zárt ki munkahelyéről, miután sikertelenül tárgyaltak a Teamsters szakszervezettel. A vasúti leállás példátlan, amely súlyosan károsíthatja a kanadai gazdaságot, és jelentős hatással lehet az Egyesült Államokkal folytatott határokon átnyúló kereskedelemre - jelenti a Reuters. Az ország még soha nem tapasztalt olyan leállást, amely egyszerre érintett volna mindkét nagy vasúttársaságot.

Kanada a világ második legnagyobb területű országa, és nagymértékben támaszkodik a vasúti szállításra. A leállás megbénítja a gabona-, és szénszállítmányokat, miközben lassítja a kőolajtermékek, vegyszerek és autók szállítását is.

Iparági csoportok korábban sürgették Justin Trudeau miniszterelnök liberális kormányát, hogy akadályozza meg a leállást, megjegyezve, hogy a kanadai vasút évente körülbelül 380 milliárd kanadai dollár (100 ezer milliárd forint) értékű árut szállít.

A Canadian National Railway a zord körülményekkel is megküzd
A Canadian National Railway a zord körülményekkel is megküzd
Fotó: CN

„A tárgyalások során a vasúttársaságok nem tágítottak attól, hogy aláássák a vasúti biztonságot, és szétszakítsák a családokat, csak azért, hogy extra pénzt kereshessenek" - mondta Paul Boucher, a Teamsters szakszervezet) elnöke, hozzátéve, hogy a tárgyalások folytatódnak.

A két vasúttársaság azonban kijelentette, hogy jóhiszeműen tárgyaltak, és több ajánlatot is tettek magasabb fizetéssel és jobb munkakörülményekkel. „Legjobb erőfeszítésünk ellenére egyértelmű, hogy a szakszervezettel tárgyalásos eredmény nem érhető el" - húzta alá a CPKC.

Fő a biztonság

A vita azután bontakozott ki, hogy a kanadai kormány 2023-ban új szabályokat vezetett be a szolgálati és pihenőidőre. A CN azt mondta, hogy szeretné, ha a munkavállalók legalább 12 órán át a munkahelyükön maradhatnának, összhangban a kormányzati normákkal, ami szerinte javítaná a termelékenységet. A CN dolgozóinak azonban napi 10 órás műszakuk van, és a Teamsters nem akarja enyhíteni ezt a feltételt.

Tavaly év végén járt le mindkét vasút kollektív munkaszerződése.

A Teamsters Canada elnöke, François Laporte csütörtökön a BBC-nek nyilatkozva azt mondta, hogy „a lehető leghamarabb" szeretné folytatni a tárgyalásokat. Szerinte a szakszervezet számára a biztonság a legfontosabb.

„Kanada-szerte szállítanak vonataink, árut, energiahordozókat és vegyszereket. És azt szeretnénk elérni, hogy ezeket a vonatokat olyan emberek vezessék, akik megfelelő pihenést kapnak, biztonságban vannak, és nem fáradtak el" - mondta a szakszervezeti vezető.

Mi is az a fordított sztrájk?

A munkavállalók kizárása (lockout) hazánkban szinte ismeretlen eszköz. Ez a munkáltatók által alkalmazott taktika, jellemzően a szakszervezeti dolgozókkal való munkaügyi vitákban. A kizárás során a vállalat ideiglenesen bezárja a munkahelyet, vagy megakadályozza, hogy a dolgozók belépjenek és elvégezzék munkájukat. Természetesen bért sem fizetnek erre az időszakra.

A kizárással gazdasági nyomást gyakoroljanak a szakszervezetre és tagjaira, ezzel is arra ösztönözve őket, hogy a tárgyalásokon elfogadják a munkáltató feltételeit. A kizárások bizonyos feltételek mellett legálisak, például az Egyesült Államokban a foglalkoztatási törvény (NLRA) értelmében a kizárások megengedettek, ha azok egy legitim alkufolyamat részét képezik.

A kizárás nem példa nélküli Kanadában. Egy korábbi emlékezetes eset volt, amikor 2005. augusztus 15-én Robert Rabinovitch vezérigazgató kizárta a kanadai közszolgálati műsorszolgáltató, a Canadian Broadcasting Corporation 5500 alkalmazottját a jövőbeni munkaerő-felvételi gyakorlatról szóló vitában. Bár az adások a kizárás alatt is folytatódtak, a műsorok főként ismétlésekből álltak, és a brit BBC híradásait vették át. A kizárás 2005. október 11-én ért véget.

Ingázókat is érint

A Torontóban, Vancouverben és Montrealban közlekedő bizonyos elővárosi vasútvonalaktól függő emberek tízezreit is érintették a zárlatok, mivel a CPKC tulajdonában lévő vonalakon minden vonatmozgást leállítottak.

Szerdán Justin Trudeau miniszterelnök az utolsó pillanatban felhívást intézett mindkét félhez, hogy továbbra is próbálkozzanak a megegyezésre. Steven MacKinnon szövetségi munkaügyi miniszter is arra szólította fel a cégeket és a Teamsters szakszervezetet szerda este, hogy üljenek tárgyalóasztalhoz és egyezzenek meg.

Mezőgazdasági szakmai szövetségek egy csoportja sürgette Ottawát, hogy lépjen közbe, de a kormány ez idáig ellenállt a kötelező érvényű választottbírósági eljárások indításának.

A Moody's hitelminősítő  még szerdán közölte, hogy a leállás több mint 341 millió kanadai dollárba (90 milliárd forint) kerülhet naponta.

A Maersk szállítmányozó cég hétfőn leállította a Kanadába küldött, vasúton szállítandó szállítmányok fogadását, amelyeket nem lehetett nehéz teherautókkal szállítani.

Barry Prentice professzor, a Manitoba Egyetem Közlekedési Intézetének igazgatója azt mondta, hogy a kormány valószínűleg a következő napokban elfogadja a működés kikényszerítésről szóló törvényt, ha a felek nem tudnak megegyezni, ahogyan azt a korábbi hasonló vitákban megtették.

„Nem ez a legjobb módja a vitaműsor lebonyolításának" - mondta szerdán a BBC-nek.

A két vasúttársaság hálózata jóval Kanadán túl is nyújtózik
A két vasúttársaság hálózata jóval Kanadán túl is nyújtózik
Fotó: IANA

Amerikai hatások

A torontói Pearson repülőtéren, Kanada legforgalmasabb terminálján felhasznált repülőgép-üzemanyag közel fele vasúton érkezik. A leállás a bányászatot, a mezőgazdaságot és a kiskereskedelmet is érinti - teszi hozzá a The Guardian.

Kanada az általa exportált áruk mintegy 75 százalékát az Egyesült Államokba küldi, többnyire vasúton. A kizárás alatt  két vasúttársaság továbbra is működteti az Egyesült Államokban és Mexikóban lévő vasúti hálózatait. De az amerikai határtól északra teljes a leállás.

Pete Buttigieg amerikai közlekedési miniszter a hét elején kijelentette, hogy figyelemmel kíséri a vasúti tárgyalásokat és a határokon átnyúló áruforgalomra gyakorolt ​​lehetséges hatásokat.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Küszöbön a nagy MBH-üzlet? Kiszállhat az állam a bankból
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 12:28
Ahogy azt több mint fél éve Nagy Márton előrejelezte, megválnának a 20 százalékos részesedéstől – derült ki egy zártkörű, az intézményi befektetőknek tartott előadáson.
Vállalat Francia ügyészek vizsgálják az Apple hangsegédjét, a Sirit
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 19:50
A francia ügyészek hétfőn bejelentették, hogy vizsgálatot indítanak az Apple Siri hangsegédje ellen, miután egy technológiai kutató panaszt nyújtott be a cég ellen, amelyben illegális adatgyűjtéssel vádolja.
Vállalat Föld körüli adatközpontot fejleszthet a 4iG 100 millió dollárért
Privátbankár.hu | 2025. október 3. 10:27
A magyar vállalat ugyanekkora összeget fektethet be az Axiom Space-be, amely Kapu Tibor űrutazásában is kulcsszerepet játszott. 
Vállalat Ég az olajfinomító! – ezúttal a Chevroné, Amerikában
Privátbankár.hu | 2025. október 3. 09:57
Korábban oroszországi és ukrán olajfinomítókban kitört tűzesetek szerepeltek a hírekben, most viszont az amerikai olajvállalat El Segundo finomítója gyulladt ki Los Angelesben.
Vállalat Még a vártnál is jobban megy a Tescónak
Privátbankár.hu | 2025. október 3. 09:16
Sikeresen vette fel a harcot a diszkontláncokkal a cég.
Vállalat Felforgatta a piacot az új magyar neobank, hol nyitnak számlát a vállalkozók?
Privátbankár.hu | 2025. október 3. 08:43
Egyértelmű verseny folyik a bankok között a vállalkozók kegyeiért, ingyenes számlavezetéssel és házon belül ingyenes utalással kell versenyeznie a hagyományos bankoknak.
Vállalat Elon Musk nem lehet boldog: már nem a SpaceX a világ legértékesebb cége
Privátbankár.hu | 2025. október 2. 14:07
Letaszították a trónról. 
Vállalat Magyarország továbbra is az európai mezőny élén garanciavállalásban
Privátbankár.hu | 2025. október 1. 14:29
Immár a harmadik egymást követő évben Magyarország segíti Európában a legintenzívebben a kis- és középvállalkozások hitelfelvételét kezességvállalással. A Garanciaintézmények Európai Szövetségének (AECM) legfrissebb statisztikái szerint hazánkban a garanciaállomány a GDP 3,7 százalékát teszi ki, miközben az átlag mindössze 1 százalék körül mozog. Ez a kiemelkedő teljesítmény döntően a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. szerepvállalásának köszönhető, amely 2024-ben is rekordközeli eredményeket ért el a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások finanszírozásának támogatásában.
Vállalat Berobbant az M&A piac, kapósak a cégek
Privátbankár.hu | 2025. október 1. 13:06
Történelmi rekordot döntött a hazai vállalatfelvásárlások száma.
Vállalat Végzett a 4iG, ez az új távközlési felállás
Privátbankár.hu | 2025. október 1. 09:37
A 4iG Csoport új tagvállalataként lépett színre a 2Connect Távközlési Infrastruktúra és Hálózati Szolgáltatások Kft., Magyarország egyik legnagyobb, kizárólag nagykereskedelmi, vezetékes távközlési és infokommunikációs infrastruktúra-szolgáltatásokat nyújtó vállalata. A társaság a korábbi Invitech, Antenna Hungária, DIGI és One Magyarország hálózati infrastruktúrájának egybeolvadásával jött létre, 2Connect márkanév alatt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG