6p

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Minden jel arra mutat, hogy összességében tovább csökkent azok száma, akik a MÁV-Start vonatain valamilyen kedvezmény érvényesítésével utaznak. Az előző évekhez hasonlóan ismét a magyar nyugdíjasok azok, akik egyre inkább felbátorodnak és igénybe veszik a nekik járó árengedményt – az összes többi kedvezménycsoportban kevesebben éltek a lehetőséggel.

Cikkünket frissítettük a vasúttársaság kiegészítéseivel.

2018-ban 17,85 milliárd forintot vett igénybe a vasúttársaság „szociálpolitikai menetdíj-támogatás” jogcímén – ez az a kompenzáció, amit a vasúttársaság a költségvetésből kap az utazási kedvezmények fedezeteként. Az előző évhez képest ez az összeg 791 millió forinttal csökkent, azaz összességében kevesebben vettek támogatást igénybe. De hol történt érdemi változás?

Ahogy az a grafikonon is látszik, a 2018-as évben a korábbiaknál nagyobb ütemben csökkent a kedvezménnyel utazók száma. Ugyan az elmúlt évekhez hasonlóan most is több nyugdíjas élt a lehetőséggel, az általuk felhasznált támogatás összege már nem emelkedett olyan dinamikusan, mint 2016 és 2017 közti időszakban. (Kiegészítés: az adat a 65 év fölöttiekre, és nem minden nyugdíjasra vonatkozik, ők utazhatnak ugyanis ingyenesen a vonatokon, ahogy arra a MÁV felhívta a figyelmet.)

Elmegy a diákok kedve a vonatozástól?

A legjelentősebb csökkenést, mintegy 534 millió forintot a tanulói kedvezmények terén látni, a MÁV-Start 2018-ban 6,37 milliárd forintos támogatást vett fel ezzel a jogcímmel. Összehasonlításképpen: 2017-ben ez 6,9 milliárd, míg 2016-ban 7,16 milliárd forint volt. (Kiegészítés: az adat a diákbérletekre vonatkozik, a diákok által váltott 50%-os kedvezményű menetjegyek után kapott támogatást viszont nem tartalmazza.)

Szintén érezhető a különbség az 50 százalékos kedvezmények terén – a MÁV-Start honlapja szerint ide tartoznak például a 6-14 év közti gyerekek, a közszolgák – az általuk felhasznált kedvezmények mértéke is jelentősen csökkent, hiszen 2017-hez képest a vállalat erre a célra kapott támogatása 146 millióval, mintegy 3,39 milliárd forintra csökkent. (Kiegészítés: 50%-os illetve 90%-os kedvezményű menetjegy váltására többféle jogcím is jogosít. Például a jogszabály alapján 50%-os kedvezményre jogosultak a diákok mellett a nyugdíjasok és a közalkalmazottak is).

A fenti adatok a MÁV pontosítása alapján a 65 év felettiek ingyenes utazásának támogatására fordított összegnek a tanulóbérletek támogatására fordított összeghez való közeledéséről árulkodnak, az (egyébként csökkenő trendben lévő) 50 és 90 százalékos támogatásra fordított összeg tovább nem bontható - tartalmaz nyugdíjas és diák-kedvezményeket is. A vasúttársaság válasza alapján ezeket a trendeket nem csak mi nem tudjuk pontosabban elemezni, hanem a mérlegben, beszámolóban nem is tartják nyilván, ki miért vásárolt kedvezményes jegyet. A társaság úgy fogalmazott:

"A jogszabályban előírt kedvezmények esetében a jegyértékesítési rendszerben nem különülnek már el az egyes jogcímek, így azok igénybe vételének mértéke sem mérhető. Emiatt nem lehet ténylegesen megállapítani, hogy hány diák illetve hány nyugdíjas utazása után és milyen összeget fizet az állam a vasúttársaságnak, és a cikk forrásaként felhasznált beszámoló sem tartalmaz ilyen bontást."

Milyen éve volt a MÁV-Startnak?

Árbevételt tekintve a vasúttársaság 2018-ban a 100 milliárdos álomhatár fölé jutott, mintegy 400 millióval meghaladva a 2017-es eredményt. Az értékesítés érdemi része továbbra is belföldről jön, és ez az arány az évek alatt sem változott érdemben – a belföldi eladások hoztak 85,91 milliárd forintot.

A társaságnak még mindig viszonylag komoly tartozásai vannak, a hosszú lejáratú kötelezettségek 12,9 milliárd forintról közel 17 milliárdra emelkedtek, ugyanakkor ezek közül a beruházási és fejlesztési hitelek összege csökkent, közel 2 milliárd forinttal.

Kiegészítés: A hosszú lejáratú kötelezettségek 17 milliárd forintos összegére vonatkozó adatot a vasúttársaság cikkünk megjelenése után a hosszú lejáratú hitelek állományára vonatkozó adatokkal egészítette ki: eszerint ha a vasúttársaság hosszú lejáratú hitelállományáról van szó, akkor az éven belüli átsorolásokkal korrigálni szükséges. Ez alapján az látszik, hogy a társaság hosszú lejáratú hiteleinek állománya csökkent 2018 folyamán 23,9 milliárd forintról 20 milliárd forintra.

A rövid lejáratú kötelezettségek is emelkedtek, összesen 89,23 milliárd forintra, ezek közül az egyik legjelentősebb megnevezett tétel a szállítók felé fennálló tartozások sora.

Kiegészítés: A MÁV ezzel kapcsolatban megjegyzi: ennek az eladósodottsághoz nincs szoros kapcsolata. Az emelkedés mértéke 16 milliárd forint, amelyből a támogatott járműbeszerzésekhez kapcsolódó előleg 6 milliárd forint, a költségtérítés év végi nem egyenletes folyósítása miatti átmeneti szállítói kötelezettség és folyószámla kihasználtság emelkedése 10 milliárd.

Hányan vannak és hogy keresnek a dolgozók?

Létszámot tekintve a 2018-as év nem hozott érdemi változást a cégnél, a kiegészítő mellékletben foglaltak szerint 13 962-en dolgoztak a MÁV-Start színeiben - ez gyakorlatilag megegyezik a megelőző év állományával. Az ő döntő többségük, 9767 fő fizikai jellegű munkát végzett, míg a szellemi dolgozók létszáma 4195 volt. A cég beszámolója szerint a dolgozók bruttó átlagbére 2018-ban 376 ezer forint volt, míg az átlagos besorolási bérük 278 ezer.

Egyre kevesebb pénz megy erre

Úgy tűnik tehát, hogy folyamatosan csökken az az összeg, amit az államnak a szociálpolitikai menetdíj-támogatásra kell költenie. Ennek fényében egyáltalán nem meglepő az, hogy 2014 után először az idei évre vonatkozó költségvetésbe nyúlt bele a kormány, és megvágták az erre előirányzott összeget 6,2 százalékkal, 97,5 milliárd forintra.  Az Mfor cikke szerint az idei költségvetésben ezzel milliárdokat spórolt meg a kormány, ráadásul rekordalacsony összeget szántak minderre, hiszen 2011 óta ennél kisebb kiadás nem szerepelt a költségvetésben.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat 13 752 autó, másfél milliárd eurós nyereség – melyik márkáról beszélünk?
Privátbankár.hu | 2025. február 5. 09:14
Szép eredményeket ért el az olasz márka tavaly, de idén még jobbra számítanak.
Vállalat A norvég kormánynak is elege van a „mérgező” Temuból
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 18:07
Norvégia szigorítást sürget a cég ellen az Európai Gazdasági Térségben, miután rendkívül mérgező termékeket találtak a kínai online kereskedelmi platformon.
Vállalat Vett egy mély levegőt a német multi
Privátbankár.hu | 2025. február 3. 09:56
Az előzetes adatok szerint a Bosch, a technológiák és szolgáltatások szállítója, 90,5 milliárd euró árbevételt ért el 2024-ben, ami 1 százalékos éves csökkenést, árfolyamhatások nélkül az előző évivel nagyjából azonos szintet képvisel. Az árbevétel-arányos üzemi eredmény 3,5 százalék volt.
Vállalat Besokallt a Porsche: elvenné a kormányt vezetőitől
Privátbankár.hu | 2025. február 2. 13:19
A német autógyártó tárgyalásokat kezdett a pénzügyi igazgató és az értékesítési vezető szerződésének megszüntetéséről.
Vállalat A Volkswagen nekiugrik az ázsiai óriásnak, alkatrészekre szedte
Privátbankár.hu | 2025. február 2. 09:51
A német autógyár pert indított az indiai hatóságok ellen egy „lehetetlenül magas” 1,4 milliárd dollár adókövetelés érvénytelenítésére.
Vállalat NIS2: fontos rendelet jelent meg a kiberbiztonsági auditról
Privátbankár.hu | 2025. február 1. 12:10
A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) tájékoztatása szerint sikerrel zárultak a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával több körben folytatott szakmai egyeztetések a kiberbiztonsági audit lefolytatásának rendjéről, valamint az eljárás maximalizált díjáról, melynek eredményeként kihirdetésre került a vonatkozó SZTFH rendelet. Emellett az SZTFH kiberbiztonsági felügyeleti díjról szóló rendelete is megjelent a Magyar Közlönyben.
Vállalat Bezárja romániai gyárát egy amerikai autóipari cég
Privátbankár.hu | 2025. január 31. 13:46
Ezt az economica.net adta hírül a Prahova megyei munkaügyi felügyelőség (AJOFM) tájékoztatása alapján.
Vállalat Olyan mély gödörben lehet a BYD, hogy még Szijjártó Péter sem lát le az aljáig
Litván Dániel | 2025. január 30. 18:51
A magyar költségvetésben is jelentős tétel lenne a kínai óriáscég rejtett adóssága. A háttérben egy furcsa gyakorlat húzódik meg, a legnagyobb gond pedig az átláthatatlanság.
Vállalat Orbán Viktor testvére céget vásárolt a család nőgyógyászától
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 16:41
Orbán Áron, a miniszterelnök öccse már nemcsak vezérigazgatója, hanem egyedüli tulajdonosa is a nemzetközi fegyverkereskedő cégnek, fegyverboltja viszont végleg bezárt Dunakeszin.
Vállalat Akkora slamasztikában van a Deutsche Bank, hogy már a 2025-ös évre is máshogy terveznek
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 11:26
Megjöttek a friss eredmények a globális befektetési banktól, nem szép a kép.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG