Fotó: https://vahana.aero |
A Szilícium Völgyben székelő Airbus A3 újabb részleteket árult el Vahana fantázianevű repülő taxijáról. A jármű elektromos hajtású, vezető nélküli, egy személyes lesz, amit ugyanúgy lehet majd hívni, mint a hagyományos taxikat. „De ne töröljük még az Uber-alkalmazásunkat” – írja a Bloomberg.
Sok automatizálási, tájékozódási problémát kell ugyanis még megoldania a fejlesztőknek, hogy a szerkezet kész legyen. A biztonság kedvéért a járműt felszerelik egy kilőhető, így kis magasságban is használható ejtőernyővel is.
Jönnek a drónok
A drónokból, azaz vezető nélküli repülő járművekből egyre többféle lesz, a Valkyrie nevű egészen harcias: vadászgépek támogatására fejlesztik. Feladata a „szélső gép” szerepe, alakzatban repülő gépeknél az alakzat szélén repülhet. Mintegy tíz méter hosszú, 3000 tengeri mérföldet is meg tud tenni és kevés híján el tudja majd érni a hangsebességet.
A Falco nevű olasz modell viszont nagyon békés, tűzesetek és más katasztrófák helyszínén való gyors bevetésre, mentésre tervezték.
Jön a nagy bumm?
Miután a Concorde gépek leállításával a szuperszonikus polgári repülésnek bealkonyult, most a denveri Boom Technology egy 55 üléses, a hangsebesség 2,2-szeresével repülő gépet fejleszt, amely 2023-ban kerülhet piacra. Kérdéses, sikeres lehet-e, elődjének kudarca többek között a hangsebesség átlépésekor keletkező hangrobbanásnak is köszönhető. A cég viszont esküszik rá, hogy a modern technika és építőanyagok új helyzetet teremtenek.
A kiállításon a két gigász, az Airbus és a Boeing körül repkedtek a milliárdos megrendelések. Az Airbus az A380 után bemutatta a valamivel még nagyobb A380plus-t. A megrendelésversenyt viszont a Boeing nyerte a Max 10-essel.
Drónvadászok nélkül egy lépést sem
Repülő autóval vagy annak nevezett szerkezettel mások is próbálkoztak, így a francia Vaylon egy kétüléses, Pegasus nevűvel – írta a Traveller.com. Ez azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy múlt héten átrepülte a csatornát Anglia és Franciaország, Calais és Dover között. Utána közúton elgurult London belvárosáig.
A drónok kinek áldást jelentenek, kinek átkot, például mert veszélyeztethetik a légi közlekedést, vagy terroristák is felhasználhatják a modelleket. Ezért a drónok mellett egy csomó drónleszedő eszközt is fejlesztenek. Ma már olyan műszerek is léteznek, amelyek tíz centiméteres méretű drónokat is detektálni tudnak és le tudnak vadászni. Nagy tömegrendezvényeket, mint futball-bajnokság, vagy ahol fontos emberek lépnek fel, mint az angol királyi család, ma már drónok elleni biztosítás nélkül nem is rendeznek meg.
Bemutatták a ByeGravity magyar cég által tervezett nagy méretű drónt is, amelyre fel lehet majd szállni, mint egy nagy méretű motorkerékpárra. A jármű két-három év múlva kész lehet, ha további finanszírozást találnak hozzá. Már 20 perces repülésre képes 60 kilométeres sebességgel (lásd a videót).