Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában

Tovább csökkent a magyarországi Opel-gyár árbevétele és az alkalmazottak létszáma is 2019-ben a társaság friss beszámolója szerint. Az adózott nyereség viszont több mint kétszeresére nőtt - így is elmarad azonban a korábbi évek szintjétől. A német anyacég 203 millió eurót nem pénzben, 80 millió eurót pedig pénzben vett ki a magyar társaságból osztalék formájában. Aztán jött a világjárvány.

A társaság, amit mi csak "Opel-gyár" néven emlegetünk, az Opel Szentgotthárd Autóipari Kft., ami személygépjármű-motorok, hengerfejek, haszongépjárművekbe építendő sebességváltók, valamint egyéb motoralkatrészek összeszerelésével foglalkozik.

Csökkenő árbevétel mellett dupla adózott nyereség

A társaságnál folytatódott az évek óta tartó trend, az árbevétel 11 százalékkal csökkent; a 106 millió eurós árbevétel 95 százaléka nem meglepő módon exportértékesítésből adódik, ami teljes egészében az EU-ba irányul.

Az árbevétel 91 százalékban az összeszerelési díjbevételből, 9 százalékban pedig továbbszámlázott egyéb szolgáltatásokból és hulladék értékesítéséből tevődik össze.

A céget idén is közel 300 ezer eurós adófizetési kötelezettség terhelte (a korábbi évekre vonatkozó ellenőrzés miatt felmerült új tételek miatt nem csökkent az összeg érdemben), az adózott eredmény viszont több mint a duplájára emelkedett 2019-re: a korábbi 1,9 milló euróról 4,2 millió euróra. Ez - csökkenő árbevétel mellett - úgy történhetett meg, hogy a korábbi években jellemző 55-57 millió euró helyett 2019-ben az értékcsökkenési leírás összege 47,1 millió euró volt, valamint az anyag- és személyi jellegű költségek is csökkentek.

Az új motorok blokkjai a PSA fejlesztésű, háromhengeres, benzines turbómotorok sorozatgyártásának megkezdése alkalmából rendezett ünnepség napján a szentgotthárdi Opel gyárban 2020. január 9-én. A motorok gyártását egy 38 millió eurós - több mint 12 milliárd forintos - beruházásnak köszönhetően kezdték meg ezen a napon. MTI/Varga György
Az új motorok blokkjai a PSA fejlesztésű, háromhengeres, benzines turbómotorok sorozatgyártásának megkezdése alkalmából rendezett ünnepség napján a szentgotthárdi Opel gyárban 2020. január 9-én. A motorok gyártását egy 38 millió eurós - több mint 12 milliárd forintos - beruházásnak köszönhetően kezdték meg ezen a napon. MTI/Varga György

Tovább csökkent a dolgozók száma

Két évvel korábban még 1251 volt a foglalkoztatottak átlagos létszáma, 2018-ban már csak 1007, tavaly viszont már csak 889 fő volt az átlagos létszám a cégnél. 2020 a világjárvány miatt az autógyáraknak biztosan pocsék év lesz, ami a létszám további csökkenését hozhatja - a Bisnode Partnercontrol adatbázisában 2020-ra 830 fős átlagos létszám szerepel. 

A csökkentés 2019-ben gyakorlatilag egyforma arányban érintette a fizikai és a szellemi munkát végzőket. Miközben a foglalkoztatottak száma 11 százalékkal csökkent egy év alatt, a bérköltség csak 9 százalékkal lett alacsonyabb. 

2011-ben az Opel 5,5 milliárd forintos állami támogatást kapott „Rugalmas gyártási rendszerű motorgyár” beruházásához. Azóta a beszámolóban mindig szerepel az egyéb megjegyzések között, hogy a támogatási szerződés értelmében a beruházás lezárultát követő monitoring időszakra a társaság kötelezettséget vállalt meghatározott létszám foglalkoztatására és árbevétel elérésére, továbbá a beruházás által létrehozott kapacitások folyamatos fenntartására és működtetésére.

Masszív osztalék ment Németországba

2019. júniusában a társaság 203,6 millió euró értékben megemelte a jegyzett tőkéjét a tőketartalékból, decemberben pedig 208,6 millió euró értékben leszállította a jegyzett tőkéjét az eredménytartalék javára. A társaság aztán a tavalyi eredmények összegzése után úgy döntött, hogy 208,6 millió euró összegben nem pénzbeli osztalékot fizet ki alapítójának, a német Opel Automobile GmbH-nak. A nem pénzbeli osztalék a lengyel leányban, az Opel Manufacturing Polandban meglévő 100 százalékos részesedést takarja, amit a magyar cég teljes egészében átruház a német anyacégnek.

A német Opel Automobile úgy határozott, hogy a magyar Opel ügyvezetése által javasolt 208,6 millió euró nem pénzbeli osztalék mellett 80 millió euró pénzbeli osztalékot is felvesz a cégből.

A két tétel együtt jelenlegi árfolyamon számolva forintban meghaladja a 100 milliárdot.

2020 teljesen más év lesz

A társaság saját tőkéje növekszik, működése nyereséges. A menedzsment megítélése alapján a vállalkozás folytatásának elve a belátható jövőben érvényesülni fog - írják a beszámoló zárásában. A 2019-es eredményességi mutatók valóban javultak 2018-hoz képest: az árbevétel-arányos nyereség 4 százalékra emelkedett 1,61 százalékról, a tőkearányos nyereség 0,62 százalékra 0,28 százalékról, míg az alaptőke jövedelmezősége háromszorozódott, 6,89 százalékra emelkedett.

Az Opel márka nemzetközi szinten is nyereséges lett az eladások csökkenése ellenére, ezért minden európai dolgozónak 600 eurós bónuszt ítéltek meg - ilyen prémiumot utoljára 1997-ben fizettek. Aztán jött a koronavírus, ami mindent felborított. Az autóipar a leálló gyártás, a megszakadó értékláncok, és persze a kereslet drasztikus visszaesése miatt globálisan 100 milliárd dolláros veszteség elé néz

A korábban a gyártást az alacsonyabb munkaerőköltségek miatt a feltörekvő országokba telepítő autógyárak ráadásul furcsa helyzetbe is kerültek: az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában a kormányzati és jegybanki támogatási programok sokkal kedvezőbbek, mint azokon a helyeken, ahol a gyárak üzemelnek, ami óriási pluszköltséget jelent - erről korábbi cikkünkben bővebben írtunk.

Az Opel március 23-án állította le a termelést Szentgotthárdon és május 11-én indította újra fokozatosan a gyártást - a bő másfél hónapos termelési kiesés nyomait a következő mérlegben láthatjuk majd.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vállalat Rövidített munkaidőre kényszerülnek a német autógyárak, mert a kütyüipar elvitte az alkatrészeket
Privátbankár.hu | 2021. január 15. 09:25
Fennakadt az elektronikai alkatrészek szállítása. Visszapattanna a termelés, de így nem tud.
Vállalat Karácsony Gergely szerint kompenzációt kell adnia a kormánynak a kiesett iparűzési adó után
Privátbankár.hu / MTI | 2021. január 14. 17:09
Teljeskörű és automatikus kompenzációt kell, hogy kapjanak az önkormányzatok - mondta Budapest főpolgármestere a kormányzat és önkormányzati szövetségek egyeztetése után. 
Vállalat 3,3 milliárd forintból fejleszti hazai központjait a GE
MTI | 2021. január 14. 10:26
Budapesten és Szegeden lesz bővítés, a cég 45 új mérnököt vesz fel.
Vállalat Sikeresen jöttek ki a korona-évből a HR-világ magyar innovátorai, és közben még a bajba jutottakon is segítettek
Natív tartalom | 2021. január 14. 08:58
A Blue Colibri App célja a kezdetektől az volt, hogy átsegítse az itthon még mindig több sebből vérző vállalati belső kommunikációs gyakorlatokat a 21. századba. Aztán tavaly márciusban beütött a koronavírus, és úgy érezték, a saját cégük építése ebben a helyzetben már nem lehet az egyedüli cél, így létrehoztak egy ingyenes alkalmazást, mellyel a leginkább küszködő vállalkozásoknak segítettek, hogy a felfordult világban is működőképesek maradhassanak, majd beszálltak egy projektbe, ahol egyszerre támogatták egy teljes szektor állástalanná lett dolgozóit és a munkaerőhiánnyal küzdő intézményeit. És közben a várakozásaikat messze felülmúló sikereket arattak.
Vállalat Továbbra sincs meg a 2021-es bérmegállapodás
Székely Sarolta - Valkai Nikoletta | 2021. január 13. 11:39
Szerdán sem született megállapodás a minimálbér és a garantált bérminimum idei emeléséről. A koronavírus-járvány miatt az országos béralkut soha nem látott bizonytalanság jellemzi. A munkáltatók belemennének a 4 százalékos, a munkavállalói oldal kitart az 5 százalékos emelés mellett.
Vállalat Végelszámolják az ifjabb Borkai vezette céget
Baka F. Zoltán | 2021. január 12. 19:04
A hajós orgián részt vett ikerpár budapesti vállalkozása is befuccsolt.
Vállalat Az MNB még több pénzt önt a Növekedési kötvényprogramba
Privátbankár.hu / MTI | 2021. január 12. 17:03
A monetáris tanács döntése alapján január 13-i hatállyal 750 milliárd forintról 1150 milliárd forintra emelkedik a Növekedési kötvényprogram keretösszege, és módosulnak a program feltételei - közölte a honlapján a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
Vállalat Koronavírus-vakcina: egy hónapon belül jöhet a várva várt szer
Király Béla | 2021. január 12. 16:22
A Pfizer és a Moderna szere mellett sokan várják a nagy dobást, azt a vakcinát, amelyből egyetlen dózis is immunitást biztosít. A most napvilágot látott információk szerint ez most kézzelfogható közelségbe került.
Vállalat Elárulták, mekkorát ütött a Skodán a koronavírus
MTI | 2021. január 12. 14:48
Tavaly kissé több mint egymillió autót értékesített a Skoda, 19,1 százalékkal kevesebbet a 2019-es 1,24 milliónál.
Vállalat Három japán autóipari cég 6,5 milliárdos beruházást hajt végre Magyarországon
MTI | 2021. január 12. 11:25
2 milliárd forintot a magyar kormány tesz bele, jelentette be Szijjártó Péter.
hírlevél