A Magyar Faktoring Szövetség tagvállalatai 2015-ben több mint 1200 milliárd forint összegben vásároltak vállalatoktól vevői, egyéb kötelezettekkel szemben keletkezett követeléseket. Ha azokat a szereplőket is figyelembe vesszük, akik nem tagjai a szövetségnek, a teljes hazai faktoring-forgalom 2015-ben 1300 milliárd forint körülire becsülhető.
A 2014. évi 14 százalékos növekedést követően 2015-ben már 31, 2016 első félévében 39 százalékkal bővült a forgalom a szövetség közleménye szerint.
A forgalom növekedése a finanszírozás volumenét is jelentősen megnövelte, amely 2015 végén meghaladta a 140 milliárd forintot. Ez különösen azért is jelentős, mert eközben a vállalati hitelállomány teljes volumene 6,5%-kal csökkent - igaz, a kiugró emelkedés mögött elsősorban két piaci szereplő kiemelkedő teljesítménye áll, összességében azért a szövetség tagjainak közel fele tudott számottevő növekedést felmutatni.
Mi a faktoring lényege?
A cég kiállít egy számlát vevőjének, de még mielőtt a vevő ténylegesen kifizetné a számla ellenértékét, a kiállító cég eladja a követelést a faktorcégnek. A vevő innentől kezdve a faktorcégnek tartozik. A faktorcég fizet a vevő helyett a kiállítónak, de az összegből leveszi saját jutalékát. A számlát kiállító cégnek ebben az az üzlet, hogy már a kiállítás után, jóval a fizetési határidő előtt pénzéhez juthat, és akár annak kockázatól is megszabadulhat, hogy a vevője esetleg nem fizet.
Vannak ugyanis olyan konstrukciók, ahol a faktorcég azt a kockázatot is vállalja, hogy a vevő nem fizet - így saját eszközeivel kell behajtania a kintlevőséget. Ez persze a drágább konstrukció, visszkereset nélküli finanszírozásnak hívják. A 2015-ben megvásárolt követelések harmada Magyarországon ilyen volt.
Az olcsóbb verzió, a visszkeresetes faktoring tette ki a 60 százalékot - ezeknél az ügyfél köteles visszafizetni a ki nem fizetett számlára folyósított finanszírozást, de a faktorcég ezen ügyleteknél is segít a követelések behajtásában, a vevő fizetőképességének a megítélésében, szállítási limitet javasol stb., amivel számottevően csökkennek a vevői kockázatok.
A kiskereskedelem adja a forgalom felét
Bár minden üzletágban alkalmazható, a faktoring legelőször a nagy kiskereskedelmi láncokba beszállító vállalkozások esetében vált népszerűvé. Ma is a kereskedelmi követelések faktorálása adja a forgalom 41%-át. Az ipari termelők, gyártók követelései a teljes faktoring forgalom 29%-át teszik ki.
A nagyvállalatok egyre kedveltebb eszköze
A faktoringot a válság óta egyre nagyobb arányban választják a nagyvállalatok: részesedésük már elérte a teljes piac felét. Ez a szövetség szerint kedvező, megfelel a nyugat-európai trendeknek. A mikro- és kisvállalati ügyfélkör forgalmának csökkenése azonban kedvezőtlen jelenség mind a faktorok, mind a nemzetgazdaság számára.