1p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A gazdasági nehézségek és a kulturális változások miatt egyre inkább átalakul a kegyeleti termékek piaca Magyarországon, nincs ez másként az egyik legfontosabb temetkezési kellék, a koporsó esetében sem. A nyíregyházi Keletfa Kft. tulajdonos-igazgatója szerint bár az itthoni kereslet az olcsóbb koporsók és a hamvasztásos szertartások felé tolja a piacot, Európa nagyobbik részén továbbra is népszerű a koporsós búcsúztatás a gyászolók körében.

A közép-európai térség egyik vezető koporsógyártója, a nyíregyházi Keletfa Faipari és Kegyeleti Termékeket Gyártó Kft. tulajdonos-igazgatója, Hegedűs László szerint Magyarországon a gazdasági nehézségek és a kulturális változások miatt megcsappant az eladható koporsók mennyisége, és az ezt a kegyeleti kelléket választó gyászolók is inkább az olcsóbb árfekvésű termékeket választják. Nőtt a hamvasztásos temetések aránya, a koporsók átlagára viszont csökkenő tendenciát mutat - ecsetelte.

Van, ahol a társadalombiztosítás is beszáll

A tapasztalatok szerint Európa más országaiban ennek az ellenkezője igaz, a temetési hagyományaikat jobban gyakorló, vallásosabb katolikus és ortodox vallású népek többet áldoznak erre, magasabb igényeik vannak a koporsókkal szemben. Németországban például szintén a hamvasztás került előtérbe, a komoly temetkezési kultúrával rendelkező országokban - ilyen Olaszország, de Spanyolország és Franciaország is - többet áldoznak a koporsókra. Lengyelországban és Romániában emellett a társadalombiztosítás is támogatja a temetkezéseket.

Magyarországon az olcsóbb, nyárfából készült, hatszögletű, magas fényű, úgynevezett olasz formájú koporsók felé megy el a kereslet. A koporsók túlnyomó többsége egyébként fából, kisebb része pedig laminált lapból készül. A kilencvenes évek elején őrölt mogyoróhéjporból is préseltek koporsót, a Spanyolországból származó technológia azonban az évek során annyira megdrágult, hogy már nem éri meg így gyártani. Havonta mintegy kétezer koporsó jön le a nyíregyházi üzem gyártószalagjáról. Egy koporsó elkészítése a sorozatgyártási technológiával körülbelül két óra, a különleges megrendelések teljesítésére nemritkán húsz munkaórát is fordítanak.

A termékpalettán fehér színű koporsók gyártása is szerepel, ezeket például inkább a fiatal elhunytak számára rendelik meg a hozzátartozók. A legnagyobb kihívást azonban Puskás Ferencnek, minden idők egyik legnagyobb futballistájának a búcsúztatása jelentette a cég számára: a 2006 decemberében megtartott szertartásra - díjmentesen - két különleges koporsót készítettek, ezek közül az egyik állandóan készenlétben volt. A társaság által készített tölgyfakoporsóban helyezték végső nyugalomra Makovecz Imre építészt és Szász Endre festőművészt is.

A cég asztalosipari műhelyként kezdte a termelést a múlt század derekán. Az 1949-es államosítási hullám után 1952-re vált fő profillá a koporsógyártás, a nyíregyházi üzem másik két-három gyárral együtt gyakorlatilag az egész ország ellátásáért felelt. A termelés a nyolcvanas években érte el a csúcsot, ekkor 190 alkalmazott dolgozott a vállalatnál, és komoly, több tízmilliós profitot ért el évente.

A koporsógyár helyzete a rendszerváltás után, a magángazdaság térnyerésével tarthatatlanná vált, a racionalizálási lépések a dolgozók nagyobb részének az elbocsátásával jártak, majd a cégnek több tulajdonosa is volt. Később a fejlesztések eredményeképpen a cég mára az ország és a térség egyik legjelentősebb koporsógyártójává és értékesítőjévé nőtte ki magát. Főként Franciaországba, Spanyolországba, Németországba, Szlovákiába, Ukrajnába, Olaszországba és Romániába szállítanak. Jelenleg több mint hetvenen dolgoznak a nyíregyházi üzemben, amely évente 24 ezer darab koporsót gyárt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG