A BGE-n szerzett diplomát, sőt kétszeres alumninak mondhatja magát.
Így van, párhuzamos képzésben végeztem a vendéglátó-szálloda és a közgazdász-tanár szakokon.
Milyen érzés vezetőként visszatérni az egyetemre?
Nagyon különleges, hiszen azon túl, hogy rengeteg jó emléket őrzök a diákéveimből, ez volt életem legmeghatározóbb időszaka. A mai napig összejárunk több csoporttársammal, életre szóló barátságok születtek ezekben az években. És persze az is kivételes élmény, hogy az egykori tanáraim közül sokan ma a kollégáim.
Mennyire jellemző a korábbi egyetemi kapcsolatok tartós megőrzése a BGE végzőseire?
Hadd bontsam ketté a választ. Egyfelől engem személy szerint is lenyűgöz, amikor egy aranydiplomaosztóra érkezőkről kiderül, hogy az államvizsgájuk óta eltelt fél évszázadban három-ötévente rendszeresen összejárnak. A hasonló erejű kohézió nem ritka a BGE-n és a jogelődintézményeiben végzettek között, tudunk évtizedek óta tartó közös sporttevékenységekről, kisebb és nagyobb, de rendkívül összetartó közösségekről. Másfelől az alumninak nem igazán van hagyománya Magyarországon. Rendkívül szerteágazó történelmi és társadalmi sajátosságokra lehet ezeket visszavezetni, az okokat most nem részletezném. Az viszont tény, hogy nálunk még csak alakulóban vannak azok az igenerős és tartós közösségek, amelyeknek az angolszász országokban nagy hagyományuk van. Ráadásul ezek komoly előnyöket is hordoznak, hiszen hasonló értékrendű, hasonló szakmai utakat bejáró emberek kovácsolódnak össze bennük. Nálunk még az egyének és a felsőoktatási intézmények szintjén is csak most kezdjük megérteni, miért éri meg az alumni közösség részének lenni.
A BGE Magyarország legnagyobb üzleti közösségét építi. Ez az alumni felértékelődését jelenti?
Természetesen igen, azzal együtt, hogy a mi esetünk más, mint a többi egyetemé. Közel 20 ezer hallgatójával a BGE Magyarország első számú üzleti egyeteme, a legtöbb hazai gazdasági szakember itt vagy valamelyik jogelődintézményben végzett. Ez pedig olyan szoros kapcsolatot jelent a vállalati szférával, amelyet csak kevés intézmény mondhat el magáról, hiszen a mi diplomásaink jellemzően jó pozíciókban dolgoznak különböző vállalatoknál. Ez a kettősség egyébként megjelenik abban is, ahogy a BGE-n szervezeti szinten integráljuk az alumnival kapcsolatos ügyeket: az Üzleti Partnerség, Alumni Kapcsolatok Iroda (ÜPAKI) stratégiai fontosságú az egyetem életében.
Miért jött ez ebben a formában létre?
A BGE mindig is egy nagyon gyakorlatorientált intézmény volt, ahol az üzleti partnerség kiemelt fontosságú. Ahhoz, hogy hallgatóinknak naprakész trendeket tudjunk mutatni, az üzleti szférát nagyon szorosan be kellett vonni az egyetem életébe. Mivel a célunk az, hogy hallgatóink a munkaerőpiac hasznos részévé váljanak, fontos tisztában lenni az üzleti és a közigazgatási szféra aktuális elvárásaival. Nálunk ez a két terület összefonódik, mert bízunk benne, hogy a nálunk végzett későbbi közép- és felsővezetők érzelmi és értékalapú elköteleződésből is jobban kötődnek hozzánk, mint egy átlagos céges döntéshozó. Ráadásul modellváltó egyetemként vállalati bevételekben is érdekeltek vagyunk.
Milyen eszközeik vannak ahhoz, hogy ennyire erőteljesen kapcsolódjanak az üzleti szférához?
Számos opció áll rendelkezésünkre attól függően, milyen szintű az együttműködés. Hosszútávú és kölcsönösen előnyös kooperációban vagyunk érdekeltek, és kimondottan törekszünk valós és tartós stratégiai partnerségek kialakítására. A kapcsolódás egyik lehetséges formája az oktatási együttműködés, amelynek célja, hogy a hallgatók olyan, a tananyaghoz szervesen kapcsolódó tudásra tegyenek szert, amelyre a könyv szerinti tananyagból nem férnének hozzá. Ennek számos variánsa létezik a vendégelőadásoktól és szakmai gyakorlatoktól kezdve a TDK szponzoráción és szakmai támogatáson át az intenzív kurzusokig, a csúcs pedig a vállalati tanszék: ennek keretében egy cég saját kurzust vihet, folyamatosan biztosítva az oktatókat, szerves részévé válva az egyetem mindennapjainak. A BGE-n jelenleg két vállalati tanszék – Bosch és Citibank – is működik. Járható út a duális képzés is, amikor a hallgató már az egyetem elkezdésekor kiválasztja a lehetséges leendő munkahelyét, és ami szintén nagyon szorossá teszi a hallgató, a vállalat és a BGE kapcsolatát. Szóba jöhet kutatási együttműködés az egyetem öt kiválósági központjának valamelyikével, és olyan partnerünk is van, amelyiknél toborzásfókuszú a megközelítés, és az egyetem által szervezett állásbörzéhez csatlakozik. De lehetőséget adunk a cégek fizikai megjelenésére is: brandingelhetnek tantermet, kitelepülhetnek az egyetemen, szponzorálhatnak egyetemi eseményeket. Büszkék vagyunk rá, hogy partnereink között olyan meghatározó cégek vannak, mint az Auchan, a Danubius Hotels Group, a KPMG, az MTÜ, a Schneider Electric, az UniCredit Bank vagy a WTS Klient. Az egyik legújabb kezdeményezés az OTP Bankkal elindított vállalati mentorprogram: a cégektől érkező mentoroktól vezetői kompetenciákat tanulhatnak hallgatóink.
A felsorolt eszközök jó része személyes kapcsolatokon alapul.
Valóban, és ez nem véletlen: bár napjainkban minden a digitalizációról szól, a személyességre nagy hangsúlyt fektetünk. Meggyőződésem, hogy az online tér elterjedésével csak nő az igényünk a minőségi társas kapcsolatokra. Egy alumnis példa: egyre szebb és tartalmasabb a BGE Alumni oldalunk, amelyen az alumni közösségünk gyűlik össze, melyen keresztül hírleveleket kapnak, álláshirdetéseket, programokat küldünk nekik. Bővül a követőtáborunk a LinkedIn-en is, én mégis az üzleti élet különböző területeit képviselő alumni nagyköveteinket tartom a közösségépítés kulcsának. Náluk hitelesebben senki nem tudja elmondani azt, mit adott nekik az egyetem, mivel járult hozzá, hogy elérjék a sikereiket, és milyen aktuális kapcsolódásaik vannak az alma materrel. Ők nem csupán azok elérésében fontosak, aki 20-30-40 éve végeztek nálunk, hanem a fiataloknak is például szolgálnak az életútjukkal, eredményeikkel. Ez a felismerés vezetett egyébként ahhoz is, hogy február végén intézményesített formában mutatjuk meg őket a formálódó alumni-közösségnek.
Ez lesz a BGE Alumni Fest első kiadása?
Igen, és már a műfaj kiválasztásával is el akartunk térni a klasszikus egyetemi mintáktól – ezért tartunk fesztivált, amelyen az üzletről szeretnénk beszélni őszintén, beleértve a hibákat és a fiaskókat is. Február 29-én lesz szó üzleti hitelességről, megbízhatóságról, üzleti rezilienciáról, a hibakezelés kultúrájáról, mentális egészségünk megőrzéséről, generációváltásról. Prof. Dr. Heidrich Balázs, a BGE rektorának megnyitóját Rózsai Rezső, KPMG vezérigazgató keynote előadása követi, majd egy, többek között a hibakezelés kultúráját körbejáró kerekasztal-beszélgetés következik Galovics Gábor (régióvezető, OTP), Pinczés Marianna (tulajdonos, Grapoila), Bartha Álmos – moderátor (alapító, QuizNight) és a BGE rektorának részvételével. Ezt követően sátrakká alakítjuk a termeket: a helyszínek között ki-és bejárva lehet majd közlekedni, a folyamatos átjárhatósággal biztosítva a networking lehetőségét. A kapcsolati hálóra alapozzuk az alumnival kapcsolatos többi programot is, hiszen egész évben lesznek ilyenek, kisebbek és nagyobbak, szakmai reggelik vagy az üzleti szférát kiemelten érintő kérdésekre koncentráló, esetleg egy-egy iparág specifikus trendjeiről és problémáiról szóló rendezvények.
Érezhetően alakulnak, formálódnak még ezek az események, a projektek.
Tény, hogy nem áll rendelkezésünkre egy régóta bejáratott módszertan, hogy aszerint haladjunk. Még nem tudjuk pontosan, melyik kockakő hova fog passzolni, hanem kísérletezünk. Az eddigi tapasztalatszerzés azt mutatja, hogy az alumni tagoknak sokfélék a közösséghez tartozás meghatározó alapmotívumaik. Van, aki munkaerőt toborozna ezzel a háttérrel, van, aki saját karrierjét építené tovább, akad, aki szakmailag akar fejlődni, például vezetői készségeket szeretne ellesni. És akad, aki a közösségbe tartozás miatt érdeklődik az események iránt, sőt olyan is, aki deklaráltan magánéleti indíttatásból jönne. Ezek és a BGE Alumni Festre érkező visszajelzések alapján csiszoljuk tovább az idei struktúrát, hogy az aktuális igényekhez igazítsuk, hogy tényleg olyan programokat szervezzünk, amelyekre a legélénkebb az érdeklődés és a legnagyobb a nyitottság.
További információ, részletes program a BGE Alumni Festről: itt
Jegyvásárlás: itt
(x)