Az amerikai bevásárlóközpontok több évtizedes múltra tekinthetnek vissza, ám sikertörténetüknek majd hogy nem véget vetettek a koronavírus-járvány idején bevezetett korlátozások. Az elmúlt évek arról szóltak, hogyan élhetik túl ezt a válságot a vásárlás templomai – derült ki a CNN beszámolójából. A covid alatt divatba jöttek az online vásárlások, és az elektronikus kereskedelem ha nem is töretlenül, de azóta is teret nyer. Az Egyesült Államokban ez jó pár bevásárlóközpont bezárását eredményezte, ám úgy tűnik, hogy valamennyire megmaradt a hagyományos vásárlásnak az a varázsa, hogy a vevő azonnal ráteheti a kezét a megszerzett portékára.
Ennek eredményeként a bevásárlóközpontok egy része magához tért a mély válság után. Az alapszabály szerint az Egyesült Államokban azok a központok képesek nyereségesen működni, amelyekben négyzetlábanként átlagosan 400 dollár (nagyjából 1,5 millió forint/négyzetméter) a kereskedelmi forgalom értéke.
Ezt azonban csak kevesebb, mint 30 százalékuk képes hozni, ezért a bevásárlóközpontok tulajdonosainak ki kellett találniuk valamit, hogy életben tartsák ingatlanjaikat. A nagy ötletnek a vegyes hasznosítás bizonyult. Az éttermek, a mozik, postahivatalok és a bankfiókok eddig is megtalálhatók voltak a központokban, azonban ez kevés volt vonzerejük fenntartására.
Fotó: Depositphotos
A vállalkozók kitalálták, hogy egészségügyi intézményeket, rendelőket és bérelhető lakásokat is telepítenek a központokba. Előfordult az is, hogy a fogyasztás óriási helyéből az egészségügyi ellátás
óriási helyévé alakult át egy központ. Volt olyan, amelyből apartmanház lett. A vegyes hasznosítás iránt főként fiatalok, leginkább egyedülállók érdeklődnek, mert szeretik közel tudni magukhoz a társasági élet lehetőségeit. Választásuk kockázata, hogy zajos környezetbe költöznek, és ha a korábbi ablakmentes bevásárlóközpont-dizájnt nem sikerül átformálni, akkor kevés a természetes fény a lakóhelyükön. Cserébe tömegközlekedéssel jól megközelíthető helyen lakhatnak hozzájuk hasonlóakkal a szomszédban.