9p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az éledező autógyártás komoly gyomrost kapott a szektort sújtó alkatrészhiány révén. Egyes szakértők szerint ugyanakkor a probléma az autógyártókat több hónapig fogja nyomasztani, sőt akár más szektorokat is érinthet majd.

Két magyarországi autógyár is jelezte a napokban, hogy a szektort sújtó chiphiány miatt kénytelenek visszafogni a termelésüket. Az Audi a félvezetők hiánya miatt két hétre egyműszakos termelésre állt át, míg a Mercedesnél tíz napra le kellett állítani a termelést. A két német autógyártó mellett ugyanakkor a napokban féltucat másik vállalat is jelezte, hogy problémákat okoz számukra az alkatrészellátás, így a termelés akadozni fog a következő időszakban.

Az érintettek számára egyébként már hetekkel ezelőtt egyértelműek voltak a problémák, január első felében arról írtunk a Financial Times alapján, hogy komoly globális félvezető-hiány alakult ki az elmúlt hónapokban. Ennek az egyik közvetlen oka az volt, hogy a pandémia miatti lezárások, a home office-ba kényszerülés egyértelműen megdobta az otthoni szórakozáshoz, ügyintézéshez szükséges eszközök forgalmát, vitték az emberek az okostelefont, a táblagépet, a laptopot, mint a cukrot.

Kényszerpihenőt rendeltek el a Mercedes-gyárban  (Forrás: Daimler AG)
Kényszerpihenőt rendeltek el a Mercedes-gyárban (Forrás: Daimler AG)

A hiány másik közvetlen kiváltó oka pedig az volt, hogy az autóipar is padlógázra próbált kapcsolni. A kínai gazdaság ugyanis kifejezetten jó állapotban van, és az ottani piacon már 2020 második féléve is komoly pörgést hozott. Többek között emiatt a nagy autógyártók a vártnál nagyobb mértékben növelték a gyártási volumenüket. A két félvezető-zabáló szektor közül jelenleg egyértelműen a kütyüipar áll nyerésre, a chipgyártók ugyanis elkezdték félretenni a tartalékaikat az ő részükre.

A konjunktúra szempontjából is fontos az autógyártók helyzete

Ennek több oka is van, egyrészt a félvezetők felvevőpiacán a szórakoztató elektronikai és számítástechnikai vállalatok sokkal nagyobb piaci rést hasítanak ki. Másrészt bizonyos, a fejlettebb telefonokba, számítógépekbe vagy konzolokba épített chipek esetén sokkal nagyobb árrést tudnak elérni a gyártók. Nem elég persze, hogy az autóiparnak az elektronikai szektorral kell összecsapnia, a cégek egymás elől is próbálják elhalászni a piacon lévő alkatrészeket.

A tét azonban elég nagy, hiszen tavaly a koronavírus járvány miatt a járműgyártók komoly pofonba szaladtak bele, és sokaknak lenne az az érdeke, hogy ne mélyüljön el a szektor válsága, hanem ki tudjanak mászni a gödörből az autógyárak. A szektor kilábalása ugyanis a globális konjunktúrához is érezhetően hozzájárulna, amire értelemszerűen most a járműgyártásban működő vállalatok is hivatkoznak.

Ez egyébként Magyarország számára sem közömbös, hiszen a járműgyártás a legfontosabb iparágnak számít. A szektor tavalyi visszaesése korábbi becslésünk alapján akár egy százalékkal is csökkenthette a magyar kibocsátást. A gyárak által előrejelzett 10-14 napos leállás, illetve kapacitáscsökkentés is látszódni fog a statisztikákon. 2020 januárjában ugyanis még dübörgött a termelés, minden idők legjobb évkezdete volt Magyarországon, így az éves bázison mért ipari termelést könnyen megtorpedózhatja a chiphiány.

Tekintettel arra, hogy a félvezetőgyárak termékeinek csupán 10 százalékát használják autóalkatrészekben, az autógyártók nem ugyanolyan tárgyalási erővel rendelkeznek, mint a szórakoztató elektronikai óriások. Nem véletlen, hogy egyes cégek az elmúlt napokban már igyekeznek kormányzati segítséget is igénybe venni, hogy a politikusok lobbizzanak az érdekükben. Jellemző eset, hogy Peter Altmaier, a német gazdasági miniszter a múlt héten írt tajvani kollégájának, Wang Mei-hua-nak, a segítségét kérve. A németek azt szeretnék elérni, hogy a tajvani kormány segítsen abban, hogy az autógyáraik megrendeléseit mielőbb elégítse ki a világ legnagyobb chipgyártójának számító TSMC.

A szektor képviselői azzal riogatnak, hogy ha nem történik gyors beavatkozás, akkor az alkatrészhiány akár fél évig is eltarthat. A független elemzők ugyan időpontot nem mondanak, de napvilágot láttak más előrejelzések. Az AutoForecast Solution adatszolgáltató szerint közel 300 ezer jármű gyártása csúszik már most, míg az IHS Markit előrejelzése szerint összességében akár 500 ezer jármű is érintett lehet a mostani alkatrészek hiányban.

Ugyanakkor a Financial Times azt is megjegyzi, hogy számos nagy autógyár megszenvedi a mostani helyzetet, de nem mindenkit érint ez súlyosan. Kiemelik például, hogy a Toyota a 2011-es Tohoku földrengés és cunami után újragondolta a termelési struktúrát, így az a cég, amely az alacsony készletek lévén egy működési modellnek is nevet adott, lazított a korábbi elvein. Az akkori tapasztalatok miatt ugyanis az elmúlt 10 évben jóval nagyobb készleteket tart fenn, miközben az ellátási láncait is diverzifikálta. Más okból, de a Hyundai Motor helyzet is viszonylag megnyugtató, ők ugyanis tavaly nem mondták vissza a megrendeléseiket, annak ellenére, hogy a gazdasági válság az ő értékesítési számaikat is alaposan visszavetette.

A kínai-amerikai viták terhelik a helyzetet

A mostani szituációban a félvezető gyártó cégekre is nagy nyomást került, akik az amerikai politikai vezetésre mutogatnak. A Trump adminisztráció ugyanis korábban a kínai Semiconductor Manufacturing International Corporation (SMIC) ellen szankciókat léptetett életbe. Emiatt nem csak az amerikai vállalatok, de azok a cégek is lecserélték a beszállítót, amelyek az Egyesült Államokba exportálnak. A megrendelések számottevő része került át TSMC-hez, akik viszont úgy tűnik képtelenek megbirkózni a megugró kereslettel.

Nagy kérdés eközben, hogy a gyártók mennyire tudják növelni a termelést, ez ugyanis enyhítené a problémát. A kaliforniai székhelyű Intel, amely ebben a hónapban új vezérigazgatót nevezett ki, elszántnak tűnik, és a társaság új főnöke azt jelezte, hogy komoly növekedést terveznek, és szeretnének ismét a világ legnagyobb chipgyártója lenni, ez viszont a szakértők szerint nem megy majd varázsütésre.

Gondok lehetnek az olcsó eszközöknél

Noha a chipgyártók már korábban is szembesültek a kapacitáskorlátokkal, az iparági elemzők szerint ez a válság még rosszabbá válik. Könnyen lehet ugyanis, hogy az autógyártók mellett más vállalatokat is érinti majd a hiány. A szakértők ugyanis azt feltételezik, hogy a közeljövőben az autóipar több alkatrészhez jut majd, akár azért, mert a gyártók ráígérnek más szektorokra, akár azért, mert sikerül kilobbizniuk, hogy több chipet vehessenek.

Eközben viszont a nagy gyártók fókusza továbbra is a magas árréssel kecsegtető termékeken lesz, hiszen az 5G hálózatok, az adatközpontok, és a legújabb mobiltelefonok, valamint a Sony és a Microsoft által tavaly év végén bevezetett új játékkonzolok is óriási, és jól jövedelmező megrendelést jelent számukra. Így könnyen lehet, hogy az alacsonyabb árrésű chipek vevői hoppon maradnak, így esetleg olcsó laptopok, mobiltelefonok vagy éppen televíziók gyártói maradnak alkatrész nélkül, esetleg alakul majd ki kisebb hiány emiatt.

A megugró kereslet az árakat is feltolja

Az olcsó termékek gyártói egyébként úgy tűnik mindenképpen kihívásokkal fognak szembesülni, hiszen számos gyártó jelezte, hogy a piac változásokra reagálni fog. Többek között a holland NXP chipgyártó és a japán Renesas Electronics is azt közölte, hogy a kereslet növekedése számukra is nehézséget okoz. Emiatt ugyanis megugrott a chipekben használt alapanyagok ára, amit ők is kénytelenek lesznek érvényesíteni. Mellettük a svájci rivális, az STMicroelectronics is hasonló lépést fontolgat, de könnyen lehet, hogy a kínai gyártók is emelni fogják az áraikat.

Ráadásul a helyzet várhatóan a jövőben sem lesz jobb. Az autóipar ugyanis egyre nagyobb chipfogasztó lesz, ahogy az elektromos autók terjednek. Ezekbe ugyanis átlagosan háromszor annyi ilyen elektronikai eszközt építenek be, mint a hagyományos meghajtással üzemelő járművekbe. Öröm az ürömben, hogy a globális autóeladásoknak jelenleg csak a 3 százalékát teszik ki, az elektromos járművek, így ez legalább nem generál még további keresletet. Ugyanakkor az autógyárak közül egyre több jelenti be, hogy az évtized közepén a termelés nagyobb hányadát már a teljesen elektromos járművek adják, ami éves szinten többtízmillió járművet és sokszázmillió chipet jelent.

