6p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Minden jel arra mutat, hogy összességében tovább csökkent azok száma, akik a MÁV-Start vonatain valamilyen kedvezmény érvényesítésével utaznak. Az előző évekhez hasonlóan ismét a magyar nyugdíjasok azok, akik egyre inkább felbátorodnak és igénybe veszik a nekik járó árengedményt – az összes többi kedvezménycsoportban kevesebben éltek a lehetőséggel.

Cikkünket frissítettük a vasúttársaság kiegészítéseivel.

2018-ban 17,85 milliárd forintot vett igénybe a vasúttársaság „szociálpolitikai menetdíj-támogatás” jogcímén – ez az a kompenzáció, amit a vasúttársaság a költségvetésből kap az utazási kedvezmények fedezeteként. Az előző évhez képest ez az összeg 791 millió forinttal csökkent, azaz összességében kevesebben vettek támogatást igénybe. De hol történt érdemi változás?

Ahogy az a grafikonon is látszik, a 2018-as évben a korábbiaknál nagyobb ütemben csökkent a kedvezménnyel utazók száma. Ugyan az elmúlt évekhez hasonlóan most is több nyugdíjas élt a lehetőséggel, az általuk felhasznált támogatás összege már nem emelkedett olyan dinamikusan, mint 2016 és 2017 közti időszakban. (Kiegészítés: az adat a 65 év fölöttiekre, és nem minden nyugdíjasra vonatkozik, ők utazhatnak ugyanis ingyenesen a vonatokon, ahogy arra a MÁV felhívta a figyelmet.)

Elmegy a diákok kedve a vonatozástól?

A legjelentősebb csökkenést, mintegy 534 millió forintot a tanulói kedvezmények terén látni, a MÁV-Start 2018-ban 6,37 milliárd forintos támogatást vett fel ezzel a jogcímmel. Összehasonlításképpen: 2017-ben ez 6,9 milliárd, míg 2016-ban 7,16 milliárd forint volt. (Kiegészítés: az adat a diákbérletekre vonatkozik, a diákok által váltott 50%-os kedvezményű menetjegyek után kapott támogatást viszont nem tartalmazza.)

Szintén érezhető a különbség az 50 százalékos kedvezmények terén – a MÁV-Start honlapja szerint ide tartoznak például a 6-14 év közti gyerekek, a közszolgák – az általuk felhasznált kedvezmények mértéke is jelentősen csökkent, hiszen 2017-hez képest a vállalat erre a célra kapott támogatása 146 millióval, mintegy 3,39 milliárd forintra csökkent. (Kiegészítés: 50%-os illetve 90%-os kedvezményű menetjegy váltására többféle jogcím is jogosít. Például a jogszabály alapján 50%-os kedvezményre jogosultak a diákok mellett a nyugdíjasok és a közalkalmazottak is).

A fenti adatok a MÁV pontosítása alapján a 65 év felettiek ingyenes utazásának támogatására fordított összegnek a tanulóbérletek támogatására fordított összeghez való közeledéséről árulkodnak, az (egyébként csökkenő trendben lévő) 50 és 90 százalékos támogatásra fordított összeg tovább nem bontható - tartalmaz nyugdíjas és diák-kedvezményeket is. A vasúttársaság válasza alapján ezeket a trendeket nem csak mi nem tudjuk pontosabban elemezni, hanem a mérlegben, beszámolóban nem is tartják nyilván, ki miért vásárolt kedvezményes jegyet. A társaság úgy fogalmazott:

"A jogszabályban előírt kedvezmények esetében a jegyértékesítési rendszerben nem különülnek már el az egyes jogcímek, így azok igénybe vételének mértéke sem mérhető. Emiatt nem lehet ténylegesen megállapítani, hogy hány diák illetve hány nyugdíjas utazása után és milyen összeget fizet az állam a vasúttársaságnak, és a cikk forrásaként felhasznált beszámoló sem tartalmaz ilyen bontást."

Milyen éve volt a MÁV-Startnak?

Árbevételt tekintve a vasúttársaság 2018-ban a 100 milliárdos álomhatár fölé jutott, mintegy 400 millióval meghaladva a 2017-es eredményt. Az értékesítés érdemi része továbbra is belföldről jön, és ez az arány az évek alatt sem változott érdemben – a belföldi eladások hoztak 85,91 milliárd forintot.

A társaságnak még mindig viszonylag komoly tartozásai vannak, a hosszú lejáratú kötelezettségek 12,9 milliárd forintról közel 17 milliárdra emelkedtek, ugyanakkor ezek közül a beruházási és fejlesztési hitelek összege csökkent, közel 2 milliárd forinttal.

Kiegészítés: A hosszú lejáratú kötelezettségek 17 milliárd forintos összegére vonatkozó adatot a vasúttársaság cikkünk megjelenése után a hosszú lejáratú hitelek állományára vonatkozó adatokkal egészítette ki: eszerint ha a vasúttársaság hosszú lejáratú hitelállományáról van szó, akkor az éven belüli átsorolásokkal korrigálni szükséges. Ez alapján az látszik, hogy a társaság hosszú lejáratú hiteleinek állománya csökkent 2018 folyamán 23,9 milliárd forintról 20 milliárd forintra.

A rövid lejáratú kötelezettségek is emelkedtek, összesen 89,23 milliárd forintra, ezek közül az egyik legjelentősebb megnevezett tétel a szállítók felé fennálló tartozások sora.

Kiegészítés: A MÁV ezzel kapcsolatban megjegyzi: ennek az eladósodottsághoz nincs szoros kapcsolata. Az emelkedés mértéke 16 milliárd forint, amelyből a támogatott járműbeszerzésekhez kapcsolódó előleg 6 milliárd forint, a költségtérítés év végi nem egyenletes folyósítása miatti átmeneti szállítói kötelezettség és folyószámla kihasználtság emelkedése 10 milliárd.

Hányan vannak és hogy keresnek a dolgozók?

Létszámot tekintve a 2018-as év nem hozott érdemi változást a cégnél, a kiegészítő mellékletben foglaltak szerint 13 962-en dolgoztak a MÁV-Start színeiben - ez gyakorlatilag megegyezik a megelőző év állományával. Az ő döntő többségük, 9767 fő fizikai jellegű munkát végzett, míg a szellemi dolgozók létszáma 4195 volt. A cég beszámolója szerint a dolgozók bruttó átlagbére 2018-ban 376 ezer forint volt, míg az átlagos besorolási bérük 278 ezer.

Egyre kevesebb pénz megy erre

Úgy tűnik tehát, hogy folyamatosan csökken az az összeg, amit az államnak a szociálpolitikai menetdíj-támogatásra kell költenie. Ennek fényében egyáltalán nem meglepő az, hogy 2014 után először az idei évre vonatkozó költségvetésbe nyúlt bele a kormány, és megvágták az erre előirányzott összeget 6,2 százalékkal, 97,5 milliárd forintra.  Az Mfor cikke szerint az idei költségvetésben ezzel milliárdokat spórolt meg a kormány, ráadásul rekordalacsony összeget szántak minderre, hiszen 2011 óta ennél kisebb kiadás nem szerepelt a költségvetésben.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Újabb üzenetet kapott a Nissan
Privátbankár.hu | 2025. február 18. 10:44
A Honda szerint távoznia kellene a Nissan vezérének. 
Vállalat Befektetők figyelem! Nagy bejelentést tett a budapesti tőzsde üdvöskéje
Privátbankár.hu | 2025. február 17. 10:56
Űripari együttműködésről állapodott meg a 4iG és az amerikai az Axiom Space.
Vállalat Bekeményített Korea a kínaikakkal szemben
Privátbankár.hu | 2025. február 17. 09:17
A távol-keleti szigetország adatvédelmi hatósága felfüggesztette a kínai DeepSeek mesterségesintelligencia-alkalmazást.
Vállalat Bajban az Orbán-kormány által negligált vakcinagyártó óriás
Privátbankár.hu | 2025. február 17. 09:02
Ismét veszteséges lett a Moderna.
Vállalat Lehet fenntarthatóbban is csomagolni? Kitűzték a célt
Privátbankár.hu | 2025. február 14. 11:19
A fenntartható csomagolási megoldások előmozdítása érdekében megalakult a Fenntartható Csomagolásért Egyesület (FeCso), amely egyedülálló platformot kínál a vállalatok és szervezetek számára fenntarthatósági törekvéseik támogatására és népszerűsítésére.
Vállalat Stabil jövő, izgalmas karrier: Miért érdemes pénzügyi specialistává válni a 21. században?
PR | 2025. február 12. 08:10
Napjainkban a pénzügyeinket érintő információk soha nem látott mennyiségben áramlanak felénk, így egyre nehezebb magánemberként eligazodni közöttük. A felgyorsult világ és a megfelelő pénzügyi ismeretek hiánya az egyik legnagyobb kihívás, amellyel a modern társadalom szembesül, noha a tudatos pénzügyi tervezés nemcsak az egyének, hanem a családok és a közösségek jólétének záloga is. Ebben a környezetben kiemelt szerep jut azoknak a szakembereknek, akik képesek segíteni másoknak eligazodni a pénzügyek világában, például a lakáscélú vagyontervezéssel összefüggő kérdésekben. A lakhatás és az ingatlanfinanszírozás az idei év, és várhatóan a következő évek egyik legfontosabb témája lesz, így minden korábbinál fontosabbak lesznek a lakáspiacot érintő átfogó pénzügyi ismeretek. A 2024 májusában indult Financium Pénzügyi Campus magas szintű elméleti és gyakorlati tudással vértezi fel a tanulóit, hogy ne csak szakértők, hanem a pénzügyi kultúra valódi nagykövetei legyenek, ezzel segítve a társadalmat és a pénzügyi tudatosság növelését.
Vállalat Nagyot harap a szomszédban a Munch
Privátbankár.hu | 2025. február 11. 19:39
Romániában terjeszkedik a magyar fejlesztésű élelmiszermentő platform.
Vállalat Megjelentek az első követhető ESG jó gyakorlatok a hazai vállalkozások körében
Natív tartalom | 2025. február 11. 17:18
Az ESG (Environmental, Social, Governance) szempontok szerinti fenntarthatóság egyre nagyobb szerepet kap a hazai kis- és középvállalkozások (kkv) életében is, amit a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség (MGFÜ) által indított ESG felmérés is alátámaszt. A felmérés célja, hogy vizsgálja az ESG felkészülés útján elindult vállalkozásokat, különösen azokat, amelyek a Modern Mintaüzem Programban részt vesznek.
Vállalat Nem akármi derült ki a magyar vállalatokról
Privátbankár.hu | 2025. február 11. 14:51
A globális trendekkel összhangban teljesítenek a vezető magyarországi vállalatok a fenntarthatósági jelentéstétel területén. 2024-ben több mint háromnegyedük tett közzé ilyen beszámolót. Ez megfelel a karbonkibocsátási célok kitűzött tételeinek vagy a szakmai világfelmérési gyakorlatoknak, ott akár az átlag felett is teljesítenek ezek a – megállapítja meg elemzésében a KPMG.
Vállalat Becsődölhet egy ígéretes autóipari cég
Privátbankár.hu | 2025. február 7. 09:11
Hamarosan csődöt jelenthet a Nikola a Wall Street Journal értesülései szerint.
Friss
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG