6p
Minden jel arra mutat, hogy összességében tovább csökkent azok száma, akik a MÁV-Start vonatain valamilyen kedvezmény érvényesítésével utaznak. Az előző évekhez hasonlóan ismét a magyar nyugdíjasok azok, akik egyre inkább felbátorodnak és igénybe veszik a nekik járó árengedményt – az összes többi kedvezménycsoportban kevesebben éltek a lehetőséggel.

Cikkünket frissítettük a vasúttársaság kiegészítéseivel.

2018-ban 17,85 milliárd forintot vett igénybe a vasúttársaság „szociálpolitikai menetdíj-támogatás” jogcímén – ez az a kompenzáció, amit a vasúttársaság a költségvetésből kap az utazási kedvezmények fedezeteként. Az előző évhez képest ez az összeg 791 millió forinttal csökkent, azaz összességében kevesebben vettek támogatást igénybe. De hol történt érdemi változás?

Ahogy az a grafikonon is látszik, a 2018-as évben a korábbiaknál nagyobb ütemben csökkent a kedvezménnyel utazók száma. Ugyan az elmúlt évekhez hasonlóan most is több nyugdíjas élt a lehetőséggel, az általuk felhasznált támogatás összege már nem emelkedett olyan dinamikusan, mint 2016 és 2017 közti időszakban. (Kiegészítés: az adat a 65 év fölöttiekre, és nem minden nyugdíjasra vonatkozik, ők utazhatnak ugyanis ingyenesen a vonatokon, ahogy arra a MÁV felhívta a figyelmet.)

Elmegy a diákok kedve a vonatozástól?

A legjelentősebb csökkenést, mintegy 534 millió forintot a tanulói kedvezmények terén látni, a MÁV-Start 2018-ban 6,37 milliárd forintos támogatást vett fel ezzel a jogcímmel. Összehasonlításképpen: 2017-ben ez 6,9 milliárd, míg 2016-ban 7,16 milliárd forint volt. (Kiegészítés: az adat a diákbérletekre vonatkozik, a diákok által váltott 50%-os kedvezményű menetjegyek után kapott támogatást viszont nem tartalmazza.)

Szintén érezhető a különbség az 50 százalékos kedvezmények terén – a MÁV-Start honlapja szerint ide tartoznak például a 6-14 év közti gyerekek, a közszolgák – az általuk felhasznált kedvezmények mértéke is jelentősen csökkent, hiszen 2017-hez képest a vállalat erre a célra kapott támogatása 146 millióval, mintegy 3,39 milliárd forintra csökkent. (Kiegészítés: 50%-os illetve 90%-os kedvezményű menetjegy váltására többféle jogcím is jogosít. Például a jogszabály alapján 50%-os kedvezményre jogosultak a diákok mellett a nyugdíjasok és a közalkalmazottak is).

A fenti adatok a MÁV pontosítása alapján a 65 év felettiek ingyenes utazásának támogatására fordított összegnek a tanulóbérletek támogatására fordított összeghez való közeledéséről árulkodnak, az (egyébként csökkenő trendben lévő) 50 és 90 százalékos támogatásra fordított összeg tovább nem bontható - tartalmaz nyugdíjas és diák-kedvezményeket is. A vasúttársaság válasza alapján ezeket a trendeket nem csak mi nem tudjuk pontosabban elemezni, hanem a mérlegben, beszámolóban nem is tartják nyilván, ki miért vásárolt kedvezményes jegyet. A társaság úgy fogalmazott:

"A jogszabályban előírt kedvezmények esetében a jegyértékesítési rendszerben nem különülnek már el az egyes jogcímek, így azok igénybe vételének mértéke sem mérhető. Emiatt nem lehet ténylegesen megállapítani, hogy hány diák illetve hány nyugdíjas utazása után és milyen összeget fizet az állam a vasúttársaságnak, és a cikk forrásaként felhasznált beszámoló sem tartalmaz ilyen bontást."

Milyen éve volt a MÁV-Startnak?

Árbevételt tekintve a vasúttársaság 2018-ban a 100 milliárdos álomhatár fölé jutott, mintegy 400 millióval meghaladva a 2017-es eredményt. Az értékesítés érdemi része továbbra is belföldről jön, és ez az arány az évek alatt sem változott érdemben – a belföldi eladások hoztak 85,91 milliárd forintot.

A társaságnak még mindig viszonylag komoly tartozásai vannak, a hosszú lejáratú kötelezettségek 12,9 milliárd forintról közel 17 milliárdra emelkedtek, ugyanakkor ezek közül a beruházási és fejlesztési hitelek összege csökkent, közel 2 milliárd forinttal.

Kiegészítés: A hosszú lejáratú kötelezettségek 17 milliárd forintos összegére vonatkozó adatot a vasúttársaság cikkünk megjelenése után a hosszú lejáratú hitelek állományára vonatkozó adatokkal egészítette ki: eszerint ha a vasúttársaság hosszú lejáratú hitelállományáról van szó, akkor az éven belüli átsorolásokkal korrigálni szükséges. Ez alapján az látszik, hogy a társaság hosszú lejáratú hiteleinek állománya csökkent 2018 folyamán 23,9 milliárd forintról 20 milliárd forintra.

A rövid lejáratú kötelezettségek is emelkedtek, összesen 89,23 milliárd forintra, ezek közül az egyik legjelentősebb megnevezett tétel a szállítók felé fennálló tartozások sora.

Kiegészítés: A MÁV ezzel kapcsolatban megjegyzi: ennek az eladósodottsághoz nincs szoros kapcsolata. Az emelkedés mértéke 16 milliárd forint, amelyből a támogatott járműbeszerzésekhez kapcsolódó előleg 6 milliárd forint, a költségtérítés év végi nem egyenletes folyósítása miatti átmeneti szállítói kötelezettség és folyószámla kihasználtság emelkedése 10 milliárd.

Hányan vannak és hogy keresnek a dolgozók?

Létszámot tekintve a 2018-as év nem hozott érdemi változást a cégnél, a kiegészítő mellékletben foglaltak szerint 13 962-en dolgoztak a MÁV-Start színeiben - ez gyakorlatilag megegyezik a megelőző év állományával. Az ő döntő többségük, 9767 fő fizikai jellegű munkát végzett, míg a szellemi dolgozók létszáma 4195 volt. A cég beszámolója szerint a dolgozók bruttó átlagbére 2018-ban 376 ezer forint volt, míg az átlagos besorolási bérük 278 ezer.

Egyre kevesebb pénz megy erre

Úgy tűnik tehát, hogy folyamatosan csökken az az összeg, amit az államnak a szociálpolitikai menetdíj-támogatásra kell költenie. Ennek fényében egyáltalán nem meglepő az, hogy 2014 után először az idei évre vonatkozó költségvetésbe nyúlt bele a kormány, és megvágták az erre előirányzott összeget 6,2 százalékkal, 97,5 milliárd forintra.  Az Mfor cikke szerint az idei költségvetésben ezzel milliárdokat spórolt meg a kormány, ráadásul rekordalacsony összeget szántak minderre, hiszen 2011 óta ennél kisebb kiadás nem szerepelt a költségvetésben.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Eldőlt: egy kolozsvári banké lesz az OTP Románia
Privátbankár.hu | 2024. július 15. 15:16
Jóváhagyta a bukaresti versenyhivatal az OTP Románia felvásárlását - írja az economedia.ro az intézmény közleménye alapján.
Vállalat Vajon mikor derül ki, Rogán Antal kire bízza a kórházi patikák kiszervezését?
Kormos Olga | 2024. július 15. 11:45
Annak árnyékában pillantottunk rá a legnagyobb patikaláncok tavalyi évére, hogy a kormány bármikor bejelentheti a kórházi gyógyszertárak kiszervezésére létrehozott projekttársaság megalakulását. A szakma értetlenül áll a változtatás előtt, de közben a patikák most sem panaszkodhatnak az elmúlt évükre. 
Vállalat Nagyot tervez a Mol Tiszaújvárosban
Privátbankár.hu | 2024. július 12. 12:06
A Mol a Lummus Technologyval együtt tervez kémiai újrahasznosító üzemet létrehozni a városban.
Vállalat Nagy Márton nagyot álmodott, de Bécs közbeszólt
Privátbankár.hu | 2024. július 12. 10:03
A nemzetgazdasági miniszter erőteljesen fejleszteni akarja a ferihegyi repülőteret és az odavezető infrastruktúrát, de a budapesti légikikötő teljesítménye nagyon messze van az utolérni kívánt bécsi repülőtértől. A különbség csak kicsit csökkenhet, mert az osztrákok is fejlesztenek ezerrel.
Vállalat A republikánusok aggódnak a Microsoft emirátusi befektetése miatt
Privátbankár.hu | 2024. július 12. 08:15
Az amerikai cég 1,5 milliárd dollárt fektet be a G42 mesterséges intelligencia cégbe, érzékeny technológiát adva át a Kínával jó kapcsolatot ápoló vállalatnak?
Vállalat Nagy bejelentés: bevásárolta magát a Waberer’s egy biztosítóba
Privátbankár.hu | 2024. július 8. 15:56
A lépésről a vállalat közleményt adott ki.
Vállalat A 4iG felvásárlási étvágya szinte csillapíthatatlan
Privátbankár.hu | 2024. július 5. 10:28
Az Antenna Hungária leányvállalaton keresztül 55 ezer előfizetővel bővül a 4iG csoport a magyar PR-Telekom felvásárlásával.
Vállalat "Ez másról szól, mint arról, hogy holnapra rózsaszínűre festjük az eget" – beszélgetés Tóth - Patai Krisztinával, a Waberer’s ESG-ért felelős vezetőjével
Privátbankár.hu | 2024. július 4. 13:21
A tőzsdei vállalatok pénzügyi beszámolói mellé felsorakoznak a környezetvédelem, a társadalmi felelősségvállalás és az ezeket összefogó vállalatirányítás terén elért eredményeiket bemutató jelentések. Ezeket ma már megrendelőik és befektetőik is alaposan áttanulmányozzák – mondta Tóth - Patai Krisztina, a Waberer’s ESG-ért felelős igazgatója a lapunknak adott interjújában. Beszélt arról is, hogy a logisztikai iparágban miért különösen fontosak ezek a szempontok. Ahogy arról is, hogy az ESG-s tényezőknek való megfelelés nem kizárólag pénzkérdés.
Vállalat Nagyot harapott a kínai BYD a Teslába
Privátbankár.hu | 2024. július 2. 14:07
A kínai autógyártó értékesítései 21 százalékkal nőttek a második negyedévben, felzárkózva a jórészt Kínában gyártott amerikai Tesla mögé.
Vállalat Új piacra tört be az AutoWallis
Privátbankár.hu | 2024. július 1. 17:13
Terjeszkedik a cég.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG