6p
Minden jel arra mutat, hogy összességében tovább csökkent azok száma, akik a MÁV-Start vonatain valamilyen kedvezmény érvényesítésével utaznak. Az előző évekhez hasonlóan ismét a magyar nyugdíjasok azok, akik egyre inkább felbátorodnak és igénybe veszik a nekik járó árengedményt – az összes többi kedvezménycsoportban kevesebben éltek a lehetőséggel.

Cikkünket frissítettük a vasúttársaság kiegészítéseivel.

2018-ban 17,85 milliárd forintot vett igénybe a vasúttársaság „szociálpolitikai menetdíj-támogatás” jogcímén – ez az a kompenzáció, amit a vasúttársaság a költségvetésből kap az utazási kedvezmények fedezeteként. Az előző évhez képest ez az összeg 791 millió forinttal csökkent, azaz összességében kevesebben vettek támogatást igénybe. De hol történt érdemi változás?

Ahogy az a grafikonon is látszik, a 2018-as évben a korábbiaknál nagyobb ütemben csökkent a kedvezménnyel utazók száma. Ugyan az elmúlt évekhez hasonlóan most is több nyugdíjas élt a lehetőséggel, az általuk felhasznált támogatás összege már nem emelkedett olyan dinamikusan, mint 2016 és 2017 közti időszakban. (Kiegészítés: az adat a 65 év fölöttiekre, és nem minden nyugdíjasra vonatkozik, ők utazhatnak ugyanis ingyenesen a vonatokon, ahogy arra a MÁV felhívta a figyelmet.)

Elmegy a diákok kedve a vonatozástól?

A legjelentősebb csökkenést, mintegy 534 millió forintot a tanulói kedvezmények terén látni, a MÁV-Start 2018-ban 6,37 milliárd forintos támogatást vett fel ezzel a jogcímmel. Összehasonlításképpen: 2017-ben ez 6,9 milliárd, míg 2016-ban 7,16 milliárd forint volt. (Kiegészítés: az adat a diákbérletekre vonatkozik, a diákok által váltott 50%-os kedvezményű menetjegyek után kapott támogatást viszont nem tartalmazza.)

Szintén érezhető a különbség az 50 százalékos kedvezmények terén – a MÁV-Start honlapja szerint ide tartoznak például a 6-14 év közti gyerekek, a közszolgák – az általuk felhasznált kedvezmények mértéke is jelentősen csökkent, hiszen 2017-hez képest a vállalat erre a célra kapott támogatása 146 millióval, mintegy 3,39 milliárd forintra csökkent. (Kiegészítés: 50%-os illetve 90%-os kedvezményű menetjegy váltására többféle jogcím is jogosít. Például a jogszabály alapján 50%-os kedvezményre jogosultak a diákok mellett a nyugdíjasok és a közalkalmazottak is).

A fenti adatok a MÁV pontosítása alapján a 65 év felettiek ingyenes utazásának támogatására fordított összegnek a tanulóbérletek támogatására fordított összeghez való közeledéséről árulkodnak, az (egyébként csökkenő trendben lévő) 50 és 90 százalékos támogatásra fordított összeg tovább nem bontható - tartalmaz nyugdíjas és diák-kedvezményeket is. A vasúttársaság válasza alapján ezeket a trendeket nem csak mi nem tudjuk pontosabban elemezni, hanem a mérlegben, beszámolóban nem is tartják nyilván, ki miért vásárolt kedvezményes jegyet. A társaság úgy fogalmazott:

"A jogszabályban előírt kedvezmények esetében a jegyértékesítési rendszerben nem különülnek már el az egyes jogcímek, így azok igénybe vételének mértéke sem mérhető. Emiatt nem lehet ténylegesen megállapítani, hogy hány diák illetve hány nyugdíjas utazása után és milyen összeget fizet az állam a vasúttársaságnak, és a cikk forrásaként felhasznált beszámoló sem tartalmaz ilyen bontást."

Milyen éve volt a MÁV-Startnak?

Árbevételt tekintve a vasúttársaság 2018-ban a 100 milliárdos álomhatár fölé jutott, mintegy 400 millióval meghaladva a 2017-es eredményt. Az értékesítés érdemi része továbbra is belföldről jön, és ez az arány az évek alatt sem változott érdemben – a belföldi eladások hoztak 85,91 milliárd forintot.

A társaságnak még mindig viszonylag komoly tartozásai vannak, a hosszú lejáratú kötelezettségek 12,9 milliárd forintról közel 17 milliárdra emelkedtek, ugyanakkor ezek közül a beruházási és fejlesztési hitelek összege csökkent, közel 2 milliárd forinttal.

Kiegészítés: A hosszú lejáratú kötelezettségek 17 milliárd forintos összegére vonatkozó adatot a vasúttársaság cikkünk megjelenése után a hosszú lejáratú hitelek állományára vonatkozó adatokkal egészítette ki: eszerint ha a vasúttársaság hosszú lejáratú hitelállományáról van szó, akkor az éven belüli átsorolásokkal korrigálni szükséges. Ez alapján az látszik, hogy a társaság hosszú lejáratú hiteleinek állománya csökkent 2018 folyamán 23,9 milliárd forintról 20 milliárd forintra.

A rövid lejáratú kötelezettségek is emelkedtek, összesen 89,23 milliárd forintra, ezek közül az egyik legjelentősebb megnevezett tétel a szállítók felé fennálló tartozások sora.

Kiegészítés: A MÁV ezzel kapcsolatban megjegyzi: ennek az eladósodottsághoz nincs szoros kapcsolata. Az emelkedés mértéke 16 milliárd forint, amelyből a támogatott járműbeszerzésekhez kapcsolódó előleg 6 milliárd forint, a költségtérítés év végi nem egyenletes folyósítása miatti átmeneti szállítói kötelezettség és folyószámla kihasználtság emelkedése 10 milliárd.

Hányan vannak és hogy keresnek a dolgozók?

Létszámot tekintve a 2018-as év nem hozott érdemi változást a cégnél, a kiegészítő mellékletben foglaltak szerint 13 962-en dolgoztak a MÁV-Start színeiben - ez gyakorlatilag megegyezik a megelőző év állományával. Az ő döntő többségük, 9767 fő fizikai jellegű munkát végzett, míg a szellemi dolgozók létszáma 4195 volt. A cég beszámolója szerint a dolgozók bruttó átlagbére 2018-ban 376 ezer forint volt, míg az átlagos besorolási bérük 278 ezer.

Egyre kevesebb pénz megy erre

Úgy tűnik tehát, hogy folyamatosan csökken az az összeg, amit az államnak a szociálpolitikai menetdíj-támogatásra kell költenie. Ennek fényében egyáltalán nem meglepő az, hogy 2014 után először az idei évre vonatkozó költségvetésbe nyúlt bele a kormány, és megvágták az erre előirányzott összeget 6,2 százalékkal, 97,5 milliárd forintra.  Az Mfor cikke szerint az idei költségvetésben ezzel milliárdokat spórolt meg a kormány, ráadásul rekordalacsony összeget szántak minderre, hiszen 2011 óta ennél kisebb kiadás nem szerepelt a költségvetésben.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Megvan a szombathelyi MCC-központ kivitelezője
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 16:14
A NER-es elitképző számos magyarországi centruma közül most épp a Vas vármegyeszékhelyi épületet újítják fel, aminek hamar meg is találták a nyertesét, és amely sorra nyeri el a pályázatokat.
Vállalat Forradalmi változás közeleg a súlycsökkentő gyógyszereknél
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 11:25
Átalakította a gyógyszeripart a súlycsökkentő készítmények megjelenése, ám a jelenleg kapható gyógyszerek nagy hátránya, hogy drágák és injekcióval kell beadni őket. Ez most megváltozhat. 
Vállalat Jókora gyomrosba szaladt bele a Volkswagen
Privátbankár.hu | 2025. március 11. 10:33
Itt vannak a 2024-es eredmények – nem szép olvasmány.
Vállalat Rangos lista élére került Magyarország
Privátbankár.hu | 2025. március 10. 16:33
A budapesti repülőtér lett a legjobb európai légikikötő a 15-25 milliós utasforgalmat bonyolító repülőterek között 2022-ben után 2024-ben is.
Vállalat A Soós Tészta Kft. megbízható minőséget nyújt
PR | 2025. március 10. 10:14
A Soós Tészta Kft. több mint 40 éve nyújt kiváló minőségű tésztákat a vásárlók számára, és a KMÉ-védjegyet 26 termékük kapta meg.
Vállalat Lakatot tesz a vajdasági gyárára a német autóipari beszállító
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 15:29
Egy több mint másfél évtizede működő autóipari beszállítói üzemet zárnak be Szerbiában, azzal az indokkal, hogy a német autóipar sorvadása miatt egyszerűen feleslegessé vált a tevékenysége.
Vállalat Források és lehetőségek: így segíti a kkv-k növekedését a Demján Sándor Program
PR | 2025. március 7. 12:32
A magyar kis- és középvállalkozások számára a beruházások és a növekedés kulcsa a megfelelő finanszírozási és támogatási rendszer. Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára a Cégkassza Podcast legújabb adásában kiemelte, hogy az 1400 milliárd forintos támogatási összeggel indított Demján Sándor Program elemei pontosan ennek megfelelően, több szereplő bevonásával kerültek kidolgozásra.
Vállalat A Volkswagen kivételezettnek érzi magát
Privátbankár.hu | 2025. március 7. 09:05
A Volkswagen csütörtökön közölte, hogy az Észak-Amerikában gyártott járműveire valószínűleg nem vonatkoznak majd a 25 százalékos vámok, amelyeket Donald Trump amerikai elnök a Mexikóból és Kanadából származó importra vetett ki.
Vállalat Az OTP hozta az elvárt eredményt
Privátbankár.hu | 2025. március 7. 07:31
A bank konszolidált, korrigált adózás utáni eredménye 2024 utolsó negyedévében 249,7 milliárd forintot tett ki, nagyjából az elemzői várakozásokkal összehangban.
Vállalat Nagyot húz a nadrágszíjon a DHL, nyolcezer ember bánhatja
Privátbankár.hu | 2025. március 6. 13:02
A német piacon válnak meg több ezer munkavállalótól, egymilliárd eurót spórolnának vele.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG