BUX
35 103.39
+2.02%
+696.00
OTP
10 200.00
+0.00%
+0.00
MOL
1 794.00
+5.10%
+87.00
RICHTER
6 970.00
+2.95%
+200.00
MTELEKOM
371.00
+0.27%
+1.00
 
TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
2020. május 23. 06:04

Tovább csökkent a magyarországi Opel-gyár árbevétele és az alkalmazottak létszáma is 2019-ben a társaság friss beszámolója szerint. Az adózott nyereség viszont több mint kétszeresére nőtt - így is elmarad azonban a korábbi évek szintjétől. A német anyacég 203 millió eurót nem pénzben, 80 millió eurót pedig pénzben vett ki a magyar társaságból osztalék formájában. Aztán jött a világjárvány.

A társaság, amit mi csak "Opel-gyár" néven emlegetünk, az Opel Szentgotthárd Autóipari Kft., ami személygépjármű-motorok, hengerfejek, haszongépjárművekbe építendő sebességváltók, valamint egyéb motoralkatrészek összeszerelésével foglalkozik.

Csökkenő árbevétel mellett dupla adózott nyereség

A társaságnál folytatódott az évek óta tartó trend, az árbevétel 11 százalékkal csökkent; a 106 millió eurós árbevétel 95 százaléka nem meglepő módon exportértékesítésből adódik, ami teljes egészében az EU-ba irányul.

Az árbevétel 91 százalékban az összeszerelési díjbevételből, 9 százalékban pedig továbbszámlázott egyéb szolgáltatásokból és hulladék értékesítéséből tevődik össze.

A céget idén is közel 300 ezer eurós adófizetési kötelezettség terhelte (a korábbi évekre vonatkozó ellenőrzés miatt felmerült új tételek miatt nem csökkent az összeg érdemben), az adózott eredmény viszont több mint a duplájára emelkedett 2019-re: a korábbi 1,9 milló euróról 4,2 millió euróra. Ez - csökkenő árbevétel mellett - úgy történhetett meg, hogy a korábbi években jellemző 55-57 millió euró helyett 2019-ben az értékcsökkenési leírás összege 47,1 millió euró volt, valamint az anyag- és személyi jellegű költségek is csökkentek.

Az új motorok blokkjai a PSA fejlesztésű, háromhengeres, benzines turbómotorok sorozatgyártásának megkezdése alkalmából rendezett ünnepség napján a szentgotthárdi Opel gyárban 2020. január 9-én. A motorok gyártását egy 38 millió eurós - több mint 12 milliárd forintos - beruházásnak köszönhetően kezdték meg ezen a napon. MTI/Varga György Az új motorok blokkjai a PSA fejlesztésű, háromhengeres, benzines turbómotorok sorozatgyártásának megkezdése alkalmából rendezett ünnepség napján a szentgotthárdi Opel gyárban 2020. január 9-én. A motorok gyártását egy 38 millió eurós - több mint 12 milliárd forintos - beruházásnak köszönhetően kezdték meg ezen a napon. MTI/Varga György

Tovább csökkent a dolgozók száma

Két évvel korábban még 1251 volt a foglalkoztatottak átlagos létszáma, 2018-ban már csak 1007, tavaly viszont már csak 889 fő volt az átlagos létszám a cégnél. 2020 a világjárvány miatt az autógyáraknak biztosan pocsék év lesz, ami a létszám további csökkenését hozhatja - a Bisnode Partnercontrol adatbázisában 2020-ra 830 fős átlagos létszám szerepel. 

A csökkentés 2019-ben gyakorlatilag egyforma arányban érintette a fizikai és a szellemi munkát végzőket. Miközben a foglalkoztatottak száma 11 százalékkal csökkent egy év alatt, a bérköltség csak 9 százalékkal lett alacsonyabb. 

2011-ben az Opel 5,5 milliárd forintos állami támogatást kapott „Rugalmas gyártási rendszerű motorgyár” beruházásához. Azóta a beszámolóban mindig szerepel az egyéb megjegyzések között, hogy a támogatási szerződés értelmében a beruházás lezárultát követő monitoring időszakra a társaság kötelezettséget vállalt meghatározott létszám foglalkoztatására és árbevétel elérésére, továbbá a beruházás által létrehozott kapacitások folyamatos fenntartására és működtetésére.

Masszív osztalék ment Németországba

2019. júniusában a társaság 203,6 millió euró értékben megemelte a jegyzett tőkéjét a tőketartalékból, decemberben pedig 208,6 millió euró értékben leszállította a jegyzett tőkéjét az eredménytartalék javára. A társaság aztán a tavalyi eredmények összegzése után úgy döntött, hogy 208,6 millió euró összegben nem pénzbeli osztalékot fizet ki alapítójának, a német Opel Automobile GmbH-nak. A nem pénzbeli osztalék a lengyel leányban, az Opel Manufacturing Polandban meglévő 100 százalékos részesedést takarja, amit a magyar cég teljes egészében átruház a német anyacégnek.

A német Opel Automobile úgy határozott, hogy a magyar Opel ügyvezetése által javasolt 208,6 millió euró nem pénzbeli osztalék mellett 80 millió euró pénzbeli osztalékot is felvesz a cégből.

A két tétel együtt jelenlegi árfolyamon számolva forintban meghaladja a 100 milliárdot.

2020 teljesen más év lesz

A társaság saját tőkéje növekszik, működése nyereséges. A menedzsment megítélése alapján a vállalkozás folytatásának elve a belátható jövőben érvényesülni fog - írják a beszámoló zárásában. A 2019-es eredményességi mutatók valóban javultak 2018-hoz képest: az árbevétel-arányos nyereség 4 százalékra emelkedett 1,61 százalékról, a tőkearányos nyereség 0,62 százalékra 0,28 százalékról, míg az alaptőke jövedelmezősége háromszorozódott, 6,89 százalékra emelkedett.

Az Opel márka nemzetközi szinten is nyereséges lett az eladások csökkenése ellenére, ezért minden európai dolgozónak 600 eurós bónuszt ítéltek meg - ilyen prémiumot utoljára 1997-ben fizettek. Aztán jött a koronavírus, ami mindent felborított. Az autóipar a leálló gyártás, a megszakadó értékláncok, és persze a kereslet drasztikus visszaesése miatt globálisan 100 milliárd dolláros veszteség elé néz

A korábban a gyártást az alacsonyabb munkaerőköltségek miatt a feltörekvő országokba telepítő autógyárak ráadásul furcsa helyzetbe is kerültek: az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában a kormányzati és jegybanki támogatási programok sokkal kedvezőbbek, mint azokon a helyeken, ahol a gyárak üzemelnek, ami óriási pluszköltséget jelent - erről korábbi cikkünkben bővebben írtunk.

Az Opel március 23-án állította le a termelést Szentgotthárdon és május 11-én indította újra fokozatosan a gyártást - a bő másfél hónapos termelési kiesés nyomait a következő mérlegben láthatjuk majd.

 

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Vállalat Ezt tette a Magyar Telekom számaival a koronavírus
MTI | 2020. augusztus 6. 08:40
Ötödével csökkent a cég adózott nyeresége a második negyedévben.
Vállalat 12,5 milliárdért adta el az állam és a MÁV a Dunakeszi Járműjavítót
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 6. 08:20
A vevő a TMH Hungary Invest Zrt., melynek résztulajdonosa a botrányosan sikerült budapesti metrófelújításról is ismert orosz Transzmasholding.
Vállalat Tesco: alaptalanok a leépítésről szóló spekulációk
MTI | 2020. augusztus 6. 07:28
Az áruházlánc reagált a Magyar Nemzet értesülésére. Közlésük szerint erős a magyar pozíció, és jók a kilátások.
Vállalat Már 1000 cég mondott nemet a Facebooknak
Király Béla | 2020. augusztus 5. 19:14
Lélektani határhoz érkezett a Facebook hirdetéseket bojkottáló vállalatok száma. A közösségi média egyelőre mégsem tesz hathatós lépéseket.
Vállalat Tatabányán Mészárosék jelentik a spórolós megoldást
Tiszai Balázs | 2020. augusztus 5. 18:01
Földet kell hordani az épülő multifunkciós csarnoknál, a Fejér-B.Á.L. Zrt. ajánlata volt a legkedvezőbb a feladatra.
Vállalat 25 milliárdról 27 millióra zuhant az Erste nyeresége, mert előre gondolkodtak
MTI | 2020. augusztus 5. 12:52
Betáraztak a várható veszteségre, ennek a profit itta meg a levét.
Vállalat Újabb fordulat Mészárosék biztosítójánál
Király Béla | 2020. augusztus 5. 12:04
Egy látszólag érdektelen közleményt publikált szerda reggel a CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt. A vállalat körül azonban érdekes történések vannak, így alighanem a mostani döntés is a hatalmi játszam része lehet.
Vállalat Most 3,3 milliárdos munkát nyertek: megállíthatatlan a 4iG
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 5. 09:19
Iskolákban építhetik ki a wifit.
Vállalat Tömeges, többlépcsős leépítés jöhet a hazai Tescónál
MTI | 2020. augusztus 5. 08:04
A Magyar Nemzet szerint. Nemrég még csak átszervezésről, munkakörök összevonásáról volt szó a multi magyarországi ágánál, meg arról, hogy az alkalmazottak többségének új állást fognak ajánlani.
Vállalat Óriási ugrás: apokaliptikusról simán csak szörnyűre váltott a fapados légitársaságok kihasználtsága
MTI | 2020. augusztus 5. 07:23
A Wizz Air megnégyszerezte, a Ryanair megtízszerezte az utasszámát egy hónap alatt, de a tavalyi kihasználtsághoz képest még így is nagyon rossz a helyzetük.
hírlevél