A Canadian National Railway (CN) és a Canadian Pacific Kansas City (CPKC) csütörtökön leállította vasúti hálózatát az országban, és 9 ezer munkavállalót zárt ki munkahelyéről, miután sikertelenül tárgyaltak a Teamsters szakszervezettel. A vasúti leállás példátlan, amely súlyosan károsíthatja a kanadai gazdaságot, és jelentős hatással lehet az Egyesült Államokkal folytatott határokon átnyúló kereskedelemre - jelenti a Reuters. Az ország még soha nem tapasztalt olyan leállást, amely egyszerre érintett volna mindkét nagy vasúttársaságot.
Kanada a világ második legnagyobb területű országa, és nagymértékben támaszkodik a vasúti szállításra. A leállás megbénítja a gabona-, és szénszállítmányokat, miközben lassítja a kőolajtermékek, vegyszerek és autók szállítását is.
Iparági csoportok korábban sürgették Justin Trudeau miniszterelnök liberális kormányát, hogy akadályozza meg a leállást, megjegyezve, hogy a kanadai vasút évente körülbelül 380 milliárd kanadai dollár (100 ezer milliárd forint) értékű árut szállít.
„A tárgyalások során a vasúttársaságok nem tágítottak attól, hogy aláássák a vasúti biztonságot, és szétszakítsák a családokat, csak azért, hogy extra pénzt kereshessenek" - mondta Paul Boucher, a Teamsters szakszervezet) elnöke, hozzátéve, hogy a tárgyalások folytatódnak.
A két vasúttársaság azonban kijelentette, hogy jóhiszeműen tárgyaltak, és több ajánlatot is tettek magasabb fizetéssel és jobb munkakörülményekkel. „Legjobb erőfeszítésünk ellenére egyértelmű, hogy a szakszervezettel tárgyalásos eredmény nem érhető el" - húzta alá a CPKC.
Fő a biztonság
A vita azután bontakozott ki, hogy a kanadai kormány 2023-ban új szabályokat vezetett be a szolgálati és pihenőidőre. A CN azt mondta, hogy szeretné, ha a munkavállalók legalább 12 órán át a munkahelyükön maradhatnának, összhangban a kormányzati normákkal, ami szerinte javítaná a termelékenységet. A CN dolgozóinak azonban napi 10 órás műszakuk van, és a Teamsters nem akarja enyhíteni ezt a feltételt.
Tavaly év végén járt le mindkét vasút kollektív munkaszerződése.
A Teamsters Canada elnöke, François Laporte csütörtökön a BBC-nek nyilatkozva azt mondta, hogy „a lehető leghamarabb" szeretné folytatni a tárgyalásokat. Szerinte a szakszervezet számára a biztonság a legfontosabb.
„Kanada-szerte szállítanak vonataink, árut, energiahordozókat és vegyszereket. És azt szeretnénk elérni, hogy ezeket a vonatokat olyan emberek vezessék, akik megfelelő pihenést kapnak, biztonságban vannak, és nem fáradtak el" - mondta a szakszervezeti vezető.
Mi is az a fordított sztrájk?
A munkavállalók kizárása (lockout) hazánkban szinte ismeretlen eszköz. Ez a munkáltatók által alkalmazott taktika, jellemzően a szakszervezeti dolgozókkal való munkaügyi vitákban. A kizárás során a vállalat ideiglenesen bezárja a munkahelyet, vagy megakadályozza, hogy a dolgozók belépjenek és elvégezzék munkájukat. Természetesen bért sem fizetnek erre az időszakra.
A kizárással gazdasági nyomást gyakoroljanak a szakszervezetre és tagjaira, ezzel is arra ösztönözve őket, hogy a tárgyalásokon elfogadják a munkáltató feltételeit. A kizárások bizonyos feltételek mellett legálisak, például az Egyesült Államokban a foglalkoztatási törvény (NLRA) értelmében a kizárások megengedettek, ha azok egy legitim alkufolyamat részét képezik.
A kizárás nem példa nélküli Kanadában. Egy korábbi emlékezetes eset volt, amikor 2005. augusztus 15-én Robert Rabinovitch vezérigazgató kizárta a kanadai közszolgálati műsorszolgáltató, a Canadian Broadcasting Corporation 5500 alkalmazottját a jövőbeni munkaerő-felvételi gyakorlatról szóló vitában. Bár az adások a kizárás alatt is folytatódtak, a műsorok főként ismétlésekből álltak, és a brit BBC híradásait vették át. A kizárás 2005. október 11-én ért véget.
Ingázókat is érint
A Torontóban, Vancouverben és Montrealban közlekedő bizonyos elővárosi vasútvonalaktól függő emberek tízezreit is érintették a zárlatok, mivel a CPKC tulajdonában lévő vonalakon minden vonatmozgást leállítottak.
Szerdán Justin Trudeau miniszterelnök az utolsó pillanatban felhívást intézett mindkét félhez, hogy továbbra is próbálkozzanak a megegyezésre. Steven MacKinnon szövetségi munkaügyi miniszter is arra szólította fel a cégeket és a Teamsters szakszervezetet szerda este, hogy üljenek tárgyalóasztalhoz és egyezzenek meg.
Mezőgazdasági szakmai szövetségek egy csoportja sürgette Ottawát, hogy lépjen közbe, de a kormány ez idáig ellenállt a kötelező érvényű választottbírósági eljárások indításának.
A Moody's hitelminősítő még szerdán közölte, hogy a leállás több mint 341 millió kanadai dollárba (90 milliárd forint) kerülhet naponta.
A Maersk szállítmányozó cég hétfőn leállította a Kanadába küldött, vasúton szállítandó szállítmányok fogadását, amelyeket nem lehetett nehéz teherautókkal szállítani.
Barry Prentice professzor, a Manitoba Egyetem Közlekedési Intézetének igazgatója azt mondta, hogy a kormány valószínűleg a következő napokban elfogadja a működés kikényszerítésről szóló törvényt, ha a felek nem tudnak megegyezni, ahogyan azt a korábbi hasonló vitákban megtették.
„Nem ez a legjobb módja a vitaműsor lebonyolításának" - mondta szerdán a BBC-nek.
Amerikai hatások
A torontói Pearson repülőtéren, Kanada legforgalmasabb terminálján felhasznált repülőgép-üzemanyag közel fele vasúton érkezik. A leállás a bányászatot, a mezőgazdaságot és a kiskereskedelmet is érinti - teszi hozzá a The Guardian.
Kanada az általa exportált áruk mintegy 75 százalékát az Egyesült Államokba küldi, többnyire vasúton. A kizárás alatt két vasúttársaság továbbra is működteti az Egyesült Államokban és Mexikóban lévő vasúti hálózatait. De az amerikai határtól északra teljes a leállás.
Pete Buttigieg amerikai közlekedési miniszter a hét elején kijelentette, hogy figyelemmel kíséri a vasúti tárgyalásokat és a határokon átnyúló áruforgalomra gyakorolt lehetséges hatásokat.