6p
Minden jel arra mutat, hogy összességében tovább csökkent azok száma, akik a MÁV-Start vonatain valamilyen kedvezmény érvényesítésével utaznak. Az előző évekhez hasonlóan ismét a magyar nyugdíjasok azok, akik egyre inkább felbátorodnak és igénybe veszik a nekik járó árengedményt – az összes többi kedvezménycsoportban kevesebben éltek a lehetőséggel.

Cikkünket frissítettük a vasúttársaság kiegészítéseivel.

2018-ban 17,85 milliárd forintot vett igénybe a vasúttársaság „szociálpolitikai menetdíj-támogatás” jogcímén – ez az a kompenzáció, amit a vasúttársaság a költségvetésből kap az utazási kedvezmények fedezeteként. Az előző évhez képest ez az összeg 791 millió forinttal csökkent, azaz összességében kevesebben vettek támogatást igénybe. De hol történt érdemi változás?

Ahogy az a grafikonon is látszik, a 2018-as évben a korábbiaknál nagyobb ütemben csökkent a kedvezménnyel utazók száma. Ugyan az elmúlt évekhez hasonlóan most is több nyugdíjas élt a lehetőséggel, az általuk felhasznált támogatás összege már nem emelkedett olyan dinamikusan, mint 2016 és 2017 közti időszakban. (Kiegészítés: az adat a 65 év fölöttiekre, és nem minden nyugdíjasra vonatkozik, ők utazhatnak ugyanis ingyenesen a vonatokon, ahogy arra a MÁV felhívta a figyelmet.)

Elmegy a diákok kedve a vonatozástól?

A legjelentősebb csökkenést, mintegy 534 millió forintot a tanulói kedvezmények terén látni, a MÁV-Start 2018-ban 6,37 milliárd forintos támogatást vett fel ezzel a jogcímmel. Összehasonlításképpen: 2017-ben ez 6,9 milliárd, míg 2016-ban 7,16 milliárd forint volt. (Kiegészítés: az adat a diákbérletekre vonatkozik, a diákok által váltott 50%-os kedvezményű menetjegyek után kapott támogatást viszont nem tartalmazza.)

Szintén érezhető a különbség az 50 százalékos kedvezmények terén – a MÁV-Start honlapja szerint ide tartoznak például a 6-14 év közti gyerekek, a közszolgák – az általuk felhasznált kedvezmények mértéke is jelentősen csökkent, hiszen 2017-hez képest a vállalat erre a célra kapott támogatása 146 millióval, mintegy 3,39 milliárd forintra csökkent. (Kiegészítés: 50%-os illetve 90%-os kedvezményű menetjegy váltására többféle jogcím is jogosít. Például a jogszabály alapján 50%-os kedvezményre jogosultak a diákok mellett a nyugdíjasok és a közalkalmazottak is).

A fenti adatok a MÁV pontosítása alapján a 65 év felettiek ingyenes utazásának támogatására fordított összegnek a tanulóbérletek támogatására fordított összeghez való közeledéséről árulkodnak, az (egyébként csökkenő trendben lévő) 50 és 90 százalékos támogatásra fordított összeg tovább nem bontható - tartalmaz nyugdíjas és diák-kedvezményeket is. A vasúttársaság válasza alapján ezeket a trendeket nem csak mi nem tudjuk pontosabban elemezni, hanem a mérlegben, beszámolóban nem is tartják nyilván, ki miért vásárolt kedvezményes jegyet. A társaság úgy fogalmazott:

"A jogszabályban előírt kedvezmények esetében a jegyértékesítési rendszerben nem különülnek már el az egyes jogcímek, így azok igénybe vételének mértéke sem mérhető. Emiatt nem lehet ténylegesen megállapítani, hogy hány diák illetve hány nyugdíjas utazása után és milyen összeget fizet az állam a vasúttársaságnak, és a cikk forrásaként felhasznált beszámoló sem tartalmaz ilyen bontást."

Milyen éve volt a MÁV-Startnak?

Árbevételt tekintve a vasúttársaság 2018-ban a 100 milliárdos álomhatár fölé jutott, mintegy 400 millióval meghaladva a 2017-es eredményt. Az értékesítés érdemi része továbbra is belföldről jön, és ez az arány az évek alatt sem változott érdemben – a belföldi eladások hoztak 85,91 milliárd forintot.

A társaságnak még mindig viszonylag komoly tartozásai vannak, a hosszú lejáratú kötelezettségek 12,9 milliárd forintról közel 17 milliárdra emelkedtek, ugyanakkor ezek közül a beruházási és fejlesztési hitelek összege csökkent, közel 2 milliárd forinttal.

Kiegészítés: A hosszú lejáratú kötelezettségek 17 milliárd forintos összegére vonatkozó adatot a vasúttársaság cikkünk megjelenése után a hosszú lejáratú hitelek állományára vonatkozó adatokkal egészítette ki: eszerint ha a vasúttársaság hosszú lejáratú hitelállományáról van szó, akkor az éven belüli átsorolásokkal korrigálni szükséges. Ez alapján az látszik, hogy a társaság hosszú lejáratú hiteleinek állománya csökkent 2018 folyamán 23,9 milliárd forintról 20 milliárd forintra.

