A Német Szállodai és Vendéglátóipari Szövetség (Dehoga) szerint a Németországban megrendezett labdarúgó-Európa-bajnokság az „előrejelzések szerint nem hozott forgalomnövekedést" a vendéglátóipar számára. Egy vállalati felmérés során a megkérdezettek 88 százaléka mondta, hogy nem tapasztaltak pozitív hatásokat az Eb miatt. Csak 8,1 százalékuk számolt be pozitív hatásokról a labdarúgó-torna kapcsán — írja a Frankfurter Allgemeine. Különösen azokon a településeken, ahol nem voltak mérkőzések, elmaradt a remélt fellendülés. Berlinben és Hamburgban, ahol rendeztek mérkőzéseket, a vállalkozások 17,5 százaléka tapasztalt pozitív hatásokat. A Dehoga felmérését július 2. és 10. között végezte a szövetség több mint 2700 tagja körében.
Az egyes helyszínek és üzlettípusok között azonban nagy különbségek voltak. A kocsmák, bárok és sörkertek esetében 32,1 százalék elégedett volt. „A változékony időjárás és csapatunk negyeddöntőben való kiesése némileg rontotta az ünnepi hangulatot” – mondta Guido Zöllick, a Dehoga elnöke.
Stefan Genth, a Német Kereskedelmi Szövetség főigazgatója az ARD-nek adott interjújában „telitalálatnak” nevezte az Európa-bajnokságot. Az esemény jó hangulatot és vásárlási alkalmakat teremtett, különösen az élelmiszeriparban és a szurkolói termékek terén. A sok látogató a mérkőzések helyszínein fontos impulzus vásárlást tett — írja a Business Punk. Szerinte is jó lett volna, ha a német csapat hosszabb ideig vesz részt a tornán.
Szkeptikus sörfőzők és fogyasztói visszafogottság
A sörfőzők is szkeptikusak. Holger Eichele, a Német Sörfőzők Szövetségének főigazgatója „az időjárás hullámvasútjáról” és a gyakori viharokról beszélt, amelyek hátrányosan befolyásolták az üzletmenetet. Emellett sok ágazat érzi a fogyasztók visszafogott költekezésének hatását. A gazdasági helyzet továbbra is feszült. Frankfurtban már a következő nagy eseményekre tekintenek. „Most az olimpiában reménykedem” – mondta Lauterkranz vendéglős.
„A német sörpiac 2024-ben is nyomás alatt marad" — mondta a Radeberger szóvivője az NTV-nek. „Bár a végleges mérleget még túl korai megvonni, úgy tűnik, hogy a labdarúgó-Eb nem hozott a vártnál nagyobb értékesítést." A Radeberger szerint a sörfőzők abban reménykednek, hogy valamikor még beköszönt a nyár, ami fontos értékesítési impulzusokat hozhat. Azonban a Krombacher az első féléves üzleti eredményeket tekintve „meglehetősen elégedett” volt.
Már az Eb előtt is figyelmeztettek a gazdasági szakértők, hogy ne legyenek túlzott elvárások. Michael Grömling, a Német Gazdaságkutató Intézet (IW) munkatársa a Tagesschaunak nyilatkozva röviden így foglalta össze: „A sportesemények nem jelentenek gazdasági fellendülést.” A 2006-os világbajnokság, amely sok német számára a legnagyobb esemény volt, alig befolyásolta a gazdasági teljesítményt.
A Mastercard azonban többletköltést lát a csoportmeccsek városaiban
A német vendéglősök, sörfőzők panaszai ellenére azonban a csoportmérkőzések futballmeccsei jelentősen növelték a vendéglátóipari értékesítést a befogadó városokban, esetenként akár 283 százalékkal is — ezt mutatják a Mastercard SpendingPulse legújabb számai. Az Európa és a világ minden tájáról érkező futballszurkolók jelentősen megnövelték az értékesítést a vendéglátóiparban a június 14-től június 25-ig között tartó, tíz németországi helyszínen megrendezett Európa-bajnokság csoport fordulói során. A több millió lakosú metropoliszok, mint például Berlin, Hamburg és München, kevesebbet profitáltak, mint például Gelsenkirchen és Lipcse. Négy város azonban még három számjegyű növekedési ütemet is produkálni tudott: Dortmund, Düsseldorf, Köln és Stuttgart.
- A Dortmundban rendezett csoportmeccsek számai csökkenő sorrendben a következők: Franciaország-Lengyelország +283 százalék a vendéglátóipari költésben a meccs napján. Törökország-Georgia (Grúzia) +195 százalék, Törökország-Portugália +159 százalék, Olaszország-Albánia +134 százalék.
- A düsseldorfi meccsek esetében: Franciaország-Ausztria +108 százalék, Albánia-Spanyolország +67 százalék, Szlovákia-Ukrajna +47 százalék.
- Köln pedig a következőképp áll: Skócia-Svájc +144 százalék, Anglia-Szlovénia +107 százalék, Magyarország-Svájc +63 százalék, Belgium-Románia +38 százalék.
- Ne feledkezzünk meg Stuttgartól már csak a győztes magyar meccs miatt sem: Skócia-Magyarország +102 százalék, Németország-Magyarország +67 százalék, Szlovénia-Dánia +35 százalék.
- A lista végén Hamburg áll, ahol csökkenést is mértek: Csehország-Georgia (Grúzia) +14 százalék, Lengyelország-Hollandia -12 százalék, és Horvátország-Albánia szintén -12 százalék.
- München is viszonylag szerény számokat produkált: Németország-Skócia +44 százalék, Szlovénia-Szerbia +27 százalék, Románia-Ukrajna +16 százalék, Dánia-Szerbia +12 százalék.
Máson spórolnak, de jól érzik magukat
A gazdaságkutató Grömling kifejtette: „Sok fogyasztó az Eb-t alkalomként használja arra, hogy új televíziót vegyen, vagy a nyilvános vetítéseken egy sörrel többet igyon. De ezért máshol spórolnak: kolbász a vendéglő helyett, tévézés a moziba járás helyett.” A fogyasztási kiadások inkább áthelyeződnek, mintsem növekednének. A száraz adatok ellenére van remény. Grömling hangsúlyozza a pszichológiai hatást:
„A gazdasági teljesítményt az elvárások és a hangulatok alakítják. Egy sportesemény felvidíthatja a hangulatot és javíthatja a házigazda ország imázsát.”
A 2024-es német Eb vegyes gazdasági mérleget hagy maga után. Miközben néhány vendéglátóhely és kereskedő ünnepel, a szállodások és sörfőzők csalódottak. A remélt bevételnövekedés sok helyen elmaradt. Azonban a pszichológiai hatás és az imázsápolás hosszú távon pozitív hatással lehet. A végleges adatok még nem állnak rendelkezésre, de egy biztos: az Eb érzelmekkel teli ünnep volt, amely legalább rövid távon felvidította Németország hangulatát.
A végén a vasút nyer rajta?
Amikor a korábbi német kormány, amelyet akkor még Angela Merkel volt kancellár vezetett, 2018-ban pályázott a torna megrendezésére, Törökországgal versengett, amely a német média szerint nagylelkű garanciákat kínált az UEFA-nak, például teljes adómentességet és a stadionok bérmentes használatát. A pályázat biztosítása érdekében a német kormány is beleegyezett átfogó engedményekbe, beleértve több millió eurós adómentességeket. A pontos összeg titokban marad, mivel a Pénzügyminisztérium, amelyet 2018-ban a jelenlegi kancellár, Olaf Scholz miniszterként vezetett, ezt „adózási titoknak" minősítette — írja az EuroNews.
Alexander Hodeck, a nemzetközi sportmenedzsment professzora szerint ugyanakkor sokan kifogásolták a bajnokság alatt a német vasúti hálózat, a Deutsche Bahn teljesítményét, és hozzátette:
„Sokan felismerték, mennyire fontos befektetni a vasúti hálózatba, ami egy pozitív hatás. Amikor az emberek ráébrednek, hogy a meglévő problémák miatt szükséges ezen infrastruktúrába befektetni, az jobban kiemeli a sürgősségét, mint bármely politikai vita a Bundestagban."