Magyarországnak is létkérdés a megoldás

Az autók technológiájának fejlődése valószínűleg mélyreható változásokat hoz majd az autógyártók és a chipgyártók közötti kapcsolatokban is. Várhatóan arra is rákényszeríti a félvezető óriásokat, hogy gondolják át, hol létesítsenek majd gyárakat, hogy a világ különböző helyein jelentkező vásárlói igényt meg tudják oldani. A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a következő évek, évtized nagy kérdése, miként tud majd az autógyártás és az elektronikai ipar együttműködni. Ez egyébként Magyarország számra sem közömbös, hiszen úgy tűnik, hogy elindult a hazai járműiparban egy sikeresnek látszó fordulat.

Az elmúlt években megjelenő akkumulátor gyártók mellett ugyanis a gyártást végző társaságok is jelezték, hogy az elektromos járművek felé fordulnak. Ennek jeleként decemberben a Mercedes azt közölte, hogy új beruházás keretében tisztán elektromos autókat fognak gyártani Kecskeméten, de a Debrecenben épülő BMW gyárban is csak ilyen meghajtással szerelt autók készülnek majd. És ezek nem egyedi esetek, hiszen lapunknak a közelmúltban nyilatkozva Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági miniszter azt mondta, illetően jelenleg 78 beruházási szándékról folynak tárgyalások a HIPÁ-ban. Ezek 80 százaléka az elektromobilitáshoz, tehát az elektromos autóiparhoz köthető. A miniszter azt is megjegyezte, hogy sokat dolgoztak az elmúlt években azért, hogy a hagyományos autóipart felváltó modern, elektromobilitásra épülő magyarországi autóipar Európa élbolyában legyen.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Furcsa mozgás a Lukoil tulajdonosi szerkezetében
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 07:41
Leonid Fedun, a Lukoil egyik társalapítója eladta nagyjából 7 milliárd dollár értékű részesedését az orosz olajvállalatban – mondta három forrás, és ezt az adatok is alátámasztják.
Vállalat Egy ligába kerülne az OTP-vel az MBH Bank a pesti tőzsdén
Imre Lőrinc | 2025. november 24. 19:14
Eladja saját tulajdonában álló részvényeit az MBH Bank. A lakossági befektetőknek 14 munkanapjuk lesz arra, hogy lecsapjanak a maximum 3848 forinton árult papírokra. Az MBH Bank a 7 százaléknyi tulajdont megtestesítő részvénycsomagjától azért válna meg, hogy hosszabb távon a blue chipek közé is betörjön a Budapesti Értéktőzsdén.
Vállalat Nagyon jól ment a DH-nak
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 09:51
Milliárdos profit a DH Groupnál.
Vállalat Tömeges leépítés: rengeteg mérnököt küld el az Amazon
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 18:32
14 ezer munkahelyet szüntet meg az Amazon, és ebből több ezer mérnöki pozíció – derítette ki a CNBC. A techszektorban folytatódik az elbocsátási hullám, januárban újabb dolgozókat küldhetnek el az Amazontól.
Vállalat Lemond a 4iG egyik vezetője
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 14:31
Az egyik igazgatósági tag, Pedro Vargas Santos David négy éve tagja a cégvezetésnek a 4iG-nél, de pénteken leköszönt. December 17-én rendkívüli közgyűlést tart a vállalat.
Vállalat Csendes nyitvatartást vezet be a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 13:41
Tesztelték, bejött: országszerte, minden üzletben lehetőség lesz nyugodtabb környezetben ügyet intézni a Magyar Telekomnál. A kezdeményezés november 24-én, hétfőn indul, és havonta egyszer lesz elérhető.
Vállalat Komoly gyógyszeripari beruházást adtak át Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 11:01
Komoly mérföldkőhöz ért az Egis Gyógyszergyár.
Vállalat Utolérni Ausztriát? Ezzel a cégszerkezettel nehéz lesz – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 21. 10:05
Rendkívül individualisták a magyarországi vállalkozók, ami sok esetben gátja a hatékonyabb működésnek, a céges összeolvadásoknak – mondta el a Klasszis Podcast legújabb epizódjában a Concorde MB Partners ügyvezetője, az MGYOSZ elnökségi tagja. Szendrői Gábor hozzátette, hogy a lengyel és a cseh átlaghoz képest is nagyon magas, 70-75 év a magyar tulajdonosok átlagéletkora. Az egyre nagyobb számban megjelenő ázsiai beruházókkal pedig az a baj, hogy – a nyugati cégekkel ellentétben – elvétve működnek csak együtt a helyi beszállítókkal.
Vállalat „A bizalom új nyelve az adat” – interjú Peltzer Árminnal, az Opten marketingigazgatójával
PR | 2025. november 21. 09:13
A gazdasági környezet ingadozik, a partnerek fizetési fegyelme lazul, a vállalkozói bizalom pedig sok helyen megkopott. Mégis: az üzleti világ nem állhat meg. Hogy ki kivel üzletel, az ma már nem intuíció, hanem döntéstámogatott, adatvezérelt folyamat.
Vállalat Teljes egészében a Waberer’s tulajdona lesz a Posta Biztosító
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 19:26
A kisebbségi tulajdonos kivásárlását a tőzsde honlapján jelentették be.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG