A Volkswagen négy év alatt 14 százalékos béremelést kínált a Chattanooga városában lévő gyári dolgozóinak, sőt ezen felül első ízben a gyár történetében nyereségrészesedést is ajánlott a szerdai bértárgyaláson az alkalmazottaknak — írja a Reuters. A munkáltató az egészségügyi ellátások javítását is ígérte.
A hónapok óta tartó tárgyalásokon a munkásokat az United Auto Workers (UAW) szakszervezet képviseli, amely nyolcvan év szakszervezetmentes időszak után, idén áprilisban alakult meg, mégpedig a dolgozók közötti szavazás eredményeként.
A szakszervezeti tárgyalóbizottsági tagja, Yogi Peoples bírálta az ajánlatot: „Hónapok óta alkudozunk, és a Volkswagen még mindig nem veszi komolyan követeléseinket. Az általuk elért rekordnyereség és a részvényesek zsebét tömő osztalékprogramok azt mutatják, hogy több mint elég pénz áll rendelkezésre a bérköveteléseink szerződésbe foglalására.”
Az UAW sikerei és sikertelensége
A Volkswagen az 1940-es évek óta az első autógyár Délen, amely választásokon alakít szakszervezetet, és az első ilyen külföldi tulajdonú autógyár ebben az amerikai régióban — emeli ki a hírügynökség.
2023 őszén a Ford, a General Motors és a Stellantis elleni hathetes sztrájkot követően az UAW szakszervezet 25 százalékos általános béremelést és megélhetési költségek kiigazítását érte el.
Azonban az UAW májusban sikertelenséggel is szembesült, amikor a Mercedes alabamai gyárának dolgozói a helyi szakszervezet létrehozása ellen szavaztak. A szakszervezet több mint egy tucat nem szervezett autógyártót próbált meg megszervezni szerte az országban, köztük a Toyota Motort és a Teslát.
Eközben Németországban is puhulnak
A Volkswagen felügyelőbizottsága hajlik arra, hogy ne zárja be nagy németországi gyárait, bár még nem született végleges megállapodás— értesült a Reuters csütörtökön.
A testület tagjai megvitatták a 300 fős drezdai üzem termelésének leállítását, és a mintegy 2300 embert foglalkoztató osnabrücki üzem eladását, azonban az üzemre, amely csak 30 százalékos kapacitással dolgozik messze nem sikerült potenciális vevőt találni.
A felügyelőbizottság megosztott volt, a nagyhatalmú Piech és Porsche családok, akik a legnagyobb Volkswagen részvényesek, keményebben akartak fellépni a költségcsökkentések érdekében. Azonban mindenki szeretné, hogy karácsonyig megoldást találjanak.