A rövid lejáratú kötelezettségek is emelkedtek, összesen 89,23 milliárd forintra, ezek közül az egyik legjelentősebb megnevezett tétel a szállítók felé fennálló tartozások sora.

Kiegészítés: A MÁV ezzel kapcsolatban megjegyzi: ennek az eladósodottsághoz nincs szoros kapcsolata. Az emelkedés mértéke 16 milliárd forint, amelyből a támogatott járműbeszerzésekhez kapcsolódó előleg 6 milliárd forint, a költségtérítés év végi nem egyenletes folyósítása miatti átmeneti szállítói kötelezettség és folyószámla kihasználtság emelkedése 10 milliárd.

Hányan vannak és hogy keresnek a dolgozók?

Létszámot tekintve a 2018-as év nem hozott érdemi változást a cégnél, a kiegészítő mellékletben foglaltak szerint 13 962-en dolgoztak a MÁV-Start színeiben - ez gyakorlatilag megegyezik a megelőző év állományával. Az ő döntő többségük, 9767 fő fizikai jellegű munkát végzett, míg a szellemi dolgozók létszáma 4195 volt. A cég beszámolója szerint a dolgozók bruttó átlagbére 2018-ban 376 ezer forint volt, míg az átlagos besorolási bérük 278 ezer.

Egyre kevesebb pénz megy erre

Úgy tűnik tehát, hogy folyamatosan csökken az az összeg, amit az államnak a szociálpolitikai menetdíj-támogatásra kell költenie. Ennek fényében egyáltalán nem meglepő az, hogy 2014 után először az idei évre vonatkozó költségvetésbe nyúlt bele a kormány, és megvágták az erre előirányzott összeget 6,2 százalékkal, 97,5 milliárd forintra.  Az Mfor cikke szerint az idei költségvetésben ezzel milliárdokat spórolt meg a kormány, ráadásul rekordalacsony összeget szántak minderre, hiszen 2011 óta ennél kisebb kiadás nem szerepelt a költségvetésben.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A Space X vezetőivel is tárgyalt Jászai Gellért és Nagy Márton Washingtonban
Privátbankár.hu | 2025. november 8. 15:46
A 4iG elnöke szerint a washingtoni vizit mérföldkő.
Vállalat 2028-tól szállíthat nukleáris üzemanyagot Paksra az amerikai Westinghouse
Privátbankár.hu | 2025. november 8. 15:14
A magyarországi nukleáris üzemanyag-ellátás diverzifikálása érdekében november 7-én szerződést kötött az MVM Csoport és a Westinghouse Electric Company. Ennek értelmében az amerikai partner hosszú távú, stabil ellátást biztosít a Paksi Atomerőmű számára Európában gyártott VVER üzemanyaggal – közölte az MVM Csoport.
Vállalat Gigantikus mennyiségű magzatkárosító hatású hulladékot szállíthatnak Komáromba Debrecenből
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 15:12
Évente 25 ezer tonna, azaz 25 ezer kisebb autó tömegének megfelelő NMP-hulladék átvételéről szóló szerződést kötött egy komáromi cég. A hulladékot a debreceni CATL-gyárból szállítják a városba.
Vállalat Óriásit zakózott a japán cég az amerikai vámok miatt
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 13:00
A Honda fél éves profitja csaknem 20 százalékkal zuhant.
Vállalat Gigantikus adókkal sújtja a kormány az OTP-t, de így is jól megy a banknak
Herman Bernadett | 2025. november 7. 11:30
Kiváló kilenc hónap van az OTP mögött, bár a kormányzati terhek tovább emelkedtek. Az Otthon Start miatt ötször annyi lakáshitelt igényeltek szeptemberben, mint augusztusban. 
Vállalat Jól megadóztatták az OTP-t, így teljesítettek idén eddig Csányi Sándorék
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 07:20
Közzétette az első három negyedévre vonatkozó üzleti adatai az OTP-csoport a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
Vállalat Washingtonig szállt a hír: eredményben ugyanott áll a Mol, mint egy éve
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 06:38
Erős harmadik negyedévet zárt a Mol-csoport, ugyanakkor az új kihívások tükrében a vállalat felülvizsgálta év végi eredmény előrejelzését – írja a vállalat a Budapesti Értéktőzsde honlapján megjelent tájékoztatóban.
Vállalat Trump vámjai elkaszálták a Nissant, az autógyártó a központját is eladja
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 18:25
A Nissan Motor japán autógyártó jelentős veszteséggel zárta pénzügyi évének első felét a járműeladások csökkenése, a magas amerikai vámok miatt – közölte a cég csütörtöki jelentésében.
Vállalat Ezt tervezi a német bankóriás a Commerzbank gyenge eredménye után
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 17:26
A Commerzbank, a második legnagyobb német bank adózott eredménye 7,9 százalékkal csökkent az idei harmadik negyedévben éves összevetésben – áll a cég csütörtöki közleményében.
Vállalat A bolgárok már a Lukoil finomítójának átvételére készülnek – de van benne csavar
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 16:41
Bulgária jogszabályváltozást készít elő a Lukoil burgaszi finomítójának állami átvételére és értékesítésére.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG