A vállalatok és a befektetők között állandó a kötélhúzás, hiszen a befektetett pénzért mondhatni joggal várnak el eredményeket a részvényesek. Ennek a kötelezettségnek általában különböző időszaki jelentésekkel tesznek eleget a cégek, amiben részletesen számot adnak a mérlegek, bevételek, kiadások és minden egyéb mutatók alakulásáról. Persze, vannak adatok, amiket hét lakat alatt őriznek, az Applenél például ilyen az okosórákból származó árbevétel, amiről semmi pénzért nem közölnek információkat.
Egy nagyvállalat azonban tökéletességre vitte a titkolódzást a Bloomberg szerint, olyannyira, hogy bár a cég árfolyama négyszeresére nőtt az elmúlt öt évben, a befektetők pedig rajonganak az Amazon papírjaiért, gyakorlatilag semmit sem árulnak el a negyedéves jelentésükben.
Forrás: stooq.com |
Puszira fizetünk?
A titkolódzást persze valahol meg lehet érteni, hiszen az elhallgatott információk segíthetnek versenyelőnyt szerezni a riválisokkal szemben. Bár a cég csütörtökön teszi majd közzé a harmadik negyedéves gyorsjelentését, az Amazon azonban egyebek mellett egy szót sem árul majd el arról, hogy:
- hány Prime előfizetője van (tudják, a drónos házhozszállítás),
- mennyivel nőttek a kiadások (ez különösen annak fényében érdekes, hogy számos beruházást hajtottak végre a raktárkapacitás bővítésére és a web-videó üzletág fejlesztésére),
- mennyi pénzt keresnek a hangvezérelt szolgáltatások üzletágon, az Alexán keresztül,
- pontosan mekkora árbevétel keletkezik az e-könyv olvasókon és az egyéb kütyükön végzett tranzakciókon,
- és hogy mégis hogyan akarnak keresni a 13,7 milliárd dollárért felvásárolt Whole Food kiskereskedelmi üzletláncon.
Ráadásul az információk, amiket ugyan közzé tesznek, olyan tágan értelmezhetők és nevetségesek, hogy gyakorlatilag nem tekinthetők komoly jelentésnek. Az Amazon minden negyedévben előrejelzést ad ki a következő időszakról, ám a szeptemberi előrejelzésben a várható operatív nyereséget mínusz 400 millió és plusz 300 millió dollár közé (!!!) várták. Kösz, Amazon, ez nagyon nagy segítség.
Számakrobatika
Ráadásul az Amazon nagyon szeret címkézés nélküli grafikonokat kiadni a kezéből, így bár a befektetők kapnak egy szép csinos grafikont, igazából fogalmuk sincs, milyen konkrét adatok vannak a háttérben – elég csak a Prime szolgáltatás 10 éves évfordulójára kiadott jelentésre gondolni. Ebben folyamatos emelkedő trendet mutattak, épp csak azt nem árulták el, hogy pontosan hány felhasználó van – a jelentés „több tízmilliót” ír – és, hogy mennyi is az az éves növekedés. Hasonlóan jártak el az e-book olvasókra eladott e-könyvek számával: szép a grafikon, csak épp semmit sem ér:
No Y axis makes conclusions difficult, but interesting chart from @amazon on price of eBook vs # books sold... pic.twitter.com/0E0a9IdfU1
— Meb Faber (@MebFaber) 2015. február 24.
Vissza fog harapni
Ugyan valamelyest enyhült a helyzet, és az Amazon már közzétesz egy „valós előfizetői növekedés” rovatot a jelentésében, amiből már üggyel-bajjal kiszámolható, hogy hány Prime előfizetővel is rendelkeznek, ezt az intézkedést sem saját akaratukból hozták meg – egész egyszerűen rájuk parancsolt a tőzsdefelügyelet. Saját elmondásuk szerint nem gondolták, hogy a prémium előfizetők száma „fontos vagy releváns” adat lenne a befektetők számára, ezért nem közölték korábban, amíg a SEC rájuk nem szólt.
Ugyanakkor a felügyeletnek azt nem sikerült elérnie, hogy az egyes kiemelt termékekről, például az Echo-ról vagy épp az e-könyv olvasókról konkrét adatokat közöljenek, ezeket rendre visszadobja az Amazon. Ez a magatartás azonban nem tartható fenn örökké a szakértők szerint, elég ugyanis csak egyetlen egy ballépés a cégtől ahhoz, hogy a befektetők optimizmusa megtörjön, és nekiálljanak kutakodni – vagy épp számokat követelni. Eddig sikerült megkerülni a kérdést az Amazon vezetőségének, kérdés, hogy mekkora botrány kell ahhoz, hogy végre tisztán lássunk a világ talán egyik legfurcsábban működő nagyvállalatát illetően.